וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשובה של מסי להצהרה של רונאלדו: ניתוח הניצחון המוחץ של ברצלונה על ריאל מדריד

24.12.2017 / 8:30

כריסטיאנו רונאלדו טען שהוא השחקן הגדול בהיסטוריה, אבל על המגרש בברנבאו דיבר בעיקר כוכב ברצלונה. מיכאל יוכין על הטעויות של זינדין זידאן, המהפכה היעילה של ארנסטו ואלוורדה, והאם רונאלדו מריח את הסוף?

one

בווידאו: תקציר ה-0:3 של ברצלונה על ריאל מדריד בברנבאו

"אני השחקן הגדול בהיסטוריה. מעולם לא ראיתי מישהו שיודע לעשות דברים שאני יודע". אפשר לבקש מפסיכולוגים המתמחים בניתוח אישיות להסביר את האמירה המדהימה הזו של כריסטיאנו רונאלדו, שבאמת לא ראה את דייגו מראדונה בשיאו, ולא נולד כדי לראות את פלה או יוהאן קרויף. הוא גם לא ראה את פרנץ פושקאש ואלפרדו די סטפאנו. כל זה לא הפריע לו, והוא הרגיש דחף בלתי נשלט להצהיר קבל עם ועדה את דעתו על עצמו, באופן מתוכנן ומדוקדק. ככל הנראה, הוא לא מסוגל להפנים את הנזק התדמיתי. הוא לא מבין שאין צורך לשכנע את את מעריציו המשוכנעים, בעוד כל היתר עלולים ללעוג לו על השחצנות והיהירות. ואם זה לא מספיק, גם העיתוי היה אומלל, שבועיים לפני המפגש עם ליאו מסי.

משחק ענק, קל וחומר קלאסיקו, הוא הזדמנות מעולה עבור הכוכבים הגדולים לדבר על המגרש. רונאלדו הוכיח לא פעם שהוא מסוגל לעשות זאת, ו-2017 היתה מצוינת עבורו מהיבטים רבים. הדומיננטיות שלו בדרך לזכיה היסטורית, שניה ברציפות, בליגת האלופות היתה מפעימה. בניצוחו ליקטה ריאל מדריד גם את אליפות ספרד לראשונה מאז 2012. פורטוגל העפילה למונדיאל עם מאזן מושלם במוקדמות בשנה הקלנדרית. המאזן הפנומנלי בליגת האלופות נמשך גם העונה כאשר כריסטיאנו הפך לשחקן הראשון אי פעם שמבקיע בכל ששת המשחקים בשלב הבתים. כל זה איפשר לו לזכות בכדור הזהב, על אף שיכולתו הממוצעת היתה נמוכה בהשוואה השנים הקודמות. הוא התעלה ברגעים החשובים ביותר, והקרב הביתי מול ברצלונה העניק לו אפשרות לסיים את השנה הקסומה עם טעם נהדר. תנצח את היריבה המושבעת, ואז – אם בא לך – תצא בהצהרות.

אבל לא! רונאלדו לא המתין, ואתמול שום דבר לא הלך לו. אלמלא הגדיר את עצמו כ"שחקן הטוב אי פעם", ייתכן שהבדיחות על חשבונות כאשר פיספס לחלוטין את הכדור במצב נוח לא היו כה אכזריות. זה הרי יכול לקרות לכל אחד. אלא שהראיון המפוקפק הוסיף לחץ מיותר על כתפיו, ועוצמת הציפיות היתה גבוהה גם כך. ריאל היתה בנחיתות לקראת הקלאסיקו הזה. היא איבדה יותר מדי נקודות ליגה בתחילת העונה, היריבה הקטלונית דהרה בפסגה, והמסע לגביע העולם לקבוצות התיש אותה ברגע לא אידיאלי לפני המפגש. בעוד בארסה טיילה ל-0:4 קליל על לה קורוניה בקאמפ נואו, לאלופה היה משחק נוסף מול אל ג'זירה באמצע השבוע שעבר, ואז הגמר המאתגר מול גרמיו. הוא גבה מחיר כאשר רונאלדו הפגוע התאמן באופן חלקי לקראת הקרב הגדול, ובשלב מסוים אף דווח כי שיתופו מוטל בספק מסוים.

עוד בנושא

צפו בתקציר: ברצלונה הביסה 0:3 את ריאל מדריד בברנבאו
עם נעל אחת! צפו בבישול הבלתי נשכח של מסי מזווית שלא ראיתם
במדריד ביקרו את איסקו שסירב להתחמם ושרקו בוז לבזנמה

כריסטיאנו רונאלדו ריאל מדריד מאוכזב במשחק מול ברצלונה. רויטרס
לא מסוגל להפנים את הנזק התדמיתי. כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

למה איסקו ואסנסיו נותרו בחוץ?

ואם הוא לא במיטבו, זינדין זידאן היה חייב לעזור לו. מאמן ריאל זוכר טוב מכולם כי את הנצחון הכפול והמזהיר על ברצלונה בסופר-קופה באוגוסט הוא השיג כמעט ללא הכוכב הגדול. הפורטוגלי נכנס כמחליף במשחק הראשון בקאמפ נואו, כבש שער, הורחק אחרי 24 דקות על הדשא והושעה מהגומלין. איסקו זהר אז במשחק הראשון, כחלק משנה קסומה במהלכה מיצה הפליימייקר הספרדי חלק נכבד מכשרונו העצום. מרקו אסנסיו, שהפציץ בדקה ה-90 בקטלוניה, היה הדמות הבולטת בגומלין עם הצגה עוצרת נשימה ושער מרהיב נוסף. שני השחקנים היצירתיים האלה היו מסוגלים להוריד חלק ניכר מהמעמסה על רונאלדו, במשחק בו נדרשה המארחת לנצח בכל מחיר. ובכל זאת, שניהם מצאו את עצמם על הספסל.

מדוע? כי זיזו שיחק אותה ז'וזה מוריניו. על אף הצורך הקריטי בשלוש נקודות, על אף שפירק את היריבה הקטלאנית ללא תנאי בקיץ, הוא רצה קודם כל לעצור את בלאוגרנה. לכן, הוא הוסיף לשלד הטבעי והטוב בקישור – קאסמירו, לוקה מודריץ' וטוני קרוס – גם צלע רביעית בדמותו של מתיאו קובאצ'יץ'. למען הסדר הטוב, נציין כי הקרואטי פתח בשני משחקי סופר-קופה, אבל אז היה זה על חשבון מודריץ' במשחק הראשון ובמקום קאסמירו בגומלין. הפעם הוא שולב במערך הרבה פחות אפקטיבי, אשר מעולם לא נוסה – למעשה, קובאצ'יץ', שחזר לא מכבר מפציעה, פתח לראשונה העונה בהרכב בליגה.

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד. רויטרס
שיחק אותה מוריניו. זינדין זידאן/רויטרס

האיכות של ברצלונה עם רוח בילבאו

היה זה המערך ההגנתי והזהיר ביותר בעידן זידאן, והצרפתי שילם את מלוא המחיר. "אני יודע שיצלבו אותי בתקשורת על ההחלטה הזו, אבל לא הייתי משנה אותה", הוא אמר במסיבת העיתונאים. חבל מבחינתו. בסופו של דבר, קובאצ'יץ' העייף הוא זה שאיפשר לאיבן ראקיטיץ' לדהור באין מפריע למתפרצת אחרי שהקרואטי הבלודיני קיבל כדור בתום מבצע גאוני של סרג'יו בוסקטס. כל המגרש היה פתוח בפני ראקיטיץ' כי מסי משך את תשומת הלב, והמסירה הלכה ימינה לסרג'י רוברטו המצוין. המגן, שהועדף בהברקה של המאמן ארנסטו ואלוורדה, בישל ללואיס סוארס, והמומנטום התהפך. עד לדקה ה-54 נהנתה ריאל מיתרון קליל והאמינה שהמשימה אפשרית. אחרי הספיגה, היא התפרקה לרסיסים.

כעת שימו לב לסטטיסטיקה המדהימה – הכדור של סרג'י לסוארס היווה את המסירה המדויקת הראשונה של ברצלונה בתוך רחבת היריב במשחק כולו. במחצית הראשונה לא היו כאלה, והמוסרים מוקמו תמיד מחוץ לרחבה. הנתון הזה מדגיש את השינוי התודעתי העמוק שביצע המאמן החדש, בזכותו הפכה בארסה לקבוצה אחרת. היא לא בהכרח שואפת לתת שואו, ולראיה תשעה שערי זכות בלבד בשלב הבתים בליגת האלופות. 3-3-4 המסורתי נזרק לפח, בעיקר בזכות העזיבה של ניימאר והפציעה של עוסמאן דמבלה אשר איפשרו את השינוי, וכעת 2-4-4 הקלאסי הוא השיטה הקבועה. לאור התוצאות, אף אחד לא מתלונן בינתיים, ואתמול היתה בארסה מסתפקת בשמחה בתוצאת תיקו. בחירת ההרכב של זידאן שיחקה לידיו של ואלוורדה שהמתין בסבלנות לצ'אנס במתפרצת – והוא הגיע. כי בארסה של היום יעילה מאי פעם. אם תרצו, הבאסקי על הקווים הוסיף למה מימד של אתלטיק בילבאו. מעין רוח באסקית. "הבאסקיות" הזו היא שסייעה לבארסה לצאת ממשבר שנראה בתחילת העונה כמו מוות קליני, על רקע ההתנהלות המחיפרה של ההנהלה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה. רויטרס
שנה מושלמת בקלאסיקו. ליאונל מסי/רויטרס

מסי מסר תוך שניות יותר מרונאלדו ב-90 דקות

והיא היכתה את ריאל כמו בילבאו, רק עם ברק ואיכות של ברצלונה האמיתית. בעיקר עם ברק ואיכות של מסי. 2017 אולי לא היתה מוצלחת עבור הפרעוש מבחינת התארים, אבל זו השנה בה הכניע את ריאל פעמיים בקלאסיקו בברנבאו. את החגיגה אחרי השער בזמן פציעות ב-2:3 באפריל לא ישכחו עוד זמן רב. גם אתמול חגג הארגנטינאי באטרף אחרי שהרשית בפנדל, וזה הגיע לו, כי בדרך לשם הוא בישל במהלך אחד פעמיים לסוארס. תוך שניות ספורות ביצע מסי יותר מסירות מסוכונת מאשר רונאלדו בכל 90 הדקות – היתה לפורטוגלי מסירה אחת בלבד קדימה במהלך המשחק. קיילור נבאס עצר את האורוגוואי בפעם הראשונה, הקורה מנעה ממנו את השער בנסיון השני, ואז בא פאוליניו.

זוכרים כמה השמצות ספג הקשר הברזילאי כאשר הוחתם מהליגה הסינית? העסקה אמנם היתה מפוקפקת, אבל השחקן עצמו, כפי שהדגשנו כאן עוד בספטמבר, מתאים כמו כפפה ליד עבור ואלוורדה והיווה רכש נפלא. בנוסף לנוכחות הפיזית ולמשמעת הטקטית, יש לפאוליניו גם חושים נהדרים להיות במקום הנכון בזמן הנכון ברחבה. בשבוע שעבר, הוא הבקיע פעמיים מול לה קורוניה כאשר כדורים הגיעו אליו מקורות. וזה בדיוק מה שקרה גם בסנטיאגו ברנבאו, בעזרתו האדיבה של רפאל וראן. גם הפעם זה נגמר בשער, אבל השופט לא אישר אותו ושרק לפנדל כי דני קרבחאל, בפעולה אינסטינקטיבית אך מטופשת, ניסה לעצור את הכדור בידו. המגן הימני הורחק, ובכך הצטמצמו מאוד הסיכויים לקאמבק.

פאוליניו שחקן ברצלונה מול קסמיירו שחקן ריאל מדריד. רויטרס
מתאים כפו כפפה ליד לואלווארדה. פאוליניו/רויטרס

זידאן רצה למזער נזקים וכשל

בעצם, הם אפסו בגלל זידאן. הרי גם בקאלסיקו באפריל ראה סרחיו ראמוס כרטיס אדום בדקה ה-77, כאשר ריאל היתה בפיגור, אבל חאמס רודריגס נשלח למגרש והישווה. ריאל אפילו היתה קרובה לנצח אז בנחיתות מספרית, לפני שמסי חיסל אותה בזמן פציעות. הפעם נשלח קרבחאל למקלחת מוקדמת בעוד אסנסיו וגארת בייל מתחממים על הקווים, מוכנים להיכנס. בפיגור שני שערים, זה היה הדבר הנכון לעשות, ובמקביל להנחות את קאסמירו לתפקד כבלם ולהסיט את ראמוס ימינה.

ואולם, זיזו עיכב את החילופים, ושלח במקום זאת למגרש את המגן-בלם נאצ'ו במקום קארים בנזמה. המסר היה ברור – המטרה היא למזער נזקים ולמנוע תבוסה. כניסתם של בייל ואסנסיו מאוחר יותר לא שינתה את הלך הרוח, והוולשי החמיץ את ההזדמנות שלו, בעוד איסקו חזר מתוסכל לספסל. כל החילופים כבר בוצעו. אין מחילה על פחדנות הזו במשחק כה גורלי עבור המשך העונה, ויש דצק פואטי בכל שברצלונה הגדילה את התוצאה.


ואלוורדה לא השתוקק להשפיל את היריבה ורצה לסיים את המשחק ללא דאגות מיוחדות, אבל מסי כן השתוקק. הפרעוש היה כה נלהב לנעוץ את המסמר השלישי שהוא רץ להציל כדור אבוד בזמן פציעות, השיג אותו, ואז בישל לאלש וידאל – המחליף המאוחר של בארסה שנכנס במטרה לבזבז זמן. הכיבוש שלו בקלאסיקו רק הדגיש את הפיאסקו של זידאן עם החילופים שלו, ואילו מסי למאזנו בישול. אחרי שני האסיסטים לסוארס שלא נרשמו כבישול מבחינה טכנית, גם בכך היה צדק. מסי לא מספר על גדולתו בראיונות. הוא מדבר רק על המגרש.

האם רונאלדו מריח את הסוף?

האיש שניסה למנוע מהארגנטינאי את המסירה האחרונה היה רונאלדו. בכל הקשור למאמץ ולתשוקה, אי אפשר היה לבוא אליו. גם ביום חלש, גם כשהוא לא כשיר לחלוטין, גם כאשר הרגיש ששום דבר לא הולך, הפורטוגלי נתן את המקסימום, ואפילו עבד בהגנה. אלא שזה ממש לא הספיק מול יריב טוב יותר, וחוסר האונים שלו בסגירת מסי בזמן פציעות היה סמלי. ואולי התמונה הזו גם הסבירה את העיתוי האומלל להצהרה הביזארית.

כי רונאלדו מכיר את גופו. כשהוא נושק לגיל 33, הוא יודע את מה שהאוהדים, הצוות המקצועי, ואפילו הרופאים, טרם יודעים. ואולי, רק אולי, הוא משוכנע בתוך תוכו שכדור הזהב החמישי שלו היה האחרון. אולי, רק אולי, הוא חשב שזו ההזדמנות האחרונה להצהיר על עצמו כ"שחקן הטוב בהיסטוריה", לפני שהאמירה הזו מאבדת את הרלוונטיות. אולי הוא סבר שעדיף לומר את דברו לפני הקלאסיקו ולא אחריו. רק אולי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully