וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיפרד בכבוד: חמש שאלות על המינוי המסקרן של ג'ורדי קרויף

השיטה שלו שדחפה אותו לדשא, המאמנים שלו שעקפו אותו בסיבוב, והבוס שלו שאף מאמן לא שרד אצלו יותר משנה. אורן יוסיפוביץ עם חמש שאלות על המינוי המסקרן של קרויף למאמן מכבי תל אביב, במה שנראית כמו עונתו האחרונה בישראל. זה ייגמר בגוטמן או בוס?

צילום: יוסי ציפקיס עריכה: מתן חדד

You can read it in our website — זו היתה התשובה כמעט לכל שאלה מעניינת שנשאל ג'ורדי קרויף מאז הגיע לישראל, אי שם ב-2012. כמנהל מקצועי של מכבי תל אביב, הוא היה נבדל. הוא בקושי דיבר לציטוט, וגם כשעשה זאת, לרוב העמיד מסך עשן. היום בבוקר הודיעה מכבי תל אביב על מינויו למשרת המאמן. זו הבשורה הכי מעניינת בעידן קרויף, ואין מסיבת עיתונאים מסקרנת כמו מסיבת העיתונאים הבאה של ההולנדי. הנחת העבודה היא שהפעם קרויף ידבר באופן יותר פתוח, אבל זו רק הנחה. אז עד שתתקיים מסיבת עיתונאים, כהכנה, הנה חמש שאלות שהיינו שואלים את ג'ורדי קרויף.

עוד בנושא:

ג'ורדי קרויף מונה למאמן מכבי תל אביב: "שמח ונרגש, מודע לציפיות"
איך שגלגל מסתובב: כל הפעמים בהן קרויף טען שהוא לא רוצה לאמן
"אנחנו צריכים לפצות את וידיגאל על עונה אחת, ולא על שנתיים"
קיארטנסון: "התקשורת בישראל ממציאה חדשות, היה עלי לחץ גדול"

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. טוויטר, צילום מסך
שאלות עליהן בינתיים אין תשובות. קרויף מציג את קרויף/צילום מסך, טוויטר

1. מאיפה נולד הרצון לאמן?

קודם כל, בואו נניח שלקרויף היה רצון כזה ושלא מדובר רק בהנחתה מטורונטו. במקרה כזה:

‏א. הוא לא הצליח למצוא את המאמן המתאים. הנה דוח המאמנים של ג'ורדי מאז מונה למנהל מקצועי במכבי: אוסקר שבא לשנה, הצליח והלך; סוזה בא לעונה, הצליח והלך; אוסקר הגיע שוב ועזב בתחילת העונה, פאקו השלים אותה, זכה בטרבל ונשלח; יוקאנוביץ' השתפשף על הצ'מפיונס, בוס הפסיד אליפות וגביע וחיכה לאות מאייאקס; ארבלדזה נכשל באופן נחרץ, וליטו וידיגאל עדיין, לפי מקורות זרים, מתבצר מתחת לצ'קים.

כלומר, מאז 2014 קרויף לא שכר מאמן שהתחיל עונה וגם סיים אותה, ומאז 2015 הוא לא מצא מאמן שיתחבר לקבוצה. ובכלל, מאז יומו הראשון בתפקיד לא מצא את הנוסחה: מאמן ראוי שגם ירצה לעבוד כאן לאורך זמן ולא יראה במכבי אך ורק כקרש קפיצה.

העובדה היא שמאז מונה קרויף למנהל מקצועי, מכבי תל אביב חסרת יציבות. אף קבוצה מכל אלו ששיחקו בליגת העל מאז ועד היום - באר שבע, מכבי, בית"ר, סכנין, מכבי חיפה, הפועל חיפה, קרית שמונה - לא החליפה יותר מאמנים מאשר הצהובים. נתון פסיכי, שרובץ על כתפיו של ההולנדי. כי גורמים בתוך מכבי טוענים כבר שנתיים: אי היציבות פוגעת בנו. קשה להתרגל למאמן חדש בכל פעם. ואם לא מוצאים מאמנים, ואין יציבות, והחילופים עולים יותר מדי כסף - תשאלו את עורכי הדין של ליטו - אולי שווה לעשות זאת בעצמך.

‏ב. קרויף בטח הספיק להבין: המאמנים שלי מתקדמים, ואני לא. גרסיה עבר לאנגליה ואז לאוסטריה, סוזה לבאזל, פיורנטינה ועכשיו נושק לחוזה מיליונים בסין, פאקו קיבל את ולנסיה, יוקאנוביץ' רובץ באנגליה, בוס פגש את מוריניו בגמר האירופית ושודרג לדורטמונד. ורק לג'ורדי לא נשאר. קרויף תמיד היה איש העולם הגדול, ולאחר מות אביו הוא מסתובב עוד יותר בין ערי הצמרת של הכדורגל. הוא נפגש עם גווארדיולה בהשקה הזו ועם קומאן באירוע אחר. הוא לבטח הבין: המאמנים הם המובילים, הם מחזיקים בתפקיד הנוצץ. מנהלים מקצועיים מוכרים רק בקרב הברנז'ה ועכברי כדורגל. אף אוהד מן המניין לא יודע מי המנהל המקצועי של בארסה ומי באמת שולט מקצועית במנצ'סטר סיטי. גם באמריקה מדברים יותר על סטיב קר מאשר על בוב מיירס. קרויף תמיד אמר ש"אבא אגדה נצחית ואני בן תמותה", אבל בטוח שקצת מדגדג לו. בטוח שהוא רוצה שגם לו יחמיאו במונחים מקצועיים ולא רק כבן של. ואם בישראל הוא גיבור תרבות על איך ששינה את מכבי, ובצדק, בעולם הגדול לא מדברים על מכבי. היא לא מעניינת ולא רלוונטית. וגם אם מישהו מושך עיניים, מדובר בשחקן (זהבי) או במאמן (סוזה). לא תראו את אנשי רומא אומרים בישיבה: "ראיתם את הג'ורדי הזה, איך הנחית את פריצה ב-2013, הא?".

לפי כל הסימנים והדיווחים, שתי הקבוצות הראויות היחידות שהתעניינו בג'ורדי הן ברצלונה ואייאקס. המשותף לשתיהן: שם המשפחה שלו מדבר אליהן יותר מהרזומה המקצועי שלו. נראה שקרויף רוצה להתקדם בדרך אחרת, אצילית יותר, והוא ינסה לעשות את זה מלמטה, מחדש. לפי האנשים שמכירים את קרויף, עיתונאים ואנשי מקצוע שהספקתי להחליף איתם כמה מילים היום, הצעד של ההולנדי נתפש כ"נהדר". הם לא חושבים על התוצאה בכלל, רק על המהלך.

עוד באותו נושא

ג'ורדי קרויף מונה למאמן מכבי תל אביב: "שמח ונרגש, מודע לציפיות"

לכתבה המלאה
המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
בטוח שהוא רוצה שגם לו יחמיאו במונחים מקצועיים ולא רק כבן של. קרויף/ברני ארדוב

2. אז מדוע בכלל מונה וידיגאל?

העונה האחרונה היתה מלאת טעויות. פיטורי ארבלדזה הגיעו באיחור משמעותי, ומתוקף האיחור, לאחר המינוי של קרויף למאמן זמני (מצליח), אסור היה למנות מאמן אחר. לא בטיימינג הרגיש הזה. למרות זאת מונה וידיגאל, שלא הכיר את הקבוצה ואת היריבות ואת הליגה ואת הכדורגל הישראלי, אבל לצד קרויף על הספסל העסק פרח. לדעתי, וידיגאל לא מאמן נורא כמו שחודש מאי שלו מספר. אבל: אסור היה לקרויף לעלות ליציע. קרויף היה חייב להישאר על הספסל עד תום העונה, ונראה היה לראשונה שהביקורות השפיעו עליו, שהלחצים הפנימיים גרמו לו לקבל החלטה מוטעית. קרויף אולי לא היה מצעיד את הצהובים לאליפות, אבל איתו על הקווים, אין שום סיכוי שמכבי תל אביב מפסידה את הגביע. היא גם לא מגיעה לפנדלים וגם לא להארכה. הזגזוגים של בכירי מכבי, ובהם קרויף, עלו למכבי בתואר המשני, וכעת, כשאנחנו רואים שגם כך ההולנדי מונה למאמן הקבוצה, היה אפשר להימנע מהפיאסקו וליצור המשכיות לקראת העונה הזו.

3. האם מכבי תל אביב תמנה מנהל מקצועי במקומך, ומה זה אומר אם לא?

אם כן, אז יהיה מעניין לראות איך קרויף יתמודד בפעם הראשונה בצהוב עם דמות מעליו - ומה תהיה חלוקת הסמכויות (טוני פנוי?). אם לא, אז יש כאן הצהרה: מכבי תל אביב זונחת את המודל שעבד עבורה ושבידל אותה משאר המועדונים בארץ. במכבי תמיד היתה הרגשה של עידן אחר, של ניהול אחר. במהלך הנוכחי של מכבי אין שום דבר שמפריד אותה ממכבי חיפה הכה קפריזית או מבית"ר ירושלים החסכונית או מהפועל של גוטמן-גיא לוי-גוטמן-לוזון. בעצם, הבשורה שהיתה נראית מתבקשת, זו שכל קבוצות הליגה היו צריכות ללמוד ממנה, מתאיידת אל מול עינינו. נותר לחכות לראות האם זה יהיה משהו קבוע או משהו זמני, תקופה בה גולדהאר ידאג להעברת הלפיד מקרויף ליורש העצר. בינתיים, זו מסתמנת כעונה הכי "ישראלית" של מכבי הזרה.

אימון מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף, מיטש גולדהאר, ג'ק אנגלידיס. יוסי ציפקיס
בכלל יחפש יורש עצר? גולדהאר עם קרויף ואנגלידיס/יוסי ציפקיס

4. מה הציפיות הריאליות שלך מהעונה הזו?

ג'ורדי קרויף לא זר לביזנס הזה. הוא גדל על המקצוע, הוא שיחק במועדונים גדולים, למד מפרגוסון, הוא הבן של יוהאן, למען השם. הוא מבין כדורגל יותר מרוב המאמנים שעברו כאן. הוא השיג את כל התעודות שצריך להשיג, קורס מאמנים A עשה באוקראינה, את קורס ההמשך באנגליה ואת הפרו ינק בישראל ב-2014. כתבתי על המחזור הזה בקורס, וכששאלתי את קרויף לגבי הסיבה שלשמה נמצא כאן, ענה: "אני לא פה בשביל לאמן מחר, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד".

העתיד הגיע, והוא לא בהכרח יהיה ורוד. נכון, קרויף רשם 88.9% הצלחה כמאמן מכבי בעונה החולפת - כמובן האחוזים הטובים בליגת העל. הוא הכיר את הקבוצה כמו את כף ידו, הוא הפריח שחקנים שהתייבשו תחת ארבלדזה, שחקני מכבי אהבו את התקופה שלו על הקווים ואפילו אצילי - כך טוענים - התנה את חתימתו במכבי בכך שקרויף יהיה מאמנו. ועדיין, אל תתפתו להאמין שדין קרויף כמאמן זמני כדין קרויף כמאמן ראשי.

תשאלו את די מתאו, שהחליף את וילאש בואש בצ'לסי בחודש מרץ והספיק לזכות עם הבלוז בצ'מפיונס - הישג היסטורי דאז. האיטלקי קיבל חוזה נוצץ אבל קיבל את המגף לאחר שלושה חודשים בעונה העוקבת. גם אריק בנאדו למד שבמכבי חיפה, יש להגיע באמצע העונה ויש לפתוח עונה. תראו את אריק שיבק, שבשנה שעברה הצעיד את ראשון לציון לאליפות חולנית כמחליף של דרוקר, אבל כמאמן קבוע מתחילת עונה השיג תוצאות רעות ונבעט.

קרויף לא צריך ללכת רחוק - יש גם את דוגמת ניר לוין, המושיע הלאומי שקטף גביעים כמחליף גם במכבי וגם בהפועל. ב-2001 הצהובים הנחיתו אותו לאחר פיטורי שלמה שרף ואף שילמו פיצויים על כך לצפרירים. הכדורגל של מכבי תחת לוין היה מהטובים שראו האוהדים במילניום הזה - עד כדי כך. שישיות מול חולון, חמישייה לאשדוד, שביעייה ברשת של בית"ר ואפילו עשירייה מול ראשון לציון, לאחריה אמר לוין שהוא מוטרד מהשער הבודד שספגה קבוצתו. וכן, גם גביע הגיע. אבל בעונה העוקבת, אותה החל לוין עם ציפיות להמשכיות, מכבי שוב לא היתה פקטור בליגה, ובקיץ הוא פינה את מקומו לקלינגר.

מאמן זמני ומאמן קבוע זה לא אותו דבר, ואם קרויף לא יצליח לפגוע ב-3-4 זרים (לא תחום המומחיות הכי חזק שלו עד כה) ולהחיות את מספר 7 הבא אצילי כפי שהחיה את מספר 7 הקודם זהבי, קשה לראות את ההולנדי מתגבר על באר שבע. והרי מקום 2 אפשר לקחת גם עם בוס, שוטה, ליטו ולוין.

ניר לוין מנהל הנבחרת הצעירות של ישראל. ברני ארדוב
זוכרים את תקדים ניר לוין?/ברני ארדוב

5. מה יקרה אם זה לא יעבוד?

המטוס של קרויף עדיין באוויר, אבל הבוקר הוא קירב את עצמו לעבר הדלת. מיטש גולדהאר רכש את מכבי תל אביב ב-2009, ומאז אף מאמן לא שרד אצלו יותר משנה. חלק היו טובים מדי, חלק רעים מדי, אבל אף אחד לא טוב בדיוק ברמה הנכונה. כמנהל מקצועי, קרויף היה בתפקיד שמקבל סבלנות. בטח במידת ההצלחה שהשיג בשלוש העונות הראשונות, הסטטוס היה מוגן, ברזל. היום הוא הסיר את השריון, והפך לכלי שקל יותר להחליף. כי אם זה לא יצליח, הוא יילך הביתה. קשה להאמין שבמקרה של כישלון בליגה הוא יעשה גוטמן ויחזור לעמדת הג'נרל מנג'ר, וגם ככה מריח כאילו זו עונת הפרידה שלו ממכבי, מן ניסיון אחרון לשינוי קריירה בטרם יתפשר על תפקידים מנהלתיים במקומות נוחים יותר. וכן, זה כנראה יהיה תפקיד פרידה גם אם יצליח. הרי ראינו מה קרית שלום עושה למאמנים מצליחים.

אז מתי מסיבת העיתונאים, מר קרויף, כי הפעם, במלוא הכבוד, אנחנו לא רוצים לקרוא על זה אין דה וובסייט.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully