וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן שתישא אותו הרוח: תומאש פקהארט, החלוץ החדש של הפועל באר שבע

21.7.2017 / 12:00

הוא היה ילד הפלא של הכדורגל הצ'כי, אבל כמו גלישת הרוח שהוא כה אוהב, כך התנהלה גם הקריירה של תומאש פקהארט. המעברים התכופים בינואר, "החטאת המילניום" בצ'כיה, הסבל בגרמניה והתחייה בחופי יוון, עם בכורה בג'ינס וטי שירט. זה האיש שיסחוף את באר שבע לליגת האלופות?

קובי אליהו

בווידאו: תומאש פקהארט עם נחיתתו בישראל

תומאש פקהארט כבר עבר בדיקות רפואיות בלכיה גדנסק בינואר 2016, אבל התחרט רגע לפני החתימה בקבוצה הפולנית ושב לגרמניה. הוא המתין להצעה שתגרה אותו, לא היה מוכן להתפשר. ברגע האחרון הגיעה קריאה מא.א.ק אתונה של גוסטבו פוייט, שחקן העבר האורוגוואי ומי שהיה עוזר המאמן של טוטנהאם כאשר פקהארט שיחק בקבוצת המילואים. המאמן שכנע והיוונים ארגנו לפקהארט כרטיס טיסה, שעתיים בלבד לפני מועד ההמראה.

החלוץ היה בטוח שיחתום ויחזור מיד לגרמניה כדי לארוז את חפציו, אך פוייט ביקש ממנו לצאת עם הקבוצה לגומלין מול היראקליס ברבע גמר הגביע היווני. כך, יום אחרי החתימה, פקהארט כבר היה חלק מהסגל של א.א.ק אתונה. "הייתי רק עם ג'ינס וטי שירט", תיאר לאחר מכן את החוויה המוזרה. "רצו שאהיה בסגל, אבל לא היו לי אפילו נעליים. השוער המחליף השאיל לי את שלו, כולם צחקו עליי". פקהארט נדרש להיכנס מיד לעניינים. הוא אלתר ציוד, שותף כמחליף ל-22 דקות וסייע לקבוצתו החדשה לנצח 0:1 ולהמשיך את המסע בגביע, שהסתיים בסופו של דבר בהנפה.

עכשיו פקהארט מגיע להפועל באר שבע ומוצא עצמו בסיטואציה די דומה, עם אפשרות להיזרק למים הקרים כבר במשחק הקרוב. שוב ללא הכנה ראויה, שוב בלי יותר מדי זמן להכיר את החברים החדשים. לפחות הפעם אין צורך לאלתר זוג נעליים. הכירו את החלוץ/הגולש החדש של הפועל באר שבע.

עוד בנושא:

תומאש פקהארט חתם לשלוש שנים בהפועל באר שבע
איסק קואנקה יחמיץ את שני המשחקים מול לודוגורץ
בן שהר צפוי להיעדר בחודשים הקרובים בגלל הפציעה בכתף

תומאש פקהארט שחקן הפועל באר שבע. קובי אליהו
צריך להיכנס מהר לעניינים, אבל הוא רגיל לזה. תומאש פקהארט/קובי אליהו

תומאש פקהארט נחשב מגיל צעיר לתקווה הגדולה של הכדורגל הצ'כי. הוא נולד בסושיצה, שיחק בקבוצה המקומית ובגיל 14 הצטרף לאקדמיה של סלביה פראג. ילד פלא שתמיד שיחק בקבוצות גיל בוגרות יותר. לאחר שכבש ללא הפסקה בקבוצות הנערים, הוא נבחר ב-2005 לכישרון הצעיר של השנה בצ'כיה, ואחרי שהבקיע גם בגמר אליפות אירופה עד גיל 17 הייתה זו טוטנהאם שהקדימה מועדוני פאר אחרים ושמה את ידה עליו.

קצת אחרי גיל 16, מצא עצמו החלוץ הצ'כי לבדו בלונדון. ילד עם נתונים מעולים וחלום גדול, מנסה לפלס את דרכו לצמרת הכדורגל האנגלי. ההסתגלות לאימונים האינטנסיביים ולכדורגל הפיזי לא הייתה פשוטה. פקהארט עיקם את הקרסול אחרי ארבע דקות באימון הראשון, אבל החל להתאקלם בהדרגה ונעזר בשוער ראדק צ'רני, שהשתייך אז לקבוצה הבוגרת של טוטנהאם ולקח אותו תחת חסותו. בעזרת המנטור ובגיבוי המשפחה שנשארה בבית, החלוץ סיים את עונתו הראשונה באקדמיה של התרנגולים עם 19 שערים ב-20 משחקים. במקביל, גם קיבל כמה הזדמנויות בקבוצת המילואים, אלא שפציעת ברך עצרה את ההתקדמות שלו וגנזה גם את הסיכוי הקטן להשתלב בבוגרים.

באוגוסט 2008 נשלח פקהארט לחצי שנת השאלה בסאות'המפטון, אז עוד בליגת המשנה, וכבש שער בודד (היחיד שלו בכדורגל האנגלי) לפני שחזר לסגל של התרנגולים. פוייט היה אז עוזר המאמן בטוטנהאם ואמר עליו: "הוא חלוץ פיזי, הוא אוהב להיות ברחבה ויודע לנצל מצבים בתוכה". למרות הפרגון, ביום האחרון של חלון ההעברות בינואר 2009, טוטנהאם אפשרה לו לצאת להשאלה נוספת. הפעם בצ'כיה.

ההחמצה הבלתי נשכחת במדי יבלונץ

סלביה פראג, הקבוצה ממנה יצא פקהארט לאנגליה, הייתה זו שזכתה בשירותיו ונעזרה בו כדי לזכות באליפות. בתום שנת ההשאלה, בינואר 2010, יבלונץ שרצה בצמרת הליגה הצ'כית החליטה להפוך את פקהארט לרכש היקר בתולדותיה ושילמה לטוטנהאם כ-800 אלף יורו כדי להחתימו לשלוש שנים וחצי. החלוץ הגבוה (1.95 מטר) כבש שער ניצחון דרמטי כמחליף מול פז'יבראם, ובחלוף ארבעה ימים היה חתום על אחד הרגעים הזכורים בתולדות הליגה הצ'כית.

זה קרה ב-24 במרץ 2010. יבלונץ אירחה אז לקרב צמרת את המוליכה ספרטה פראג, ובדקה ה-67 נכנס פקהארט כדי להוסיף מחץ להתקפה. 10 דקות לאחר מכן, החלוץ השחיל כדור בין רגליו של השוער ירומיר בלאזק והיה צריך להוסיף נגיעה קלה כדי להרעיד את הרשת ולקבוע 0:1. אלא שמאחוריו הגיע אריך בראבץ, החבר לשעבר מסלביה פראג, שהספיק להדביק אותו ולגלוש בזמן כדי לגרום לבעיטה משלושה מטרים לפגוש את הקורה. אחת ההחמצות הגדולות שנראו אי פעם בצ'כיה, שהפכה משמעותית עוד יותר בסיום העונה. משחק הצמרת הזה הסתיים ב-0:0, ובסופו של דבר זכתה ספרטה באליפות עם יתרון של נקודה על פני יבלונץ. "הכול היה נראה אחרת אלמלא הרגע המגושם של האיש השווה 15 מיליון קרונות", כתבו ב'אי פוטבל' הצ'כי. "זו החטאת המילניום".

למרות ההחמצה הבלתי נשכחת, פקהארט סיפק מספרים יפים במדי יבלונץ ונפרד ממנה אחרי שנה עם 15 שערים ב-30 משחקים. הוא שוב נמכר בינואר, הפעם לנירנברג הגרמנית, ששלחה אותו מיד לחצי שנת השאלה בספרטה פראג. החלוץ כבש שבעה שערים בתשע הופעות בספרטה, ואת הקיץ העביר עם נבחרת צ'כיה הצעירה שהגיעה לחצי גמר יורו 2011, לפני שהתמקם בגרמניה.

נירנברג התאימה לו כמו כפפה ליד. בעזרת המושבה הצ'כית בקבוצה, פקהארט התאקלם מיד וכבש בשני מחזורי הפתיחה של הבונדסליגה. הוא סיים את עונת הבכורה עם תשעה שערי ליגה ועוד ארבעה בישולים, ובשלב מסוים אף הוזכר כמועמד לעבור לבורוסיה דורטמונד, שהכינה אלטרנטיבות למקרה שרוברט לבנדובסקי יעזוב. בעונה השנייה בנירנברג מיעט לשחק בחוד והסתפק בארבעה שערים, עד שנפצע. את העונה השלישית סיים עם שער אחד והיה שותף לירידת ליגה, כשבאוגוסט 2014, אחרי שפתח את העונה בנירנברג, עשה את המעבר לאינגולשטאדט עם חוזה לשלוש שנים. בניגוד לחברו אלמוג כהן, הסגנון ההגנתי של הקבוצה לא התאים לפקהארט, שב-17 משחקים בשנה וחצי במדי אינגולשטאדט לא הצליח למצוא את הרשת. הוא סבל. ואז פוייט היה על הקו.

תומאש פקהארט שחקן נבחרת צ'כיה. Petr David Josek, AP
לא מיצה את עצמו בנבחרת. תומאש פקהארט במדי צ'כיה/AP, Petr David Josek

"תמיד חלמתי לשחק במדינה כמו יוון, עם שמש וים", אמר פקהארט בראיון לאתר "נובה" בשנה שעברה, בהתבטאות שיכולה להסביר מדוע בכל זאת הגיע לישראל בסופו של דבר. גם הקיץ, כמו בינואר 2016, לפקהארט היו הצעות ממזרח אירופה, כולל מהקבוצות הגדולות של צ'כיה, אבל הוא לא רצה לחזור. הצ'כי חובב ספורט ימי, גולש רוח בזמנו החופשי יחד עם רעייתו, וחופי יוון קסמו להם. גם את חופשת הקיץ האחרונה העבירו בדילוגים בין חופי המדינה, למרות החלטתה של א.א.ק לוותר עליו.

מבחינת רבים ביוון, אגב, א.א.ק טעתה כשהעדיפה להשאיר את הוגו אלמיידה הפורטוגלי (בעצמו מועמד להפועל באר שבע בקיץ שעבר) על חשבון פקהארט. האוהדים נקשרו לחלוץ הצ'כי, שבמהלך התקופה שלו במדי א.א.ק הקריב גם מגופו וסבל משבר באף וזעזוע מוח. הוא היה הסקורר המוביל של הקבוצה בעונה הקודמת, עם תשעה שערי ליגה (פתח רק ב-15 משחקים) ועוד שלושה בגביע, אך בכל זאת הפך להיות האופציה השלישית בהתקפה מבחינת המאמן מנולו חימנס בפלייאוף על הכרטיס לליגת האלופות.

העונה המוצלחת בא.א.ק, אותה החל עם שער וירטואוזי בעקב שזיכה אותו בהשוואות לזלאטן איברהימוביץ', החזירה את פקהארט לתודעה של נבחרת צ'כיה, בה לא שיחק מאז אוקטובר 2013. בניגוד לנבחרות הנוער ולנבחרת הצעירה, במדיה הוא שיאן הכיבושים ההיסטורי עם 17 שערים, הנבחרת הבוגרת לא האירה לו פנים. את שני השערים היחידים שלו כבש לרשת מלטה, כאשר השני היה בהופעה ה-19 והאחרונה. קארל יארולים, מאמן הנבחרת הנוכחי, אימן את פקהארט בסלביה ושקל להעניק לו זימון מחודש, אך הקאמבק נדחה. אולי זה יקרה בעזרת הפועל באר שבע.

השער הווירטואוזי נגד פאניוניוס (החל מ-02:05)

האלופה הישראלית מקבלת כאן את מבוקשה: חלוץ גבוה שמרגיש בבית ברחבת היריב ולא כופה את עצמו על המשחק. הוא כתובת לכדורים ארוכים, שחקן שמפנה שטחים ומרתק אליו את הבלמים. אבל אל תצפו למבצעים אישיים. פקהארט צריך שיפעילו אותו, בעיקר מהאגפים, כדי שיוכל לסיים התקפות בנגיעה. אחרת, הגמלוניות שלו באה לידי ביטוי.

גם פקהארט בא על סיפוקו: יש לו מדינה חמה עם חופים משגעים וגם סיכוי לשחק בליגת האלופות. הוא סירב גם לפניות מארה"ב והמפרץ בתחילת הקיץ, וכיוון לקבוצה עם יומרות באירופה ובעלת סגנון התקפי. "חמש שנים שיחקתי בקבוצות שמעדיפות כדורגל זהיר, עד שקיבלתי את השינוי שהייתי זקוק לו בא.א.ק", הסביר לאחרונה. "הסגנון הזה מתאים לי יותר".

כמו גלישת הרוח שהוא כה אוהב, כך התנהלה גם הקריירה של פקהארט בן ה-28. ברוב הזמן דרך במקום ולא התרומם לגבהים שניבאו לו, אבל כשנחה עליו הרוח והיה במקום המתאים, הביצועים היו מרהיבים. בבאר שבע מקווים שבניגוד לחלוצים זרים אחרים שעברו פה, הוא לא יחלוף עם הרוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully