וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיל ההתבגרות: על פתיחת העונה המגומגמת של שון דאוסון ובני הרצליה

7.11.2017 / 15:40

מי שיועד להיכנס לנעליו של כספי בנבחרת מתקשה להיכנס אפילו לנעליו של משעור בשרון. דרוקר חושב שזה הרגע להתבגר ("גם סופרמן צריך לעבור תחנות בדרך"), צביקה שרף בטוח שהבחירה בהרצליה היתה טעות. המדור של אור שקדי, כולל חמש הערות לסיכום המחזור

one

בווידאו: תקציר התבוסה של בני הרצליה להפועל תל אביב

סיום העונה שעברה הרגיש כמו מפולת שלגים עבור שון דאוסון. זה התחיל ככל שהפלייאוף התקדם, עם ירידה הדרגתית בדקות המשחק בקבוצת הבית, מכבי ראשון לציון. השיא הגיע במשחק החמישי והמכריע נגד הפועל אילת, בו קיבל מי שהוגדר ככוכב הקבוצה תשע דקות בלבד, וראה בעיקר מהספסל כיצד חבריו עולים לפיינל פור. בחצי הגמר נגד הפועל ירושלים קלע 5 וסיפק מדד של 2 נקודות בעוד קבוצתו הפסידה וסיימה את העונה. כך או כך, מיד לאחר מכן, כמו בעונת האליפות, המריא דאוסון לארצות הברית לאימונים בניסיון למצוא חוזה ב-NBA, אלא שבניגוד לקיץ 2016 הוא לא הגיע אפילו לליגת הקיץ ונחתך מהסגל של יוסטון רגע לפני המשחקים.

החתימה המפתיעה בבני הרצליה, פחות משבועיים אחרי אותו חיתוך, סימנה עבורו שינוי חד. אירוע חתימה מאולתר עם ראש העיר, כמו היה זה שמביא את בשורת הכדורסל לשרון, היווה את יריית הפתיחה. ההמשך היה חיובי: הכנה טובה עם נבחרת ישראל לאליפות אירופה ומקום בכיר ברוטציה אמורים היו להראות שדאוסון חוזר לעצמו, אלא שהנבחרת התרסקה, שחקנה האתלטי של בני הרצליה היה לא מספיק טוב, כמו כל חבריו, והמומנטום הטוב, לכאורה, הפך רע. את העונה הנוכחית בהרצליה דאוסון התחיל בסדר מבחינה מספרית (13.2 נקודות, 42.9 אחוז ל-2 ו-3, 56 אחוז מהעונשין, 6.2 ריבאונדים, 1.4 אסיסטים ו-2.4 איבודים למשחק), אך בצורה נוראית מבחינה קבוצתית, מה ששוב מעלה תהיות וסימני שאלה לגביו.

שחקן בני הרצליה שון דאוסון. ברני ארדוב
בחר נכון? ימים יגידו. דאוסון/ברני ארדוב

החודש שעבר מאז סיום העונה בראשון לציון ועד החתימה בבני הרצליה לווה בהרבה שמועות לגבי עתידו של דאוסון – מהצעות שהיו או לא היו מהפועל ירושלים ומכבי תל אביב, דרך חוזים שהוצעו או לא הוצעו באירופה, ועד הוויתור של מכבי ראשון לציון עליו. בהרצליה חיפשו שחקן ישראלי מוביל במקומו של כרם משעור, שוחחו עם אלישי כדיר, וכשהאופציה שלו נפלה, ואפשרויות רבות אחרות לא ממש היו, עלתה המחשבה לנסות ולצרף את דאוסון. המהלך היה מהיר מאוד, ואקס ראשון לציון קיבל את הבמה להראות מחדש את היכולות שלו, ולשקם את המעמד שנפגע. בינתיים הבמה אכן קיימת (30.8 דקות לערב), אבל היכולת עוד לא שם.

"זה פעם ראשונה ששון יוצא מהחממה של מכבי ראשון, שם הוא גדל. אתה תמיד מקבל יותר הנחות, יותר שקט, יותר סבלנות, עכשיו הוא שחקן רכש לכל דבר", מנתח שרון דרוקר, מאמנו של דאוסון בנבחרת העתודה ובמכבי ראשון לציון. "ניהלתי איתו שיחות בעניין הזה: מה יקרה כשתגיע ל-NBA, פנאתנייקוס או ברצלונה, תצטרך לנהל חיים של מקצוען. פעם ראשונה שהוא שחקן רכש. ייקח לו זמן להתאקלמות, זה לאו דווקא במספרים, זה התנהלות, זה להכיר מערכת חדשה, לדעת לחבר את החברים אליו, לדעת לקבל סוגים חדשים של מאמנים. הרבה דברים. עכשיו הוא עובר את ההתבגרות שלו".

בראשון לציון הבינו מתחילת העונה שעברה שדאוסון לא ימשיך בקבוצה, ובמקום זאת יעבור למכבי תל אביב, הפועל ירושלים, ה-NBA או לאירופה, אבל לא ימשיך בקבוצה אחרת בישראל, ולכן המשיכו הלאה. גורמים במועדון הודו בשבועות האחרונים כי לא בטוח שהיו קופצים על השארתו של השחקן גם אם היו יודעים שבחר להמשיך בליגה. "היה ברור לשני הצדדים שיש מיצוי הדדי וכבוד הדדי", מספר אחד מאנשי הקבוצה, "אף אחד לא ישכח את התרומה של שון לאליפות ההיסטורית שלנו, אבל לפעמים גם שחקנים מסדר הגודל הזה, טוב שממשיכים הלאה".

צביקה שרף, שגם כן אימן את דאוסון בעיר היין, טוען שההחלטה של הכוכב לא נכונה. "אני חושב ששון טעה, בלי לפגוע באף אחד. להרצליה זו החלטה גדולה, אם הוא לא הלך למכבי תל אביב או להפועל ירושלים, הוא היה צריך לחשוב להישאר בבית, אבל אולי היה לו טוב בבית. זה היה המועדון הביתי שלו, היו עליות וירידות, היו סיפורים על ההתנהלות שלו".

בהרצליה היה אמור דאוסון להיכנס לנעליו של כרם משעור, כשלפחות בכל הנוגע לרמת הכישרון, עולה השחקן החדש של הלבנים-כחולים על זה שעבר למכבי תל אביב, אלא שמשהו לא מתחבר שם. מבחינה חברתית דאוסון דווקא מוצא את מקומו ביחד עם חברו החדש-ישן די ג'יי שארפ, אבל על הפרקט – קצת פחות. "אמנם שון רשם משחק התקפי טוב נגד הפועל תל אביב (4 מ-4 מחוץ לקשת, א.ש), אבל בכל הנוגע לרמת האגרסיביות, הוא לא מחליף את משעור", מספר אחד ממאמני ליגת העל".

לעתים אף מרגיש במהלך המשחקים כי דאוסון מתנתק ונראה מעט לא מחובר לנעשה על הפרקט. "זה חוסר ריכוז, זה תסכול, הרבה דברים שמשפיעים על כל שחקן, אולי אנחנו מצפים ממנו להיות סופרמן, אבל גם סופרמן צריך לעבור תחנות בדרך", אומר דרוקר.

שון דאוסון מכבי ראשון לציון עם המאמן שרון דרוקר. ניב אהרונסון
דרוקר: "עכשיו הוא עובר את ההתבגרות שלו"/ניב אהרונסון

בהרצליה לא באים לרגע בטענות לישראלי המוביל החדש שלהם, שיחגוג בחודש הבא את יום הולדתו ה-24. עד כה לא היה צריך דאוסון להוביל קבוצה בכל הנוגע להנהגה על הפרקט, וכך גם בקבוצתו החדשה. בינתיים, הוא עומד על 9נקודות במצטבר ברבע האחרון מתחילת העונה, במשחקים שבהם לא היה גארבג' טיים בדקות הסיום. "יש לו יכולת לעשות הרבה דברים באמת. מה זה להוביל? שכל המשחק יהיה עליו? היום הכדורסל זה לא אחד עושה את הכל", אומר דרוקר, "הוא לא לברון ג'יימס, יש לו יכולת להיות שחקן ישראלי מוביל, שיעשה משהו בכדורסל וגם בנבחרת. אנחנו מצפים משון לגדול ולהתפתח, זה העיקר השיחות שלי איתו".

"יש הבדל בין להנהיג, שלא לכל אחד יש את תכונות המנהיגות, לבין להיות שחקן משמעותי", מסביר צביקה שרף. "ברגע שאתה בחוק רוסי, וצריך שני ישראלים משמעותיים, אז שון הוא שחקן מוביל. איתי שגב הוא מנהיג? אבל הוא הקפטן של מכבי תל אביב. מנהיג זה תכונות אחרות. דווקא במשחקים האחרונים, הנקודות שלו היו יותר טובות, אבל הוא לא מצליח להוביל את הקבוצה לאן שהם רוצים. כולם מאשימים אותו שהוא שומר גרוע, כל הקבוצה לא משחקת טוב בהגנה, ומשחק ההתקפה הוא לא הכי בשליטה, אז גם שון נגרר בעניין הזה, ואז על כל פעולה טובה, נעשות 2-3 פעולות לא טובות או של הקבוצה או שלו. לא צריך להדביק לו את הכישלון, הקבוצה לא בסדר וזה לא רק הוא, זה גם הוא. גורקה אמר שיש להם סף שבירה נמוך, שון צריך להיות הראשון לעמוד ראשון מול סף השבירה הזה".

בישיבה שנערכה השבוע במשרדי איגוד הכדורסל עם כל שחקני הסגל החדש של נבחרת ישראל הבחינו ראשי הנבחרת כי דאוסון, שכבר חווה שני קמפיינים במדים הלאומיים, יהפוך בעוד שבועיים לאחד מהשחקנים המנוסים בנבחרת, אחרי ליאור אליהו וגל מקל. "כשהתחיל כל העניין הזה של החלונות, והיה ידוע ששחקני ה-NBA לא יגיעו, אמרו שלא נורא, דאוסון יוביל את הנבחרת כשכספי לא יהיה שם", נזכר אחד ממאמני ליגת העל. "אז נכון שכספי לא הוביל את הנבחרת להישג משמעותי ביורובאסקט האחרון, אבל כרגע להזכיר אותו ואת דאוסון באותו המשפט לא יהיה נכון".

שון דאוסון נבחרת ישראל מול טורקיה. יוסי ציפקיס
יקבל תפקיד מרכזי במוקדמות אליפות העולם. דאוסון במדי הנבחרת/יוסי ציפקיס

חמש הערות

1 – זה לקח חמישה מחזורים, אבל ג'ף אלן הורחק בפעם הראשונה לעונה זו. אז אולי ההרחקה לא הגיעה לו, אבל גם בהפועל תל אביב יודעים שזאת לא תהיה ההרחקה האחרונה. השאלה היחידה היא האם הם מוכנים לחיות עם זה.

2 – יש סיפורים שנכתבו מראש. גולן גוט, יממה לפני יום הולדתו ה-23, מול אביו, עוזר מאמן אשדוד, מפציץ שיא קריירה של 21 נקודות, 6 מ-6 מחוץ לקשת, ומוביל את נס ציונה לניצחון. לא יכלו לכתוב את זה טוב יותר.

3 - 3 מ-15 מהשדה לאלכס יאנג במשחק הראשון שאחרי הזכייה בתואר שחקן החודש, תואר שהנאחס נצמד לו לאורך שנים. לנהריה לא היה סיכוי בלעדיו בגן נר.

4 – בעונה שעברה אפיק ניסים ירד לספסל אצל עודד קטש, וניצח לא מעט משחקים משם. בינתיים מאיר טפירו לא מצליח למצוא לו את המקום כדי שניסים ידע להפוך את פתיחת העונה הרעה של אילת על פיה.

5 – חליל קנאסביץ', קרטיס ג'רלס ו-וויל גרייבס ששוחררו מקבוצותיהם לאחרונה הוכיחו את ההיפך ממה שכולם חשבו: המשכיות היא לא תמיד ערובה להצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully