וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונאלדו האיראני: עלירזה ג'הנבאחש פורח בהולנד בדרך למעבר הגדול

29.1.2018 / 11:50

הוא נדד לאירופה בגיל 19 בלי לדעת מילה בשפה זרה, במטרה להפוך לכוכב נבחרת, לייצג את המדינה ולהעניק תקווה לכל הילדים שהחלו על מגרשי בטון כמוהו. כיום, כקיצוני הטוב בליגה ההולנדית, חולם ג'הנבאחש על מונדיאל מוצלח ועל קבוצת פאר

aחקן נבחרת איראן עלירזה ג'הנבאחש. GettyImages
סיכוי אמיתי להפוך לכוכב. עלירזה ג'הנבאחש במדי איראן/GettyImages

כאשר פגשה מכבי תל אביב את אלקמאר בשלב הבתים של הליגה האירופית בעונה שעברה, החליט המועדון ההולנדי לא לשתף את עלירזה ג'הנבאחש בשני המפגשים. שמו הוסר ללא רעש תקשורתי, והקיצוני האיראני כלל לא התבטא בסוגיה. לא היה לו עניין לערב את הפוליטיקה, והוא פשוט העדיף להסיר את הנושא מסדר היום. הצעד נעשה בהמלצתו של סוכנו, אמיר האשמי - והוא הרי יודע בדיוק מדוע כדאי לבן טיפוחיו להיזהר. האשמי היה שחקן דומיננטי בנבחרת בסוף שנות ה-80', אבל אז נסע לשחק בסן פרנסיסקו וביקר את המשטר האיראני בראיון לתקשורת האמריקנית. מאז, המדים הלאומיים היו מחוץ לתחום מבחינתו בהוראת ההתאחדות. למוד ניסיון, הוא שומר כיום על ג'הנבאחש ומגן עליו מפני שערוריות שלא קשורות לכדורגל. הוא יודע שאם הכול ילך לפי התוכניות, יש ללקוח שלו סיכוי אמיתי להפוך לכוכב בקנה מידה משמעותי.

הדרך לפסגה עוברת בגביע העולם. ג'הנבאחש כבר חווה את המונדיאל כאשר נסע ב-2014 לברזיל ושותף כמחליף בכל המשחקים בשלב הבתים, מול ניגריה, ארגנטינה ובוסניה. אלא שאז הוא היה נער בן 20 בשולי הסגל של קרלוס קיירוש. היום בונה עליו המאמן הפורטוגלי כשחקן המרכזי במערך, וכושרו בליגה ההולנדית עוצר נשימה. אתמול הצטיין האיראני עם שער ובישול בניצחון 0:2 על וילם טוויי, ואם חבריו לחוד היו קצת יותר מדויקים, יכול היה בקלות לסיים את המשחק עם שלושה אסיסטים לפחות. בסך הכול, יש לו שמונה כיבושים ושבעה בישולים - כלומר, הוא מעורב אישית בכ-40 אחוזים מ-39 השערים של אלמקאר, בעודה צועדת במקום השלישי. לא לחינם מהלל אותו המאמן ג'ון ואן דן ברום בכל הזדמנות ומגדיר אותו כ"מקצוען למופת".

עוד בנושא

בחסות ה"סקנדל": ברצלונה השוותה את הפתיחה הטובה בתולדותיה
נעוריו של גדול שוערי תבל: בחזרה למשחקו הראשון של ג'אנלואיג'י בופון
הסיוט הגדול נגמר: פאביו קוואליארלה פורח אחרי שסיים פרק מזעזע בחייו

שחקן אלקמאר עלירזה ג'הנבאחש. GettyImages
ממוקד מטרה. עלירזה ג'הנבאחש/GettyImages

המודל לחיקוי - מהדי מהדביקיה

ובאמת, קשה למצוא שחקן ממוקד יותר במטרה מאשר ג'הנבאחש. הרצון העז להגשים את החלום כנגד כל הסיכויים מלווה אותו מהילדות, אז שיחק על מגרשי הבטון הקטנים בעיר קאבזין בצפון מערב איראן. כאשר היה בן 15, הבחינו בו מגלי הכשרונות של דמאש מהבירה טהראן, והוא בחר לעזוב את המשפחה על מנת להצטרף לאקדמיה. לא עזרו הדמעות של אימו - עלירזה היה משוכנע שזה הצעד הנכון היחיד. בגיל 19, ההחלטה שלו היתה קשה אפילו יותר, כאשר אנשי ניימכן ההולנדית הבחינו בו באליפות אסיה לנבחרות צעירות בקטאר.
המנהל הספורטיבי קרלוס אלברס נסע לטורניר על מנת לאתר שחקנים ממדינות שלא נמצאות במעקב מתמיד על ידי הסקאוטים מאירופה. ג'הנבאחש והחלוץ סרדאר אזמון משכו מיד את תשומת ליבו, אולם את הסקורר לא היה לו סיכוי להחתים, כי הוא כבר היה סגור ברובין קאזאן. הקיצוני הפך ליעד המרכזי, אך תחילה היה צריך להתגבר על ההתנגדות הנחרצת של אביו ראחים, אשר רצה לראות את בנו לובש את חולצת קבוצתו האהודה פרספוליס.

זו אכן היתה אופציה אטרקטיבית, וספינת הדגל של הכדורגל האיראני כבר הביעה אז עניין בצעיר המוכשר. זו לא רק היתה הקבוצה האהודה במשפחה, אלא גם המועדון בו החל את דרכו האליל הגדול ביותר של ג'האנבחש. "תמיד הערצתי את מהדי מהדביקיה, לא רק כשחקן, אלא גם כמודל לחיקוי בהתנהלותו מחוץ למגרש", הוא אומר. מהדביקיה, שעשה קריירה מזהירה בבונדסליגה, בעיקר בהמבורג בה הוא מועסק גם היום כעוזר מאמן בקבוצת המילואים, שיחק 110 פעמים בנבחרת והבקיע את שער הניצחון ההיסטורי על ארצות הברית במונדיאל 98'. אליו נשא ג'הנבאחש את עיניו, וכוכב העבר בעצמו יצר איתו קשר והמליץ: "סע לאירופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שחקן קאמבור, מרווין פרסמן, מול שחקן אלקמאר, עלירזה ג'הנבאחש. GettyImages
אלקמאר זכתה. עלירזה ג'הנבאחש/GettyImages

כמעט שיתף פעולה עם תומר חמד?

את הספקות האחרונים הסירה ההיכרות עם האשמי, שעבר להתגורר בהולנד בשני העשורים האחרונים, הרחק מהפוליטיקה האיראנית. הוא ביקש לקחת את ג'הנבאחש תחת חסותו, הפך לסוכנו והרגיע אותו. השחקן הצעיר הגיע לניימכן בקיץ 2013 בלי לדעת מילה באף שפה זרה, אך נחוש להתאקלם במהירות המרבית. כיום הוא מדבר אנגלית ברמה גבוהה מאוד, ולמד גם הולנדית. המחויבות שלו לא ידעה גבול, והוא לא דאג רק לעצמו. הוא לקח משימה גדולה הרבה יותר. כבר בראיון הראשון בניימכן הצהיר ג'הנבאחש: "אני רוצה להוות דוגמא לשחקנים הצעירים באיראן. אני מרגיש אחריות על כתפיי, וזה מוסיף לי מוטיבציה. אני מייצג את המדינה שלי".

לאמא היה קשה לשחרר את הבן, אבל גם היא הרוויחה לא מעט מההתפתחות. באיראן, לא התאפשר לה לראות את עלירזה מהיציע כי כניסת נשים לאצטדיונים אסורה. בהולנד, היא שמחה לצפות בו מככב על הדשא, והדמעות שוב זלגו מעיניה. גם במקרה זה בחרה המשפחה להצניע את הביקורת, והאב הסביר לתקשורת ההולנדית: "אני מקווה שהחוקים ישונו בעידן הנשיא רוחאני, אבל צריך להבין גם את הסיבות מאחוריהם. הם נועדו בין היתר להגן על הנשים". האשמי דאג שהסוגיה הזו לא תובלט בתקשורת, כי לא כדאי להרגיז את האייטולות כאשר הנער רק מתחיל את דרכו בנבחרת.

כי הרי ג'הנבאחש קיווה שהמעבר לאירופה יקדם מאוד את מעמדו לקראת הזימון - וצדק. קיירוש הרים אליו טלפון תוך חודשים ספורים, ובתום עונתו הראשונה בליגה ההולנדית הוא כבר היה על המטוס למונדיאל. עבור ניימכן, העונה הזו הסתיימה בירידה, אך הדבר דווקא הועיל לאיראני, שזהר ונבחר לשחקן העונה בליגה השנייה, לקראת המעבר הבלתי נמנע. קבוצות לא מעטות גילו בו עניין אז, ואחת מהן הייתה ברייטון שאף סיכמה עם ניימכן את תנאי הרכישה, אל לא הגיעה להבנות עם הקיצוני עצמו. האם היה לכך קשר להחתמה של תומר חמד אשר התבצעה במקביל? זאת לא נוכל לדעת, אבל האשמי הסביר את הסירוב בכך שהלקוח לא חושב שסגנונו מתאים לליגת המשנה באגליה. גם סלטיק נענתה בשלילה, ואלקמאר זכתה בשירותיו.

עלירזה ג'הנבאחש שחקן נבחרת איראן (מימין). AP
על סף הפריצה הגדולה. עלירזה ג'הנבאחש/AP

נאפולי עומדת בתור

בדיעבד, זו היתה הבחירה הנכונה, בעיקר בזכות היציבות. זו העונה השלישית של ג'הנבאחש בהדרכתו של ואן דן ברום שסומך עליו בעיניים עצומות, וההרמוניה מניבה פירות. אחרי שכבש שלושה שערים בלבד ב-2015/16, הוא שיפר את מאזנו ל-11 כיבושים אשתקד ונבחר לקיצוני המצטיין בליגה ההולנדית. העונה הוא צפוי לשבור בקלילות את השיא האישי, ועל הדרך להגשים את חזונו של קיירוש. "אני מלמד את עלירזה לחפש יותר את הבעיטה, ולא רק לנסות לבשל. כשהוא יגיע ל-15 או 17 שערי ליגה, אין לי ספק שמועדון גדול יחתים אותו", אמר המאמן הלאומי. וזה אכן הולך לקרות. נאפולי שוקלת ברצינות את האופציה לרכוש אותו בקיץ, וגם שורה ארוכה של קבוצות מאנגליה ומגרמניה עומדות בתור.

בגיל 24, נמצא ג'הנבאחש על סף הפריצה הגדולה בחייו, והנסיקה עשויה להיות מטאורית. הוא מהיר, וירטואוז, בעל שליטה מרהיבה בכדור וראיית משחק מעולה, אשר אפילו נוסה מספר פעמים בתפקיד הפליימייקר על ידי ואן דן ברום. יש לו חושים מפותחים לכיבוש שערים יפים במיוחד, וקיירוש יודע שהוא חייב לעשות את הצעד הבא: "אם אין לשחקן אתגרים שמתאימים לרמתו, הוא לא יצליח למצות את הפוטנציאל שלו. עלירזה הוא כוכב קבוצתי מאוד, מחוייב וחכם. הוא צריך להגיע רחוק", הוא אומר.

האם הוא יטפס גבוה כמו מהדביקיה, או אולי אפילו יצליח להתעלות על האליל? הזמן יגיד, אבל האיראנים בטוחים שיש להם יורש. יש אפילו אוהדים שמכנים אותו בצחוק רונאלדו האיראני, וברוסיה הוא צפוי לפגוש את כריסטיאנו רונאלדו האמיתי במדי פורטוגל, וגם את ספרד ומרוקו. "אני מאמין שיש לנו סיכוי לשרוד את שלב הבתים", מבטיח ג'הנבאחש, וגם אם ההצהרה נשמעת מעט יומרנית, מחירו עשוי להאמיר אחרי ההופעות ביוני, כאשר כל העולם יכיר אותו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully