וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאוס, גרד מולר, בקנבאואר, לאהם: קפטן באיירן מינכן יפרוש כאגדת כדורגל

11.2.2017 / 6:30

הוא השחקן הראשון שהיית רוצה בקבוצה שלך, הוא הפך לדמות המזוהה ביותר עם באיירן מינכן והכדורגל הגרמני ב-15 השנים האחרונות ותמיד שמר על הרבה קלאסה. פיליפ לאהם הודיע על פרישה, שכוללת פרידה עקומה ממועדון הבית שלו ואהבתו הגדולה ביותר. הוא עוד ישוב

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: פיליפ לאהם וחבריו בבאיירן מינכן חוגגים את הזכייה באליפות בעונה שעברה

הבדיחה המוכרת והחביבה ביותר על אוהדי באיירן מינכן בשנים האחרונות הולכת בערך כך: אם פיליפ לאהם היה סופרמן, אז כשהוא היה מוריד את החליפה, מתחתיה היו מופיעים המדים של באיירן מינכן. אם היו מורידים גם את הבגדים האלה מהגוף שלו, היו שם הלדרהוזן (הלבוש הבווארי המסורתי).

לאהם, שנמצא בבאיירן מינכן מאז שעבר אליה ב-1995 מהמועדון שהיה ליד ביתו, FT Gern Munchen, הפך לסמל של האוהדים, לפנים של המועדון ולקפטן והדמות החשובה ביותר של הקבוצה אחרי עידן הנפילים של לותר מתאוס, שטפן אפנברג, אוליבר קאהן ואחרים. אגב, פרט ללאהם, הקפטנים של נבחרת גרמניה שהניפו את גביע העולם היו מתאוס, פרנץ בקנבאואר ופריץ ואלטר. רשימה די מכובדת.

עוד בנושא:

פיליפ לאהם הודיע: "אפרוש מכדורגל בתום העונה הנוכחית"
פיליפ לאהם ערך את הופעתו ה-501, באיירן עלתה לרבע גמר הגביע
שבת, 16:30: באיירן מינכן מתארחת אצל אינגולשטאדט

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלוף העולם כקפטן, 2014/GettyImages
לאהם הוא לא הטיפוס שייתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול, לא יצולם במועדוני לילה ולא יעשה קעקועים מטורפים או תספורות מוזרות. או אם לשאול מפול פוגבה: הוא לא יעצב לעצמו אימוג'י

את 22 השנים שעברו מאז 1995 ועד הודעת הפרישה שלו השבוע בילה לאהם בבאיירן מינכן - פרט לשתי עונות השאלה בשטוטגרט ב-2005-2003. במהלך התקופה שלו בבאיירן זכה בשבע אליפויות, שישה גביעים, בליגת האלופות, בסופרקאפ האירופי ובגביע העולם לקבוצות. לאהם אפילו שיחק עם שטוטגרט בליגת האלופות ונפוצו ידיעות שאלכס פרגוסון רצה לצרף אותו למנצ'סטר יונייטד אחרי שזו הפסידה לשטוטגרט באלופות, אבל נתקל בסירוב גורף מצד מינכן. הגדולה של לאהם - שבמשחק הגביע מול וולפסבורג במהלך השבוע רשם את ההופעה ה-501 שלו במדי באיירן - היא שכמעט אף פעם לא היה לו משחק גרוע לאורך כל הקריירה שלו. היו לו משחקים גדולים ומשחקים מצוינים, אבל הוא אף פעם לא היה חלש.

היטיב להגדיר זאת השבוע כוכב העבר של באיירן מחמט שול כשאמר ש"פיליפ היה מדהים ב-70% מהקריירה שלו וברמה עולמית גבוהה ב-30% הנותרים. הוא שם למעלה עם אגדות כדורגל כמו פרנץ בקנבאואר, גרד מולר ולותר מתאוס. הוא אחד הגדולים של גרמניה בכל הזמנים". גם בלי להיכנס לרומנטיקה מוגזמת, ניתן לומר שלאהם היה השחקן שכל אוהד/מאמן/חבר לקבוצה/בעלים חולם עליו: שקט, צנוע, אינטליגנטי מאוד, יציב, מנהיג, שחקן של מועדון הבית שלו, אחד שתמיד נמצא שם בשביל הקבוצה, בגשם ובחום, בהצלחות ובכישלונות, ואף פעם לא מנסה לקחת לעצמו תשומת לב או קרדיט והכי חשוב: שחקן ברמה הכי גבוהה שיש. בנוסף, המראה הנערי שלו, תמיד מגולח למשעי ולא משתנה כמעט לאורך השנים חיצונית, הוא משהו שאפשר לקהל רחב להתחבר אליו ולראות בו הפרצוף של המועדון הגדול ביותר בעולם (מבחינת חברים רשומים) ושל אחת מאומות הכדורגל המפוארות בעולם.

לאהם הוא לא הטיפוס שייתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול, לא יצולם במועדוני לילה ולא יעשה קעקועים מטורפים או תספורות מוזרות. או אם לשאול מפול פוגבה: הוא לא יעצב לעצמו אימוג'י. הדברים האלה תמיד היו רחוקים מלאהם, שעד ל-18 באוקטובר 2015 לא תפעל בכלל חשבון טוויטר או פייסבוק וגם מאז הציוצים/פוסטים שם הם די יבשושיים. לאהם הוא ילד טוב בוואריה, שתמיד היה הראשון לעמוד ולשיר את Stern des suedens (שיר המועדון) ולצייג את ה-MIA SAN MIA (אנחנו מי שאנחנו, המוטו של המועדון). אחד ששומר על הפרטיות שלו ותמיד נוהג לומר שיש לו חבר קרוב אחד מהכדורגל והוא אנדראס אוטל, ששיחק איתו בעבר בבאיירן. הוא גם האיש היחיד שקשור לכדורגל שהיה בחתונה של לאהם. הוא לא בדיוק מהאנשים שמתערבבים בברנז'ת הכדורגל.

שחקן באיירן מינכן פיליפ לאהם חוגג זכיה בליגת האלופות. GettyImages
תמיד אפשר לקהל הרחב להתחבר אליו. פיליפ לאהם/GettyImages
"קשה לראות עוד הרבה שחקנים שהיו מודיעים על פרישה למרות שיש להם חוזה ענק של 12 מיליון יורו לעונה נוספת, במיוחד כשהם רק בני 33 ובהחלט עדיין שייכים לרמות הגבוהות ויהיו שם גם בעוד שנה"

למרות כל זאת, לאהם הוא טיפוס ישיר מאוד וכן שתמיד אומר את שעל לבו, ולפעמים זה גם עלה לו ביוקר. עכשיו זה כבר נראה רחוק מאוד, אבל ב-2009 לאהם ספג קנס של 50 אלף יורו מבאיירן אחרי שהתראיין ללא אישור בזודדויטשה צייטונג והעביר שם ביקורת חריפה על מדיניות הרכש של המועדון. ב-2011 יצאה אוטוביוגרפיה של לאהם, שגם בה לא חסך את ביקורתו מכל העולם. בראש החוטפים היה יורגן קלינסמן, אבל גם לואי ואן חאל, פליקס מגאת ורודי פלר לא יצאו נקיים.

מי שהפך בחודשים האחרונים לצייצן מצטיין ו"שכח" השבוע לצייץ משהו לרגל ההודעה של לאהם היה מיכאל באלאק. זה כמובן לא היה במקרה, אלא זכר למאבקי הכוח ביניהם. לאהם קיבל את סרט הקפטן של נבחרת גרמניה בגביע העולם 2010 אחרי הפציעה שמנעה מבאלאק להשתתף בטורניר. באלאק, שהיה קפטן הנבחרת מאז 2004 אמנם החמיץ את הטורניר, אבל גרמניה של מסוט אוזיל, סמי חדירה ושות' הציגה כדורגל נהדר, ובין היתר דרסה 0:4 את ארגנטינה ו-1:4 את אנגליה. זו הייתה ההכנה לנבחרת המופלאה שזכתה בגביע ארבע שנים לאחר מכן, עם אותו לאהם כקפטן.

בתום הטורניר באלאק שאף לקבל את סרט הקפטן בחזרה, אבל לאהם בן ה-26 דאז אמר: "ברור שאני רוצה להישאר קפטן, אני נהנה מאוד מזה, למה שאוותר על זה? כשאתה עושה את התפקיד שלך היטב על המגרש, כמו שאני עושה, אז אתה רוצה עוד מזה. אתה רוצה עוד אחריות, לטפל בהכול. וזה המצב אצלי עכשיו". באלאק לא חזר יותר לנבחרת, למרות שבמסיבת עיתונאים לרגל חזרתו לבאייר לברקוזן בקיץ 2010 אמר: "אני עדיין הקפטן של הנבחרת".

מהעבר אל ההווה. יש להעריך מאוד את הכנות של לאהם, כפי שהיא באה לידי ביטוי גם השבוע עם הודעת הפרישה שלו. כמו שכתב רפא הוניגשטיין ב-ESPN: "קשה לראות עוד הרבה שחקנים שהיו מודיעים על פרישה למרות שיש להם חוזה ענק של 12 מיליון יורו לעונה נוספת, במיוחד כשהם רק בני 33 ובהחלט עדיין שייכים לרמות הגבוהות ויהיו שם גם בעוד שנה. לאהם לא חשב על הכסף ולא הסתנוור ממנו. הוא היה יכול בקלות להמשיך לשחק עוד חמש שנים ועם הזמן להפוך אולי למחליף בבאיירן או ללכת לעשות לביתו באחת ממדינות המפרץ/סין/ארצות הברית. אבל זה לא הטיפוס. הוא מעדיף לפרוש כשהוא עוד בשיא, או כמו שהוא אמר: "אני רואה את עצמי כמנהיג, וככזה אני צריך תמיד להוות דוגמה וזה בא לידי ביטוי קודם כל בהצגת יכולת גבוהה מאוד ובכך שאתה נותן 100% בכל אימון ובכל משחק. העונה עוד אוכל לעשות את זה, בעונה הבאה אני חושש שכבר לא".

פיליפ לאהם שחקן נבחרת גרמניה (ימין) עם מיכאל באלאק. AP
מאבקי כוח בנבחרת. פיליפ לאהם עם מיכאל באלאק/AP
קרלוס אלברטו המנוח, שבעצמו היה מגן תוקף וקפטן של אלופת העולם ברזיל, אמר בעבר על לאהם: "לפעמים הוא עוצר נשימה. הוא לא עושה בכלל טעויות. האם הוא מכונה? לא, וובר, שולץ, הוטג'ס, בימים שלי הם היו מכונות. פיליפ לאהם הוא אמן"

לאהם היווה דוגמה לאורך הקריירה שלו, גם בזכות הגמישות הטקטית והחוכמה שלו על המגרש. או כמו שפפ גווארדיולה אמר: "הוא השחקן הכי אינטליגנטי שראיתי". בתחילת הדרך לאהם שיחק כמגן שמאלי בנבחרת גרמניה (בימין היה את ארנה פרידריך) ומהצד הזה גם הגיע השער הנפלא שלו שהיה הראשון בגביע העולם בגרמניה ב-2006. רוב השנים הוא שיחק כמגן ימני והיה הטוב ביותר בעולם בעמדה שלו. בסופרקאפ האירופי מול צ'לסי באוגוסט 2013, פפ גווארדיולה החליט להזיז את לאהם לעמדת הקשר האחורי בעצת עוזרו דומנק טורנט, ומאז הוא שיחק אצל המאמן הקטלאני בעיקר בעמדה הזו. אחרי אותו סופרקאפ, בו ניצחה באיירן בדו קרב פנדלים, אמר גווארדיולה כי לאהם היה ברמה אחרת ושהוא חייב את השחקנים הכי טובים שלו בקישור ולכן לאהם חייב להיות שם.

אחרי ניצחון מול בורוסיה דורטמונד ב-2013 גווארדיולה אמר: "אם נזכה במשהו השנה, זה יהיה בזכות ההחלטה להזיז את לאהם לקישור. כל שאר החתיכות נפלו למקומות הנכונים ברגע שהצבנו אותו בקישור". הרמן גרלאנד, עוזר המאמן המיתולוגי בבאיירן, אמר על לאהם: "הוא היה שחקן מושלם כבר כשהיה בן 17. הוא יכול היה לעשות הכול, לא נשאר לי מה ללמד אותו. פיליפ מעולם לא שיחק משחק רע, הוא לא מסוגל לעשות את זה". קרלוס אלברטו המנוח, שבעצמו היה מגן תוקף וקפטן של אלופת העולם ברזיל, אמר בעבר על לאהם: "לפעמים הוא עוצר נשימה. הוא לא עושה בכלל טעויות. האם הוא מכונה? לא, וובר, שולץ, הוטג'ס, בימים שלי הם היו מכונות. פיליפ לאהם הוא אמן".

ושוב מהעבר אל ההווה. למרות כל האהבה בין הצדדים והעובדה שלאהם הוא לא עוד שחקן בבאיירן מינכן, נוצר השבוע מצב מאוד לא נעים. כתב "בילד" כריסטיאן פאלק יצא עם סקופ ענק רגע לפני משחק הגביע מול וולפסבורג, לפיו לאהם הודיע להנהלה כי יפרוש בסוף העונה ובנוסף שלא יתמנה לתפקיד במועדון באופן מיידי. אחרי ה-0:1 מול הזאבים והעלייה לרבע גמר הגביע, לאהם נשאל על ידי הכתבים לגבי הידיעה ואישר הכול בראיון במיקסזון באליאנץ ארנה. הציטוטים יצאו תוך שניות לקהל הרחב, הידיעות והכותרות ריצדו באדום בוהק בכל אתרי האינטרנט ורק במקום אחד היה שקט: בבאיירן מינכן. שעה קלה אחרי ההודעה של לאהם לתקשורת, אי אפשר היה למצוא באתר של המועדון שום זכר לפרישה של הקפטן. גם לא בטוויטר או בפייסבוק.

כשכבר יצאה הודעה מטעם באיירן, זה היה בשעת לילה מאוחרת מאוד ונראה כמו משהו שאחד העובדים במועדון לקח מאתרי האינטרנט והעלה לאתר. דבר תמוה מאוד כשמדובר בבאיירן מינכן, בה הדברים בדרך כלל מסודרים לעילא ולעילא. בבוקר שלאחר מכן הוציאה באיירן עוד הודעה מוזרה וחריגה מאוד, עליה היה חתום יושב ראש המועדון קרל היינץ רומניגה. בהודעה הזו נכתב בין היתר כי "באיירן מינכן מופתעת מאוד מהגישה של פיליפ לאהם והיועץ שלו. אולי הנס ואני ניהלנו עם פיליפ שיחות פוריות ואינטנסיביות בחודשים האחרונים לגבי תפקיד ספורט דירקטור במועדון. בסוף השבוע שעבר הוא הודיע לנו שהוא לא פנוי לתפקיד הזה עכשיו ומבקש להפר את החוזה עימנו בסוף העונה הנוכחית במקום ב-2018. עד אתמול הנחנו שתהיה הודעה משותפת שלנו ושל פיליפ לאהם על ההחלטה שלו (...) הדלת של המועדון תישאר תמיד פתוחה עבור פיליפ".

פיליפ לאהם שחקן באיירן מינכן (ימין) עם פפ גווארדיולה. GettyImages
"הוא השחקן הכי אינטליגנטי שראיתי". פפ גווארדיולה עם פיליפ לאהם/GettyImages
לאהם רצה להיות מנהל מקצועי סמכותי שיוכל גם להיות אחראי על עיצוב הסגל של באיירן. הצדדים לא הסכימו להסכים ולאהם הודיע שלא יקבל עליו תפקיד במועדון בתום העונה, בניגוד למה שדווח בחודשים האחרונים

ההודעה הזו וכל רצף האירועים שסביבה חשפו שאולי קיימת מתיחות בין הצדדים. על פי דיווחים שונים, להם נתן הוניגשטיין דרור, רומניגה רצה למנות את לאהם לספורט דירקטור - או מנהל מקצועי - בעוד הנשיא אולי הנס מעוניין מאוד שמקס אברל המצליח והמנוסה מבורוסיה מנשנגלדבאך יזכה בתפקיד הנחשק שעזב מתיאס זאמר בקיץ האחרון. בסופו של דבר הצדדים הגיעו לפשרה לפיה ייתפר לקפטן הפורש איזשהו תפקיד של מנהל מקצועי, אבל נטול סמכויות באופן יחסי וללא מושב בהנהלה (ב-Board). מנגד, לאהם רצה להיות מנהל מקצועי סמכותי שיוכל גם להיות אחראי על עיצוב הסגל של באיירן. הצדדים לא הסכימו להסכים ולאהם הודיע שלא יקבל עליו תפקיד במועדון בתום העונה, בניגוד למה שדווח בחודשים האחרונים.

לאהם, שדיבר עם התקשורת על הרצון שלו לחזור להיות איש פרטי, לא זקוק באופן מיידי להכנסה מהכדורגל. זאת מכיוון שהוא כבר עמוק מאוד בעסקים. קפטן אלופת העולם מ-2014 הפך ביוני 2016 לשותף בחברת מוצרי מזון בשם שנקופה "Schneekoppe", שמשווקת מוצרים ל-35 מדינות ברחבי העולם. בנוסף, Philipp Lahm Holding חבר גם לחברת מוצרי הספורט הבווארית Sixtus שמייצרת ספריי לשרירים, משחות נגד פציעות ושמני מסאז'ים וגם רכש 40% מחברת Danova, שעוסקת בביטוחי בריאות.

אפשר להתרשם שהחיים של לאהם מתכוננים כבר קדימה, לזמן שאחרי הפרישה. אבל תהיו בטוחים שהוא ייתן הכול כדי שבאיירן מינכן, שרחוקה מלהרשים או להתקרב בכלל לסטנדרטים שהציבה בשנים האחרונות, תסיים את העונה עם כל התארים האפשריים. כזה הוא פיליפ לאהם, זה מה שהפך אותו לאגדת כדורגל וכך הוא גם ירצה להיזכר. קודם כל ככדורגלן ענק. אפשר גם להאמין שהוא עוד ישוב לבאיירן אחרי שאולי ישתפשף קצת בעולם העסקי. מועדון הבית שלו בוודאי יוכל לעשות בו שימוש רב.

פיליפ לאהם קפטן באיירן מינכן. GettyImages
קרל היינץ רומניגה, מימין, דווקא תמך במינויו למנהל מקצועי. פיליפ לאהם/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully