וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקת כוורת: כך הפך דני פדרמן לאיש החזק במכבי תל אביב

2.11.2017 / 11:30

הוא החליף את אחראי התקשורת באיש אמונו. מיצב את כוחו עם אדם המזוהה איתו בתחום השיווק והצליח לחזק את מעמדו של וויצ'יץ'. הישיבות השבועיות, ההחלטות החדשות והריב עם דריקס: דני פדרמן הפך לאיש החזק במכבי תל אביב, יחד עם שי רקאנטי, עם כוורת של אנשים שסרים למרותו

צילום ועריכה: קובי אליהו

אחת לשבוע, ביום שלישי, מתכנסים בכירי מכבי תל אביב לישיבה במשרדי המועדון. מהישיבות הללו נפקד מקומם של הבעלים הוותיקים, שכבר אינם מעורבים בניהול היומיומי. את הדיון מנהלים דני פדרמן ושי רקנאטי, וסביבם יושבים בדרך כלל המשנה למנכ"ל אלי דריקס, החשב דורון לב, סמנכ"ל התקשורת החדש רועי גלדסטון והאחראי על השיווק דורון ג'מצ'י. זה לא מקרי: מדובר בתמונת מראה למוקדי הכוח במכבי.

מכבי תל אביב "החדשה" השתנתה לחלוטין בקיץ האחרון. הספסל הצפוני ביד אליהו הפך לשטח סטרילי, וברגעי פיגור ומשבר כבר לא ניתן לראות מאחורי גבו של המאמן את שמעון מזרחי לוחש לקמע ואת דיוויד פדרמן יושב לצד הכרוז ומחייך חיוך מריר. אפילו המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ' הדיר את רגליו מהספסל ועבר לשבת בצד השני של המגרש.

אבל מה שקורה על הפרקט ועל הקווים הוא רק חלון הראווה. השינוי האמיתי מתרחש מאחורי הקלעים. בעידן בו הכל מתוקשר והכל מצולם, מתברר כי אפשר עדיין לנהל מועדון לחוץ ופופולרי הרחק מהעין הציבורית.

במכבי אין כיום מנכ"ל רשמי, אבל בפועל - פדרמן ורקנאטי, בניהם של דיוויד ואודי, משמשים בתפקיד. דני פדרמן הוא היום האיש החזק במועדון, ושי רקנאטי עומד מאחוריו. מאפייני השליטה שלהם אינם דומים לאלה שהפגינו בעבר אבותיהם והיו"ר מזרחי; הם דואגים לנהל את מכבי מאחורי הקלעים, הרחק מהעיניים הבוחנות של האוהדים והעיתונאים. הם לא מתקרבים לספסל הקבוצה במשחקים, לא טסים עם הקבוצה למשחקי חוץ באירופה ובדרך כלל לא מצטרפים אליה למשחקי חוץ בישראל. אפילו למסיבת העיתונאים שבה הוצגה מכבי בגרסתה החדשה הם לא הופיעו.

פדרמן מנהל את מכבי באופן שוטף ויומיומי, אבל דואג לשמור על מרחק וכמעט שלא מגיע למשרדי המועדון. לצורך כך, בחודשים האחרונים, מאז עברו המושכות לידיו, הוא דאג לעטוף את עצמו בכוורת של אנשי אמונו, שדואגים לביצוע המדיניות שיתווה להם בשלוש זרועות - וויצ'יץ' בתחום המקצועי, גלדסטון בתחום התקשורתי וג'מצ'י בתחום השיווקי.

מצד אחד, מדובר בחלק מהותי במהפכה הניהולית שנדרשה במכבי: לא עוד חמישה קולות שיצביעו בכל סוגיה, כשכל אחד מושך לכיוון אחד ומנטרל את האחר - אלא היררכיה ברורה לכאורה; מצד שני, נוצרה אווירה שלפיה אנשי שלומו של האיש החזק הם אלו שיסורו באופן אוטומטי למרותו, מה שהופך אותו לכמעט כל יכול. ספק אם הם יוכלו למנוע טעויות או למתוח ביקורת פנימית נוקבת במקרה הצורך. כל עוד המערכת יציבה, הכל נראה אידילי. שיטת הניהול הזו תעמוד למבחן במשבר האמיתי הראשון שייקרה בדרכה של מכבי, וזו העת לבחון כיצד בנה פדרמן את מעמדו כאישיות הבכירה במועדון.

עוד בנושא:

הערב: מכבי תל אביב - ארמאני מילאנו (21:00, ספורט 5)
פייר ג'קסון: "גאודלוק שחקן נהדר, הצוות הכין תכנית משחק עבורו"
אנדרו גאודלוק: "רציתי להישאר במכבי תל אביב, ההצעה היתה נמוכה"

דני פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
היררכיה ברורה לכאורה, והוא בראשה. דני פדרמן/ברני ארדוב

1. ניהול

מבחינתם של הבנים לבית פדרמן ורקנאטי, מדובר במהלך טבעי שנועד להשלים את המהפכה שהוכרזה אך לא בוצעה עוד ב-2011. התהליך הזה נעצר לפני שנתיים, אז התפטר דני מתפקיד המנכ"ל המשותף במועדון, והוא רואה בהתרחשות הנוכחית מעין תיקון. מבחינתו, גם כשהמושכות ניתנו לו בפעם הקודמת, הסמכויות לא באמת עברו אליו. ההבטחות של הדור הוותיק לאפשר לדור ההמשך לנהל את מכבי לא באמת קוימו, ועל כן הוא עזב.

בכל הנוגע להתנהלות היומיומית במשרדי המועדון, שם מתנהלת האופרציה האדמיניסטרטיבית והשיווקית, מכבי חוותה לא מעט שינויים וזעזועים. גורמים בכירים, שסומנו כפני המועדון בעתיד, באו והלכו: חגי בדש, ירון טלפז ויונה ויזנטל הם דוגמאות רק מעשרת החודשים האחרונים. "במשך חודשים המשרד התנהל ללא מנכ"ל", מספר גורם במועדון. "כשבדש עזב, נוצר ואקום ניהולי ובעלי המניות התלבטו לאן ממשיכים מכאן. הביקורות הוטחו במועדון, התוצאות על המגרש היו עגומות ואז הבעלים החליטו לתת שוב את המושכות לדור הבנים".

מתחת לפני השטח מבעבעת מתיחות בין דני פדרמן לבין דריקס, המכהן כמשנה למנכ"ל. דריקס הוא איש של דיוויד פדרמן. לפני יותר מעשר שנים הוא הובא על ידו למועדון הכדורסל מהאחות בכדורגל, ולאורך השנים צבר כוח משמעותי מאוד. "המתיחות בין אלי לדני פרצה עוד בימים ששניהם שימשו במקביל כמנכ"לים שותפים", מספר אותו גורם. "דריקס היה רגיל לעבוד עד אז לבדו באופן מסודר. המצב הזה לא היה נוח לשניהם. הייתה תקופה שבה דני רצה לגרום להזזתו של דריקס מהתפקיד, אבל לא הצליח. אלי גייס סכומי כסף יפים מאוד למכבי, ודיוויד נלחם עליו. הוא מאוד מעריך אותו והוא לא ייתן לאף אחד לגעת בו או להזיז אותו".

במכבי מעריכים מאוד את אחיו של דני, עדי פדרמן. "כולם מעידים עליו שהוא אדם רציני מאוד, ומתרשמים מהאופי שלו. היה לו חלק משמעותי בהבאתו של ריצ'רד דיץ, אבל הוא לא כל כך רוצה להיות מעורב בניהול המועדון", מספר גורם במכבי.

עוד באותו נושא

פייר ג'קסון: "גאודלוק שחקן נהדר, הצוות הכין תכנית משחק עבורו"

לכתבה המלאה
אלי דריקס מנכ"ל מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
מיתחות בינו לבין דני פדרמן. דריקס/יוסי ציפקיס

2. אוהדים

אי אפשר לטעות במעורבותם של פדרמן ורקנאטי עד הפרטים הקטנים ביותר. בשלהי העונה שעברה, כשמכבי ניסתה (והצליחה) לדכא את מחאת האוהדים ולגייס את הקהל בחזרה לצידה - לראייה: המועדון הצליח למכור כ-9,000 מינויים על אף הכישלונות במגרש - השניים נפגשו בעצמם עם האוהדים השונים, בין אם מדובר בארגוני האוהדים הממוסדים ובין אם מדובר באוהדים שהביעו את מחאתם מטעם עצמם ברשתות החברתיות.

בפגישות עם אותם אוהדים, פדרמן לא הסתיר את ההחלטה שהמושכות יעברו אליו. הוא נקט במדיניות חדשה: הוא הכיל את התלונות, הודה בטעויות שנעשו, התנצל על הרגעים הקשים - והבטיח שינוי.

זה עבד. פדרמן ורקנאטי הצליחו "לקנות" את האוהדים ולשבות את ליבם. פדרמן סימן את מוקד הכוח ביציעים, והפך בעצמו ליקיר האוהדים: הוא נמצא ביחסים קרובים עם ראשי הגוש המעודד בשער 11. הוא היה שותף מלא למהלך האיחוד בין ארגוני האוהדים, שאחרי שנים של מתיחות עברו לשבת יחד והורדו לבקשתם ליציע התחתון, ואף הגיע והשתתף באירוע הסגירה הרשמי של ארגון "גייט 11" במהלך הפגרה.

רק לפני שנה וחצי אותם אוהדים יצאו במחאה על התוכנית לייקר את המינויים, שבתו מעידוד ונקלעו לעימות חזיתי עם ההנהלה. כעת הם משלמים מכיסם מחיר כמעט כפול כדי לשבת קרוב יותר למגרש, בעוד מכבי, מצידה, סיבסדה את מחירי המינויים הללו מתוך הבנה שעל אף הפגיעה הכספית, המהלך יסייע לשיפור האווירה הביתית שכל כך חסרה בשנים האחרונות בהיכל.

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
פדרמן ורקנאטי הצליחו "לקנות" את האוהדים/ברני ארדוב

3. תקשורת

מינויו של גלדסטון, במקומו של הדובר ניצן פררו (שעבר לתפקיד מנהל השיווק), העלה מחדש לסדר היום את הבעייתיות ביחסים בין מכבי לבין ערוץ הספורט, המחזיק בזכויות השידור של הקבוצה ביורוליג, כשלמשפחת רקנאטי יש אחוזי בעלות בשני הגופים. בשש השנים האחרונות שימש גלדסטון ככתב המסקר מקרוב את מכבי בערוץ, והוא לא היחיד שביצע את המעבר הזה.

דפוס הפעולה של פדרמן, שאינו דוגל בשקיפות אלא בפעילות שקטה מאחורי הקלעים, בלט גם בקדנציה הקודמת שלו: במשך תקופה ארוכה, אחרי שכבר עזב את תפקידו כמנכ"ל, שמו עדיין הופיע כמי שמחזיק במשרה. רק כעבור ארבעה חודשים נחשפה ההתפטרות, בידיעה שפירסם גלדסטון בערוץ הספורט בסיומו של הפסד להפועל ירושלים בהיכל.

עד כמה קרובים היחסים בין מכבי לערוץ הספורט תעיד אולי הדוגמה הבאה: לפני מספר שנים, כשהגיע 1 באפריל, רצה דני פדרמן לעורר מהומה לפי המסורת הנהוגה ביום הזה ולהפיץ מתיחה. "בואו נתקשר לשי (רקנאטי; ו"כ) ונפרסם ידיעה כאילו שאראס בדרך לאמן את מכבי", אמר לחבריו, במחשבה שידאג לפרסם ידיעה היתולית בנושא באתר של הערוץ.

רועי גלדסטון. יותם רונן, יותם רונן
לא הראשון שביצע את המעבר מערוץ הספורט למכבי תל אביב. רועי גלדסטון/יותם רונן, יותם רונן

4. כדורסל

באופן אירוני למדי, דווקא ככל שכוחו של פדרמן מתחזק, כך נראותו פוחתת. לפני שנה וחצי הוא טס עם וויצ'יץ' לבלגרד כדי לסגור את העסקה הכפולה להחתמתם של קווינסי מילר ומאיק צירבס, אז שחקני הכוכב האדום; את המגעים עם סוני ווימס, וגם עם שחקנים אחרים, הוא ניהל בעצמו. היום הוא כבר לא עושה זאת.

בזמן שוויצ'יץ', שהובא על ידו בקיץ 2013 במקומו של גור שלף כמנהל הקבוצה, ספג את עיקר הביקורת והאש על כישלונותיה המקצועיים של הקבוצה, דני הוא זה שנחלץ לעזרת חברו הטוב וטען במשך חודשים באוזני אביו ושאר הבעלים: "ניקולה לא קיבל הזדמנות, כי כל הזמן מתערבים לו בהחלטות ומביאים שחקנים שהוא לא רצה, אבל אחר כך הוא זה שנושא באשמה. וזה לא הוגן. תנו לו לבנות את הקבוצה בלי להתערב".

ברמה המקצועית נראה כי נבן ספאחיה מגשים את חלומו של כל מאמן במכבי. הוא זוכה לאוטונומיה מוחלטת ולגיבוי מלא, בניגוד גמור לכל קודמיו בשנים האחרונות - כולל דיוויד בלאט ופיני גרשון, שסבלו מעימותים עם הבוסים שלהם מפעם לפעם. הוא קיבל את השחקנים שהתעקש עליהם, ובראשם פייר ג'קסון, ונראה כי לפחות בשלב הזה של העונה שוררת אידיליה בינו לבין המנהל המקצועי וויצ'יץ', בן ארצו שגם כיכב תחתיו בקדנציה הקודמת שלו בתל אביב.

גורם במועדון מספר כי "דני וניקולה קרובים מאוד, תמיד היו, והם משוחחים המון ביניהם. ניקולה משתף את דני במהלכים ובמחשבות, וזוכה ממנו לאמון מלא. פדרמן נחוש לתת לו את ההזדמנות האמיתית שלא ניתנה לו עד היום להוביל את הקו המקצועי בו הוא מאמין".

ברקע נמצא ראש מחלקת הסקאוטינג, אבי אבן, שאחרי אפיזודות קצרות כעוזר המאמן עבר לתפקד מאחורי הקלעים ולהתרחק מחשיפה תקשורתית. "אלה לא רק וויצ'יץ' ואבן, שמזוהים עם דני", אומר מקורב למועדון. "גם אלון בן זקן, שמנהל את מחלקת הנוער, הובא על ידו למכבי. לכן הוא יכול להרשות לעצמו לנהל את המערכת מאחור. כל מה שהוא צריך זה למשוך בחוטים".

אלי דריקס ודני פדרמן מסרו בתגובה: "אנחנו חברים קרובים מאוד והולכים בדרך משותפת. לא ברור במה מדובר וחבל שהוטעתם".

ניקולה ווייצ'יץ' עם דני פדרמן. יוסי ציפקיס
"דני וניקולה קרובים מאוד, תמיד היו"/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully