וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבי מנטל: מה חשיבות הנושא המנטלי? ארבע דעות של אנשי כדורגל

9.10.2017 / 6:30

אלישע לוי עורך הקבלה לזימונים שלו לנבחרת, אבי נימני נזכר ברגעים הקשים בקריירה, מרואן קבהא מבדיל בינו לבין שחקנים שנשארו בליגת העל ויואב כץ נותן דוגמאות מעולם העסקים. אברהם גרנט עורך אורח, והפעם: עד כמה דומיננטי התחום המנטלי בכדורגל?

צילום: גדעון צנטנר עריכה: מתן חדד

בווידאו: מסיבת העיתונאים של אלישע לוי לקראת ספרד

למה בחרתי בנושא?

אברהם גרנט מסביר: בהרצאה שלי אני מלמד על שלושה מודלים להצלחה - 1. הכישרון, בלעדיו אי אפשר להגיע לכלום. 2. תשוקה להצלחה, שהיא שונה מרצון. 3. מנטליות וכל העבודה על הצד הזה. מהי חשיבות הנושא המנטלי? עד כמה החלק השלישי במודלים שאני מלמד הוא דומיננטי לעומת אחרים, ובכלל?

עוד כתבות בפרויקט:

תומר יצחק על ירידת כוחו של המאמן בכדורגל המודרני

seperator

העובדות כבר קיימות: בשנים האחרונות הולכת ומסתמנת מגמה של חלק מהמועדונים הגדולים למנות מנטליסט, קואצ'ר. איש מקצוע שיעבוד עם הכדורגלנים על מרכיב הנושא המנטלי ויגרום להם, בין היתר, להתנתק מרעשי הרקע ולהתמקד בעיקר – היכולת על המגרש. כמעט כל איש מקצוע מהתחום יקנה לפן המנטלי חשיבות בהצלחה של קבוצה, לא כולם יסכימו שזה הדבר החשוב ביותר בקריירה של כדורגל.

לקחנו ארבעה אנשי מקצוע בכירים בישראל – מאמן נבחרת ישראל אלישע לוי, שאימן בשנים האחרונות מועדונים גדולים; סוכן השחקנים וכדורגלן העבר אבי נימני שמכיר היטב את ההתמודדות עם קשיים דרך הטיפול השוטף בשחקנים שלו ודרך הקריירה הארוכה שעבר; כדורגל מאריבור מרואן קבהא שהדיח לאחרונה עם קבוצתו את הפועל באר שבע והעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות; ואת בעלי מוליכת ליגת העל הפועל חיפה, יואב כץ, שעושה לא מעט שימוש בשיטות מהתחום כדי לעודד את שחקניו.

את כולם שאלנו על מקומה של המנטליות בתוך שלושת המרכיבים, ביקשנו לדרג אותה ולומר עד כמה היא משפיעה, באחוזים, על ההצלחה של כדורגלנים. דרך התשובות שלהם, ניתן לקבל הצצה מסוימת על מקומה של המנטליות מנקודת מבט של מאמן, סוכן, כדורגלן ובעלים בעולם הכדורגל.

אלישע לוי, מאמן נבחרת ישראל

מאמן נבחרת ישראל אלישע לוי. ברני ארדוב
מאמן נבחרת ישראל אלישע לוי/ברני ארדוב
"המנטליות היא כמובן מרכיב חשוב מאוד בזימונים שלי בנבחרת. יש שחקני ליגה טובים שלא מתאימים לנבחרת ישראל. בשביל קבוצה אלופה צריך אנשים מושלמים, גם פיזיים וגם עם מנטליות טובה"

מבחינתי, תשוקה ומנטליות הם מרכיב אחד. בכלל, מנטליות זה מושג רחב בכדורגל. כדי להצליח צריך קודם כל כישרון, אחרת לא תצליח, בטח לא ברמות גבוהות, וזה מבחינתי המרכיב העיקרי להצלחה. אחרי כישרון יש נתונים חשובים לא פחות, כמו פיזיות וגנטיקה, ואז הנושא המנטלי. ברור ששחקן כישרוני אבל לא חזק מנטלית נמצא בבעיה. שחקן צריך לדעת להתמודד עם קשיים, איך לחזור מפיגור, עם ביקורת של התקשורת ולחצים מבחוץ. מצד שני, אתה רואה כמה פעמים מרצים לקבוצות על העניין המנטלי. זה תמיד מצליח? ודאי שלא.

אני לא מאמין בהרצאות, אלא בעבודה מסביב. אם תבוא ותדבר אז פתרתם את כל הבעיות? לבאר שבע יש מומחה בעניין מנטלי. כשמצליחים אומרים שזה מצליח, וזה בסדר, אבל כשלא עוברים את מאריבור אומרים שיש בעיה מנטלית. למה? זה רק מנטלי? אני חושב שצריך לדעת לחבר בין הדברים. כדורגל הוא לא מדע מדויק, כשעושים את זה נכון ומכירים בבעיות, אפשר להצליח. למאמן חשוב לשמור לאורך זמן על חדר ההלבשה שלו, שלקבוצה שלו תהיה תשוקה, וגם לדעת להחליף אנשים בקבוצה. בכל הקבוצות שלי ידעתי לשמור על חדר ההלבשה. לפעמים שחקן שלי היה מצוין, אבל הורדתי אותו לספסל למשחק או שניים כי הרגשתי שהוא מרגיש שאנן, או שהוא לא מספיק רעב. אם יש לו מנטליות חזקה, הוא מסתדר וחוזר להרכב. אבל מה קורה אם לא? אז הוא עושה קצת פרצופים, ואז אתה כמאמן צריך לדעת לטפל בו.

בוא נדבר על תשוקה. ניקח לדוגמא שחקנים כמו בניון או ברדה. לא משנה מה יקרה – הם רוצים לשחק ועושים הכול כדי שזה יקרה. גם בן חיים הבלם וקינן הם כאלה. בלי התשוקה, השחקן הוא 'מת', בשפה שלנו, אין לו אפשרות להצלחה. אנשים מצליחים הם שילוב של כישרון ומנטליות חזקה, שבתוכה יש תשוקה חזקה. אנשים שנבהלים מביקורות, שלא יודעים איך לחזור מפיגור, הם שחקנים שלא יוכלו להצליח. המנטליות היא כמובן מרכיב חשוב מאוד בזימונים שלי בנבחרת. יש שחקני ליגה טובים שלא מתאימים לנבחרת ישראל. בשביל קבוצה אלופה צריך אנשים מושלמים, גם פיזיים וגם עם מנטליות טובה. כישרון הוא המרכיב הכי חשוב, 50 אחוז בערך. השאר זה מנטליות ותשוקה.

אני נותן לפן המנטלי 25 אחוז ממרכיב ההצלחה.

אבי נימני, כדורגלן עבר וסוכן שחקנים

אבי נמני. קובי אליהו
אבי נמני/קובי אליהו
"בקריירה יש רגעים קשים ואפשר לצנוח למקומות שקשה לעלות מהם. צריך לדעת לתת לעבור לידך. כמו שיש אנשים טובים, יש גם לא אנשים לא טובים שלוחשים לך באוזן. אתה פתאום סופג עלבונות וביקורות, וצריך לדעת להיות מאוד חזק מנטלית כדי לשרוד"

הבסיס להצלחה של כדורגל הוא כישרון, שעליו הוא חייב לבנות מרכיבים אחרים - כוח הרצון, עקביות, יציבות והמשכיות. בנוסף, לא פחות חשוב, כדורגלן צריך אישיות חזקה. בצד המנטלי, צריך אישיות שכל הזמן רוצה לנצח. למה? משום שתמיד מגיעים לנקודת שובע בקריירה. היא מגיעה אחרי שאתה מגיע ל'פיקים' מסוימים - כשאתה זוכה בגביע או באליפות, כשאתה זוכה בתואר מלך השערים או שאתה זוכה בתואר השחקן הטוב ביותר לאורך תקופה. זה קרה גם לי, אבל למזלי ידעתי לצאת מזה די מהר. בתקופות כאלה צריך לדעת להישאר עם רגליים על הקרקע. בסופו של דבר, בקריירה יש רגעים קשים ואפשר לצנוח למקומות שקשה לעלות מהם. צריך לדעת לתת לעבור לידך. כמו שיש אנשים טובים, יש גם לא אנשים לא טובים שלוחשים לך באוזן. אתה פתאום סופג עלבונות וביקורות, וצריך לדעת להיות מאוד חזק מנטלית כדי לעבור, אולי אפילו לשרוד, את כל המשבר הזה.

החשיבות של מנטליות נמצאת באמצע, בין כישרון לתשוקה. מתחילים מכישרון, אבל בלי אישיות חזקה ומנטליות לשחקן אמנם תהיה הצלחה, אבל רגעית. היא תיעלם בסופו של דבר. בלי המשכיות, גם אם אתה מוכשר, זה ייעצר. מי שרוצה קריירה טובה ומוצלחת עם הישגים, צריך לשלב בין המרכיבים האלה. אני לא יודע אם מנטליות חשובה מתשוקה, אבל היא לא פחות חשובה. אם חסר אחד מהמרכיבים אז תמצא את עצמך משחק, אבל שקוע בבינוניות, ב'אפ אנד דאון', קיצוניות ביכולת. אחד המרכיבים החשובים בהתמודדות עם הפן המנטלי הוא חזרה מפציעות. אחרי ניתוחים, זה הרבה מאוד בראש. אתה צריך לדעת להתמסר לשיקום נכון, להתגבר על כאב, עם החשש הפסיכולוגי העצום.

ועדיין, הכישרון הוא המרכיב החשוב ביותר, 50 אחוז מההצלחה. אני מייחס לפן המנטלי 25 אחוז ממנה.

מרואן קבהא, קשר מאריבור ונבחרת ישראל

מרואן קבהא שחקן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
מרואן קבהא שחקן נבחרת ישראל/יוסי ציפקיס
"בעבר הייתי עושה פעולה לא טובה במגרש והראש היה למטה. הייתי חושב איך הרגע הזה ישפיע עליי. ושיניתי את זה. היום אני עושה טעות וממשיך, ורק אחרי המשחק מנתח. היום אני לא נותן, למשל, לצעקות מהקהל להשפיע עליי"

החלוקה שלי היא די ברורה: 1. מנטליות 2. כישרון 3. תשוקה. תחילה חשוב להדגיש, שלושתם חשובים להצלחה של כדורגלן. אבל למה בחרתי בסדר הזה? בעידן שלנו יש הרבה דברים מסביב שיכולים להפריע לשחקן כדורגל: לחץ לפני משחקים, לחץ מקהל, לחץ מתקשורת. מי שאין לו מנטליות חזקה לא יכול להצליח. אחד הדברים שהוביל אותי להתקדמות בקריירה הוא שהיום שום דבר לא משפיע עליי. בעבר הייתי עושה פעולה לא טובה במגרש והראש היה למטה. הייתי חושב איך הרגע הזה ישפיע עליי. ושיניתי את זה. היום אני עושה טעות וממשיך, ורק אחרי המשחק מנתח. היום אני לא נותן, למשל, לצעקות מהקהל להשפיע עליי. יש משחקים שאני סופג קללות, לא הולך לקבוצה ואני שומע שריקות בוז, לפעמים אתה סופג שריקות מהקבוצה היריבה על כל נגיעה בכדור. למדתי לנטרל את זה וזה עזר לי מאוד. השקט מהתקשורת וממה שקורה מסביב עזר לי בסלובניה. אתה לא קורא חיובי או שלילי כל הזמן, שזה רק פוגע ומפריע. בישראל - אחרי דברים חיוביים, אתה עף באוויר. אחרי דברים שליליים, אתה צונח מטה. כאן אתה משחק את הכדורגל שלך, לא מנסה לעשות דברים אחרים.

כישרון זה חשוב, אבל לא כל השחקנים הכישרוניים מגיעים לטופ. שחקני ליגת העל הם כישרוניים, אבל יש דבר אחד שעושה את ההבדל בנינו: מנטליות. מי שחזק בראש מגיע רחוק, מגיע לאירופה ומצליח שם. מי שלא, עם כל הכישרון, לא מצליח. אם אין לך מנטליות, זה רק מזל. שמעתי על השחקנים הבאים של הכדורגל, אלה שיובילו את הנבחרת – איפה הם היום? הידרדרו לכל מיני מקומות אחרים. התשוקה מאוד חשובה, אם אתה לא אוהב את המשחק ואין לך רצון להצליח ולשמח את הקהל ואת המשפחה שלך, אתה לא יכול להתקדם. אם לא תרצה ללמוד, אין לך מקום בכדורגל.

אני נותן לצד המנטלי 50 אחוז ממרכיב ההצלחה.

יואב כץ, בעלי הפועל חיפה

יואב כץ בעלים הפועל חיפה. סוכנות ג'יני
יואב כץ בעלים הפועל חיפה/סוכנות ג'יני
"כספורטאי מגיל צעיר, הילדים היו בוחרים קבוצות בעצמם, ואני תמיד הייתי בוחר בקבוצה עם תשוקה חזקה. שמתי לב שזה משפיע הרבה יותר מכישרון"

תשוקה להצלחה זה סעיף שמתחבר עם מנטליות, זה כמעט אותו דבר. הייתי מחלק את הסעיפים לשני חלקים, מה מידת הכישרון של השחקן ומה מידת "האש שיש לך בקרביים". כספורטאי מגיל צעיר, הילדים היו בוחרים קבוצות בעצמם, ואני תמיד הייתי בוחר בקבוצה עם תשוקה חזקה. שמתי לב שזה משפיע הרבה יותר מכישרון. לדעתי כישרון מהווה 70-80 אחוז והמנטליות 20-30. זה יכול לעשות את ההבדל בספורט קבוצתי.

אז בוא נבחין בין כדורסל וכדורגל לענפים אישיים. בכדורגל החלק המנטלי הוא גם יותר חזק מפני שהוא קבוצתי, הוא אפילו חזק מכדורסל. ההשפעה של החלק המנטלי היא על הרבה יותר אנשים. בריצת 100 מטר או בשחייה לטווח קצר, הצד המנטלי הוא פחות משמעותי ויותר מתבססים על כישרון; בריצות למרחקים ארוכים או במשחק ארוך כמו טניס, יש יותר השפעה לצד המנטלי. לענייננו, בתחום הכדורגל, הריצה היא למרחק ארוך ולכן הצד המנטלי חשוב מאוד. משחק יכול להסתיים גם בהארכה, יש אינטראקציה ארוכה עם שחקנים אחרים לטווח ארוך.

לדעתי, בישראל לחלק המנטלי יש חלק חשוב יותר, מאשר בארצות הברית למשל. כלומר, הצד המנטלי הוא תלוי חברה. קח את העסק שלי, יש לי חברה בישראל וחברה בארצות הברית. בישראל ההשפעה של אדם על אחר היא גבוהה יותר מפני שהיחסים החברתיים הם שונים. כישרון הוא בהכרח חשוב ממנטליות, זה פשוט: בכדורגל אתה צריך המון כישרון פיזי, אתה צריך להבקיע, ובסופו של דבר אם אין לך כישרון לא נוכל לדבר על החלק המנטלי.

אני מעניק לפן המנטלי 20 עד 30 אחוז ממרכיב ההצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully