וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת מסע: הנטייה המסוכנת של ישראל להפסיד ברגע האמת

5.9.2017 / 14:00

הניצחון על גרמניה הכניס את חובבי הכדורסל בארץ לאופוריה, אבל ההיסטוריה מוכיחה שהנבחרת עומדת להיכנס הערב לשדה מוקשים מול גאורגיה. מעדי גורדון עד ארז אדלשטיין: אלו המקרים שבהם נחתו הישראלים מתצוגות ענק למופעי אימה. ראו הוזהרתם

עריכה: יוסי ציפקיס

לעמוד הפייסבוק: אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים

רבים מחובבי הכדורסל בישראל לא נשארו אדישים לנוכח הדמעה שהזיל ארז אדלשטיין בסיום הניצחון הדרמטי על גרמניה, אבל היו גם כאלה שנזכרו שאין זו הפעם הראשונה: לפני שנתיים, באליפות אירופה הקודמת, התקשה המאמן הלאומי להסתיר את התרגשותו בסיום הניצחון על פינלנד. גם אז, ממש כמו היום, נדמה היה שהנבחרת תינשא על כנפי המומנטום לניצחון קריטי נוסף - אלא שאז, כפי שקרה לא פעם בעבר, תחושת האופוריה התחלפה במהירות ברגשי תסכול והחמצה.

עוד בנושא:
שרמדיני: "תמיד נחמד לחזור לתל אביב"
עוד היום: קרב מסקרן בין ספרד לקרואטיה

כל מי ששיחק או אימן בעבר באליפויות אירופה מספר על הדינמיקה המיוחדת של הטורניר הזה. איך ביום אחד אתה מרגיש על האולימפוס, כאילו כל היבשת לרגליך, ולמחרת אתה סופג מהלומה קשה שמנחיתה אותך חזרה לקרקע (או מעלה אותך לטיסה הביתה). נבחרת ישראל הרגישה בימים האחרונים את התחושה ההפוכה: עד תחילת הרבע הרביעי מול גרמניה היא הייתה על תקן בשר תותחים באולמה הביתי, ובדרכה הבטוחה לשלוש תבוסות בשלושה משחקים; כעבור דקות ספורות נראו מחזות שמחה וצהלה ביד אליהו כפי שלא נראו כבר תקופה ארוכה.

ההיסטוריה הארוכה של ישראל ביורובאסקט כוללת לא מעט מקרים של הפסדים מרגיזים ובלתי מחויבים, שהגיעו דווקא אחרי ניצחונות גדולים ומשכנעים. הנבחרת נכנעה בלי שום סיבה מוצדקת ליריבות נחותות, ואיבדה אפשרות להתקדם לשלבים המתקדמים בטורניר.

כדי שזה לא יקרה שוב הערב (שלישי, 21:30, שידור ישיר בערוץ הספורט ובכאן ב') מול גאורגיה, ליקטנו את ארבעת מפחי הנפש הקשים ביותר ב-25 השנים האחרונות. הם לא כוללים הפסדים ליריבות "לגיטימיות" וחזקות, דוגמת ספרד, יוון או איטליה, אלא רק סנסציות שאיש לא צפה מראש.

אלכס רנפרו שחקן נבחרת בוסניה מול יוגב אוחיון ודיאור פישר. AFP
אלכס רנפרו בניצחון המפתיע של בוסניה על ישראל ב-2015/AFP

2015: בוסניה קילקלה את המאזן המושלם

הגאות: לראשונה מאז הופעת הבכורה שלה באליפות אירופה, ב-1953, פותחת ישראל בשני ניצחונות רצופים. אחרי הכנה רצופת מכשולים והפסדים, הנבחרת מנצחת את רוסיה 73:76 ואת פינלנד 66:79, ואז מגיעות הדמעות של אדלשטיין לעיני המצלמות.

השפל: ניצחון שלישי היה מבטיח לנבחרת את הכרטיס לשמינית הגמר ומכניס אותה למאבק על ראשות הבית. אלא שדווקא מול בוסניה והרצגובינה החלשה, שהפסידה בכל שאר משחקיה בטורניר, שחקניו של אדלשטיין שמטו יתרון בן 15 נקודות והפסידו 86:84.

ההשפעה: המקדמה הנאה, בתוספת ניצחון דרמטי על פולין במשחק הבא, סידרה לישראל את הכרטיס לשלב הבא, אבל רק מהמקום השני. בשמינית הגמר היא נרמסה בידי איטליה 82:52 וחזרה הביתה.

יוגב אוחיון, עידו קוז'יקרו שחקני נבחרת ישראל שומרים על טיבור פלייס שחקן נבחרת גרמניה. GettyImages
טיבור פלייס הגרמני מקרקע את ישראל ב-2013/GettyImages

2013: גרמנים נטולי אינטרסים, ישראלים נטולי ניצחון

הגאות: אם חשבתם שהפתיחה ב-2017 הייתה רעה, תראו מה קרה רק לפני ארבע שנים: שחקניו של אריק שיבק פתחו את היורובאסקט בשלושה הפסדים קשים - לבריטניה, לאוקראינה ולצרפת - אבל הפכו את הקערה על פיה עם ניצחון חד צדדי על בלגיה, 69:87, בכיכובו של אפיק ניסים (23 נקודות).

השפל: מה צריך יותר מזה? הנבחרת הגיעה למשחק האחרון בידיעה שניצחון נוסף יסדר לה את הכרטיס לשלב הבא. גם היריבה הייתה בהזמנה: גרמניה כבר הודחה באופן רשמי, ולא היה לה על מה לשחק. כל זה לא עזר. הכחולים-לבנים אמנם פתחו עם יתרון 12:20 במה שהלך והסתמן כטיול בפארק, אבל נתקעו ולבסוף הפסידו 80:76.

ההשפעה: לא זו בלבד שישראל הודחה בשלב הראשון בעקבות ההפסד, אלא שהיא חזרה מסלובניה עם הדירוג הנמוך ביותר בתולדותיה בטורניר - בין המקום ה-21 ל-24. זה בדיוק הדירוג שממנו היא תנסה להימלט הערב ומחר.

יניב גרין נבחרת ישראל. פיבא, אתר רשמי
יניב גרין מותיר מאחור את דארקו מיליצ'יץ' ב-2007, אבל נותר חסר אונים מול פורטוגל/אתר רשמי, פיבא

2007: פורטוגל גדולה על סרביה וקרואטיה

הגאות: אחד מרגעי השיא של הנבחרת בעשור האחרון התפרס על פני 48 שעות. אחרי הפסד ליוון ותבוסה לרוסיה, הדהימו שחקניו של צביקה שרף את סרביה 83:87 (יניב גרין 26 נקודות ו-12 ריבאונדים) וכעבור יומיים קירקעו גם את קרואטיה 75:80 עם עוד הצגה של גרין (17 ו-16), בדרך לזכייה בתואר מלך הריבאונדים בטורניר.

השפל: בעקבות שני הניצחונות הגדולים הללו, איש לא ספר את פורטוגל. הכל היה מוכן לנקמה בנבחרת ששלחה את ישראל לטורניר ההזדמנות האחרונה בתחילתו של אותו קיץ, והדובדבן שבקצפת המתין מעבר לפינה: כרטיס לרבע הגמר. אבל ככל שהציפיות הרקיעו שחקים, כך איום היה מפח הנפש בסיום. הנבחרת הפסידה 94:85 ונותרה המומה.

ההשפעה: עשר שנים חלפו מאז ההפסד המיותר הזה. ישראל מעולם לא הייתה קרובה יותר לשוב למעמד שמונה הגדולות, ופורטוגל לא ניצחה שוב במשחק באליפות אירופה. וזה, כנראה, אומר הכל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדי גורדון בתצוגת הענק מול יוון ב-1993. נתקע על שש נקודות למחרת מול לטביה/מערכת וואלה!, צילום מסך

1993: גורדון קירקס את ינאקיס, אבל אז הגיעה לטביה

הגאות: עצם ההגעה ליורובאסקט נשמע טריוויאלית לחובבי הכדורסל בארץ, ולא בכדי. הטורניר הנוכחי הוא ה-13 ברציפות שהנבחרת מופיעה בו, והרצף החל ב-1993. אחרי שתי אליפויות שאליהן ישראל לא הצליחה להעפיל, היא התייצבה בגרמניה עם לא מעט ציפיות. זה החל בהפסד צפוי לאיטליה, אבל למחרת ניפק עדי גורדון את אחת ההצגות הגדולות ביותר לשחקן במדים הלאומיים אי פעם. 35 נקודות הוא המטיר על ראשו של פנאיוטיס ינאקיס (שבעצמו קלע 32), והצעיד את חבריו לניצחון ענק 74:79.

השפל: ניצחון במשחק האחרון על לטביה הצעירה והצנועה, בטורניר הראשון שלה מאז חזרתה לעצמאות, היה מסדר לישראל את המקום ברבע הגמר. אבל לא כך קרה. גורדון נעצר על שש נקודות בלבד, הלטבים הגיעו ל-50 במחצית ולא עצרו לפני שהביסו את שרף וחניכיו 84:101.

ההשפעה: השחקנים מיהרו לצאת מהמקלחות, כי עוד לא אבדה תקוותם. ניצחון איטלקי על יוון המוכה היה מעלה אותם, בכל זאת ולמרות הכל, לשלב הבא. אלא שהמזל הולך בדרך כלל עם הטובים, ואנחנו כנראה לא היינו טובים. היוונים התאוששו באופן מרשים (ינאקיס 27), ניצחו את הסקוואדרה אזורי 73:88 ובעקיפין שלחו הביתה את הנבחרת שגברה עליהם רק יום אחד קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully