וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסא הכה בסלע: מוסא דמבלה הופך לאחד הקשרים הטובים בעולם

14.2.2018 / 7:30

הוא מחלץ כדורים, מכדרר בחסד, מוסר בתבונה ומנווט את המשחק באופן קרוב לשלמות. מוסא דמבלה בן ה-30 לא תמיד מיצה את הפוטנציאל האדיר, אבל בשיאו הוא אחד הקשרים הטובים בתבל. הגברת הזקנה כבר יודעת את זה, עכשיו תורו של רוברטו מרטינס

מוסא דמבלה, טוטנהאם. רויטרס
הוא האוצר האמיתי. דמבלה חוגג אמש/רויטרס

לפני חודשיים התפרסמה בבלגיה ידיעה משעשעת - מוסא דמבלה מצא אוצר. הקשר עובד על פתיחת מלון חדש, עם השם המחייב "נעל הזהב", בבניין בן 700 שנה אשר רכש בעיר הולדתו אנטוורפן. הוא הזמין אנשי מקצוע על מנת לבצע את הבדיקות הרלוונטיות לפני תחילת העבודות, ואלה גילו לתדהמתם במרתף ארגזים עם כלי זכוכית מהמאה ה-18 אשר שוויים יותר ממיליון יורו. "זה באמת משהו מיוחד", אמר דמבלה המאושר, ועכשיו מתוכנן במלון גם מוזיאון קטן.

גם אנשי טוטנהאם צריכים להרגיש בימים אלה כאילו זכו באוצר. בעוד היריבות בצמרת הליגה האנגלית משלמות סכומים הזויים על כוכבים חדשים, התרנגולים יכולים לבנות את מרכז המגרש סביב שחקן שעלה רק 15 מיליון ליש"ט בקיץ 2012. זה היה גובה סעיף השחרור של דמבלה בפולהאם, והיו"ר דניאל לוי הפעיל אותו ולהביא את הבלגי לווייט הארט ליין כיורשו של לוקה מודריץ' שנמכר לריאל מדריד. עד אז, היו משוכנעים באנגליה כי דמבלה אמור לעבור למנצ'סטר יונייטד, אבל אלכס פרגוסון התמהמה קצת יותר מדי, והקיץ האחרון שלו כמנג'ר באולד טראפורד לא היה מרשים במיוחד מבחינת העברות באופן כללי. "כל הכבוד לטוטנהאם, זו עסקה מדהימה", אמר אז פרגוסון.

עוד בנושא

יובנטוס וטוטנהאם נפרדו ב-2:2 במשחק הראשון בשמינית גמר האלופות
קיין: "הראינו הרבה אופי עם הקאמבק", ברנרדסקי: "הגיע לנו לנצח"
העולה הראשונה לרבע הגמר: מנצ'סטר סיט אמללה את באזל עם 0:4
111 שערי זכות, 34 ניצחונות. עונת השיא של מנצ'סטר סיטי במספרים

מוסא דמבלה במדי אלקמאר. רויטרס
והוא בכלל התחיל בתור חלוץ. דמבלה במדי אלקמאר/רויטרס

חלוץ אצל ואן חאל באליפות של אלקמאר

יותר מחמש שנים חלפו מאז, ובמהלכן לא תמיד הצליח דמבלה למצות את הפוטנציאל. פציעות כרוניות שונות מלוות אותו, ונדמה כי הוא אף פעם לא נמצא בכשירות מלאה. בעונתו הראשונה של מאוריסיו פוצ'טינו כמנג'ר טוטנהאם, ב-2014/15, הוא חווה את המשבר הגדול ביותר בקריירה, נדחק הצידה, פתח ב-10 משחקי פרמיירליג בלבד, ולא היה רחוק מעזיבה. ואולם, הארגנטיני סירב לוותר עליו בסופו של דבר, והוא ידע בדיוק מדוע. כאשר המוזה נחה על דמבלה הוא אחד הקשרים המרכזיים הטובים בתבל, פשוטו כמשמעו. ובתקופה האחרונה, המוזה לא עוזבת אותו, אז הוא פורח וגורם לאוהדים לרצות לנשק את רגליו.

הרקע של דמבלה מסביר את הגיוון המרשים ביכולותיו. הוא התחיל את הקריירה כחלוץ, טופח על ידי לואי ואן חאל באלקמאר, היה אחד השחקנים האהובים של המאמן המפורסם, והבקיע 10 שערים בעונת האליפות הסנסציונית ב-2009. באותה תקופה, הוא שולב לא פעם באגף וליטש את יכולת הכדרור שלו, אבל בפולהאם מצא את מקומו במרכז המגרש, ושם באו לידי ביטוי ראיית המשחק הנהדרת והקשיחות הפיזית. הוא מסוגל לחלץ כדורים, לעבור שחקנים כאילו הם לא קיימים, לדהור קדימה, ולחלק מסירות באחוזי דיוק מופתיים. "אני אוהב גם לעשות עבודה שחורה, וגם לבנות התקפות", הוא טוען. "מעולם לא ראיתי שליטה כזו בכדור", אמר בזמנו מנג'ר פולהאם דאז, מרטין יול ההולנדי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מוסא דמבלה שחקן טוטנהאם חוגג. רויטרס
יאיא טורה מודרני. דמבלה חוגג/רויטרס

נוגע בכדור יותר מכולם, מדויק מכולם

השילוב הזה אופייני ליאיא טורה, והרי שמו המלא של הבלגי הוא מוסא סידי יאיא דמבלה. בעולם מושלם, הוא היה אמור להיות יאיא החדש. בתקופה האחרונה, טורה יהיה גאה אם ישוו אותו לדמבלה. תשפטו בעצמכם. לפני שבועיים, התעלה הבלגי בקלילות על פול פוגבה בניצחון 0:2 על מנצ'סטר יונייטד, ושלט ללא עוררין במרכז המגרש בוומבלי. בחלוף מספר ימים, הוא הצטיין באנפילד מול ליברפול. בשבת האחרונה, הוא קירקס את ארסנל, וגם החל את ההתקפה בסיומה נגח הארי קיין את שער הניצחון. ואתמול הוא היה היה השחקן הטוב על המגרש כאשר טוטנהאם חיסלה את הקישור של יובנטוס בשמינית גמר ליגת האלופות.

אלה לא מילים ריקות - יתרונם של התרנגולים באיצטדיונה של הגברת הזקנה היה מוחץ, על גבול חסר תקדים. ליובה יש אשמה בכך, והיתה תחושה שהיא מעדיפה לוותר על הכדור אחרי שכבשה שני שערים מהירים, אבל גם זה לא יכול להסביר עד הסוף את הפערים. טוטנהאם שלטה בכדור במשך 63 אחוזים מדקות המשחק, ודייקה ב-88 אחוזים מ-638 מסירותיה, לעומת 75 אחוזי דיוק ב-289 המסירות של המארחת. היעילות של יובנטוס ידועה, ולכן גם בתנאים אלה היא הגיעה להזדמנויות, ניצלה טעויות בעורף טוטנהאם, והיתה מסוכנת במתפרצות, אבל בסיכום הכללי היו הלונדונים ראויים לניצחון משכנע, גם אם תיקו 2:2 משרת אותם לא רע לקראת הגומלין.

קשה להיזכר בפעם האחרונה בה נצפתה סטטיסטיקה כה נחרצת לחובת אלופת איטליה, ודמבלה היה הרוח החיה מאחורי רוב המהלכים, ביחד עם כריסטיאן אריקסן. הוא נגע בכדור 116 פעמים, יותר מכל שחקן אחר במגרש. הוא דייק ב-95 אחוזים ממסירותיו, ורובן היו חכמות ונווטו קדימה. המשחק שלו פשוט - הוא תמיד פנוי לקבל את הכדור, תמיד חושב על המשך ההתקפה מראש, נהנה לכדרר אך אף פעם לא יעשה זאת כדי להדגים וירטואוזיות. יש שיגידו כי הוא קבוצתי מדי בכדי לתפוס תשומת לב מיוחדת, ולכן לא זכה להכרה לה הוא ראוי. הוא היה המהנדס האולטימטיבי. "אין שחקן שמכתיב כיום את קצב המשחק טוב ממנו", קבע אתמול ריו פרדיננד בעמדת הפרשן.

מאמן טוטנהאם מאוריסיו פוצ'טינו מודאג. רויטרס
מפליג במחמאות. פוצ'טינו/רויטרס

"גאון, שחקן מדהים"

פוצ'טינו יסכים איתו. "מוסא הוא גאון, הוא שחקן מדהים", אמר המנג'ר אחרי הדרבי מול ארסנל. הארגנטיני לא תמיד השתמש בבלגי באופן אופטימלי, גם אם דמבלה היה משמעותי מאוד בהרכב בשלוש השנים האחרונות. אשתקד, למשל, היה ויקטור וניאמה, איתו עבד המנג'ר עוד בסאות'המפטון, הבאנקר בקישור, ואיתו הגיוני יותר לשחק במערך של שלושה בלמים. העונה, בגלל הפציעות של הקנייתי ושל טובי אלדרוויירלד, חזר פוצ'טינו ל-1-3-2-4, וזה המערך בו הבלגי נהנה יותר מכל. עם אריק דאייר לצידו, הוא יורד לקו ההגנה כדי לקבל הכדור, אבל מרגיש נוח לנוע קדימה ככל העולה על רוחו. הוא מכסה את כל המגרש, הן מבחינה הגנתית והן מבחינה התקפית. הוא האמן החופשי, מעין פליימייקר נסוג מאחורי אריקסן ודלה עלי.

לכן ידעה טוטנהאם עד כמה היא זקוקה לו אתמול. "אנחנו חייבים להיות זהירים עם מצבו הבריאותי של דמבלה", אמר פוצ'טינו, וזה באמת לא דבר של מה בכך עבור הקשר ליטול חלק בשני משחקים גדולים תוך ארבעה ימים. אחרי שעבר ניתוח בכף רגלו במאי האחרון, אמר הקשר: "אני לא חושב שיש שחקנים ללא בעיות רפואיות. בכל הקריירה שלי התמודדתי עם כאב, וכך זה צפוי להימשך". כרגע, הכאב בהחלט נסבל. הוא השלים אתמול 90 דקות עילאיות, וצפוי לקבל בשבועיים הקרובים מנוחה שהרוויח ביושר. טוטנהאם לא באמת זקוקה לו מול רוצ'דייל בגביע.

מוסא דמבלה עם רומלו לוקאקו, נבחרת בלגיה. רויטרס
יקבל קרדיט גם בנבחרת? דמבלה עם לוקאקו/רויטרס

תנו לו לפרוח לצד נאינגולן

חלוקת העומס חשובה מאוד עבור דמבלה גם לקראת המונדיאל, כי זה עשוי להיות הטורניר המשמעותי היחיד בחייו בגיל 30. יש לו אמנם 73 הופעות בנבחרת עד כה, אבל איכשהו בלגיה הצליחה לפספס אותו לחלוטין, כי הוא היה שחקן ספסל אצל מרק וילמוטס בגביע העולם ב-2014, ולא ראה דשא כמעט בכלל ביורו 2016. גם בטורניר המוקדמות האחרון השתמש בו המאמן רוברטו מרטינס בשלושה משחקים בלבד, מתוכם אחד בהרכב.

המצב הזה גובל באבסורד, וכך גם חוסר היכולת לנצל את הכישרון המופלא של ראג'ה נאילנגולן. תארו לעצמכם את בלגיה במערך 1-3-2-4 כמו טוטנהאם, עם דמבלה ונאינגולן, מאחורי דריס מרטנס, קווין דה בראונה, אדן הזאר ורומלו לוקאקו. ואולם, המאמנים תמיד התעקשו משום מה לדחוף להרכב את אקסל ויטסל ומרואן פלאיני, וזה עלול לקרות גם ברוסיה, למרות שהראשון משחק בסין והשני לא בדיוק מרשים במנצ'סטר יונייטד. על מנת למנוע את הפיאסקו, חייבים דמבלה ונאינגולן להוכיח את עצמם על בסיס קבוע עד לסיום העונה, והתקופה המופלאה של כוכב טוטנהאם תכריח בסופו של דבר את מרטינס לקחת אותו בחשבון ולהפוך את בלגיה למועמדת אמיתית לזכיה. כי זה מגיע לו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully