וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחת לוקום: כשיד אליהו הפך ליעד שז'ליקו אוברדוביץ' אינו מסוגל לכבוש

22.12.2017 / 13:30

לראשונה מאז ימי השושלת ב-2005, מכבי תל אביב רצה לשלושה ניצחונות רצופים על המאסטרו הסרבי. אבל ביורוליג של העונה לא מספיק רק לנצח, אלא צריך לדעת את מי: הצהובים עומדים על מאזן 0:6 מול שלוש הקבוצות שמעליהם ומול השלוש שתחתיהם, והשיגו מקדמה בדרך לפלייאוף

צילום ועריכה: קובי אליהו

1. הדר, בגאצקיס, ספאחיה

כשנחת בקיץ בישראל והפך למאמן הזר הראשון שמקבל הזדמנות חוזרת במכבי תל אביב, היה מן הסתם חשש מרכזי אחד שקינן בליבו של נבן ספאחיה - להפוך לגירסה משודרגת של רמי הדר ואיינארס בגאצקיס. אבל אתמול (חמישי) זה קרה: גם הקרואטי, כמו קודמיו, ניצח את ז'ליקו אוברדוביץ'. מין משימה שבשגרה, אתם יודעים.

15.11.2016 - 77:87 בתל אביב (סוני ווימס 22).
21.3.2017 - 79:81 באיסטנבול (סילבן לנדסברג 22).
21.12.2017 - 73:82 בתל אביב (פייר ג'קסון 20).

שלושה ניצחונות רצופים יש לצהובים על המאסטרו של הכדורסל האירופי, והם אינם הולכים ברגל. האחרונה שהצליחה לעשות זאת, באסקוניה, נפרדה מהרצף בחודש שעבר; מכבי עצמה לא עשתה זאת מאז ימי השושלת ב-2004 וב-2005.

20.11.2003 - 75:97 בתל אביב (מייסיאו באסטון 21).
22.1.2004 - 84:91 באתונה (שרונאס יאסיקביצ'יוס 30).
6.5.2005 - 82:91 בפיינל פור במוסקבה (דריק שארפ 20).

ואולי באמת הטראומות שהותירו בו הדר ובגאצקיס השפיעו על אוברדוביץ' בהגיעו להיכל. בעידן בו החמישייה הפותחת אינה בהכרח החמישייה הבכירה, נדרשו למאמן פנרבחצ'ה פחות משתי דקות וחצי כדי להעמיד את ההרכב החזק ביותר שלו על הפרקט - אבל בדרך לשם הוא נדרש לבצע שלושה חילופים, לראות איך שחקן אחד מסתבך בשלוש עבירות וכל החבורה יחד נקלעה כבר לפיגור עמוק של 9:0. כמה עמוק היה הפיגור? זה בדיוק ההפרש בו הפסידו הטורקים בסיום.

וזה, כנראה, הקסם של היורוליג בפורמט הקיים: הדרך בה אפשר להתאושש בתוך 48 שעות מהפסד קשה וכואב, או סתם מתצוגת הגנה חלשה, ולטפס בקלילות על האולימפוס. בתל אביב כבר מפתחים פטנט: יומיים אחרי התבוסה הביתית לאנאדולו אפס, הם ניצחו במוסקבה את חימקי; יומיים אחרי ששוב נגעו ב-90 נקודות ספיגה, הפעם מפנאתינייקוס, הם קירקעו את אלופת אירופה על 73. אותה אלופה, שפוגעת ב-42 אחוזים עונתיים לשלוש, נתקעה על 28.

עוד בנושא:

מכבי תל אביב: דשון תומאס ייעדר מהמגרשים כשלושה שבועות
דם, יזע ומכות: כשמכבי תל אביב הבינה מהו מקומה האמיתי ביורוליג

מאמן פנרבחצ'ה ז'ליקו אוברדוביץ'. ברני ארדוב
לא הולך לו מול הצהובים. אוברדוביץ'/ברני ארדוב

2. כשג'קסול הפכו לצמד

במשך חודשים ארוכים חוזרת על עצמה המנטרה שמספרת כמה מכבי תלויה בצמד ג'קסול - פייר ג'קסון ונוריס קול. השניים אינם סמל העוגן היציב שעליו יכול להישען ספאחיה. אבל, כפי שנכתב כאן בעבר, כל עוד אחד מהם יופיע בכל ערב נתון - נתוני הפתיחה יעודדו אותו. מול פנרבחצ'ה נדרשו הצהובים ליותר מזה, ופעלו בהתאם.

ברבע הרביעי, בו המריאה ל-22 נקודות והבטיחה את הניצחון, קלעה הקבוצה רק סל שדה בודד מבלי שאחד מהשניים יהיה מעורב בו כקולע או כמוסר; בסך הכל ג'קסול שיחקו יחד 18 דקות, והקבוצה קלעה במהלכן 36 נקודות. 17 מהן של קול, ועוד עשר בתוספת שלושה אסיסטים של ג'קסון. הם סיימו את הערב עם שיא חדש - 39 נקודות משותפות, שבעה ריבאונדים ושמונה אסיסטים בחלוקה כמעט זהה.

ודווקא כשהצמד הזה נוצץ, בלט הצד שמנגד באפרוריותו הלא אופיינית. בראד וונאמייקר עם 1 מ-6 מהשדה; קוסטאס סלוקאס עם 2 מ-9; ג'יימס נאנלי עם 2 מ-7. שלושה מהעוגנים המרכזיים של פנרבחצ'ה פשוט לא הופיעו, ולאוברדוביץ' (שנראה, אגב, שלו ורגוע מתמיד - באופן יחסי, כמובן) נותר רק להסתובב בנוהל הקבוע לעבר הספסל, אבל לא כדי לצעוק אלא רק לזמזם את השיר "קשה בלעדיך, כי פגעת בי, כל כך פגעת בי".

לא יהיה זה הוגן להגיד שהגארדים של פנר פשוט תפסו יום חלש. היה מי שעזר להם. דיאנדרה קיין ביצע עבודה שקטה ויעילה בהגנה, אבל זה גם לא קרה סתם כך בהגנה שבין אדם ליריבו. ג'ונה בולדן, שהולך ומתגלה כחתיכת מפלצת, דואג להפגין נוכחות ולשנות מהלכים כמעט בכל פוזשן הגנתי, והייתה גם לחימה קבוצתית שעבדה היטב: כל כדור אבוד שניתז לעבר הרצפה ברבע הרביעי נחת בידיים צהובות.

עוד באותו נושא

דם, יזע ומכות: כשמכבי תל אביב הבינה מהו מקומה האמיתי ביורוליג

לכתבה המלאה
פייר ג'קסון (מימין) עם נוריס קול שחקני מכבי תל אביב. ברני ארדוב
סגרו עניין. ג'קסול/ברני ארדוב

3. כל מטרות הביניים הושגו

"ההתרחשויות בשבוע האחרון מחזקות את התחושה שהצהובים שווים מקום במאבק על הכרטיס לפלייאוף, אבל לא הרבה יותר מזה", כתבנו כאן אחרי ההפסד באואקה, "הם נראים כמי שישיגו את המטרה שלשמה התכנסו אחרי השנתיים הטראומטיות שעברו עליהם - לשוב ולהיות קבוצה לגיטימית ביורוליג. ניצחון לפה והפסד לשם יכולים לעשות את ההבדל השברירי ובו בעת התהומי בין המקום השביעי והשמיני לבין התשיעי והעשירי".

בשבוע הבא, אם לא תבעט בדלי במשחק הביתי מול אוניקאחה מלאגה, תגיע מכבי תל אביב לנקודת הסיום של הסיבוב הראשון כשכל מטרותיה הוגשמו; אף שעוד מצפים לה תשעה משחקי חוץ בסיבוב השני (בין היתר במדריד, בפיראוס, בקובנה ופעמיים באיסטנבול) מאזן 6:9 היה בגדר חלום מבחינתה בתוכניות שסימנה בפתיחת העונה.

ואלה לא רק הניצחונות - אלא העובדה שהושגו על היריבות הנכונות. מכבי מדורגת כרגע במקום השביעי, ואת מי היא ניצחה? את כל הקבוצות שהולכות ומסתמנות כיריבות שלה על המקום בשלב הבא ועל המיקום בשלב הבא. מול השלוש שמעליה והשלוש שמתחתיה היא עומדת במאזן 0:6:

4. ז'לגיריס קובנה - הפסידה לה בתל אביב.
5. פנרבחצ'ה - הפסידה לה בתל אביב.
6. חימקי - הפסידה לה במוסקבה.
8. ריאל מדריד - הפסידה לה בתל אביב.
9. באסקוניה - הפסידה לה בתל אביב.
10. באמברג - הפסידה לה בגרמניה.
11. מלאגה - תפגוש אותה במחזור הבא.

שחקני מכבי תל אביב נוריס קול, ג'ונה בולדן, דיאנדרה קיין. ברני ארדוב
הכל מסתדר/ברני ארדוב

4. זיכרונות מימי יוגופלסטיקה

ב-23 בינואר 1992, בולדן ויובל זוסמן אפילו לא נולדו. ג'קסון, דשון תומאס וכרם משעור היו בני פחות משנה. קול היה בן שנתיים, ואפילו זקן השבט אלכס טיוס בדיוק חגג את יום הולדתו הרביעי. כמה עתיקה ההיסטוריה שהתרחשה באותו יום? הסיפרה 0 עוד עיטרה את טור הזכיות של המאמן הצעיר אוברדוביץ', שעשה את צעדיו הראשונים על הקווים.

הימים היו ימי שקיעתה של יוגופלסטיקה ספליט, או בשמה החדש - סלובודנה דלמציה. בלי טוני קוקוץ' וזוראן סאביץ' זה כבר לא היה זה, והקבוצה הקרואטית הפסידה ביד אליהו 95:85. חוסה וארגאס ושוגר ריי ריצ'רדסון קלעו 30 נקודות משני עברי המתרס, אבל הכוכב האמיתי של הערב היה דורון ג'מצ'י, שצלף 31. ואתמול, כמעט 26 שנים אחרי, מכבי חזרה לנצח את אלופת אירופה בהיכל.

כן, היו הבלחות רגעיות ב-2007 וב-2012, כשצסק"א מוסקבה ופנאתינייקוס הפסידו בתל אביב, אבל זה היה במהלך סדרות פלייאוף שבסופן הן היו בצד המנצח. ספאחיה יכול לסמן עוד איקס על החגורה.

מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה עם יובל זוסמן. ברני ארדוב
לא נולד בפעם שעברה שמכבי תל אביב ניצחה אלופת אירופה בהיכל. זוסמן עם ספאחיה/ברני ארדוב

* הקטעים שלא נכנסו אתמול לראיון הבלעדי עם ז'ליקו אוברדוביץ' - יפורסמו ביום ראשון בעמוד הפייסבוק אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully