וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סורי-אליסטי: הנסיקה של מחמוד דאהוד, קשר גרמניה הצעירה ובדורטמונד

27.6.2017 / 14:00

הוא מעריץ את זינדין זידאן, מושווה לאילקאי גונדואן, וחמק מידיו של יורגן קלופ כדי לחתום בדורטמונד. הבלוג של יוכין על מחמוד דאהוד, כנראה הכדורגלן הכורדי המוכשר בכל הזמנים

טל בן חיים מוצג כשחקן ספרטה פראג/אתר רשמי, ספרטה פראג

בווידאו: טל בן חיים מוצג בספרטה פראג

"אני לא יכול להרשות לעצמי לוותר עליו", אמר תומאס טוכל על מחמוד דאהוד. המאמן אמנם עזב את בורוסיה דורטמונד בטונים צורמים מיד בסיום העונה החולפת, אבל הוא השאיר אחריו לפחות ירושה חשובה אחת. היה זה קרב ישיר בין טוכל לקודמו בתפקיד, יורגן קלופ, שחשק מאוד להחתים את הקשר הדינאמי של בורוסיה מנשנגלדבאך בליברפול.

בשלב מסוים נדמה היה כי פניו של דאהוד מועדות לאנפילד, אך טוכל הפעיל מכבש לחצים ושיכנע את הכוכב בן ה-21 להגיע לשורות הצהובים-שחורים. העסקה הושלמה כבר במרץ, ודורטמונד שילמה תמורתו 12 מיליון יורו בלבד – מחיר מצחיק במונחי השוק הנוכחיים, בעיקר בשל העובדה כי חוזהו בגלדבאך היה אמור להסתיים בקיץ 2018. כעת יצטרך פטר בוס לטפח את הכשרון שהעריץ תמיד את זינדין זידאן, אולם משחק בתפקיד אחר לגמרי.

ההקבלה לזידאן החלה כבר ב-2013, כאשר דאהוד העז לבצע את הסיבוב המפורסם שנקרא על שמו של הצרפתי כבר בהופעת הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת. היה זה במשחק טרום עונה נגד באיירן מינכן, הקורבן היה פרנק ריברי, והמהלך בוצע באופן מפליא דווקא ברחבת גלדבאך. היתה זו החלטה יוצאת דופן, ואף מסוכנת, אבל היא הוכתרה בהצלחה, והפרשנים התלהבו מהיצירתיות של דאהוד. "עשיתי את זה באופן אינטואיטיבי, ואני לא חושב על תרגילים כאלה מראש", הסביר הקשר, אשר סומן כבר אז כבעל פוטנציאל אדיר. הבאזז סביבו היה משמעותי אפילו יותר, כי הוא היה אמור להפוך ליליד סוריה הראשון בתולדות הבונדסליגה.

עוד בנושא

יורו הצעירות: איטליה ניצחה 0:1 את גרמניה ושתיהן עלו לחצי הגמר
מחמוד דאהוד במקום ה-32 ברשימת 50 הצעירים הטובים באירופה של 'טלגרף'
גביע העולם בקטאר 2022: עוד טענות על שחיתות נחשפות בגרמניה

מחמוד דאהוד שחקן בורוסיה מנשנגדלבאך. GettyImages
תסכל את פרנק ריברי. מחמוד דאהוד במדי גלדבאך/GettyImages

שער בכורה לעיני פליטים סורים

לקח זמן לא מבוטל עד שהתוכנית יצאה לפועל. המאמן לוסיאן פאברה המתין ולא רצה לזרוק את הנער למים העמוקים, ולאחר מכן האטה פציעה רצינית בירכו את הנסיקה. את הצעדים הראשונים בליגה הבכירה עשה, אם כך, דאהוד רק לפני פחות משנתיים, ושבועות ספורים מאוחר יותר החליט פאברה להתפטר. הקשר, שמעריך מאוד את תרומתו של השווייצרי לתהליך ההתפתחות שלו, היה מאוכזב, אולם דווקא ההגעה של אנדרה שוברט במקומו של המנטור הוותיק התבררה כמתנה אמיתית בשבילו. במקום להשתלב בהדרגה, הפך דאהוד במהרה לבאנקר במרכז המגרש, אחרי שהבקיע כבר במשחקו הביתי הראשון בהרכב.

המשחק הזה היה מיוחד. בצל משבר הפליטים החליטה הנהלת גלדבאך לנקוט עמדה והזמינה עשרות ילדים סורים לצפות במפגש מול אוגסבורג בספטמבר 2015, והיה זה הולם במיוחד כאשר דאהוד מצא את הרשת בדרך ל-2:4. דאהוד עצמו לא אוהב להרחיב את הדיבור על מוצאו. הוא הרי הגיע לגרמניה כאשר היה בן פחות משנה, כאשר הוריו הכורדים ברחו ממשטרו של אסד ב-1996 ומצאו מקלט בגרמניה. מחמוד מגדיר את עצמו כגרמני לכל דבר, גם הרקע חשוב לו מאוד. הוא גאה להוות דוגמא להשתלבות מופתית של הפליטים, אך לא מתראיין על כך. למעשה, הוא בקושי מדבר עם התקשורת באופן כללי. מבחינתו, את העבודה צריך לעשות רק על המגרש, ובכך הוא מצטיין כבר במשך שנתיים.

שחקן נבחרת גרמניה הצעירה מחמוד דאהוד. GettyImages
מגיד את עצמו כגרמני לכל דבר. דאהוד ביורו הצעירות/GettyImages

לא מסוגל להפסיק לרוץ

החגיגה מול אוגסבורג היתה ניצחון הבכורה של שוברט, שהוגדר במהרה כמושיע של גלדבאך וקיבל את התפקיד על בסיס קבוע. הוא שם דגש על הצעירים, והגה שיתוף פעולה של דאהוד עם גרניט ג'אקה בקישור המרכזי. השילוב הזה פרח מעבר לציפיות האופטימיות ביותר, ודאהוד סיים את 2015/16 עם חמישה שערים ותשעה בישולים. אלא שזו לא תרומתו העיקרית – הוא בלט במיוחד בזכות היכולת לנהל את המשחק מאחור, וגם בשל הנטייה לרוץ ללא הפסקה. דאהוד תמיד נמצא בתנועה, מכסה יותר מ-12 קילומטרים ל-90 דקות בממוצע, ויש לו הסבר טוב. "כאשר אני נעצר, אני מרגיש מחוץ למשחק". שוברט אף העיר בזמנו כי ההרגל עלול להיות קצת מוגזם: "מחמוד צריך לדעת להרפות מדי פעם. הוא ילמד זאת כאשר יצבור ניסיון".

את הניסיון הזה העדיף דאהוד לקבל במועדון שגידל אותו. מחזרים רבים היו לו לפני שנה, אחד הבולטים שבהם היה פפ גווארדיולה, שכלל את הכוכב הצעיר ברשימת הרכש המורחבת לקראת המעבר למנצ'סטר סיטי, אבל הגרמנים סירבו בתוקף לשקול את המכירה של האיש שכונה "גונדואן של גלדבאך". גונדואן האמיתי היה זה שהגיע לסיטי, ולכן העניין של פפ פחת באופן טבעי בכל מקרה, אבל יש לא מעט צדק בהשוואה. כמו המקור, דאהוד ניחן בטכניקה מלוטשת, אוהב לבעוט ממרחק, ומשמש סוג של פליימייקר נסוג עם איכויות של קשר אחורי. בדורטמונד מתגעגעים לגונדואן, ולכן הגיוני שהצהובים-שחורים הימרו על היורש, גם אם עונתו השניה בבונדסליגה היתה מעט פחות טובה.

שחקן מנשנגדלבאך מחמוד דאהוד, אנדרה שוברט. GettyImages
שיתוף פעולה מצוין עם שוברט. דאהוד/GettyImages

ליגת האלופות הרסה את החלום האולימפי

קשה להאשים בכך את דאהוד עצמו דווקא, כי כל גלדבאך הציגה יכולת חלשה יותר בעונה החולפת. המאזן היבש של הקשר ירד לשני שערים וחמישה בישולים, והיו לו משחקים בעייתיים מסוימים. מצד שני, הוא התחשל ברמה הגבוהה ביותר, כולל הופעות בליגת האלופות, שם הותיר רושם מצוין. גווארדיולה עצמו נדהם כאשר דאהוד חטף 10 כדורים במפגש מול סיטי, בעוד בקרב הביתי מול ברצלונה היה העילוי אחד הטובים על המגרש, בישל את שער היתרון של טורגן הזאר, וגלדבאך לא היתה רחוקה מסנסציה, גם אם הפסידה לבסוף 2:1. הוא הרגיש שווה בין שווים בהתמודדות עם אנדרס אינייסטה ואיבן ראקיטיץ', וסחט מחמאות רבות מהתקשורת. "יש לו עתיד מזהיר", קבע שוברט, אשר פיטוריו בדצמבר היוו מכה משמעותי עבור דאהוד וקירבו אותו להחלטה לעשות את הצעד הבא בקריירה.

להשתתפות בליגת האלופות היתה גם השפעה שלילית על דאהוד. גלדבאך, שסיימה את 2015/16 במקום הרביעי, נזקקה לשחק במוקדמות המפעל באוגוסט, ולכן סירבה לשחרר את הקשר לסגל האולימפי של גרמניה לקראת הנסיעה לריו. המאמן הורסט הרובש, שראה בו חלק חשוב מהסגל, נאלץ להסתדר בלעדיו, והשחקן עצמו לא הסתיר את אכזבתו מכך שהחלום התנפץ. כך הפכה אליפות אירופה עד גיל 21 לטורניר הבינלאומי הראשון שלו, והוא היה נחוש לקחת את ההזדמנות בשתי הידיים. נכון לעכשיו, הוא בכיוון הנכון.

שחקן נבחרת גרמניה הצעירה מחמוד דאהוד. GettyImages
ישלוט במרכז המגרש בחצי הגמר? מחמוד דאהוד/GettyImages

יחקה את קונץ מול אנגליה?

דאהוד היה אחד הטובים על המגרש כאשר גרמניה השיגה ניצחונות על צ'כיה ודנמרק בדרך לחצי הגמר, והמאמן שטפן קונץ סומך עליו בעיניים עצומות ונותן לו את המפתחות. לקראת המפגש מול אנגליה הערב, נזכרים בגרמניה בשער השיוויון של קונץ מול המארחת בחצי הגמר ביורו 96', וגם בסגל עצמו מדברים על כך. "הבוס סיפר לנו על השער החשוב, וגם על כך שדייק בדו קרב הפנדלים. לצערי, לא צפיתי בכך כי הייתי בסך הכל בן שישה חודשים, אבל הגישה שלנו צריכה להיות זהה", אמר דאהוד.

בהתחשב ביכולת ההבקעה שלו, הוא עוד עשוי למצוא את הרשת בפעם הראשונה במדי הנבחרת ולחקות את קונץ, אבל זה לא תפקידו המרכזי. דאהוד חייב לשלוט במרכז המגרש על מנת לאפשר לגרמניה לממש את יתרונה האיכותי ולעלות לגמר, ובאנגליה יעקבו בדריכות אחרי ביצועיו של האיש שחמק מליברפול. בדורטמונד מחזיקים לו אצבעות מכל הסיבות האפשריות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully