וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשארי בבית: המחלוקת סביב מרגרט קורט

13.1.2018 / 7:56

באוסטרליה יש אצטדיון על שמה. היא אגדה מקומית שזכתה ב-24 גרנד סלאמים, אבל את הגרנד סלאם הראשון של השנה תראה מרגרט קורט מהכורסה. ככה זה כשאתה משווה הומואים להיטלר ולסביות לקומוניזם. רועי פרייס על שערורייה אחת יותר מדי

רויטרס
מרגרט קורט טניסאית עבר אוסטרלית. GettyImages
קורט ופסל שנבנה לכבודה במרכז הטניס במלבורן/GettyImages

מרגרט קורט לא תגיע השנה לאליפות אוסטרליה. טניסאית העבר, שחגגה ביולי האחרון את יום הולדתה ה-75 וזכתה 11 פעמים בטורניר היחידות במלבורן, הבינה שבמצב הנוכחי היא פרסונה נון גרטה בטורניר הגרנד סלאם הראשון של השנה, בו האצטדיון השלישי בחשיבותו אף נושא את שמה, מרגרט קורט ארנה. קורט הכחישה שהיא תיעדר מהטורניר בגלל המחלוקות סביבה כשאמרה: "אני לא בורחת מדברים, אני מתמודדות איתם, החלטתי לא להגיע השנה וללכת לדוג סרטנים במקום זאת".

למרות זאת היה די ברור שהיא חשה פגועה כאשר הוסיפה: "בהרבה דרכים הם (מתנגדיה, ר.פ.) הכניסו גם את הטניס שלי לתוך זה בעוד אני תמיד דיברתי מהצד של התנ"ך. להכניס את הטניס שלי לזה ואת מה שעשיתי בחיים שלי... הם צריכים להתבייש בעצמם". האוסטרלית גם סיפרה שיושב ראש איגוד הטניס במדינה ומנהל הטורניר קרייג טיילי התקשר אליה כדי לבקש הבהרות לגבי ההתבטאויות שלה. "אמרתי לו: 'לא לקחתי סמים, לא רצחתי אף אחד'", היא אמרה, "רק אמרתי את שהתנ"ך אומר לגבי נישואים". בהודעה לקונית מטעם איגוד הטניס האוסטרלי נכתב: "כאלופת עבר, מרגרט הוזמנה לאליפות אוסטרליה, נמסר לנו שהיא לא תגיע השנה".

אז סביב מה נסובה כל המהומה? ואיך הגענו למצב בו טניסאית עבר אגדית, שמחזיקה בשיא הזכיות בטורנירי גרנד סלאם עם 24 כאלה ביחידות ובסך הכול מספר בלתי נתפס של 64 עם זוגות וזוגות מעורבים, היא פרסונה נון גרטה באליפות הבית שלה שם אפילו יש אצטדיון על שמה?

עוד בנושא

סרינה וויליאמס לא תשתתף באוסטרליה: "עוד לא מוכנה לקאמבק"
גם אנדרי מארי יחמיץ את אליפות אוסטרליה, ינותח ויחזור רק לווימבלדון
דודי סלע הפסיד למדורג 395 בעולם בסיבוב הראשון בצ'לנג'ר קנברה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מחאות נגד מרגרט קורט טניסאית עבר אוסטרלית. GettyImages
מחאה נגד קורט/GettyImages

הסקנדל הנוכחי החל במאי האחרון, כשהחלו להתכונן באוסטרליה למשאל העם בנושא נישואים חד מיניים במדינה, שנערך בסופו של דבר ב-15 בנובמבר 2017. מנכ"ל חברת התעופה קנטאס האוסטרלית, העונה לשם אלן ג'ויס, דיבר על כך שהוא תומך בנישואים חד מיניים וגם חברת התעופה והביע את העמדה הזו בשם חברת התעופה. בעקבות כך, קורט פרסמה מכתב בעיתון "THE WEST AUSTRALIAN"', בו כתבה שתחרים את החברה: "אני מאוכזבת שקנטאס הפכה לחברה שמקדמת נישואים חד מיניים. אני מאמינה בנישואים כאיחוד בין גבר לאישה כפי שמופיע בתנ"ך. ההצהרה שלכם לא משאירה לי אפשרות, אלא לא לטוס בחברת התעופה שלכם ולטוס עם חברות תעופה אחרות מתי שאוכל. אני אוהבת את כל האנשים ואשמח לשוחח עם מי מהאנשים שלכם, אבל זה לא יקרה בלאונג' של קנטאס".

קורט לא הסתפקה בכך ועלתה לראיון בתחנת רדיו נוצרית באוסטרליה ואמרה: "הטניס מלא בלסביות, אפילו כשאני שיחקתי היו כמה, אבל הן גררו אחרות למסיבות. ומה שאתה מקבל בסוף זה את מה שקורה עכשיו. אנחנו כאן כדי לעזור להן להתגבר על זה, אנחנו לא נגד האנשים".

בשלב זה חשוב לציין שקורט היא כוהנת דת (כומרה) בכנסייה בפרת' שמשמשת כמרכז דתי וקהילתי, בו בין היתר היא מציעה טיפולי המרה להומואים, לסביות וטרנסג'נדרים. באופן כללי, קורט טוענת שהיא חיה "לפי המילים של אלוהים" ואומרת: "אני מאמינה באופן בלעדי במה שהתנ"ך אומר לי. אני לא רוצה או צריכה להיות פופולארית, אלוהים הבהיר את הרגשות שלו בבירור והם הרגשות שלי גם כן".

באותו ראיון ברדיו הנוצרי היא דיברה על ילדים שעשויים להיות מבולבלים מהזהות המינית שלהם ולחוש שהם טרנסג'נדרים ואמרה: "אתה יכול לחשוב 'או, אני ילד' וזה ישפיע על הרגשות שלך ועל כל השאר. זה השטן בהתגלמותו. זה מה שהיטלר עשה וזה מה שהקומוניזם עשה, השתלט על המוח והדעת של הילדים".

קורט המשיכה ואמרה בראיון הזה: "אנחנו יודעים שהומוסקסואליות היא תאוות בשרים, כך גם זנות וקיום יחסי מין שלא בין זוג נשוי. כל הדברים האלה ידועים גם להם ולכן הם רוצים נישואים כי זה מספק אותם. אני חושבת שהם יודעים שכל הדברים האלה הם נגד האמונה של אלוהים. יש מזימה שלמה במדינה שלנו ובמדינות אחרות בעולם להשתלט על המוח של הילדים כדי להחדיר להם שזה בסדר".

מרגרט סמית' קורט טניסאית עבר אוסטרלית זוכה בטורניר ווימבלדון 1970. GettyImages
קורט אחרי הזכייה בווימבלדון 1970/GettyImages

הדברים הקשים מאוד הללו לא עברו בשקט כשמרטינה נברטילובה, טניסאית אגדית בעצמה ולסבית מוצהרת, אמרה: "עכשיו היא מקשרת את הקהילה הלהט"בית לנאצים, לקומוניזם ולשטן? זה ממש לא בסדר. למעשה, זה דבר חולני ומסוכן מאוד. ילדים יסבלו מהדברים האלה. אני כבר סלחתי לה מזמן על זה שהיא אמרה עליי בשנת 1990 שאני דמות רעה לחיקוי כי אני לסבית, אבל הפעם מרגרט, את באמת הלכת רחוק מדי. תתביישי לך". קורט לא רק ביכתה את עובדת היותה של נברטילובה לסבית, אלא סיפקה שלל התבטאויות בעייתיות נוספות. ב-1970 היא היללה ושיבחה את משטר האפרטהייד בדרום אפריקה כשאמרה: "דרום אפריקה הצליחה לטפל בדבר הזה, במצב הגזעי, בצורה הרבה יותר טובה מכל מדינה אחרת, במיוחד אמריקה. אני אוהבת את דרום אפריקה ואחזור לשם בוודאות".

גם הטניסאים האוסטרלים הבכירים, וביניהם סמנתה סטוסור, קייסי דלאקווה (לסבית מוצהרת), ניק קיריוס, אשלי ברטי, ג'ון מילמן ותנאסי קוקינאקיס מיהרו להבהיר שדעתה לא מקובלת עליהם. דלאקווה אמרה: "בעבר נפגעתי מאוד כי הכרתי אותה באופן אישי ואפילו הייתי משחקת איתה בפרת'. לאט לאט פשוט התחלתי להתעלם מזה ואמרתי לעצמי שלא אתן לאף אחד להרוס לי את האושר בחיים. אני בסדר ואני מודעת לחלוטין לזה שכל אחד רשאי לדעה שלו, אבל ברגע שאת מתחילה לסמן את המשפחה שלי, זה ממש לא בסדר ולמשפחה שלי ממש לא מגיע להיות נתונה למתקפה כזו". גם אנדי מארי, שתמיד מוכן לטחוב את האצבע שלו לאש בנושאים רגישים ולהביע עמדה, דיבר ואמר שיש לשקול את שינוי שמו של האצטדיון במלבורן שקרוי על שמה של קורט. גם באוסטרליה עצמה רבים קראו לטניסאים להחרים את המשחקים באצטדיון הזה ואף נחתמה עצומה שדורשת לשנות את שם המגרש.

ריחל הוגנקאמפ ההולנדית, שיצאה בשנה שעברה מהארון, אמרה: "אני חושבת שזה יהיה דבר חיובי מאוד אם אליפות אוסטרליה תוכל לשנות את שם האצטדיון. יש הרבה שחקנים שירגישו מאוד לא נינוחים כשהם משחקים באצטדיון שנקרא על שמה של מרגרט קורט". אנדראה פטקוביץ' הגרמנייה הוסיפה: "אני חושבת שיש הרבה הרבה מאוד אנשים, בעיקר מהדור המבוגר יותר, שלא כל כך הבינו שהזמנים הולכים קדימה ואולי גם שמות אצטדיונים צריכים להתקדם עם השנים ולא להישאר בגלל המסורת. כמו שלמדתי לאורך עשר השנים שאני בסבב: לפעמים קשה יותר להיות אדם עם עקרונות מאשר להיות אלוף".מי שנקלע למצב שלא ידע כל כך איך לצאת ממנו היה ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, שאמר: "לא משנה מה אנשים אומרים על הדעות של מרגרט לגבי נישואים חד מיניים, היא אחת מהטניסאיות הגדולות בהיסטוריה ומרגרט קורט ארנה חוגג את מרגרט קורט כטניסאית ולא כמשהו אחר".

אביגדור ליברמן מהלל את קורט

מי שהרעיף על קורט מחמאות רבות בפוסט שהעלה לפייסבוק שלו במאי 2014 היה שר החוץ לשעבר ושר הביטחון היום אביגדור ליברמן, שהילל את טניסאית העבר כמנהיגה דתית ש"עומדת בראש הכנסיה האוונגליסטית הגדולה באוסטרליה Victory Life Center בפרת'.הכנסיה הזו היא כנסיה פרו-ישראלית שמתנוסס עליה דגל ישראל לצד דגל אוסטרליה וקשריה טובים מאד עם הקהילה היהודית.קורט גם הקימה את אגודת הידידות ישראל-מערב אוסטרליה ופעילה מאד למען ישראל".

כשקורט התבשרה שאוסטרליה הצביעה "כן" בשאלת הנישואים החד מיניים (68% בעד ו-32% נגד), היא אמרה: "אני חושבת שאנחנו נשלם על כך מחיר כבד בעתיד במדינה ואנשים יראו שזה לא רק לגבי נישואים. יהיו דורות נטולי מגדר, מבחינתי נישואים זה רק בין גבר לאישה". הקשר החזק של קורט עם הדת החל ב-1971, זה קרה שנה אחרי שב-1970 זכתה ב"גרנד סלאם", כלומר כל ארבעת התארים הגדולים בשנה אחת. היא מגדירה את זה כשנה בה "העניקה את ליבה לישו". בראיון שהעניקה לאחרונה לכתב דיילי מייל שנסע עד פרת' לצורך הכתבה, אמרה קורט: "מאז שהייתי ילדה קטנה, ידעתי שהטניס שלי הוא מתנה מאלוהים. לפעמים כששיחקתי הייתי אומרת שאני לא מסוגלת לשחק כי אני מותשת, ואז הייתי מבקשת מאלוהים עזרה ולפעמים הרגשתי שהוא ממש עוזר לי. אני זוכר שהייתי שואלת את אלוהים איפה הוא כי תמיד ידעתי שהוא אמיתי כי הוא העניק לי את המתנה.

"הענקתי את הלב שלי לישו כשהייתי במקום הראשון בעולם, זה קרה ב-1971. לאחר מכן חזרתי לסבב וכולם אמרו לי 'מה קרה לך? יש משהו שונה אצלך, העיניים שלך השתנו'. עברתי מחלות לפני 35 או 40 שנה, זה קרה אחרי שפרשתי. סבלתי מדיכאון ובעיות לב. היו לי ארבעה ילדים צעירים והחיים שלי היו בבלגן, הלכתי לבית ספר לתנ"ך ב-1982 וב-1983 ואז הרגשתי שהחלמתי לחלוטין. כתבי הקודש שינו את חיי, חבל שלא ידעתי עליהם בזמן ששיחקתי טניס כי הייתי זוכה בווימבלדון שש פעמים ולא שלוש. הכול כל כך קשור בצד המנטאלי ובכתבי הברית החדשה אתה לומד איך לחיות חיים מנצחים".

קורט מציבה את החברה הליברלית ואת עולם הטניס בפני סוגייה קשה מאוד. מצד אחד כוכבת טניס ענקית מן העבר, שלאחרונה אף גולמה כדמות המרשעת בסרט "קרב המינים" על ידי ג'סיקה מקנמי היפהייפיה, שראויה לכבוד ולהוקרה. מצד שני, אישה שמחזיקה בדעות שלא כל כך תואמות את רוח התקופה ומבטאת את דבריה בצורה שעשויה בקלות להתפרש כהסתה וקריאה לאלימות. בזעיר אנפין ניתן לומר שמדובר גם בגילום המאבק של המדינה הליברלית, שמצד אחד רוצה להעניק חופש מחשבה, דעה והבעת דעה בצורה חופשית ומצד שני לא יכולה להיות סובלנית לאמירות אלימות כל כך. לזכותה או לחובתה של קורט, כפי שבא לידי ביטוי גם בסרט קרב המינים, זקנתה לא מביישת את נעוריה. האוסטרלית בת ה-75 מעולם לא הייתה "מאמי" ותמיד החזיקה בדעות שמרניות ודתיות ברמה זו או אחרת ונחשבה לאאוטסיידרית כבר בשנות ה-60 וה-70 כשהייתה בפסגת הקריירה שלה. מה שבטוח שבסרט של החיים האמיתיים הסיפור הזה צפוי לעוד הרבה התפתחויות מעניינות.

מרגרט קורט טניסאית אוסטרלית עם בעלה בארי וילדיהם. AP
מרגרט קורט, בעלה בארי וילדיהם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully