וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השופט הגרוע בכל הזמנים": 15 שנה למשחק השערורייתי במונדיאל

איטליה חלמה על זכייה במונדיאל 2002, אבל בשמינית הגמר נתקלה במארחת דרום קוריאה ובעיקר, בשופט ביירון מורנו, שסיפק תצוגת אימים (בטעות או שאולי לא כל כך). בארץ המגף לא שוכחים

השופט האקוודורי ביירון מורנו מרחיק ב-2002 את שחקן נבחרת איטליה פרנצ'סקו טוטי. AP
לא שוכחים ולא סולחים. מורנו מרחיק את טוטי/AP

אחרי 20 שנה ללא תואר בינלאומי, התייצבה נבחרת איטליה למונדיאל 2002 שנערך בדרום קוריאה ויפן כשהיא מלאה בציפיות.

בשער ניצב ג'אנלואיג'י בופון הצעיר והמבטיח, אז רק בן 24. ההגנה האדירה כללה את כריסטיאן פאנוצ'י, פאולו מאלדיני, פאביו קנבארו ואלסנדרו נסטה, כמו גם את ג'אנלוקה זמברוטה ומרקו מאטרצי. בקישור הציגו האזורי את ג'נארו גאטוסו, דמיאנו טומאסי, אנג'לו די ליביו ועוד ובהתקפה, סוללת תותחים בדמות אלסנדרו דל פיירו, פיפו אינזאגי, פרנצ'סקו טוטי, וינצ'נזו מונטלה וכריסטיאן ויירי. לא פלא אם כן, שאיטליה נחשבה לאחת המועמדות הבכירות לזכייה. אלא שבדיוק לפני 15 שנה, ב-18 ביוני 2002, הכל התרסק לה ועד היום, בארץ המגף לא שוכחים מי אשם בכך מבחינתם.

איטליה פתחה את הטורניר היטב ועם שני שערים מהירים של ויירי ניצחה 0:2 את אקוודור. אלא שבהמשך, היכולת של הנבחרת של ג'ובאני טראפטוני דעכה במהרה ומול קרואטיה נפסלו לה שני שערים חוקיים והיא סבלה ממהפך מאוחר והפסידה 2:1. תיקו במחזור הסיום של הבית, 1:1 דרמטי מול מקסיקו, במשחק בו נפסלו לאיטלקים עוד שני שערים חוקיים, הספיק כדי לגרד את הכרטיס לשמינית הגמר ושם, הנבחרת בכחול כבר לא הייתה יכולה להתמודד יותר מול השופט.

ביירון מורנו האקוודורי נבחר לנהל את משחק שמינית הגמר בין המארחת דרום קוריאה לבין איטליה וכבר בדקה הרביעית העסק התחיל להראות חשוד, כאשר השופט פסק נגד פאנוצ'י לפנדל שלא היה ולא נברא. למזלה של איטליה, בופון היה שם והציל ובדקה ה-18 ויירי נגח מקרוב שער יתרון. האיטלקים המנוסים היו עדיפים, הקוריאנים כיסחו ומורנו נמנע משריקות לעבירות.

עוד בנושא

השואו של מרקו אסנסיו ביורו הצעירות: "כמו גבר בין ילדים"
ידיעת ההעברות והשמועות היומית: אריק דייר למנצ'סטר יונייטד?
הקאמבק נמשך: פארמה עלתה לסרייה B עם ניצחון 0:2 על אלסנדריה

השופט האקוודורי ביירון מורנו לצד שחקן נבחרת איטליה אנג'לו דה ליביו ב-2002. AP
איטליה נותרה חסרת אונים/AP

בסופו של דבר, שתי דקות לתום הזמן החוקי, קוריאה איזנה אחרי טעות בהגנת איטליה ובהארכה, בדקה ה-103, טוטי ספג צהוב שני ואדום על התחזות, למרות שהוכשל בבירור ברחבה. חלפו עוד כמה דקות וטומאסי ברח למלכודת הנבדל, עבר את השוער וכבש, אך השער נפסל למרות שלא היה ספק שהקשר האיטלקי היה לפני ההגנה ברגע המסירה. העונש הגיע שלוש דקות לסיום, כאשר אהן יונג הוואן כבש את שער הזהב ושלח את הנבחרת של חוס הידינק לחצי הגמר. לוצ'יאנו גאוצ'י, נשיא פרוג'יה האיטלקית, קבוצתו של הוואן, כל כך התעצבן על השיפוט במשחק, שהוא זרק את השחקן מיד לאחר המשחק. "שדדו אותנו. זה סקנדל", נכתב בתקשורת האיטלקית. "זה השופט הגרוע אי פעם", הכריזו ב"גאזטה דלו ספורט".

מאז אותו ערב עגום ועד היום, השופט מורנו נחשב לאויב האומה האיטלקית, זה שמנע מהנבחרת צ'אנס לזכות במונדיאל. ב-2002, כמה חודשים אחרי אותו מונדיאל, מורנו הושעה ל-20 משחקים באקוודור לאחר סדרת טעויות בעייתית מאוד במשחק צמרת בליגה המקומית. פיפ"א אף חקרה אותו ובמאי 2003, במשחקו השלישי לאחר שחזר לשפוט, הוא שוב הושעה, אחרי שהרחיק שלושה משחקני דפורטיבו קיטו. כמה שבועות לאחר מכן, פרש משיפוט.

בספטמבר 2010 נעצר מורנו בנמל התעופה JFK בניו יורק, בשעה שניסה להבריח שישה ק"ג של הירואין שהוחבא בתחתוניו. הוא הודה באשמה ונכלא לשנתיים וחצי. הוא שוחרר כעבור 26 חודשים ושב למולדתו אקוודור. "אין אדם באיטליה שלא מכיר וזוכר את השם של ביירון מורנו", כתב העיתונאי ג'ון דויל לפני כמה שנים, "פעם הוא היה שופט כדורגל מוצלח, היום הוא פושע לשעבר והכל בגלל המשחק בו הפך למפורסם, בצורה הכי שלילית. באמצע מפגש בין איטליה החזקה לדרום קוריאה התוססת עמד מורנו, אדם אלמוני מאקוודור, שפשוט לא התמודד עם המעמד".

באתר "GOAL" בחרו בטעויות של מורנו במקום השלישי בשערוריות המונדיאל, אחרי "יד האלוהים" של מראדונה והשער המפורסם של ג'ף הרסט ב-1966. מדי כמה שנים צצה ידיעה חדשה באיטליה (או בספרד, שגם היא נפגעה משיפוט מזעזע מול דרום קוריאה, ברבע הגמר), עם דרישה לחקור מחדש את תוצאות המונדיאל ההוא. לאחר גל המעצרים הגדול בפיפ"א, עלתה טענה לפיה ג'ק וורנר, סגן נשיא הארגון לשעבר, היה זה שנתן כסף למורנו כדי שיטה את תוצאת המשחק. האם זו הייתה טעות בתום לב או משהו חמור מזה? כנראה שאף פעם לא נדע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully