וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי נקודות תורפה: נאבי קייטה הופך לאחד הכישרונות הגדולים בעולם

29.1.2017 / 14:15

נאבי קייטה הכניע את המשחק מול דורטמונד בבכורה בגרמניה, והוא לא עוצר מאז. הקשר הגינאי בן ה-21 של לייפציג משלב יכולות הגנתיות והתקפיות נדירות, והחלום להפוך לשחקן הטוב באפריקה ולשחק בברצלונה מציאותי ביותר. ותודה לז'רום לרואה

שחקן ר.ב לייפציג. נאבי קייטה. GettyImages
השחקן המצטיין בבונדסליגה העונה. נאבי קייטה/GettyImages

ובכן, לייפציג לא עוצרת. גם אחרי הפגרה, הסנסציה הגדולה של הבונדסליגה השיגה שני נצחונות רצופים ושמרה על פער שלוש הנקודות מבאיירן מינכן בפסגה. התבוסה המאכזבת באלינאץ ארנה בדצמבר נשכחה, וגם ההשעיה של אמיל פורסברג שהורחק במינכן עוברת ללא השפעה. בהיעדרו של הכוכב השבדי, לקח נאבי קייטה לרגליו סמכויות רבות אפילו יותר במרכז המגרש. ב-2016 נדמה היה שהקשר הגינאי לא יכול להיות מעורב יותר במהלכים בקישור, אך מתברר שהוא מסוגל אפילו ליותר. אחרי שכיכב ב-0:3 על פרנקפורט עם אסיסט נאה בכדור חופשי, בישל אתמול קייטה את שני השערים כאשר לייפציג חזרה מפיגור והנחילה להופנהיים הפסד בכורה העונה.

זה היה ברור למדי גם קודם, אבל עכשיו כבר אפשר לומר בפה מלא – קייטה הוא השחקן המצטיין בבונדסליגה העונה. ממוצע הציונים הפנומנלי בעיתון קיקר, בו הוא מדורג שני רק לעוסמן דמבלה מדורטמונד בקרב שחקני השדה, הוא רק עדות לכך. הנתונים הסטטיסטיים של הגינאי מרשימים בלשון המעטה – הם מגלים שהוא הקשר המושלם, מעין שילוב נדיר של אנגולו קאנטה, לוקה מודריץ' ופרנק ריברי.

עוד בנושא

שני בישולים לקייטה ב-1:2 של לייפציג על הופנהיים
אליפות אפריקה: קמרון ובורקינה פאסו בחצי הגמר
ידיעת ההעברות היומית: פאטו בדרך לליגה הסינית

נאבי קייטה שחקן ר.ב. לייפציג (שמאל) חוגג עם רלף הזנהוטל. GettyImages
מושלם עבור הסגנון שלו. ראלף האזהוטל/GettyImages

מצטיין גם בחטיפות וגם בכדרורים

מצד אחד, הוא מוגדר כקשר אחורי על הנייר, ומדורג שני בגרמניה מבחינת חטיפות כדורים במרכז המגרש, וגם אחד הראשונים מבחינת ממוצע התיקולים. מצד שני, רק לדמבלה ממוצע כדרורים גבוה יותר בבונדסליגה כולה, והתרומה ההתקפית שלו גדולה הרבה יותר מארבעה שערים וחמישה בישולים. לייפציג של המאמן ראלף האזנהוטל מפעילה לחץ מאסיבי על היריבה ומניעה את הכדור במהירות. קייטה מושלם עבור הסגנון הזה – הוא מוסר בחסד, ניחן בראיית משחק אדירה, ומסוגל גם להוביל את הכדור בעצמו. קחו, למשל, את השער שהבקיע לרשת ברמן בסלאלום שלא היה מבייש את ליאו מסי. ויש לו גם בעיטה טובה ממרחק, כפי שיעיד הטיל לרשת פרייבורג.

קייטה עד כדי כך רב גוני שאי אפשר למצוא אצלו נקודות תורפה. הוא מסוגל לעשות הכל. המנהל הספורטיבי של לייפציג, ראלף ראנגניק, הכיר היטב את התכונות של חניכו. אחרי הכל, הקשר הגיע מרד בול זלצבורג, קבוצה בתוך הקונצרן, אשר גם עליה מפקח ראנגניק ישירות. הוא גם היה זה שהביא את קייטה לאוסטריה מלכתחילה ב-2014. ואולם, במועדון סברו שיידרש לבחור בן ה-21 זמן להתאקלמות. הוא לא שותף במחזור הראשון, ושולב כמחליף שש דקות לסיום משחק הבכורה הביתי ההיסטורי של לייפציג בבונדסליגה. בדקה ה-89 הוא התגנב לתיבת השוער באין מפריע והבקיע שער ניצחון סנסציוני על דורטמונד. מאז אי אפשר לדמיין את לייפציג בלעדיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שחקן סנט אטיין פסקאל פיינדונו. ברני ארדוב
סידר לקייטה מבחנים בלוריין. פסקל פיינדונו/ברני ארדוב

המחנך הראשון – ז'רום לרואה

במולדתו הבחינו בכישרונו של הנער והדביקו לו את הכינוי דקו. פסקל פיינדונו, שיאן ההופעות ומלך השערים של גינאה בכל הזמנים, אשר שיחק פעם בלוריין, אירגן לו אז מבחנים במועדון הצרפתי ב-2011, כאשר קייטה היה רק בן 16, אך המאמנים לא התרשמו. שנתיים מאוחר יותר, הוא ניסה את מזלו שוב, והגיע ללה מאן – מועדון עם אקדמיה מפוארת וזיקה חזקה לכדורגל האפריקני, בו החל את הקריירה דידייה דרוגבה. השידוך נראה מבטיח הפעם, אך עוד לפני החתימה התברר כי לה מאן פשטה את הרגל והורדה לליגת החובבים. אז קייטה נותר ללא קבוצה, ואף השתתף בטורניר חובבים על מנת למשוך תשומת לב. איסטר מהליגה השניה החליטה לתת לו הזדמנות באמצע העונה, בשלהי 2013.

איש המפתח עבור קייטה בהרפתקה החדשה היה ז'רום לרואה הוותיק. כוכב העבר של בית"ר ירושלים, ששיחק אז באיסטר, לקח את הקשר הצעיר ממנו בשני עשורים תחת חסותו. "אני אסיר תודה ללרואה שנתן לי המון עצות, על המגרש ובחיים. הנסיון שלו עזר לי מאוד. הוא אמר שיש לי פוטנציאל גבוה מאוד, ושאני צריך לעבוד קשה כדי לממש אותו. אני נזכר בדבריו כל הזמן", אומר קייטה. הגינאי כבש ובישל כבר בבכורה, שובץ בתפקידים שונים בקישור וסיים אתה עונה עם ארבעה שערים ותשעה אסיסטים ב-23 משחקים בלבד, אך איסטר ירדה לליגה השלישית על אף מאמציו. זה היה הזמן לצעד משמעותי קדימה, והצעות לא חסרו.

קבוצות רבות בצרפת עמדו בתור כדי לזכות בשירותיו של הצעיר המבטיח, ודווח גם על העניין של ווסטהאם ופיורנטינה, אבל זלצבורג הקדימה את כולן. רשת הסקאוטינג הנהדרת של קונצרן רד בול מאפשרת לו להחתים את כשרונות אלמוניים מסוג זה, וקייטה התרשם מאוד מהמתקנים באוסטריה. הוא רצה להתקדם בהדרגה ובעקביות, ולשם כך חשוב לו מאוד לשחק על בסיס שבועי. המטרה הסופית הוגדרה כבר אז. "אני חולם להיות השחקן הטוב ביותר באפריקה ולשחק בברצלונה", הצהיר קייטה כאשר חתם בזלצבורג.

אוסקר גרסיה מאמן רד בול זלצבורג. רויטרס
התקשה למצוא לקייטה מחליף. אוסקר גרסיה/רויטרס

העדיף את לייפציג על ארסנל

בחדר ההלבשה של רד בול התחבר הגינאי מייד עם אפריקאי שאפתן נוסף, סאדיו מאנה. הכוכב הסנגלי עזר לו להתאקלם, לפני שעזב בחלוף שבועות ספורים לסאותהמפטון. "הוא הראה לי את הדרך והוכיח שהשקעה באימונים ובמשחקים משתלמת", אמר הקשר. תוך זמן קצר, גם הוא עצמו היה על הכוונת של המועדונים הגדולים בפרמיירליג, וזה לא מפתיע. עונת 2014/15 היתה טובה יחסית, אבל 2015/16 כבר היתה פנטסטית בכל קנה מידה. קייטה כבש 12 שערים מעמדת קשר, בישל תשעה נוספים, ביצע על הדרך אינספור פעולות הגנתיות, והפך לכוכב המרכזי של הקבוצה. "נאבי הוא השחקן החשוב ביותר שלנו", אמר החלוץ הפורה ג'ונתן סוריאנו. גם אוסקר גרסיה, שהגיע לזלצבורג בשלהי 2015, הגדיר את הגינאי כשחקן המצטיין בקבוצתו, וזלצבורג התקשתה למצוא לו מחליף כאשר הקשר חלה במלריה לפני שנה.

המחלה הזו, שהאטה מעט את הנסיקה המטאורית, ציננה קצת את ההתלהבות של התותחנים, וגם מנצ'סטר סיטי וליברפול לא הגישו הצעות מעשיות. קייטה לא השתוקק למהר בכל מקרה. "אני עוד לא מוכן לקבוצת פאר בליגת האלופות, וצריך קודם להוכיח את עצמי בבונדסליגה", הוא אמר כאשר חתם בלייפציג עד 2020. סכום ההעברה נקבע על 15 מיליון יורו, אך בפועל הוא לא אומר דבר כי התשלום בוצע בתוך הקונצרן. ברור כשמש שראנגניק מעריך את הגינאי הרבה יותר, ומחירו – אם וכאשר יימכר – עשוי להיות אסטרונומי. בינתיים, הגרמנים בכלל לא חושבים בכיוון. הם רוצים לשמור על הכוכבים שטיפחו, וגם לכן דחו על הסף גם חיזורים אחרי פורסברג.

נאבי קייטה שחקן ר.ב. לייפציג. GettyImages
לא ממהר להתקדם. נאבי קייטה/GettyImages

"תכונות של אינייסטה"

גם לקייטה אין סיבה לעזוב. סביר מאוד להניח שהוא יגיע לליגת האלופות בעונה הבאה עם לייפציג, והאווירה במועדון מתאימה לו באופן מושלם. "אני אוהב משחק קבוצתי", הוא אמר כאשר הגיע, וכל שחקני לייפציג מעידים כי החיבור בחדר ההלבשה הוא הגורם המשמעותי ביותר להצלחה המסחררת. "אנחנו נפגשים לארוחות ערב משותפות, וכולם תמיד עוזרים לכולם", מספר קייטה. בתנאים כאלה, הפוטנציאל של כל שחקן בא לידי ביטוי, והצוות המקצועי לא מפסיק לשבח אותו. "אני שמח וגאה שנאבי נמצא איתנו. הוא מראה יותר ויותר מהיכולות הפנומנליות שלו. השמיים הם הגבול", אומר ראנגניק.

בגיניאה מקווים שקייטה יהפוך לגדול כוכבי הנבחרת בכל הזמנים, גם אם הפעם היא כשלה – לשמחתה הרבה של לייפציג – להעפיל לאליפות אפריקה. לואיס פרננדז הצרפתי, שהיה אחראי לכישלון בתפקידו הראשון מאז עזב את נבחרת ישראל, העריך מאוד את קייטה וטען: "הוא גם חזק וגם חכם, יש לו תכונות של אנדרס אינייסטה". וזו הרי המחמאה הגדולה ביותר עבור קייטה, שמעריץ את אנדרס הקדוש מאז ומתמיד ורואה בו מודל לחיקוי. "אני אוהב את הסגנון שלו, וגם את אישיותו – הוא רגוע, מאוזן ואף פעם לא עושה כותרות מחוץ למגרש".

כך מתנהל קייטה גם בעצמו, ובקצב ההתקדמות הנוכחי החלום להגיע לברצלונה אינו מופרך כלל. מדובר באחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם, והוא בהחלט ראוי לככב בבוא העת גם בקאמפ נואו. עד שזה יקרה, בבונדסליגה יכולים להתענג על ביצועיו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully