וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קור-ג'יי קוקס: "בפלסטין אוהבים כדורסל כמו בכל מקום אחר בעולם"

13.1.2018 / 10:00

כוכבה האמריקאי של איסלמיק בית לחם בראיון מיוחד על החיים והכדורסל בשטחי הרשות: הרמה ("די טובה"), השחקן המקומי ("רובם עובדים במהלך השבוע"), הבדלי התרבות והשאיפה לשחק בישראל. רק אל תדברו איתו על פוליטיקה

ברני ארדוב
"בזמן שהייתי בבית קיבלתי הצעה מהאנשים שמנהלים את הקבוצה בבית לחם, וזה ממש עניין אותי. זכרתי את השם הזה מהשיחות שהייתי מנהל עם סבתא שלי כשגדלתי. זה ממש עניין אותי"

בחודש מאי האחרון סיים קור-ג'יי קוקס את התקופה המוצלחת שלו בצרפת ושב הביתה לארצות הברית. הגארד האמריקאי ניסה לעשות את דרכו במעלה הליגות האירופאיות, אחרי שנתיים מחוץ לאירופה, ובחר דווקא בקבוצת USA טולוז מהליגה הרביעית בצרפת. אחרי עונה די מוצלחת החל לגשש את דרכו בין האפשרויות השונות שעמדו בפניו, ולפתע הגיעה הצעה מאוד מעניינת מקבוצת בית לחם, או בשמה האחר, איסלמיק בית לחם. את השתלשלות העניינים מהשלב הזה והלאה, שהרגישה כמו גורל, הוא מביא בראיון לוואלה! ספורט.

"אחרי שסיימתי את העונה בצרפת, חזרתי הביתה לחודש וביליתי זמן עם המשפחה שלי", סיפר השבוע. "אחרי חודש התחלתי להעביר את הרזומה שלי בכמה קבוצות בפייסבוק, וידאו עם המהלכים שלי גם מהשנה האחרונה וגם מלפני כן. בזמן שהייתי בבית קיבלתי הצעה מהאנשים שמנהלים את הקבוצה בבית לחם, וזה ממש עניין אותי. זכרתי את השם הזה מהשיחות שהייתי מנהל עם סבתא שלי כשגדלתי. זה ממש עניין אותי, אז לקחתי את ההצעה שלהם, חתמתי והגעתי לכאן. ארבעה ימים אחרי שנחתתי, סבתא שלי נפטרה. בשבילי זה היה יותר מרק לשחק כדורסל, זה להבין את החיים. להודות לסבתא שלי על מה שהיא עשתה בשבילי, היא הייתה רוצה שאמשיך לראות את העולם ואתייחס לזה בתור ברכה. אז המשכתי כאן גם כדי להודות על כל מה שעשתה בשבילי".

"שני הצדדים הללו, שתי התרבויות הללו, הן טובות ואני נהנה מהסיטואציה הזאת. אני מקבל תחושות טובות משני הצדדים גם בכל פעם שאני עובר"

את קוקס פגשנו לראשונה השבוע במשחק ליגת העל בין הפועל חולון להפועל תל אביב. "יומיים או שלושה מתוך השבוע אני בתל אביב", הוא מעיד. למשחק השבוע הגיע כדי לעקוב אחרי חברו הטוב טיי מקי, וכפי שנוהג לעשות, תיעד את עצמו גם בטוויטר וגם באינסטגרם.

"ברור שיש הבדלי תרבות בין בית לחם ופלסטין לישראל, זה מקום הרבה יותר קטן מתל אביב", מספר קוקס על ה"ברכה", לדבריו, שהוא יכול לנוע בחופשיות בין ישראל לרשות הפלסטינית. "בעיניי, שני הצדדים הללו, שתי התרבויות הללו, הן טובות ואני נהנה מהסיטואציה הזאת. אני מקבל תחושות טובות משני הצדדים גם בכל פעם שאני עובר".

אתה גר במקום מרתק. אני בטוח שזאת חוויה מרתקת.

"אני גר במקום מהמם, על הרחוב הראשי של בית לחם. הרבה מאוד תיירים מגיעים לבית לחם לראות את כל המקומות הגדולים, ואני יכול לראות מהחלון של הדירה שאני גר בה את כל האנשים מסתובבים. זה מקום מאוד שליו ומאוד שקט, אז אני מאוד נהנה מכל מה שקורה כאן".

אין יותר מדי אמריקאים שגרים שם. לא נתקלת בעוינות מסוימת?

"לא היו לי שום בעיות מהרגע שהגעתי לכאן, כולם מתייחסים אליי בצורה יפה מאוד, כולם מאוד רגועים ומקבלים אותי".

קוקס, ו-11 שחקנים אמריקאים נוספים שמשחקים בליגה הפלסטינית, הם כאמור אורחים די קבועים ברחובות ישראל, ולא בדיוק גרים באופן קבוע ועקבי בשטחי הרשות. בזכות הקשר הנהדר שלו עם מקי, מגיע קוקס להרבה מאוד אימונים של הפועל תל אביב, ואמנם לא מתאמן איתם, אבל בקבוצה סיפרו דברים בשבחו. לדבר אחד הוא לא מוכן להיכנס, למרות מספר ניסיונות - שיחה על פוליטיקה או על הקונפליקט הישראלי-פלסטינאי. "תשמע, אין לי שום קשר לזה, זה לא העניין שלי", הוא עונה כשנשאל האם להצהרת טראמפ על ירושלים הייתה עליו השפעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קור-ג'יי קוקס שחקן קבוצת בית לחם הפלשתינאית. ברני ארדוב
מבלה זמן רב בתל אביב. קוקס במשחק של הפועל תל אביב מול חולון, השבוע/ברני ארדוב

כבוגר אוניברסיטת מיסיסיפי ואלי סטייט, ששיחקה בטורניר המכללות ב-2012, זכה להופיע כמה פעמים בסיכום הלילה של ESPN בזכות הדאנקים המהדהדים שלו, כולל אחד בטורניר המכללות מול עיני הנשיא דאז ברק אובמה. "אנשים שואלים אותי למה אני לא מגיע ל-NBA, אני מאמין שגם זה יגיע", אמר ב-2015, אך פצח בקריירה אירופית שהחלה באוסטריה ובפינלנד, המשיכה בליגות חצי מקצועניות בארצות ולאחר מכן בצרפת, וכעת, כאמור בבית לחם.

כשקוקס נשאל על הרמה בליגה הפלסטינית, הוא מפתיע. "לטעמי הרמה התחרותית בליגה די טובה, היא ליגה די חדשה, קמה רק לפני כמה שנים, אנשים יודעים לשחק כדורסל, אנשים אוהבים כאן כדורסל כמו בכל מקום אחר בעולם. יש שחקן פלסטיני שמשחק כיום בליגה הסינית (סאני סקקיני, א.ש), ואם מישהו מכאן משחק בליגה הסינית, אז זה מוכיח שיש כאן כדורסל".

אתה רואה משחקים בליגה הישראלית, איך היית משווה את הליגות?

"אי אפשר להשוות בין הרמה בליגה הראשונה והשנייה בישראל לליגה הפלסטינית. בישראל אנשים משחקים כדורסל כל החיים שלהם, הם גדלו בתוך המשחק הזה, אז הם מכירים את כל היסודות. בפלסטין הכדורסל הוא עדיין מאוד חדש, אף אחד מהשחקנים המקומיים לא שיחק כדורסל לאורך כל החיים שלהם. הם רואים איך אני והשחקנים האמריקאים הנוספים משחקים ומנסים לעשות את זה גם. אבל לשחקנים אין את היסודות וזה ההבדל. אני מרגיש שהליגה תלך ותשתפר עם השנים, כי שחקנים יגדלו עם יסודות נכונים יותר".

הסרטונים של הליגה הפלסטינית שמסתובבים ברשת מספרים תמונה שונה קצת. שחקנים שלא ממש נראים כששחקני כדורסל, עם סגנון זריקה מוזר, באולמות קטנים ועם רצפת PVC. קוקס מספר שקבוצתו "מתאמנת פעם או פעמיים בשבוע", ועל אף שהוא וחבריו האמריקאים קולעים לעתים 50 נקודות או יותר, אין לכך עדות, כי אין ממש דפי סטטיסטיקה. גם אתר רשמי עוד לא קיים, ועמוד הפייסבוק של האיגוד הפלסטיני, שמתגאה בעיקר בנבחרת המקומית, מעדכן על המשחקים, אבל לא באופן שוטף, על התוצאות, אלא בעיקר על דחיית משחקים. אולמות? "יש שלושה או ארבעה אולמות שבהם משחקים את המשחקים, רובם נמצאים בבית לחם וברמאללה", לפי קוקס.

אז איך נראה השחקן הפלסטיני הממוצע? לדברי קוקס, "לשחקן הפלסטיני יש עבודה במהלך היום, חלקם סטודנטים שלומדים במהלך היום ואז באים לשחק. יש כמה שחקנים ששיחקו לפני כן כדורסל, אבל רובם עובדים במהלך השבוע במקומות שונים בבית לחם".

מה לגבי הקהל, יש עניין סביב הליגה?

"יש קהל ביציעים, הם גם אוהבים כדורסל כמו בכל מקום אחר בעולם. יש כמה קבוצות בתוך הליגה שיש להם אוהדים מושבעים שמעודדים יותר מקבוצות אחרות, יש אנרגיה ברמה טובה בכמה מהאולמות, ויצא לי לראות גם משחקים אחרים ולחוות את זה. בשביל האוהדים כאן זאת חוויה חדשה. הם מאוד נהנים מהכדורסל".

צפו בביצועיו של קוקס בבית לחם העונה

קוקס המליץ לאמריקאים נוספים להצטרף אליו כבר באוגוסט, כשהתראיין בארצות הברית. "אני חושב שהליגה הזאת היא הזדמנות טובה עבור שחקנים שלא יוצא להם לשחק כדורסל מעבר לים", הוא מספר. "אתה יכול לבוא לפה ולעבוד על המשחק שלך, ללמוד איך לשחק, איך להתנהג על המגרש, אתה יכול להשתפר ולהכין את עצמך לרמה הבאה".

מה המטרה עכשיו? לעבור לשחק בישראל?

"אני לא מסתכל על זה בצורה הזאת, אבל אני רואה את עצמי משחק בליגה בישראל. לא התאמנתי עם קבוצות ישראליות, אבל אני מנסה לסדר לעצמי מבחנים בכמה קבוצות".

אתה רואה את עצמך חוזר לשחק בליגה הפלסטינית?

"אני לא יודע אם אמשיך כאן, אולי אחזור בשלב מאוחר יותר של החיים שלי".

באילו ליגות צופים האוהדים הפלשתינאים מלבד המקומית?

"הם רואים כל סוג של כדורסל שהם יכולים למצוא במדיות החברתיות, טלוויזיה או אם מזדמן להם להגיע למשחקים. אם זה NBA, כדורסל מכללות, יורוליג. אני והחברים שלי לקבוצה רואים גם משחקים מהליגה הישראלית בטלוויזיה".

מי לדעתך הוא הכדורסלן הכי פופולרי בפלסטין?

"הילדים אוהבים אותי ואת החברים שלי לקבוצה. אנחנו נותנים שואו יפה מאוד לקהל, וזה מרתק לראות איך הם נדהמים מאיתנו".

אתה מפורסם בבית לחם? אתה יכול ללכת ברחוב?

"אני לא מחשיב את עצמי בתור אדם מפורסם. אני מרגיש מבורך ומודה לאל שאני יכול להשפיע על התושבים ועל הכדורסל בפלשתין בכל פעם שאני יכול לדרוך על הפרקט. האנרגיות שאני מביא, והאנרגיות שאני מקבל מהקהל מחברות אותנו".

האם הילדים בבית לחם משחקים כדורסל ברחובות?

"לא. כמו בכל מדינה אחרת כיום, הם משחקים יותר באופן מאורגן, אם זה באולמות או במגרשים פתוחים".

האם לדעתך יש קבוצה מהליגה הפלשתינאית שיש לה סיכוי מול קבוצה ישראלית?

"להתחרות, בוודאות, אבל ככל שהם ילמדו את המשחק כך המשחק יילך ויתפתח. לדעתי בעתיד הנראה לעין נוכל לראות משחקים טובים בין קבוצות ישראליות לפלסטיניות".

הקרדיט לג'ורדי, הלייזרים של בב"ז, הטריקים של רפואה - האזינו ל-"הפודיום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully