וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת הסוציאליזם: נבן ספאחיה קיבל שיעור ממאמן צעיר ממנו

27.10.2017 / 8:30

נבן ספאחיה מסתמן כמאמן אירופאי קלאסי, שדוגל ברוטציה ארוכה ובחלוקת דקות שאינה תואמת בהכרח את מהלך המשחק. הגישה הזאת עלתה לו בהפסד בסרביה, מול מאמן רך בשנים שניהל את המשחק טוב ממנו

נבן ספאחיה מאמן מכבי תל אביב. GettyImages
הפסיד את המשחק במו ידיו. ספאחיה/GettyImages

במשך שנים חוזים אוהדי ופרשני כדורסל ישראלים בתימהון מסוים בקבוצות אירופאיות שמאמניהן בזים לאחד המושגים הקדושים ביותר במקומותינו – "ניהול משחק". ככל שהעונות האירופאיות התארכו וככל שהעומסים גברו, הרוטציות ביבשת התרחבו, החילופים הפכו כמעט שרירותיים והשיטה שהייתה פעם נחלתו של מאמן ברצלונה הנצחי בעבר, אאיטו, הפכה לכמעט נורמה: אף שחקן לא מגיע ל-30 דקות, גם אם הגביע הבין גלקטי עומד על הכף. זה לא בהכרח רע: ריאל מדריד זכתה כך ביורוליג. אם אפשר לומר משהו פסקני על מכבי תל אביב המתגבשת ומתעתעת של העונה, זה שגם נבן ספאחיה מסתמן כאחד מאותם מאמנים. אתמול הגישה הזאת עלתה לו במשחק.

חלוקת הדקות הסוציאליסטית של ספאחיה – רול קיבל יותר דקות מכולם, 29; דשון תומאס קלע 28 ב-25 דקות; פייר ג'קסון שיחק רק 21 – בלטה במיוחד מול הכוכב האדום, שמאמנה, דושאן אלימפייביץ', הולך עם השחקנים המובילים שלו באש ובמים: ג'יימס פלדיין נח רק ל-2:40 דקות, טיילור רוצ'סטי שיחק 31 ומילקו ביאליצה 24:53, אף שהסתבך בשלב מוקדם בבעיית עבירות. אלימפייביץ' לא ויתר על הפורוורד הנהדר שלו, כי אין לו ממש אלטרנטיבות איכותיות. מול הרכבים בעייתיים של מכבי התמיד המאמן הסרבי הרך בשנים (בן 31) עם שחקניו המובילים – והצליח לחזור למשחק שנראה במחצית הראשונה בשליטה כמעט מוחלטת של מכבי.

עוד בנושא

עוד הפסד צמוד: מכבי תל אביב הפסידה 87:84 לכוכב האדום
מכבי תל אביב מודאגת מההתנהלות של ג'ונה בולדן: "הוא לוקח ללב"
ספאחיה: "הרבע השלישי היה אסון, עשינו טעויות שהרגו אותנו"
100% אנטיץ' מכבי: הצהובים שוב נכנעו לאפקט האקס פקטור

טיילור רוצ'סטי עם מאמן הכוכב האדום בלגרד דושאן אלימפייביץ'. GettyImages
הלך עם השחקנים החמים, ובצדק. אלימפייביץ'/GettyImages

זה קרה ברבע השלישי שבו ניצחה הכוכב האדום 12:23. ספאחיה ביקר קשות בסיום את שחקניו על יכולתם ברבע הזה, אבל ייתכן מאוד שהאחריות היא שלו. הקרואטי פשוט לא שלח לשם את השחקנים הנכונים. אחרי מחצית התקפית כמעט מושלמת של תומאס, הוא שב לספסל, ומכבי עלתה עם החמישיה שפתחה במשחק - ג'קסון, דיברתולומיאו, רול, בולדן ופראחוסקי. הבעיה היא שהכוכב האדום הציבה בעמדות הפנים את ביליצה ואנטיץ', שני גבוהים ניידים שקולעים מבחוץ ומשחקים הרחק מהסל, וכבר אז היה ברור שלבלארוסי הענק של מכבי אין מה לחפש על הפרקט. הוא איחר לצאת לבייליצה שקלע שלשה מהפינה במתפרצת, אחר כך הוקפץ לאוויר בהטעיה של אנטיץ', וטיוס החליף אותו אחרי 3:40 דקות, אף שאפשר וצריך היה לשקול כבר אז הרכב נייד יותר, עם תומאס ב-4.

האחרון נכנס רק 5:30 לסיום הרבע, כשהתוצאה כבר 52:54 – וגם אז לעמדה מספר 3. הסל הבא של הכוכב האדום העניש את ספאחיה על הרכב שלושת הגבוהים: רוצ'סטי חדר והוציא כדור, ארבעה סרבים היו פרושים על קשת השלוש, וביאליצה קבע 55:56 בשלשה, כשתומאס, בולדן וטיוס מתקשים לנוע ולהגיב. מדיניות החילופים הלא עקבית של ספאחיה נמשכה ממש עד לדקות האחרונות, אז צץ לפתע על המגרש דיאנדרה קיין, במטרה לעצור את רוצ'סטי. רק שבמצבי פיק אנד רול טיוס עשה חילוף עם הגארד ונשאר על המפציץ בעל האזרחות הישראלית, שעשה עליו שני סלים קלים – וניצח.

בכלל, הגנת הפיק אנד רול היא אחת הבעיות המקצועיות שנחשפו במשחק בסרביה. בחלק מהדקות שמרה מכבי את רוצ'סטי בהגנה נסוגה – flat – ושילמה בסלים קלים שלו; כשניסתה לשמור בעזרה אגרסיבית – hedge - הכדור זז לשחקנים אחרים והרוטציות היו איטיות וכושלות; ועל החילופים האוטומטיים כבר דיברנו. סוגיות כמו סגירה לריבאונד, שנראה היה שנפתרו, הרימו את ראשן המכוער אמש – לסרבים היו 15 כאלה בהתקפה. רוב החדירות הסרביות לצבע לא נתקלו בבעיות מיוחדות, עוד איתות מדאיג לגבי מה שנראה היה כצד החזק של מכבי עד אתמול. גם בהתקפה, מכבי נראית מפוקסת בעיקר בדקות של תומאס, כשהכדור נכנס פנימה לפוסט אפ, אבל כשהוא לא על המגרש היא מסתמכת על אלתורים, יכולת אישית ובחירת זריקות שרחוקה מלהיות אידיאלית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
דשון תומאס שחקן מכבי תל אביב. GettyImages
למה הוא חזר לספסל? תומאס/GettyImages

גם ברמה הפרסונלית לא חסרות צרות: תומאס הוא שחקן התקפה נהדר, אבל ההגנה שלו אמש הייתה קטסטרופלית – בעצירת חיתוכים, עזרה מאוחרת או במצבי פיק אנד רול. ג'ון דיברתולומיאו ראוי לכל המחמאות על המאמץ וההקרבה, אבל אמש הוא התייצב על 0 מ-8 עונתי מדאיג מחוץ לקשת, נתון שאם לא ישתפר עלול לככב בדוחות הסקאוטינג של היריבות ולפגוע בריווח ההתקפי. גם פראחוסקי צריך להתחיל לתרום בהתקפה, אחרת הבעיות שהוא יוצר בהגנה פשוט לא יאפשרו לו לבלות על המגרש.

מכבי מגיעה לישורת האחרונה של משחקי תחילת העונה הנוחים עד מאוד, תוצאה של הגרלה חלומית, בתחושות מעורבות. היא הפסידה בשבוע האחרון בשני משחקים צמודים, ואף אחד מההפסדים אינו בגדר אסון לקבוצה שלא מתכוונת להסתער על התואר. רק שהפסד ביתי נוסף בשבוע הבא, נגד מילאנו, שההגרלה שלה הייתה בגדר סיוט – פתיחה מול צסק"א, פנרבחצ'ה, ריאל וברצלונה (הניצחון הראשון והיחיד, אמש) – כבר יהווה בעיה במאבק על הטופ 8. זה יהיה משחק שבו ספאחיה יצטרך לייצב רוטציה יציבה וללכת עם שחקניו הבכירים – כן, גם ל-30 דקות ומעלה. אם ינסה לשמור כוחות להמשך העונה – כלל לא בטוח שתהיה לה משמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully