וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשלו במבחן הדרך: משמעויות הטרייד הלא צפוי על בלייק גריפין

30.1.2018 / 14:00

הקליפרס השיגו את הגמישות הדרושה כדי לפתות את לברון, אבל התנהלותם שברה שיאי גיחוך. הפיסטונס לקחו את ההימור שרצו, אבל השאירו אדמה חרוכה לשנים הבאות. רביץ מנתח את הטרייד המפתיע, ומסביר למה מדובר בנקודת שבר ביחסים בין הכוכבים להנהלות

בלייק גריפין במדי לוס אנג'לס קליפרס מול דטרויט פיסטונס. AP
רק לפני שבעה חודשים הקליפרס פעלו מהרגש, ועכשיו ההגיון ניצח. גריפין מאוכזב/AP

הצד של הקליפרס

נלסון מנדלה. מהטמה גנדי. אברהם לינקולן. בלייק גריפין. לא, זה לא מתוך פרק גנוז של 'הפמליה', זה מתוך המציאות. בקיץ, לאחר העזיבה של כריס פול, הקליפרס התגייסו בכל הכוח להשאיר בקבוצה את גריפין. פגישת השכנוע התקיימה בסטייפלס סנטר, האורות עומעמו, מקהלה שרה, ובלייק זכה לראות טקס עתידי בו מוקירים את תרומתו למועדון כמי שהיה שחקן הקליפרס כל חייו. אנשי המועדון לבשו במהלך הפגישה חולצה עם דמויות היסטוריות מעוררות השראה שגריפין היה אחד מהם (את החולצה המקורית, ללא גריפין, יצר דוק ריברס כחלק מנאומי המוטיבציה הלא נגמרים שלו). בלייק השתכנע וחתם לחמש שנים במועדון שבחר בו שמונה שנים לפני כן. שבעה חודשים לאחר מכן, הקליפרס שולחים את בלייק לדטרויט תמורת שחקנים עם חוזים קצרים יותר ובחירות דראפט.

פגישת הגיוס מהקיץ הביאה לשיאי גיחוך חדשים את השימוש הציני בסולידריות ובגדולה היסטורית. אבל זה לא עוד סיפור על מועדון ציני שפונה לרגש של שחקן ואז משתמש בו כמו כלי במשחק שחמט. אצל הקליפרס בשנים האחרונות הכל מסובך יותר, הכל מעורבב. בלייק עצמו כנראה השתכנע הרבה יותר מהחוזה שהוצע לו, חוזה של 173 מיליון דולר לחמש שנים שהוא לא יכול היה לקבל מאף קבוצה אחרת. סטיב באלמר הציע את החוזה הזה לשחקן בן 28 שעבר אינספור פציעות בשנים האחרונות, כנראה מתוך אמונה כנה במשמעות של גריפין לקליפרס וביכולת לבנות סביבו קבוצה מנצחת גם ללא CP3. זו הייתה הצעה מבוססת רגש הרבה יותר מאשר הגיון, כי בניתוח רציונלי שלה לא היה ספק שמדובר בסיכון עצום ובסיכוי נמוך מאוד לבנות קונטנדרית מהכלים הקיימים. מעט לאחר מכן הקליפרס החתימו את דנילו גלינארי, שחקן עוד יותר מועד לפציעות, על חוזה גבוה מאוד נוסף.

עוד בנושא

טרייד ענק ב-NBA: בלייק גריפין יעבור מלוס אנג'לס קליפרס לדטרויט
הלילה: בוסטון ניצחה בדנבר אחרי מותחן, אנטטוקומפו חגג על פילי
פציעה שמשנה גם את תמונת האליפות: היום שאחרי פציעת קאזינס
מצא בית: הדרך הארוכה של ג'ימי באטלר מהומלס לכוכב על ה-NBA

התמונה שהתנוססה על החולצה שהכינה לוס אנג'לס קליפרס עבור בלייק גריפין. AP
זה הלוגו שהתנוסס על החולצה שהקליפרס הכינו לגריפין לפני שבעה חודשים בלבד/AP

שאלת המפתח להבנת הטרייד הנוכחי היא מה השתנה בין הקיץ לעכשיו. בלייק אמנם היה פצוע בחלק מהעונה, אך הספיק לשחק ברובה והיה בדיוק מה שבקליפרס קיוו שיהיה. הוא התחיל לזרוק שלשות בעלייה מכדרור, לקח על עצמו הרבה יותר מניהול המשחק והפך לגרסה של פוינט פורוורד מהסוג שניתן לדמיין איך בונים סביבו קבוצה. שאיפות הצמרת, הקלושות גם כך, נעלמו בעקבות פציעות של פטריק בברלי וגלינארי, אבל עונת פריצה של לו וויליאמס עזרה לקליפרס להישאר במאבקי הפלייאוף, באופן שהשקיט גם את דיבורי הטרייד על וויליאמס ודיאנדרה ג'ורדן. הפציעה הטרייה של דמרקוס קאזינס הגדילה מאוד את הסיכוי של הקליפרס להיכנס לפלייאוף.

במילים אחרות, זו לא המציאות שהשתנתה באופן מהותי, אלא ההבנה של ראשי הקליפרס לגביה. הטרייד הנוכחי מעיד על שינוי גישה במועדון וחרטה על החוזה שהוצע לבלייק בקיץ. שיקולים רציונליים קרים החלו לגבור על השיקולים הרגשיים. מי שכנראה אחראי על השינוי הוא ג'רי ווסט, שמקבל כיום מבאלמר תפקיד משמעותי בקבלת ההחלטות. ניתן להניח שהנוכחות של דמות כמו ווסט עזרה לקבל החלטה כואבת מאוד למועדון שגריפין היה הסמל שלו מאז שהגיע אליו, הפנים של התקופה המוצלחת ביותר שלו, בפער עצום.

לאן הטרייד הזה לוקח את הקליפרס? קשה מאוד לדעת וכנראה שגם בקבוצה עוד לא יודעים. הדבר הכי חשוב שהטרייד הזה נותן לקליפרס הוא גמישות. הם ויתרו על חוזה לחמש שנים שכנראה יתפתח להיות בלתי סחיר לחלוטין וקיבלו שחקן בחוזה גמור ושני שחקנים עם חוזים נוחים לשנה נוספת, הם קיבלו גם בחירת סיבוב ראשון שכנראה תהיה באיזור אמצע העשירייה השנייה. הטרייד הזה הופך את האפשרות של מהלכי המשך מכל הסוגים להרבה יותר קלה.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
לברון ג'יימס, קליבלנד קאבלירס, מול לו וויליאמס, לוס אנג'לס קליפרס. AP
המטרה הסמויה של הטרייד? לברון עם לו וויליאמס/AP

ניתן לחשוב על שלושה כיוונים מרכזיים לקליפרס עכשיו. הראשון הוא לראות לאן הסגל הקיים יכול לקחת אותם העונה. אייברי בראדלי הוא אחד השומרים הטובים בליגה על גארדים ושחקן התקפה סולידי עם קליעה טובה מבחוץ. טוביאס האריס הוא סקורר איכותי שמשתפר כל הזמן וקולע השנה שלשות באחוזים מצוינים. לא מופרך להאמין שהתוספת של שני שחקני חמישייה איכותיים במקום סופרסטאר אחד אפילו תשדרג את הקליפרס במעט בטווח הקצר. כשמוסיפים להם את השדרוג של וויליאמס, הנוכחות ההגנתית של ג'ורדן, חזרה צפויה של גלינארי, ההתאקלמות המוצלחת של מילוש תאודוסיץ' וחבורת הצעירים המפתיעים לטובה על הספסל, אפשר לחשוב על הקליפרס כקבוצה עם פוטנציאל למקום 6-7 במערב שאולי עוד תפתיע את עצמה גם בפלייאוף.

הכיוון השני הוא בנייה מחדש בכל העוצמה. זה אומר להמשיך לחפש טריידים, קודם כל על לו-וויל ובראדלי שמסיימים חוזה ודיאנדרה שיכול לצאת מהחוזה שלו בקיץ. בראדלי יכול להיות תוספת חשובה מאוד לקבוצת צמרת והגיוני שניתן יהיה לקבל תמורתו בחירת סיבוב ראשון (וושינגטון, למשל, אמורה הייתה כבר לברר). ג'ורדן הוא עדיין סנטר בכיר בליגה ועדיין אמור לעניין מאוד קבוצות כמו קליבלנד ומילווקי. וויליאמס בגרסתו הנוכחית הוא שחקן בכיר בחוזה נוח מאוד, המחיר שלו יכול להיות גבוה במיוחד. הדדליין מגיע עוד תשעה ימים וככל שהמועד יתקרב יהיו יותר קבוצות לחוצות להתחזק, הטלפון הראשון שלהן יהיה לקליפרס. איך שזה נראה כרגע, בקליפרס יקשיבו אך בלי לחץ לבצע מהלך לא אטרקטיבי מבחינתם.

הכיוון השלישי הוא ללכת בכל הכוח על לברון ג'יימס. זה לא יהיה פשוט ולפי הדיווחים זו לא הסיבה לטרייד אלא אפשרות שאולי תצליח להתממש. אם לברון ירצה לעבור בקיץ ללוס אנג'לס והאופציה של הלייקרס לא תהיה מספיק אטרקטיבית, אולי לקליפרס יהיה מה להציע. עד לא מזמן התחושה הייתה שקבוצה תצטרך לפנות מקום לחוזה מקסימום נוסף פרט ללברון כדי לשכנע את קינג ג'יימס להגיע, אבל לא בטוח שזה המצב כרגע. הפציעה של קאזינס והתחזקות האפשרות שפול ג'ורג' יישאר ב-OKC הופכות את השוק החופשי לדי דליל.

הקליפרס יכולים להגיע למצב בו הם יוכלו לפנות מקום בשביל לברון ולהציע לו להצטרף לקבוצה די מוכנה שכוללת את פטריק בברלי, טוביאס האריס, דיאנדרה ג'ורדן ואולי גם לו-וויל אם הוא יהיה מוכן להמתין עם חתימה על חוזה חדש, וגם כמה נכסים עתידיים שיוכלו לעזור להם להתחזק בהווה. לשם כך הם יצטרכו להיפטר מהחוזה של גלינארי, מה שאולי יצריך שימוש באחד מהחוזים הגמורים האטרקטיביים (סביר שבראדלי) ו/או בחירת דראפט, ולשכנע את אוסטין ריברס לא לממש את האופציה לעונה הבאה, מה שעשוי להיות קל יותר אם אבא שלו ימשיך לאמן את הקבוצה. תידרש לא מעט עבודה כדי להגיע למצב הזה. בכל מקרה, מהלך על גלינארי יהיה סימן משמעותי לכך שבקליפרס לוקחים את האפשרות הזאת מאוד ברצינות.

טוביאס האריס, דטרויט פיסטונס. AP
הקליפרס ייראו טוב יותר אחרי הטרייד? טוביאס האריס/AP

הצד של הפיסטונס

אחרי פתיחת עונה טובה, דטרויט חזרה לבינוניות שלה והחלה להתרחק אפילו ממקום בפלייאוף. סטן ואן גנדי הבין שהכסא שלו מתנדנד ושאין לו כלים להוציא את הפיסטונס מהבינוניות הזאת בלי לקחת הימור גדול מאוד. אז הוא לקח את ההימור הזה, בידיעה שאם הוא ייכשל מישהו אחר יצטרך להתמודד עם הנזק לטווח הארוך שהמהלך הזה יעשה.

ההשתלבות המקצועית של בלייק גריפין בדטרויט תהיה מאוד מסקרנת. ואן גנדי שיווע לעושה משחק אמיתי, למישהו שיכול ליצור מצבי זריקה לעצמו ולאחרים ברמה גבוהה, וזה מה שהוא קיבל. המטמורפוזה של אנדרה דראמונד השנה הפכה אותו לשחקן שונה מאוד מדיאנדרה ג'ורדן, המיקום שלו רחוק מהסל יכול לפתוח עבור בלייק את הצבע באופן שהוא לא הכיר בקליפרס. לואן גנדי תהיה עכשיו אופציה לבצע מהלכי פיק נ' רול בין שני הגבוהים שלו ויהיו לו שני גבוהים מוסרים שיוכלו לספק כדורים לשחקני משנה עם קליעה מבחוץ כמו רג'י בולוק, אנתוני טוליבר והרוקי לוק קנארד שעשוי לקבל מקום בחמישייה. יחד עם חזרה צפויה של רג'י ג'קסון והפיק נ' רול שלו עם דראמונד, ההתקפה של דטרויט תוכל לטפס מהמקום ה-21 בו היא נמצאת כרגע.

קשה לראות את הסגל הנוכחי של הפיסטונס מתפתח לקבוצת צמרת אמיתית, אבל לפעמים דברים מתחברים באופן לא צפוי, לפעמים סיטואציות חדשות לשחקנים בכירים מוציאות גם מהם וגם מהקבוצה שסביבם דברים שלא ניתן היה לדמיין לפני כן. ואן גנדי כבר הוכיח שהוא יודע למצוא פתרונות יצירתיים לשימוש בכישרון שיש לו בסגל, בלייק הוא הסופרטסאר המגוון ביותר שהוא אימן מאז דווין וייד הצעיר והוא פותח עבורו אפשרויות חדשות. אם גריפין ימשיך להיפצע ולדעוך החוזה שלו יהפוך לנטל עצום עם השנים. אבל בינתיים ההגעה שלו הופכת את דטרויט לקבוצה הרבה יותר מעניינת.

קמבה ווקר, שארלוט הורנטס, מול אנדרה דראמונד, דטרויט פיסטונס. AP
ההתאמה הנכונה ליד גריפין? דראמונד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully