וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דונטה סמית' ג'וניור: האם מוקדם להכתיר את גלן רייס כמלך הליגה בישראל?

21.2.2018 / 14:00

כוכב חולון פרץ ברגע, לאקס חיפה וירושלים נדרשה שנה לזכות בהכרה. רייס לוקח על עצמו, סמית' קבוצתי יותר. רייס נהנה מיחסים מצוינים עם המאמן, סמית' נחשב למי ששלח אחד הביתה. חבריו של סמית' הפכו למעריציו, שותפיו של רייס מתקשים להכיל אותו. ומה עם השופטים? השוואה

one

גלן רייס ג'וניור עדיין לא השלים אפילו ארבעה חודשים בישראל, ונראה שהכל כבר נאמר ונכתב עליו. כוכב הפועל חולון הפך לשם החם ביותר בליגת העל והצעיד עד כה את הקבוצה למקום השני בטבלה, ולאחר הזכייה בגביע המדינה היה מי שהכתיר אותו לאחד הזרים הגדולים שהופיעו בארץ בכל הזמנים. האם מוקדם מדי, או שאנחנו חוזים באגדה מתהווה? כדי לקבל על כך תשובה, יצאנו והשווינו בין רייס לבין הכוכב הקודם שכל הכתרים נקשרו סביבו, דונטה סמית'.

עוד בנושא:

גלן רייס ג'וניור שוב כיכב בחולון: "המטרה שלנו היא האליפות"
רייס בין אגדות: הדירוג של גלן רייס ג'וניור בין השחקנים הגדולים של הפועל חולון

seperator

1. תנאים מקדימים

סמית' הגיע בקיץ 2012 למכבי חיפה כאחת ההחתמות הראשונות של הירוקים, שבנו את עצמם בחזרה לצמרת אחרי שנתיים רעות מאוד. סמית' היה שחקן מוכח שזכה באליפויות בוונצואלה ובבולגריה, עם שם טוב של שחקן איכותי ולא בעייתי מדי. סוג של באנקר שג'ף רוזן העניק לבראד גרינברג. לעומתו, רייס נחת בארץ כמעט כברירת מחדל של חולון. בקיץ הוא הוצע למספר קבוצות בליגה, בהן חולון, ואף אחת לא ענתה בחיוב. בשלהי אוקטובר, אחרי הפסדים בשני מחזורי הפתיחה שנבעו בין היתר מכישלון עם ג'אבריל טראוויק, בחולון היו לחוצים. רייס סיים את הופעותיו בליגה הפיליפינית, שממנה הורחק בסיום העונה. עם גיליון התנהגותי רע ומוניטין בעייתי, אבל ייחוס משפחתי וכישרון בלתי נגמר, נחת רייס בישראל כסימן שאלה עצום ולא רבים נתנו לו סיכוי להשלים כאן עונה.

סמית' לא סומן מראש ככוכב גדול בחיפה, אלא כאחד מתוך שורה של שחקנים מובילים לצד פט קלאתיס, פול סטול, עידו קוז'יקרו, חנן קולמן שנפצע ובעקבות כך הצטרף גל מקל. גם רייס לא היה אמור להיות הסופרסטאר של חולון, שמראש התפארה בג'ו אלכסנדר, גיא פניני וטו הולוואי כמי שאמורים למשוך אותה קדימה, כך שאפשר לומר שמדובר בסיטואציות די דומות.

עוד באותו נושא

גלן רייס ג'וניור שוב כיכב בחולון: "המטרה שלנו היא האליפות"

לכתבה המלאה
שחקן הפועל חולון גלן רייס ג'וניור. ברני ארדוב
הגיע כברירת מחדל, תאמינו או לא. גלן רייס ג'וניור/ברני ארדוב

2. יכולת וגיוון

כשסמית' בא להשתלט על המשחק, הוא היה מרשים ברמתו כמעט כמו רייס. זה לא קרה הרבה בעונתו הראשונה בחיפה, אלא יותר בעונה השנייה, לאחר הזכייה באליפות, כשהפך כבר לכוכב הבלעדי של הקבוצה. ככל שהתקדמה העונה סמית' לקח יותר על עצמו, ובפלייאוף כבר רשם מספרים מרשימים של 19.2 נקודות, 6 ריבאונדים ו-5.2 אסיסטים. רייס, שמתבלט יותר כשחקן פנים לסל מאשר סמית', מאבד יותר מסמית', אבל לפחות ברמה הסטטיסטית מדובר גם בשחקן שמוסר לא מעט אסיסטים (בשל הדומיננטיות והעזרה שמגיעה אליו) ולוקח יותר ריבאונדים. שניהם, על אף גובהם והיותם פורוורדים, מוצאים עצמם מתפקדים גם על תקן רכזים מפעם לפעם.

ההבדל העיקרי כאמור הוא בסגנון. בעשרת משחקיו האחרונים בליגה, רק שלוש פעמים לקח רייס פחות מ-15 זריקות למשחק, ואילו סמית'? ב-26 משחקיו בעונה הסדירה הראשונה בחיפה, זרק רק שלוש פעמים יותר מ-15 כדורים. קבלת ההחלטות של רייס ג'וניור לעיתים גורמת לאנשים לתפוס את הראש, גם כשהקליעות נכנסות, ואילו סמית' היה נחשב לשחקן שמקבל החלטות טובות יותר, כחלק ממשחק קבוצתי טוב יותר.

אפשר לדבר על רמת הכישרון כאספקט שגורם לרייס להיות יותר ריכוזי: הוא זורק 2.3 שלשות יותר וקולע 1.2 יותר מסמית' בזמנו, אבל האמת היא שכשחקן, הוא פשוט פחות קבוצתי מסמית', גם אם מוסר 4.4 אסיסטים למשחק.

ומה קורה בתחום ההגנתי? "כשדונטה רצה, הוא היה אחד השומרים הכי טובים בליגה", מעיד אחד משחקני מכבי חיפה באותה עונה, "הכל תלוי במצב הרוח שלו באותו משחק, אבל אני זוכר משחקים של 4 ו-5 חטיפות". ואכן סמית' היה חוטף ושומר מצוין, ורייס על פי התדמית הוא לא שחקן שהטיקט שלו בהכרח הגנתי. "אבל ראית אותו פעם נצמד לגארד של יריבה?", מספר אחד מאנשי חולון, "הוא מסוגל לתת מהלכים הגנתיים ברמה הגבוהה ביותר". אצל רייס ג'וניור, בניגוד לסמית', לא מדובר תמיד בבעיה של מצב רוח, אלא יותר בבעיה של ריכוז, כשלא פעם הוא חלק מקבוצה הגנתית לא טובה שמאבדת ריכוז ונראית חדירה מאוד.

דונטה סמית' הפועל ירושלים חוגג. ברני ארדוב
ההבדל העיקרי הוא בסגנון. דונטה סמית'/ברני ארדוב

3. היחסים עם התקשורת

רייס הוא תופעה שמקבלת תהודה ותופסת תאוצה מיום ליום בתקשורת הישראלית. הראיונות שכבר הספיק לנפק, הכתבות (כולל זו שאתם קוראים ממש עכשיו) והניתוחים רק ממחישים עד כמה ההייפ סביבו גדול, אפילו היסטרי. מנגד, סמית' לא קיבל את ההערכה המספיקה בעונתו הראשונה, אף שנבחר לאיש הסיבוב הראשון של וואלה! ספורט. במשאל אנשי העונה שערכה מנהלת הליגה בקרב העיתונאים בסיום 2012/13 נבחר קלאתיס לחמישיית העונה, בעוד דונטה נשאר בחוץ. הוא השיב עם זכייה באליפות, ובעונות שלאחר מכן איש כבר לא העז לפקפק בו.

אבל ככל שסמית' הפך ליותר ויותר מוערך על ידי התקשורת, כך הוא סלד מכל קשר עם עיתונאים. בעונתו הראשונה בישראל הוא עוד הסכים לציית לחוקים של מכבי חיפה ולהתראיין בסיום משחקים ואפילו לערוך ראיונות יזומים, אמנם בלי חשק גדול, אבל עדיין נענה, כמו למשל הראיון שנתן לוואלה! ספורט בשלהי אותה עונה. אלא שעם סיום אותה עונה, סמית' הפסיק לשוחח עם התקשורת, בעיקר אחרי שמספר ציוצים שלו גרמו לסערה בחיפה. זה הלך והחריף כשעבר להפועל ירושלים, ולא השתנה עד שעזב את ישראל ונותר כתעלומה בכל הנושא התקשורתי.

רייס, לעומתו, יודע ליהנות מתשומת הלב. הפעם הראשונה ששמענו סירוב כלשהו מצידו לראיונות היה באימון שלפני גמר גביע המדינה, אז ירד לחדר ההלבשה וביקש שלא לדבר. אלא שלאחר מכן התיישב ושוחח עם העיתונאים, וכך עשה גם אחרי הניצחון הדרמטי השבוע בראשון לציון. עם זאת, לא מדובר באדם הוורבלי ביותר, והראיונות איתו עד כה לא התעלו לרמה גבוהה או מעמיקה. מעניין יהיה לראות לאן התופעה הזאת תתפתח.

גלן רייס הפועל חולון. ברני ארדוב
יודע ליהנות מתשומת הלב. גלן רייס/ברני ארדוב

4. היחס למאמן

בקיץ 2013 סיים גרינברג את דרכו במכבי חיפה והוחלף בדני פרנקו, כשעל פי כל הפרסומים הסיבה המרכזית הייתה שיחה שקדמה לכך בין סמית' לרוזן, בה העביר הכוכב ביקורת חריפה על המאמן ונתן לבעלים את ההרגשה שאם לא יהיה שינוי על הקווים, הסיכוי שהוא עצמו יישאר נמוך. סמית' החליט רשמית על החזרה לחיפה כמעט חודשיים לאחר העזיבה של גרינברג. במהלך העונה המתיחות בין הצדדים הייתה באוויר, אבל סמית' הצהיר בדיפלומטיות: "יש למאמן מערכת יחסים מצוינת עם השחקנים ואיתי".

אלא שהמציאות הייתה שונה. "השחקנים נתנו כבוד לגרינברג מצד אחד, מצד שני היה ברור שדונטה יודע שהוא חזק יותר מבראד בכל הנוגע ליחס מג'ף". מערכת היחסים שבאה לאחר מכן, בין סמית' לפרנקו, הייתה לא פחות מסיפור אהבה שנמשך שלוש שנים. זה לא היה מקרי שהשניים הגיעו יחד, כמעין עסקת חבילה, לירושלים.

רייס הוא שחקן אמוציונלי שמרבה להעיר לשחקנים על הפרקט, אבל לפי אנשי חולון, כלפי המאמן דן שמיר הוא מפגין המון כבוד. "גלן יודע שדן הוא האדם שהאמין בו ונתן לו את המפתחות לקבוצה", מספר גורם במועדון. אמנם שמיר נותן לכוכב שלו קרדיט עצום, אבל בכמה משחקים העונה, כשהרגיש שהוא מגזים בצורת המשחק שלו, סיפסל אותו וקיבל ממנו תפוקה בדקות הסיום, או כמו שאומרים בחולון, "לא פשוט להסתדר עם כוכב בסדר גודל כזה, אבל בינתיים זה מצליח מאוד".

מאמן הפועל ירושלים דני פרנקו עם דונטה סמית'. ברני ארדוב
עם פרנקו דווקא היה לסמית' סיפור אהבה/ברני ארדוב

5. הכבוד בחדר ההלבשה

שנתיים אחרי שעזב את ישראל, עוד לא נשמע קולו של שחקן שיגיד דברים לא טובים על דונטה סמית'. במכבי חיפה מספרים שעם הגעתו היה לו תאקל עם הקפטן קוז'יקרו, אבל מהר מאוד העניינים הסתדרו, וככל שהעונה התקדמה כולם בחיפה למדו להבין את האיש המורכב והצבעוני, "יש הבדל עצום בין התדמית הקשוחה של דונטה, לאדם שהוא באמת", מספר אחד מחבריו בירושלים, "הוא חתיכת ליצן בלא מעט מקרים, וקשה למצוא בחור יותר טוב ממנו או בחור שאתה רוצה להקשיב וללמוד ממנו יותר".

מלבד השחקנים האמריקאים שהיו בקשר פנטסטי עם סמית', הצליח הפורוורד לחבר אליו גם את השחקנים הישראלים, כשהסיפור הידוע ביותר הוא הקשר המצוין שהיה לו עם בר טימור, שהיה שותפו לחדר בנסיעות לחו"ל. "דונטה היה מנהיג בכל מקום שהיה, וזה בעיקר בזכות הדמות והניסיון שיש לו".

"מעולם לא שיחקתי עם שחקן כמו גלן רייס ג'וניור, הוא מדהים". אמר חנן קולמן בשבוע שעבר, והוא להזכירכם היחיד ששיחק עם השניים - לאחר ששיתף פעולה עם סמית' במכבי חיפה. גם רייס זוכה להרבה מאוד כבוד מאנשי הפועל חולון והשחקנים, אבל כאן מדובר בעיקר בזכות יכולותיו, ולא תמיד בשל התנהלותו, "הוא לא בחור קל", הודה אחרי הגמר תמיר בלאט, "אבל זה אחד שאתה רוצה ללמוד ממנו ולקחת ממנו כמה טיפים".

בדיוק כמו אצל דונטה סמית', גם בין רייס לקפטן של קבוצתו, שלומי הרוש, הייתה מתיחות קלה בתחילת הדרך, אבל כרגע הם ביחסים טובים. העובדה כי הוא מגיע מאוחר למשחקים, לפעמים מתנהל בשכונתיות ומרבה לצחוק, מתקבלת בסלחנות אצל חבריו לקבוצה. ומבחינתו? "גלן נותן הרבה כבוד לחברים שלו, ובעיקר לגיא פניני, רואים את זה עליו", מספר אחד מחבריו לקבוצה.

גלן רייס ג'וניור הפועל חולון עם ג'ו אלכסנדר. ברני ארדוב
לא קל להסתדר איתו. גלן רייס עם החברים/ברני ארדוב

6. השופטים

הרבה עליות וירידות גלן רייס במערכת יחסיו עם השופטים מתחילת העונה. אין ספק כי מדובר בתופעה בכל הנוגע למספר העבירות שנשרקות לזכותו, כשהוא במקום רביעי בליגה בכל הזמנים בסחיטת עבירות בממוצע, ובמשחק נגד ראשון לציון שלשום סחט 15 עבירות, הכמות הרביעית אי פעם. מנגד, הוא מרבה לקבל עבירות טכניות על תלונות לשיפוט. מאמן הפועל תל אביב, פרנקו, השיב לאחר המשחק בין הקבוצות לשאלה האם רייס ג'וניור מקבל יותר מדי כבוד מהשופטים כי "אני לא חושב שהשריקות היו רעות, אבל אין ספק שהופכים אותו לאלוהים קטן", ומאז מרגישים בחולון שמספר השריקות לטובתו ירד.

המגמה התהפכה בשנית בשבוע האחרון, וחלק גדול מהתלונות של אנשי מכבי תל אביב בסיום גמר הגביע נסוב סביב הסוגיה הזאת. "הוא שחקן שאנחנו מתמקדים בו, כי הוא מאוד מרכזי", מספר אחד משופטי הליגה, "להגיד לך שהוא מקבל יותר שריקות מאחרים? הוא זורק וחודר יותר מכולם, ברור שיקבל יותר שריקות. מאמין שהוא ילמד גם לתת יותר כבוד בהמשך העונה".

סמית' של מכבי חיפה, לפחות של העונה הראשונה, היה שחקן שקיבל כבוד מהשופטים, גם בזכות האגרסיביות שלו, ומערכת היחסים נראתה אז תקינה לחלוטין. סמית' היה בין מובילי הליגה עם 5.3 עבירות שסחט במהלך העונה, שתיים פחות מרייס, ובעונה שלאחר מכן, כשהיה יותר דומיננטי, המספרים רק עלו. "מזכרוני, אם היו בעיות עם דונטה בנושא השיפוט ותלונות שלו והיחס כלפיו, זה היה רק בירושלים", מעיד אותו שופט, "אני לא חושב שהיו תלונות על שריקות יתר. בירושלים אני זוכר משחקים עם עצבים שלו, אבל תמיד בסוף משחק הוא היה מתנהג כמו מקצוען ומסיים את זה בלחיצת יד ובמילה טובה".

השוואה בין גלן רייס ג'וניור, דונטה סמית'. מערכת וואלה!
השוואה בין גלן רייס ג'וניור, דונטה סמית'/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully