וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניית צבע בקריסה: מכבי תל אביב חילצה את אולימפיאקוס מהמשבר

17.1.2018 / 8:00

היוונים חששו מבואה של היריבה הישראלית, אבל את הסיבות האמיתיות לדאגה הם ניטרלו בתוך 20 שניות. כיצד הקבוצה שחוסמת הכי הרבה ביורוליג סופגת כל כך הרבה נקודות בצבע? כמה נדיר זה לקלוע 53 במחצית עם שלשה אחת בלבד? ומה צריכים הצהובים לעשות כדי להתברג בפלייאוף?

עריכת וידאו: מתן חדד

1. שני סלים, 20 שניות, פסק זמן, גיים אובר

20 שניות של דאגה עברו אמש (שלישי) על יאניס ספרופולוס. בימים האחרונים סיפרו למאמן היווני כמה חשוב להיזהר ולהישמר מפייר ג'קסון, והאמת היא שהסיפורים היו מיותרים. צפייה בדקות האחרונות של המשחק בין מכבי תל אביב לבאמברג מהשבוע שעבר הייתה מספיקה בהחלט. ואז זה קרה: בעומק הדקה ה-14, כשאולימפיאקוס משייטת לאיטה ובורחת ל-18:30, התעורר ג'קסון לרגע. נקודות ראשונות במשחק מסל ועבירה כשעל השעון 6:48 דקות, ומיד אחר כך שלשה בהתקפת מעבר (6:28 להפסקה), וחצי מהפער נמחק. 24:30.

ספרופולוס מיהר להזעיק פסק זמן. הוא הותיר את בריאן רוברטס לשמור על הגארד הסורר בכחול, אבל בכל זאת שינה משהו: הוא כבר לא ניסה ללחוץ אותו ולהוציא את הכדור מידיו, אלא איפשר לו לנהל את ההתקפה ולקבל את ההחלטות בעצמו. בתוך דקה וחצי טסו היוונים ל-0:7, לוח התוצאות הורה על 24:37, וכאן הסתיימו למעשה שידורינו לערב זה.

חשש כבד קינן בליבם של היוונים מבואה של מכבי להיכל השלום והאחווה. זה היה חשש אמיתי. התבוסה הקשה ב-32 הפרש בוויטוריה, וההפסד המפתיע שהגיע לפניה לפאוק סלוניקי בליגה, יצרו אווירת משבר בשורות סגנית אלופת אירופה. זו תגובת שרשרת למכת הפציעות שניחתה עליה: קודם היא איבדה מספר שחקנים מרכזיים, בעוד שחקנים שוליים לקחו צעד קדימה ונטלו אחריות על עצמם; אבל אז, כפי שקורה לא פעם בדינמיקה של עונת כדורסל מפרכת, הפצועים הבריאו אך חזרו בכושר לא משכנע, ואלו שהחליפו אותם התעייפו, נאלצו לשוב לתפקידם המקורי ואיבדו ביטחון. האיזון הופר, והקבוצה הלכה לאחור.

במכבי תל אביב יכולים רק להביט בקנאה על המשבר של אולימפיאקוס. אובדן איזון כתוצאה משיבת הפצועים? רק תנו להם לקבל בחזרה את ההרכב המלא, שרץ כל כך טוב עבורם בשליש הראשון של העונה. בחודש האחרון פציעה רודפת פציעה: זה התחיל במייקל רול, נמשך בדשון תומאס ונוריס קול, עבר לג'ונה בולדן ואתמול הגיע עד דיאנדרה קיין וג'ון דיברתולומאו. בכל פעם ששחקן אחד חוזר, אחר נוטש.

בתוך כל הבלאגן הזה, פיתח נבן ספאחיה - מרצון או שלא - תלות מוחלטת בג'קסון. וכשקבוצות אלגנטיות ואינטליגנטיות כמו אולימפיאקוס מזהות את התלות הזו, הן דואגות לנצל אותה; שני סלים ב-20 שניות מספיקות להן כדי להזעיק פסק זמן, לרוץ ל-0:7 ולהכריע את המשחק.

עוד בנושא

מכבי תל אביב הובסה 94:64 בפיראוס על ידי אולימפיאקוס
במכבי תל אביב דווקא מעודדים: "היריבות האמיתיות שלנו הפסידו"
נבן ספאחיה בסיום: "זה היה המשחק הכי גרוע שלנו העונה"

ואסיליס ספאנוליס שחקן אולימפיאקוס. GettyImages
במכבי תל אביב יכולים רק לקנא במשבר שלהם. ואסיליס ספאנוליס/GettyImages

2. עמדה אחת, מדד 51. קבוצה שלמה, מדד 55

בסוף השבוע האחרון התרענו במדור הזה על חגיגת המדדים הבלתי נגמרת של גבוהי אירופה באזור הצבע הפרוץ של מכבי. אם תרצו, מדד תל אביב 2.05. הדברים עלולים היו לעמוד בסתירה לנתון שנשמר גם אמש: הקבוצה בצהוב עדיין מדורגת ראשונה ביורוליג בחסימות.

כיצד זה מסתדר? האם מטריית החוסמים שממתינה מתחת לסל אינה אמורה להיות ערובה להגנה משובחת? ובכן, לא.

ניקח את המשחק בפיראוס כמקרה בוחן: חמישה גגות הדביקו שחקני מכבי ליריביהם היוונים; רק אחד מהם היה מול הסנטר שבצד השני, וארבעת האחרים נעשו על חשבונם של גארדים ופורוורדים; שלושה מחמשת הכדורים נחתו אחרי העצירה בידיים אדומות, והתקפת אולימפיאקוס נמשכה; ובכמה נקודות זכו הצהובים הודות לחסימות הללו, בעזרת יציאה למתפרצת או אפילו לסתם התקפה רגילה? אפס.

כמי שמתעקשת לאמץ את השלום והאחווה משמו של ההיכל, מכבי תל אביב העניקה במתנה 29 כדורים ליריבתה: היא איבדה 14 כדורים ואיפשרה לאדומי הפסים לקטוף 15 ריבאונדים בהתקפה. וכשכל הדברים הללו קורים, לא פלא שאולימפיאקוס הגיעה ל-53 נקודות במחצית הראשונה, הגם שפגעה ב-1 מ-11 לשלוש באותו זמן (0 מ-6 ברבע הראשון). ולחשוב שרק ביום שישי היא נתקעה על 54 נקודות במשחק שלם.

שנתיים תמימות חלפו מאז היוונים קלעו כל כך הרבה נקודות לפני הפסקת המחצית, וכשזה קרה בפעם האחרונה (33:53 מול ריאל מדריד ב-2016), הם פגעו ב-6 מ-11 לשלוש; ב-2014 במינכן הם עמדו על 59 נקודות במחצית, עם 8 מ-14 מעבר לקשת; ובגמר בלונדון ב-2013, כשחזרו ממינוס 17 נגד ריאל, הם ירו 6 מ-13 בדרך ל-63 נקודות במחצית השנייה.

אז אתמול, אם כן, הגיע תורם של שחקני פנים יעילים ומוכשרים, אבל ממושברים, לנצל את סוללת מאמני הגבוהים מתל אביב כדי להשתקם.

ניקולה מילוטינוב: 21 נקודות מדד ב-22 דקות.
ג'אמל מקלין: 16 נקודות מדד בחמש דקות.
יורגוס בוגריס: תשע נקודות מדד בשבע דקות.
קייל ווילטג'ר: חמש נקודות מדד בשש דקות.

בסך הכל: 51 נקודות מדד (35 נקודות ו-20 ריבאונדים) מעמדת הסנטר בלבד.
למכבי תל אביב היו 55 נקודות מדד כקבוצה, רק 14 מהן משחקני הציר.

ג'ייק כהן, מכבי תל אביב, מול יואניס פפאפטרו, אולימפיאקוס. GettyImages
בעיה קשה בצבע. ג'ייק כהן/GettyImages

3. לשמור על הבית ולנצח פעמיים או שלוש בחוץ

89, 89, 93, 88, 94. אלו הם מספרי הנקודות שספגה מכבי תל אביב בחמשת המשחקים אליהם הופיעה ללא שחקן מרכזי אחד או שניים; בתווך היה משחק אחד בו חטפה רק 73 מפנרבחצ'ה, וזה גם היה המשחק היחיד שאליו הופיעה בסגל מלא בתקופה האחרונה. מחר (חמישי, 21:05), במפגש עם הכוכב האדום בלגרד, עשוי ספאחיה לקבל שוב את ההרכב שאליו התגעגע (קיין בספק). לאיזון הקבוצתי שייפגע אין מה לדאוג. פשוט אין כל כך במה לפגוע בשלב זה.

הנזק שנגרם לצהובים בפיראוס היה בעיקר תדמיתי. עם כל הכבוד ל-Overweight בדמות 30 הנקודות שנארזו במזוודות, ספק אם ההפסד הזה ישפיע על הביטחון שלהם; הרי הם כבר התאוששו מתבוסה כואבת לא פחות, ב-20 הפרש בבית לאנאדולו אפס, וניצחו כעבור יומיים במוסקבה את חימקי. בוודאי שלפער האסטרונומי לא תהיה משמעות: אף שנותרו 12 מחזורים לסיום, אפשר להתחייב ולהבטיח שטבלאות פנימיות בין מכבי לאולימפיאקוס לא יהיו. הן לא יסיימו את העונה באותו מאזן.

אלא שכעת, אחרי הפרידה הכואבת מיריבות העילית בדמותן של צסק"א מוסקבה ופנאתינייקוס, ריאל ואולימפיאקוס, מגיעה מכבי תל אביב לשלב החשוב והגורלי בעונה שלה. מעתה, היא תתמודד בעיקר עם קבוצות ברמתה, והפסדים כבר לא יתקבלו בהבנה - לפחות לא על ידי מי שמצפה ממנה להישאר במאבק על הכרטיס לשלב הבא; היא תיאלץ להתרגל מחדש לעמדה המלחיצה של הפייבוריטית, ולא תוכל להרשות לעצמה להחליק מול הכוכב האדום וגם במשחקים אחרים, ממש כפי שלא הייתה יכולה להרשות זאת לעצמה בשבוע שעבר נגד באמברג.

כדי לשמור על מיקומה הנוכחי בטבלה ולהתברג בפלייאוף, מכבי תזדקק ככל הנראה ל-15 או 16 ניצחונות - כלומר, לשישה או שבעה מבין 12 המשחקים שנותרו לה. חמישה מהמשחקים הללו ייערכו בבית, וגם אם תנצח בכולם (תזכורת: בין היריבות שעוד יגיעו לתל אביב נמצאת צסק"א), היא עדיין תידרש לשניים או שלושה ניצחונות חוץ. היא מסוגלת וצריכה לעשות זאת בשבוע הבא במילאנו, ואין לשלול גם הזדמנויות במלאגה, בוולנסיה או באיסטנבול נגד אפס.

רק, אם זה לא קשה מדי, קצת לשמור בהגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully