וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאן ראדוניץ', הגרסה המוצלחת: המאמן שהביא לפריחה של הכוכב האדום

19.1.2017 / 7:30

מעריץ את אוברדוביץ', טיפח את ווצ'ביץ' והביא לפריצה של צירבס, קווינסי מילר ומריאנוביץ'. דיאן ראדוניץ', שכמעט עזב את הכוכב האדום בקיץ, הפך חבורה אפורה למכונה משומנת גם העונה. והכל התחיל עם נוקאאוט לרמי הדר

מערכת וואלה!

בווידאו: משחק מקדים

בסיום הניצחון הגדול של הכוכב האדום על פנרבחצ'ה הסתובב דיאן ראדוניץ' על הפרקט בבלגרד כשהוא נראה נרגש מאוד. לתקשורת הסרבית הוא הסביר שהניצחון על הטורקים הוא לא עוד ניצחון בשבילו. "זה ניצחון על אחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה", אמר. אחרי חיבוק גדול שנתן לז'ליקו אוברדוביץ', מאמן שראדוניץ' העיד בעבר שהוא מעריץ, הוא התפנה לעסוק בהורדת רף הציפיות של הקבוצה הכי חמה כיום ביורוליג. "אנחנו נמצאים היום במצב הרבה יותר טוב ממה שחשבנו", אמר לעיתונאים, "השחקנים עם הרגליים על הקרקע, אבל מותר לאוהדים להיות במצב רוח טוב, הניצחונות בהחלט מעודדים".

ראדוניץ' מקבל הרבה מאוד קרדיט על ההצלחה שלו בבלגרד. בעונה שעברה הוליך את הכוכב האדום לאחד מהישגי השיא של המועדון בכל הזמנים, עם העפלה לרבע גמר היורוליג. העונה הוא התחיל לא טוב, ואז העונה שלו התהפכה בניצחון ענק על מכבי תל אביב בבית. הכוכב נמצאים ברצף של חמישה ניצחונות מששת המשחקים האחרונים, ומתחילה לפנטז אולי על שלב ההצלבה. וכל זה לא היה אמור בכלל לקרות. בחודש יוני, כך פרסמה התקשורת בסרביה, הגיע ראדוניץ' לוויטוריה כדי להחליף את ולימיר פראסוביץ' בקבוצה הבאסקית. אלא שאז הוא דחה את ההצעה, ככל הנראה בגלל לחצים מבית, והמשיך לעונה אחרונה בחוזה עם אחת הקבוצות המרגשות בכדורסל האירופי.

עוד בנושא:
21:05, ספורט 5+ לייב: מכבי תל אביב מארחת את ראדוניץ' והכוכב האדום
עוד הערב ביורוליג: הופעות בכורה לוויטור פבראני ואנתוני בנט
הבדיחה על חשבונכם? כך ויטור פבראני התגלגל לברצלונה
צ'ורצ'יץ': "הנהלת מכבי תל אביב כושלת, התסכול במועדון גדול"

מאמן הכוכב האדום בלגרד דיאן ראדוניץ'. GettyImages
נשאר ברגע האחרון. ראדוניץ'/GettyImages

בגיל 46 דיאן ראדוניץ', יליד טיטוגרד, מונטנגרו, הוא כבר שם שכל חובב כדורסל אירופי מכיר. כשחקן היה ראדוניץ' רכז בקבוצות שוליים בכדורסל היוגוסלבי כשהקבוצה הגדולה ביותר, איתה הוא היה מזוהה יותר מכל, היא בודוצ'נוסט. הוא שיחק בה במשך שש שנים, כולל כמה שנים בסופרוליג, שם אף פגש את מכבי תל אביב בעונת 1999/2000. אלא שכוכבו לא האיר כשחקן, אבל הקשר לבודוצ'נוסט עזר לו לקבל את משרת המאמן הראשי בקיץ 2006. במשך שבע שנים הוא ראה איך הקבוצה שולטת בכדורסל המונטנגרי, שבדיוק פרץ אחרי שנים תחת יוגוסלביה.

רדוניץ' התפתח עם בודוצ'נוסט, כשהשחקן הראשון עליו היה חתום כאחד מאלה שפיתח, היה ניקולה ווצ'ביץ', הסנטר של אורלנדו, שעבד תחתיו כנער במונטנגרו, ולאחר מכן שיחק במדי בודוצ'נוסט בזמן השביתה ב-NBA: "דיאן הוא בן אדם שעובד קשה מאוד", פרגן ווצ'ביץ' למאמנו לשעבר, "הוא מאמן שיודע איך להוציא את הכי טוב מהשחקנים כדי להגדיל את את הביטחון העצמי שלהם. כשאף אחד לא חשב שיהיה שחקן, הוא נתן לי צ'אנס".

לקראת סוף עונת 2012/13 החליטה הכוב האדום לסיים את דרכו של ולאדה ווקיוצ'יץ' והזעיקה את רדוניץ' שחש שזאת ההזדמנות הגדולה שלו. בתקופה קצרה הוא הצליח להוביל את הקבוצה להגעה ליורוליג דרך הליגה האדריאטית ולשמירה על הכרטיס שלה שם. בעונה המלאה הראשונה הוא הגיע לחצי גמר היורוקאפ ובעונה לאחר מכן כבר רשם העפלה לטופ 16 ביורוליג ואליפות ראשונה אחרי 17 שנים לכוכב האדום. בעונה שעברה כאמור, הוביל את הקבוצה לאחד מהישגיה הגדולים ביותר בהיסטוריה, ובמהלך העונה הנוכחית הפך למאמן בעל מספר הניצחונות הגבוה ביותר בתולדות הליגה האדריאטית.

"אי אפשר שלא להצביע על דיאן כאחת הסיבות הבולטות להצלחה של הכוכב האדום", אמר בקיץ האחרון בובאן מריאנוביץ', שתחת רדוניץ' עשה את הפריצה הגדולה שלו בדרך להפוך לשחקן NBA, "הוא מאמן ששחקנים אוהבים. ההצלחה שלי תחתיו היא לא מקרית, ההצלחה של שחקנים רבים תחתיו היא לא מקרית. הוא יודע איך להגיע אלינו ולגרום לנו להוציא יותר". גם ניקולה קאליניץ', שהפסיד השבוע עם פנרבחצ'ה בבלגרד פרגן למאמנו לפני המשחק הראשון בין הקבוצות בטורקיה: "יש הרבה קווים מקבילים בין אוברדוביץ' לראדוניץ', למרות שיש גם הרבה שוני. הוא באמת אחד האנשים המשמעותיים בקריירה שלי".

מאמן הכוכב האדום בלגרד דיאן ראדוניץ' עם מאיק צירבס. GettyImages
גם מצירבס הוא הצליח להוציא את המיטב. ראדוניץ' עם הסנטר הגרמני בעונה שעברה/GettyImages

בשלוש העונות הראשונות שלו בכוכב האדום שיחקו תחת ראדוניץ' לא מעט שחקנים גדולים. הראשונים לפרוץ היו בובאן מריאנוביץ' וניקולה קאליניץ', ואחריהם היו צמד האמריקאים קווינסי מילר ומאיק צירבס. "כל השחקנים האלה, היה די ברור תוך כדי העונה שהם הופכים להיות כוכבים", אומר העיתונאי הסרבי דושאן לטקוביץ', "מריאנוביץ' היה ה-MVP של המפעל כמעט, קאליניץ' קיבל הצעות תוך כדי העונה ומילר את צירבס היו שני שחקנים ששלטו והלהיבו את הקהל. אף אחד לא הופתע שהקבוצה הצליחה, אף אחד לא הופתע שהם הלכו לכסף הגדול השנה".

אבל העונה, אחרי שלוש עונות גדולות, הייתה ציפייה אחרת בכוכב האדום. "במבנה החדש של היורוליג, אתה צריך שחקנים טובים מאוד", אמר ראדוניץ' בראיון למגזין "מוצארט ספורט" במהלך הקיץ האחרון, "אנשים מדברים על אפשרות שלנו להחתים שחקנים גדולים, אבל איך אנחנו יכולים בכלל להתחרות עם הקבוצות הגדולות? ברצלונה מציעה למלקולם דילייני 5 מיליון דולר לשנתיים, זה יותר מפי 2 מהתקציב שלנו. כדי שנהיה קבוצה גדולה אנחנו צריכים גם שחקנים גדולים, וזאת הולכת להיות בעיה".

ואכן רדוניץ' חזה את הבעיה שמסתמנת בכוכב האדום. הסגל האפור לא כלל אף שחקן שיכול להפוך לסופרסטאר ולמרות עונה טובה של מרקו סימונוביץ', מרקו גודוריץ' והסנטר הנהדר אוניין קוזמיץ', רשמה הכוכב האדום במחזור ה-11 את הפסדה השביעי, ומצאה את עצמה צמוד לירכתי הטבלה, היכן שכולם חזו שתהיה. אחרי הפסד ביתי מאכזב לז'לגיריס קובנה, גם המאמן המונטנגרי נשמע שבור, "זה היה משחק טוב מאוד לרמת יורוליג, ואולי טוב מדי בשבילנו. אנחנו צריכים לשחק הרבה יותר טוב כדי להגיע לרמה הזאת. בשביל מישהו שנמצא באימונים יום יום, ורואה עד כמה השחקנים שלי עובדים קשה, זה היה הפסד קשה מאוד".

בנקודת הזמן ההיא, היה נראה כי העונה של הכוכב האדום תסתיים באכזבה, אלא שבמחזור ה-12 הגיעה מכבי תל אביב לפיוניר הקטן, לשם העבירה הכוכב את המשחק, וקיבלה 25 הפרש בראש, במשחק שסיים את דרכו של רמי הדר במועדון, "צריך לומר תודה לקהל, אני חושב שהרבה בזכותם הצלחנו לעשות את זה", אמר בצניעות רדוניץ', "אם מסתכלים על כל הפרמטרים של המשחק, הם טובים מאיתנו בהרבה, אבל היינו במשחק הזה טובים מהם בכל פרמטר אפשרי".

הניצחון ההוא הפך את העונה של הכוכב האדום שניצחה אחריו ארבעה מחמשת המשחקים הבאים, ועלתה למאזן חיובי במפעל, "המשחק נגד מכבי תל אביב היה נקודת המפנה, בעיקר בכל הנוגע לקשיחות והאגרסיביות", אומר לטקוביץ', "זה מה שאפיין את הכוכב האדום של רדוניץ' לאורך השנים האחרונות, וגם קצת תחת פסיץ' בעבר. קבוצה שרוצה יותר מהיריבה שלה, קבוצה שלא מפחדת וקבוצה שתמיד ראשונה לכל כדור חופשי. עם האנרגיות האלה השחקנים מקבלים את הביטחון, ונראים טוב בהרבה". מי שעשה את עיקר השינוי הוא קוזמיץ' שרושם 13.4 נקודות ו-8 ריבאונדים ברצף הנהדר, "זה נראה כמו השחקן שכולם חשבו שיהיה כשחזר לסרביה. הוא הפך לאחד הסנטרים הטובים במפעל".

שחקני הכוכב האדום בלגרד. GettyImages
מצליח גם עם קבוצה אפורה. שחקני הכוכב האדום/GettyImages

עם האוכל בא התיאבון של אנשי הכוכב האדום. במצב העניינים הנוכחי, עם העונה הלא טובה של מכבי תל אביב, ברצלונה ואפס אנדולו, הם יודעים שיש להם אפשרות לעשות את הבלתי ייאמן ולהכנס לרבע הגמר, "אם נדע לשמור על הבית שלנו עד לסיום העונה, זה בהחלט אפשרי", אמר ראדוניץ' בשבוע שעבר באומץ, "חשוב מאוד שנדע לנצח משחקים גדולים כמו שעשינו לאחרונה, והמשחק בתל אביב הוא משחק גדול". גם ראשי המועדון הראו נכונות לשפר את הקבוצה כשצירפו את הסנטר דיון תומפסון מגלאטסראיי, "יש פה רצון גדול מאוד להצליח. אחרי הניצחונות בבית על ריאל מדריד, פנרבחצ'ה, מכבי תל אביב, צסק"א מוסקבה ובתחילת העונה גם ברצלונה, כולם חושבים שאפשר לגמור את העונה הזאת בצורה מדהימה", אומר לטקוביץ'.

ההצלחה הגדולה האחרונה מעלה שוב את המניות של ראדוניץ' לקראת העונה הבאה. המונטנגרי המוערך מסיים את חוזהו בכוכב האדום, וברור שאחת הקבוצות הגדולות ביבשת שתחפש מאמן תרצה את שירותיו, "אנחנו רוצים את דיאן איתנו לעוד הרבה שנים", אמר בתחילת החודש נשיא הכוכב האדום נבויסה צוביץ', "הוא חלק חשוב מאוד במה שהפכנו להיות". אחת הקבוצות שכבר לטשה את עיניה לכיוונו היא לא אחרת מברצלונה, כך על פי גורמים שונים בסרביה, אך דווקא חוסר ההצלחה הנוכחי של הקטאלנים, עשוי להוביל את סיום דרכו של ברצוקאס במועדון כבר העונה, ואולי למנוע את הגעתו של מאמן הכוכב אליהם בעונה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully