וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקומוניסטים אוהבים מהפכות: מצעד האלופות ההיסטוריות במזרח אירופה

31.5.2017 / 14:00

2016/17 תיזכר כעונה היסטורית, ולא רק בזכות מונאקו ופיינורד. הבלוג של יוכין עם הסיפורים המרתקים של האימפריות ששבו לגדולה – הונבד, סלביה פראג וספרטק מוסקבה, וגם האלופה הסנסציונית בקרואטיה ששברה הגמוניה של דינמו זאגרב

ספרטק מוסקבה חוגגת אליפות. AP
ספרטק חוגגת אליפות/AP

עונת 2016/17 לא היתה מפתיעה במיוחד בארבע הליגות הגדולות באירופה, אך סיפקה אלופות מרתקות במקומות אחרים. לאליפות ראשונה למונאקו בצרפת מאז 2000 ואליפות ראשונה של פיינורד מאז 1999 נוספו החגיגות ברחבי מזרח אירופה. הנה סיפוריהן.

הונבד – אלופת הונגריה לראשונה מאז 1993

מדובר באחד הקאמבקים המפתיעים והמרגשים ביותר בשנים האחרונות. הונבד הייתה פעם ספינת הדגל של הכדורגל ההונגרי, במיוחד בשנות ה-50 כאשר המאמן היהודי המיתולוגי בלה גוטמן בנה אותה ביחד עם אביו של פרנץ פושקאש. החלוץ הענק עצמו היה הכוכב הגדול לצד שאנדור קוצ'יש, יוז'ף בוז'יק וזולטן ציבור. הם היוו את השלד של נבחרת הפלא ההונגרית שהייתה קרובה מאוד לזכות במונדיאל 1954, והונבד היוותה באופן טבעי כוח דומיננטי בכדורגל האירופי. היא שלטה ללא עוררין בהונגריה גם בשנות ה-80', אך אחרי התפרקות הגוש הקומוניסטי ציפו לה ימים קשים. מאז האליפות האחרונה ב-1993, בכיכובו של גאבור הולמאי, היא דעכה ממשבר למשבר, ואפילו ירדה לליגה השנייה ב-2003.

איש העסקים האמריקאי עם השם המחייב ג'ורג'ו המינגוויי, בעל שורשים הונגרים, רכש את השליטה במועדון ב-2006 בכסף שהרוויח ממכירת סניפי פיצה האט, והתיימר להחזיר אותה לימי הזוהר, אך הדבר לא עלה בידו במשך עשור על אף שתי זכיות בגביע בתחילת דרכו. תקציב המועדון היה נמוך, הוא לא תמיד נוהל כהלכה, תחלופת המאמנים הייתה גבוהה, ורק לפני שנתיים עמדה הונבד שוב בסכנה ממשית של ירידה. זה היה הרגע בו חזר המאמן האיטלקי מרקו רוסי לקדנציה השנייה בבודפשט.

רוסי, שעזב בטונים צורמים למדי ב-2014 אך שב במהרה כדי לשקם את ההריסות, הוא דמות מיוחדת. את השראתו הוא שוב ממרסלו ביילסה, בהדרכתו שיחק באופן מעט ביזארי בליגה המכסיקנית. ב-1995 הוא עזב לראשונה את ארץ המגף במסגרת קריירה בינונית מינוס, וחתם באמריקה אליה בדיוק הגיע המאמן הארגנטיני. "אני מקווה שלמדתי ממנו משהו, ואני בטוח אובססיבי כמוהו", אומר רוסי על השנה שבילה עם הבוס, והוא מבלה כמו אל לוקו שעות ארוכות בצפייה בחומרי וידאו של קבוצתו ויריבותיה. באיטליה הוא הדריך רק קבוצות זניחות בליגות הנמוכות, אבל אז פגש את המינגוויי דרך חברים משותפים, ויצא למסע אל הלא נודע. בפעם הראשונה זה נגמר רע, אך ההזדמנות המחודשת המריאה לפתע לגבהים בלתי נתפסים.

מאמן הונבד מרקו רוסי. טוויטר, צילום מסך
שב לשקם את ההריסות. מרקו רוסי/צילום מסך, טוויטר

רוסי הצליח להציל את הונבד ב-2015, סיים במרכז הטבלה אשתקד, והעונה דהר לפסגה עם סגל צעיר וחסר ניסיון, אך מלא תשוקה. החתמתו של הקשר האיטלקי הוותיק דוידה לאנזפאמה, בוגר יובנטוס שמעולם לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל, עשתה את ההבדל. הקשר הנחה את חבריו על הדשא, רוסי החדיר בהם בטחון עצמי, והאוהדים שאיבדו כבר מזמן את התקווה חזרו להאמין באדומים-שחורים.

העיתוי היה מושלם. באפריל ציינו בבודפשט את יום הולדתו ה-90 של פושקאש המנוח, והאוהדים הופיעו למשחק של הונבד כשהם מחזיקים בידיהם מאות תמונות של הכוכב. זו הייתה גם העונה האחרונה באצטדיון עמוס ההיסטוריה על שם יוז'ף בוז'יק, לפני שייהרס על מנת להקים מתקן חדש, ובמחזור האחרון אירחה הונבד את וידאוטון החזקה למשחק על כל הקופה. השתיים הגיעו לקו הסיום עם מספר נקודות זהה כאשר הונבד נהנית מעדיפות בזכות מספר ניצחונות רב יותר. היא הייתה זקוקה לתיקו כדי לחגוג אליפות סנסציונית ולא הייתה מוכנה לפספס הזדמנות שהוגדרה כבלתי חוזרת. שער של מרטון אפל בדקה ה-60 העניק לה ניצחון 0:1, והחגיגות הגדולות נפתחו.

לצערם של האוהדים, רוסי כבר הודיע על עזיבה, והעתיד כלל לא ברור. הסגל הצנוע התעלה על עצמו, וכלל לא בטוח שיוכל לשחזר את ההישגים, אך למרות החשש איש לא יקח מהמועדון הנפלא הזה את התהילה של 2017 שראויה לרומן בסגנון המינגוויי.

אוהדי אלופת הונגריה הונבד. טוויטר, צילום מסך
אוהדי הונבד עם תמונות של פושקאש/צילום מסך, טוויטר

סלביה פראג – אלופת צ'כיה לראשונה מאז 2009

סלביה היא אחד ממועדוני פאר של פראג, עם 13 אליפויות צ'כוסלובקיה, אשר רובן הושגו בשנות ה-30' בזכות השוער האגדי פרנטישק פלאניצ'קה. היא דעכה בעידן הקומוניסטי כי לא קיבלה סיוע מהממסד, אך נהנתה תמיד מבסיס תמיכה עצום בקרב האוהדים, והייתה אמורה להתחרות מול ספרטה פראג על השליטה במדינה אחרי ההיפרדות מסלובקיה. לצערה, זה לא באמת קרה, ושנים ארוכות של ניהול בעייתי גרמו לכך שזכתה בשלוש אליפויות צ'כיה בלבד, והאחרונה ב-2009. בשנים שחלפו מאז, המצב הכלכלי החמיר באופן ניכר, ורק לפני שלוש שנים היא הייתה קרובה מאוד לרדת לליגה השנייה. במחזור האחרון, הייתה זקוקה סלביה לניצחון על מנת לשרוד אך הפסידה, וניצלה רק בגלל שתוצאות אחרות הלכו במפתיע לטובתה.

זו הייתה נקודת השפל, והמועדון שינה לחלוטין את הכיוון. ב-2015 נמכרו מניות סלביה למשקיעים סינים בתיווכו של שר ההגנה לשעבר ירוסלב טברדיק, אשר מונה בעצמו ליו"ר המועדון. "המטרה היא לבנות קבוצה שתיאבק על אליפות תוך שנתיים", הוא הצהיר במסיבת העיתונאים הראשונה שלו. אמר – וקיים, אם כי התוצאות המיידיות לא היו מבטיחות.

חלוץ סלאביה פראג מילאן שקודה. טוויטר, צילום מסך
הפציץ כהרגלו. מילאן שקודה/צילום מסך, טוויטר

סלביה סיימה רק חמישית ב-2016, והעונה החדשה נפתחה עם ניצחון בודד בארבעה מחזורים. טברדיק החליט אז לפטר את דושאן אוהרין ג'וניור, בנו של מאמן מכבי חיפה לשעבר, ומינה במקומו את ירוסלב שילהאבי, כוכב הקבוצה לשעבר כשחקן שהצעיד את ליברץ הצנועה לאליפות סנסציונית ב-2012 כמאמן. "אנחנו מודאגים מאוד מגישת השחקנים. הם חייבים לתת את כולם למען הקבוצה, וזה לא קרה עד עכשיו. יש ציפיה מהמאמן החדש להחזיר את המוטיבציה", קבע טרדביק.

שילהאבי התקבל בהתלהבות עצומה, וכוכב העבר פאבל קוקה טען: "עכשיו יש לנו סיכוי אמיתי לזכות באליפות". הוא אכן צדק. הבוס בן ה-55 חולל נס, והשיג 19 ניצחונות לצד שבע תוצאות תיקו ב-26 המשחקים בתפקיד – ללא הפסד ליגה אחד. אפילו האלופה היוצאת ויקטוריה פלזן לא הצליחה לעמוד בקצב, וסלביה חגגה תואר היסטורי אחרי בצורת של שמונה שנים. על המקהלה ניצח הפליימייקר יוזף הושבאואר, כוכב ספרטה לשעבר שחצה את הכביש בשנה שעברה, בעוד חלוץ הנבחרת החסון מילאן שקודה הפציץ כהרגלו 15 שערים. התנופה עד כדי כך גדולה שבסלביה מאמינים ביכולתם להעפיל לשלב הבתים בליגת האלופות.

סלאביה פראג זוכה באליפות. טוויטר, צילום מסך
סלביה חוגגת אליפות/צילום מסך, טוויטר

רייקה – אלופת קרואטיה לראשונה בתולדותיה

במשך 11 שנה זכתה דינמו זאגרב באליפות, הבעלים המושחת זדרבקו מאמיץ' שלט ביד רמה בהתאחדות ובכל הנעשה בכדורגל הקרואטי, והאוהדים האומללים במדינה איבדו כל תקווה לשינוי. ואולם, כנגד כל הציפיות, הנס התרחש, ודינמו נזרקה מהפסגה על ידי חבורה שאפתנית מעיר הנמל רייקה.

מדובר במועדון עם מסורת מיוחדת, שזכור במיוחד בזכות הניצחון הביתי על ריאל מדריד בגביע אופ"א ב-1984 עם הכוכב החירש אילם דמיר דסניצה, אשר את סיפורו המדהים תוכלו לקרוא כאן. עם זאת, תארים מעולם לא היו לרייקה, והאוהדים היו נרגשים כאשר איש העסקים האיטלקי גבריאלה וולפי החליט לרכוש את השליטה ב-2012 ולהשקיע חלק מהונו בבניית סגל שיתחרה באימפריית הרשע מהבירה. את הניהול הותיר וולפי בידי שותפו הקרואטי, דמיר מישקוביץ', שמונה לנשיא ועשה עבודה נהדרת בהיבטים רבים.

אצטדיון חדיש הוקם תוך זמן קצר ונפתח כבר ב-2015. אקדמיה חדשה נחנכה במטרה לטפח את הנוער באזור רייקה. וגם על הדשא החליפה רייקה את היידוק ספליט כיריבה המרכזית של דינמו זאגרב בצמרת. היא העפילה לשלב הבתים בליגה האירופית ב-2013 וב-2014, ואז סיימה כסגנית האלופה במשך שלוש שנים רצופות. עם זאת, הפער מהמקום הראשון עדיין היה משמעותי, בין היתר בגלל העזרה התמידית שקיבלה דינמו מההתאחדות ומהשופטים. העסק נראה תמיד מכור עוד לפני תחילת העונה, ולכן גם ב-2016/17 היה קשה למצוא אוהדים אופטימיים במיוחד.

שחקני רייקה חוגגים אליפות. רייקה, אתר רשמי
שחקני רייקה חוגגים/אתר רשמי, רייקה

ואולם, רייקה הוכיחה שאפילו בקרואטיה אפשר לעשות היסטוריה. כבר בספטמבר הביסו חניכיו של המאמן הסלובני המחונן מטיאז' קק, אשר אימן את נבחרתו הלאומית ב-2010, את דינמו זאגרב 2:5. התוצאה המכוננת הזו שינתה תודעתית את כללי המשחק, וההובלה של רייקה נתפסה כטבעית. רייקה נמנעה מהפסדים לזאגרב גם בשני המפגשים שלאחר מכן, והיידוק שמחה מאוד לעזור עם ניצחון משלה עם המושחתים של מאמיץ'.

וכך, גם הפסד ליגה ראשון שהגיע בתחילת מאי, לא הוריד את הסנסציה מהפסים. רייקה הבטיחה את הזכייה מחזור לסיום העונה, וכל העיר יצאה לחגיגות מטורפות. האם תיתכן לכך המשכיות? כלל לא בטוח, במיוחד כי וולפי מסתתר בימים אלה בקובה מחשש לחקירה פלילית בעקבות חשיפת מסמכי פנמה. ייתכן והפרויקט לא יאריך ימים, אבל את שלה רייקה כבר עשתה.

שחקני רייקה חוגגים אליפות. טוויטר, צילום מסך
רייקה חוגגת אליפות/צילום מסך, טוויטר

ספרטק מוסקבה – אלופת רוסיה לראשונה מאז 2001

אוהדי ספרטק, קבוצת הדגל של הכדורגל הרוסי לאורך ההיסטוריה, ובמיוחד בשנות ה-90', איבדו מזמן את התקווה. הקבוצה לא זכתה באליפות מאז 2001, ולא הניפה תואר כלשהו מאז 2003, אבל אז התמזל מזלה. מאסימו קאררה, עוזרו של אנטוניו קונטה ביובנטוס ונבחרת איטליה, מונה למאמן באופן מקרי לחלוטין, והצליח לשבור את הקללה. מדוע במקרה? מדובר באחד התסריטים ההזויים ביותר בכדורגל האירופי בשנים האחרונות, ואתם מוזמנים בחום לקרוא עליו כאן. האליפות של ספרטק הייתה משכנעת במיוחד, והוא אפילו ניצחה את היריבה העירונית המושבעת צסק"א פעמיים בליגה – לראשונה מאז 1999. קאררה, שקיבל את המושכות לקראת המחזור השני, הפך למאמן הראשון בתולדות הליגה הרוסית שזוכה באליפות למרות שלא פתח את העונה בקבוצה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מאמן ספרטק מוסקבה מאסימו קאררה. GettyImages
הצליח לשבור את הקללה. מאסימו קאררה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully