וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר גרסיה וערן זהבי: הפיצוץ, השמועה והתגובה

לכבוד סיום העונה של שגרירינו בסין (ואולי גם השיא ההיסטורי), הנה כמה קטעים מרתקים מהפרק שעוסק באירועי קיץ 2014, מתוך ספרו של אורן יוסיפוביץ – זהבי: סיפורו של ווינר

צילום ועריכה: קובי אליהו
זהבי ישב מול גרסיה בחדר ההלבשה ובידו הטלפון הנייד. הוא בדק הודעות, ענה, גלל מעלה-מטה בהפגנתיות, כאילו רוצה שמאמנו ישים לב לעבירת המשמעת הגסה

21 באוגוסט , 2014 טריפוליס

"ערן, זה לא מתאים", גער שרן ייני בלחש בחברו לקבוצה. "תכניס את הטלפון!"
"שיזדיין," השיב זהבי. "מזלזל בנו, הטמבל הזה. אני ככה קרוב לצאת עליו".

אוסקר גרסיה, שלושה מטרים מהם, התנהג כמו מת מהלך. המאמן הספרדי של מכבי תל אביב אף פעם לא היה אנרגטי מדי כשעמד מול שחקניו, אבל בחדר ההלבשה של האורחים באצטדיון תיאודורוס קולוקוטרוניס, אחרי ההפסד 2:0 מול אסטרס היוונית במשחק הראשון מתוך שניים בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית, הוא נראה כצל של עצמו. המלחמה בישראל, המצב המשפחתי, שדרת הניהול המתפרקת בקריית שלום. עולמו האישי רעד, עולמו המקצועי קרס. כבר אז ידע שזה עתה ניהל את משחקו האחרון על הקווים של מכבי תל אביב.

בזמן שהמאמן נאם בלקוניות מייאשת באסיפה שלאחר ההפסד, זהבי ישב מולו בחדר ההלבשה ובידו הטלפון הנייד. הוא בדק הודעות, ענה, גלל מעלה-מטה בהפגנתיות, כאילו רוצה שמאמנו ישים לב לעבירת המשמעת הגסה.

גרסיה סקר את החדר בעיניו, לא התייחס לסלולרי והמשיך לדבר בקול חלש. "אמרתי לכם", הרצה, "ברמות האלו של הכדורגל האירופי - אם לא עושים דברים נכון, מפסידים". נראה שהמאמן שמע שזהבי סינן משהו. למזלו או לצערו, המאמן שיפר מאוד את האנגלית שלו בזמן שהותו בברייטון, אבל עברית עדיין לא התגלגלה על לשונו.

עוד בנושא
רגע האמת של ערן זהבי מתקרב: "אני מאוד מקווה לשבור את השיא"
במחזור הקודם בסין: בישול לערן זהבי ב-2:3 של גוואנגז'ו על טיאנג'ין טדה
בתקשורת הסינית מחמיאים: "המספרים של ערן זהבי מפחידים"

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה (שמאל) עם ערן זהבי (ימין). ברני ארדוב
יחסים לא פשוטים. זהבי ואוסקר/ברני ארדוב

אוסקר המשיך בשלו ושיגר עוד כמה משפטים שנפלו על אוזניים עצובות וערלות. זהבי והחבר'ה ידעו - החלום האירופי לעונת 2014/15 נגוז מהר ובאופן מאכזב מהצפוי. זהבי השתגע מכך יותר מכולם. אחרי שנחל הצלחות במסגרות האירופיות - כולל בליגת האלופות עם הפועל תל אביב ובליגה האירופית עם מכבי תל אביב רק עונה לפני כן - הוא רטן אחרי כל הערה של מאמנו הנוכחי. לא רק תוכן דבריו של גרסיה הפריע לזהבי, אלא גם הטון. כמה משחקני מכבי תל אביב שמו לב לאקט של הכוכב הבלתי-מעורער.

כמה גבות הורמו. הבלם איתן טיבי, אחד האנשים הכנים והאכפתיים בקבוצה וכזה שמכור למשמעת, הגיע לייני. "ערן הגזים", הוא אמר לקפטן. ייני, כרגיל, השיב באותה תשובה שבה השיב לכל בעיה בסגל. "אל תדבר על זה עם אף אחד", הפציר בבלם. "אני אטפל בזה". כהרגלו, ייני טיפל בבעיה במהירות האפשרית. כמה דקות לאחר האסיפה המדוברת התעמת עם זהבי בנושא. "תגיד לי – השתגעת?", פתח הקפטן. "משחק בטלפון בזמן שאוסקר מדבר? ". "איבדתי את זה", השיב זהבי. "אני משתגע ממנו".

"אתה הורס את הקבוצה, אתה מבין את זה?", ייני הרים את הקול. ייני ידע שבמכבי תל אביב הזאת, זהבי קובע את הסטנדרט. על פיו יישק דבר. וכשערן היה מתכופף קצת, תפקידו של ייני היה ליישר אותו. "אתה צודק במאה אחוז", ענה זהבי. "הייתי עצבני". "לא אכפת לי שהיית עצבני". זהבי היה עצבני כי מכבי תל אביב נראתה נורא באותו קיץ.

הוא חלם על ליגת האלופות, והחלום התנפץ בהדחה מול מאריבור הסלובנית. הוא התפשר על הליגה האירופית, וידע שגם הפנטזיה המינימלית הזאת התאיידה אחרי ה-2:0 שם באסטרס. "אני בן עשרים ושבע", אמר לייני. "כמה פעמים עוד יצא לי לשחק בליגת האלופות? הייתי שם, שרן. אתה לא מבין מה זה. אתה לא מבין כמה זה טוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator
גרסיה עצר את טוריחו בדרכו לחדרו במלון. "אני חייב לספר לך משהו", אמר לו, "אני עוזב את הקבוצה"

האימון עוד היה בתחילתו כשמנהל מכבי תל אביב, בני טבק, קיבל את שיחת הטלפון. על הקו היתה אשתו של חואן טוריחו. היא העבירה את המסר הטרגי לטבק, שהעביר אותו לגרסיה, וזה ניגש לחברו לצוות המקצועי שבדיוק העביר את החימום. "אחיה של אשתך התאבד בתלייה", סיפר אוסקר לחואן את הבשורות הנוראות.

טוריחו נשבר, העביר את החימום עד תום בשקט מחריד והודיע לגרסיה שלא יצטרף לארוחת הערב הקבוצתית אלא ימהר לנמל התעופה כדי להיות לצד אשתו בלוויה בספרד. גרסיה עצר אותו בדרכו לחדרו במלון. "אני חייב לספר לך משהו", אמר לו, "אני עוזב את הקבוצה".

טוריחו נדהם. העצבות הומרה בכעס. הוא רתח על גרסיה. בשבילו עזב את הכר הנוח של ולנסיה, חשב לעצמו. למענו עזב את מכבי לברייטון. עמו חזר לישראל למרות חוזה מפתה באנגליה. ועכשיו שוב? ועוד שעה קלה לאחר שנודע לו על התאבדות גיסו? "למה לעזאזל אתה מספר לי את זה עכשיו?", שאל בטון צורם. "יודע מה, בכלל לא אכפת לי".

גרסיה שלח הודעות וניסה להתקשר, אך טוריחו מיאן לענות. בזמן שארז את חפציו, קרויף נכנס לחדרו. "למה לא שלחת אותו הביתה מיד?", שאל טוריחו את המנהל המקצועי אחרי שהבין שידע זה מכבר על רצונו של גרסיה לנטוש.

קרויף הסביר שהוא מחפש מאמן ועוד לא מצא. טוריחו הציע להולנדי להעביר בעצמו את המשחק ביוון והבטיח לסייע לו מהספסל. קרויף הרגיע את חואן, ביקש שימשיך לארוז וייסע לתמוך במשפחתו. טוריחו חשש. בפעם הקודמת שבה נשאר לאחר עזיבת אוסקר, הגיע פאולו סוזה עם אנשים משלו והוא נאלץ לחפש ג'וב אחר. הוא החליט לחזור לוולנסיה ולחשב מסלול מחדש. אבל קרויף הבטיח: "כשתחזור מהלוויה, מקומך איתנו. לא משנה מי יהיה המאמן - אתה תהיה מאמן הכושר של מכבי תל אביב. קרויף גם ביקש ממנו המלצות את מי להביא. "את פאקו אייסטרן".

בלחץ של זמן ובזמן מלחמה, טוריחו המליץ על הבאסקי המלומד. הוא הסביר לקרויף שמדובר במאמן אינטליגנטי, וכן, עוד פרט חשוב - בחור שרגיל למופעי האימים של המחתרת הבאסקית. הוא לא יפחד מטרור. רק שנה לפני כן הציע אייסטרן לטוריחו לחבור אליו במקסיקו, אבל הבאסקי איחר את הרכבת שכן חואן כבר חתם על חוזה לשלוש שנים בברייטון, עם אוסקר. שנה חלפה, ואיך שגלגל מסתובב לו.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב עם חואן טוריחו. יוסי ציפקיס
חואן טוריחו עם ערן זהבי/יוסי ציפקיס

עוד באותו הלילה, כשעתיים לאחר שנודע לו שגיסו התאבד, כשעה לאחר שנודע לו שהמאמן של הקבוצה בדרך החוצה, בזמן שהוא והמנהל המקצועי בחדרו בבית המלון - התקשר טוריחו לפאקו בסקייפ והשלושה דנו בהגעתו לישראל. טוריחו העביר לקרויף וידיאו שמראה את דרכי העבודה של פאקו, באימונים ובמשחקים, ואת האני מאמין שלו.

יום לאחר מכן נערכה השיחה עם גולדהאר, וכמה ימים לאחר הלוויה העסק היה חתום: פאקו אייסטרן מצטרף למכבי תל אביב. קרויף הודיע על כך לטוריחו, ששמח. חואן נסע מביתו שבוולנסיה למדריד, משם לנתב"ג ומשם ללרנקה, לקראת הגומלין מול אסטרס.

ב-26 באוגוסט, בשעה שבע בערב שעון ישראל, בזמן שמטוסו של אוסקר גרסיה היה בדרכו לספרד, הסתיים מבצע צוק איתן. אשתו הודיעה לו כשנחת, והוא לא האמין; הרגיש כאילו קיבל בעיטה בבטן. הוא רצה לעלות על המטוס בחזרה לישראל, אבל ידע שמאוחר מדי.

גם המאמן וגם הכוכב לא האשימו פומבית זה את זה, לא לפני העזיבה ולא בתום ימיהם המשותפים בקבוצה. אבל הבאזז בתקשורת סתם את החורים, וידיעות שלפיהן גרסיה נטש בגלל יחסיו עם זהבי צפו לאחר עזיבת המאמן הספרדי. מילא הדברים שצפו בתקשורת. לשמועה שהופצה בווטסאפ אף אחד מהצדדים לא היה מוכן.

מאמן מכבי תל אביב, פאקו אייסטרן. ניב אהרונסון
הגיע אחרי "צוק איתן". פאקו/ניב אהרונסון
seperator
מה שהיה כתוב בווטסאפ - בהודעת שרשרת שהגיעה כמעט לכל משתמש ישראלי באפליקציית המסרונים - זה ששי, אשתו של ערן זהבי, ניהלה רומן עם אוסקר גרסיה

היום האחרון של אוגוסט, טל בן-חיים הבקיע ב-0:1 של מכבי תל אביב בדרבי בגביע הטוטו, וביציע חבר של ערן זהבי שאל את שי אם היא ובעלה מתגרשים.

שי שמה לב לידיעות המרומזות במדורי הרכילות, אבל לא ייחסה להן חשיבות. היא היתה רגילה לשמועות מסוג זה. בשנה הראשונה לקשר ביניהם היא הסיעה את ערן לאימון ברכב שלו ולאחר מכן נסעה עם חברתה לחוף הים. בערב יצאה עם ערן למועדון. למחרת, ברשת, צצה ידיעה שגרסה שהזוג הפריד כוחות, ותמונות שהועלו לאחד האתרים הראו שביום שבו שי נופשת עם חברה בים, ערן מבלה עם בחורה בלונדינית במועדון. רק שזו היתה שי.

אבל כשבדרבי ההוא בגביע הטוטו החבר שאל על פרידה, היא נכנסה להלם וביקשה פרטים. הוא סיפר שקרא שמועה שרצה בווטסאפ.

המשחק הסתיים, וזהבי וברק יצחקי יצאו לבלות בפאב עם עוד כמה חברים. אחרי כמה דרינקים בדק ערן את הנייד. אחת אחר חצות, ועל הצג חיכתה הודעה מג'ורדי: "אל תתייחס לשטויות האלה". עבור זהבי זו נחשבה לתקופת בצורת, כך שהוא הניח שההודעה נועדה לנחם אותו. "אל תדאג". הוא ענה. "אהיה טוב יותר, אני מבטיח".

רק כשחזר הביתה והשלים פערים עם אשתו, הבין שג'ורדי בכלל לא התייחס ליכולתו על הדשא. כמה שעות קודם לכן, בבלומפילד, הכניס קרויף לחדר את אחד העיתונאים שמסקרים את מכבי ותחקר אותו באגרסיביות. "מה לעזאזל אתה יודע על זה?", שאל. העיתונאי ענה: "קראתי את מה שכתוב בווטסאפ, כמו כולם".

מה שהיה כתוב בווטסאפ - בהודעת שרשרת שהגיעה כמעט לכל משתמש ישראלי באפליקציית המסרונים - זה ששי, אשתו של ערן זהבי, ניהלה רומן עם אוסקר גרסיה. כמיטב השמועות, בכל הודעה היו סעיפי בונוס: בלש פרטי שנשכר לעקוב אחרי אחד הצדדים, גירושים או ידיעה שהמאמן פוטר אך ורק בגלל אותה שמועה.

זהבי, כהרגלו, סירב להגיב, אבל ג'ורדי היה עצבני. יותר מכול הפריעה לו השמועה שגרסיה לא במכבי בגלל דבר כזה. הוא חשב כיצד לפעול. "אם נתייחס לזה", אמר זהבי לקרויף, "זה רק יגדל. צריך לבלוע את זה, לתת לזה להיעלם". שי ביקשה מערן להכחיש, אבל הוא סירב להתייחס.

הימים חלפו ועבור שי המצב רק נעשה קשה יותר. היא הרגישה איך כולם נועצים בה מבטים ברחוב. אנשים שלחו לה הודעות, "אין עשן בלי אש", והיא השתגעה. יחסיה עם גרסיה אפילו לא היו בחזקת "שלום-שלום", טענה. "למה אתה לא מגיב?", שאלה את ערן. "זה לא מעניין אותי", השיב.

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. יוסי ציפקיס
היה עצבני. ג'ורדי קרויף/יוסי ציפקיס

בפועל, גם הוא סבל מהשמועה. אלה לא היו ימים טובים במיוחד עבורו, והוא לא רצה גם את זה על הראש שלו. כשיותר מדי חברים ובני משפחה החלו לשלוח לו הודעות, לשאול אם הוא צריך עזרה, להציע להיפגש ולדבר - הוא החליט לשים לעניין סוף.

"אנשים המציאו דבר טיפשי וצריך להיות טיפש גדול כדי להאמין לזה", הצהיר פומבית. "המציאו את השמועות הזדוניות האלה, ניסו לפגוע בנו. אני יודע שהיחסים שלי עם אשתי מצוינים ושהכול בסדר אצלי בבית. אשתי לקחה את זה קשה יותר, אבל אני כבר יודע להתמודד עם הרוע הזה כלפיי".

בכך, מבחינתו, שם ערן זהבי סוף לשמועה, אבל ביציעי היריבות המשיכו להקניט אותו בשירים על אודות הסיפור. לרוב היה עונה לשירים בשערים. אם כבר, הוא ריחם על גרסיה הנשוי ומסר שהוא מקווה שאשתו של הספרדי לא תאמין לשמועה. לבני הזוג הקטלאנים כנראה לא צריך לדאוג. החודשים עברו, ורק בסוף נובמבר - כך טען גרסיה - הוא שמע על השמועה לראשונה. הוא בדיוק לגם מים מכוס, כשבן שיחו שאל אותו על כך, והמים פרצו החוצה מפיו אל השולחן. "אני מצטער בשביל ערן", אמר ונדהם לגלות מה הופץ בארץ הקודש. "אני מקווה שהוא התעלה מעל זה".

זהבי: סיפורו של וינר, ידיעות ספרים

לרכישת הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully