וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שועלי העולם: לקט תופעות לסטר ברחבי תבל בשנת 2016

30.12.2016 / 16:00

לא כל סנסציה היא לסטר, אבל השנה היוצאת היתה עשירה בסיפורים מטורפים של מועמדות לירידה שהחליטו להיאבק על האליפות. חלקן אף הצליחו בגדול. קבלו את השועלים של אורוגוואי, פינלנד, איראן, רוסיה ואוסטריה

רויטרס

בווידאו: אוהדי לסטר חוגגים

אחרי הזכיה המדהימה של לסטר באליפות אנגליה, יש הנוהגים להשוות כל סנסציה לשועלים. ניתן היה לראות שאפילו את ניס מכנים בתקשורת "לסטר הצרפתית", על אף שהיא סיימה במקום הרביעי בעונה שעברה והיתה בשלב זה מועמדת רצינית מאוד להעפיל לליגת האלופות. זה מגוחך, וכדאי מאוד לשמור על פרופורציות. לא כל מובילה מפתיעה היא לסטר, ולא כדאי להזכיר את שמה לשווא.
ואולם, 2016 היתה מיוחדת במינה, ובאמת היו לפחות חמישה מקרים בהם ההקבלה ללסטר הגיונית ומתבקשת, כלומר קבוצה אשר נתפסה כמועמדת לירידה אך נאבקה על האליפות ולעתים אף זכתה בו. לפניכם הסיפורים המרגשים של חמש סינדרלות שבאמת ובמתמים נותנות פייט הוגן אפילו לשועלים המופלאים של קלאודיו ראניירי.

האוטובוס של לסטר סיטי במצעד האליפות. רויטרס
כן, זה קרה. לסטר אלופה/רויטרס

פלאסה קולוניה – לסטר האורוגוואית

כאן מדובר בהישג מטורף הרבה יותר אפילו בהשוואה ללסטר. באוקטובר 2014 היתה פלאסה קולוניה מתחת לקו האדום בליגה השניה באורוגוואי, והשחקנים הודו שרובם התכוננו לחפש תעסוקה חדשה כי אי אפשר להתפרנס בליגה השלישית. המועדון הקטנטן הרי כלל לא נטל חלק בתחרויות ב-2006 בשל מצוקה כלכלית, ואוהדיו תמיד ציפו לגרוע מכל. כאשר רצף של 18 משחקים ללא הפסד הקפיץ את החבורה המכונה "הרגליים הלבנות" לליגה הבכירה בניגוד לכל הגיון, כולם היו משוכנעים שהיא תנשור מיד בחזרה. הרי אי אפשר לתת פייט רציני עם תקציב מגוחך של 60 אלף דולר! ואכן, במסגרת אליפות אפרטורה בשלהי 2015 סיימה פלאסה קולוניה במקום ה-13 מתוך 16. את מה שקרה במסגרת אליפות קלאוזורה אפשר להגדיר אך ורק כנס.

חלוקת הליגה האורוגוואית לשני חלקים מגדילה, באופן טבעי, את האפשרות לסנסציה, כי לא נדרשת התעלות לאורך זמן ממושך. 15 משחקים היו לפלאסה קולוניה בין תחילת פברואר לתחילת יוני, והיא הפסידה פעם אחת בלבד. עם הגנה מאורגנת שספגה תשעה שערים, היא השיגה תשעה נצחונות, כולל 1:2 פנומנלי במגרשה פניארול הגדולה במחזור הלפני האחרון וסיימה בפסגה. "לסטר העניקה לנו השראה. הזדהינו איתה, והיא הראתה לנו את הדרך. הבנו שהכל אפשרי אם אתה עובד קשה ומאמין", אמר המאמן אדוארדו אספינל.

אספינל, ששיחק בקבוצה לפני יותר מעשור, מסמל יותר מכולם את גודל ההפתעה. פלאסה קולוניה ניסתה להחתים אותו בעבר, אך הוא סירב כי הרוויח יותר במקצועו העיקרי כנגר. הוא שינה לבסוף את דעתו כאשר המועדון עמד על סף קריסה ב-2014, וגייס למשימה את חברו דייגו לוגאנו, קפטן הנבחרת לשעבר שבילה תקופה קצרה בפלאסה קולוניה בעצמו בתחילת הקריירה. לוגאנו העביר שיחות מוטיבציה במתקן האימונים, והתברר שהיתה להם השפעה מופלאה. השחקנים לא הסתכלו לאחור, ודהרו תוך קצת יותר משנה לתואר הכי הזוי בכדורגל הדרום אמריקאי אי פעם.

ביוני הפסידה פלאסה קולוניה לאלופת אפרטורה פניארול, ולכן לא הוכתרה רשמית לאלופת אורוגוואי בעונת 2015/16, אך זה לא גורע דבר מההצלחה. הקסם נעלם מיד לאחר מכן, ובדומה ללסטר התדרדרה פלאסה קולוניה למקומה הטבעי. את אפרטורה של העונה הנוכחית היא סיימה במקום הלפני האחרון עם שני נצחונות בלבד ב-15 משחקים.

פלזה קולוניה, אורוגוואי. יוטיוב, אתר רשמי
"לסטר העניקה לנו השראה. הזדהינו איתה, והיא הראתה לנו את הדרך". אלופת אורוגוואי/אתר רשמי, יוטיוב

אסטגלל חוזסטאן – לסטר האיראנית

לאחת משתי הענקיות הכדורגל האיראני קוראים אסטגלל, ואסור להתבלבל בינה לבין אסטגלל חוזסטאן הקטנטנה מהעיר אחוואז הידועה כאחת המזוהמות ביותר בעולם. המועדון הוקם במתכונתו הנוכחית רק ב-2008, ועלה לראשונה לליגה הבכירה לפני שלוש שנים. בעונת 2014/15, בדיוק כמו לסטר, היתה אסטגלל חוזיסטאן בדרך לירידה. היא ניצלה בפלייאוף דרמטי, וסומנה כפייבוריטית לירידה גם ב-2015/16. במקום זאת, היא זכתה באליפות, והכינוי לסטר האיראנית הולם אותה לחלוטין.

כמו השועלים, אסטגלל חוזסטאן חוללה את הסנסציה בזכות הגנה מאורגנת ויציאה להתקפות מתפרצות קטלניות ויעילות. היא כבשה 33 שערים בלבד ב-30 משחקים, לעומת 50 שערי זכות של פרספוליס הגדולה שדורגה כסגניתה. ואולם, היא ספגה 14 פעמים בלבד, וזה איפשר לה באופן ביזארי לחגוג תואר בשל הפרש שערים עדיף. ואם זה לא מספיק, הרי שהיא גם משחקת בתלבושת כחולה כמו לסטר. לפחות את המאמן שלה לא הישוו לקלאודיו ראניירי. עבדוללה ואיסי מכונה במולדתו "פפ האיראני", בין היתר בשל חיבתו לחליפות יקרות.

ואיסי עמד על סף פיטורים בקיץ 2015 אחרי העונה המאכזבת, אבל ההנהלה החליטה להשאירו ולהחליף חלק ניכר מהסגל. המהלך התברר כהצלחה מסחררת, והקבוצה טיפסה לצמרת הגבוהה, ובכל זאת גם בשלהי העונה מעטים מאוד האמינו שהיא מסוגלת לעמוד בלחץ מול האימפריות העשירות. היא היתה זקוקה בשלושה המחזורים האחרונים, ועשתה זאת כדי להוציא מאות אלפי אוהדים לרחובות. ואיסי, אשר לדברי העיתונאים האיראנים מזכיר באופיו והתנהגותו דווקא את יורגן קלופ, פותה לעזוב לטובת ספהאן הגדולה בקיץ, והעונה שבה האלופה הגאה למקומה הטבעי בחלק התחתון של הטבלה.

שחקני אסטגלל האיראנית. GettyImages
סומנה כפייבוריטית לירידה גם ב-2015/16. במקום זאת, היא זכתה באליפות. אסטגלל/GettyImages

מרייהאמן – לסטר הפינית

האם שמעתם פעם על איי אולנד? הארכיפלג הקטן בים הבלטי נמצא בין פינלנד ושבדיה, ויש לו היסטוריה מרתקת. אוכלוסייתו מסתכמת ב-29 אלף תושבים בלבד, אשר דוברים שבדית, אך משתייכים לפינלנד, תוך קבלת אוטונומיה נרחבת – יש להם פרלמנט, דגל והמנון משלהם. הבירה מרייהאמן מונה 11 אלף אנשים, וכולם חגגו באוקטובר אליפות מטורפת כנגד כל הסיכויים – הראשונה ב-97 שנות קיומו של המועדון.

מרייהאמן אינה מקבילה באופן ישיר ללסטר, כי היא סיימה בשנים האחרונות בקביעות בחלק העליון של הטבלה בליגה הפינית, ואף הניפה את הגביע ב-2015, אבל לקראת עונת 2016 היא מכרה מספר שחקני מפתח, וחשוב מכל – איבדה את המאמן הוותיק פקה ליסקי שפרש לגמלאות אחרי 13 שנים בקבוצה. עוזרו חסר הנסיון, פטר לונדברג בן ה-35, תפס את מקומו, בצוותא עם קארי וירטאנן שלא זכה להערכה מצד התקשורת. הסגל לא נתפס כמרשים במיוחד, ולכן ניבאו הפרשנים חיים קשים למרייהאמן. היא היתה אמורה להיות קבוצת תחתית, והמגזין המוביל במדינה אף חזה כי תרד ליגה מהמקום האחרון. הם לא נתנו כבוד לרוח המיוחדת של תושבי אולנד.

מרייהאמן התאפיינה תמיד באווירה מיוחדת בחדר ההלבשה, כי הקבוצה נוסעת שעות ארוכות לכל משחקי החוץ במעבורות, ושחקניה מבלים זמן רב יותר ביחד בהשוואה לכל המועדונים האחרים במדינה. הם מתגאים בלכידות הזו, ולונדברג התברר כמאמן מבריק. הוא שיכלל את השיטה שהוריש לו ליסקי, והפך את מרייהאמן למכונה משומנת של התקפות מתפרצות בסגנון לסטר. היא כבשה 40 שערים בלבד ב-33 משחקים, אך ספגה רק 25, וזה העניק לה יתרון על פני הלסינקי העשירה.

אחרי הנצחון במחזור הסיום חגגו כל אנשי אולנד, והקפטן יאני ליסקי, בנו של מאמן העבר, התרגש עד דמעות. "קשה לי להאמין שהמנון ליגת האלופות ינוגן באיצטדיון שלנו", צהל ליסקי. עם תכולה של 4,000 מקומות, הוא לא יוכל לארח את המשחקים אם מרייהאמן תעפיל לשלב הבתים, אבל מה הסיכוי שזה יקרה?

מרייהאמן, פינלנד. מתוך האתר הרשמי של מרייהאמן, אתר רשמי
"קשה לי להאמין שהמנון ליגת האלופות ינוגן באיצטדיון שלנו". אלופת פינלנד/אתר רשמי, מתוך האתר הרשמי של מרייהאמן

רוסטוב – לסטר הרוסית

קורבן ברדייב הוא אחד המאמנים הטובים בעולם, וזו עובדה. האיש שבנה את רובין קאזאן מאפס והצעיד אותה לשתי אליפויות ולהופעות משובחות בליגת האלופות, חולל נס גדול אף יותר ברוסטוב. המועדון הצנוע מדרום רוסיה מנוהל באופן שערורייתי, השחקנים לא קיבלו משכורות במשך תקופה ארוכה, וברדייב אפילו נאלץ לממן להם תרופות מכיסו, אבל הוא כמעט הצעיד אותם לאליפות מטורפת.

כאשר הגיע ברדייב לרוסטוב בדצמבר 2014, אף אחד לא הבין מה יש לו לחפש שם. הקבוצה דורגה במקום האחרון בליגה, בדרך לירידה בטוחה עם הגנה עלובה באופן קיצוני, והנהלה עלובה אף יותר. אם מישהו היה אומר שהיא תתמודד מול באיירן מינכן ואתלטיקו מדריד בליגת האלופות תוך פחות משנתיים, היו מאשפזים אותו בבית חולים פסיכיאטרי. ברדייב לא דיבר – הוא פשוט עשה. רוסטוב ניצלה בעור שיניה מירידה אוטומטית במאי 2015, שרדה במשחקי פלייאוף, ואז יצאה לריצה מדהימה בעונה שעברה. המאמן החתים מספר שחקנים שהוא הכיר היטב מרובין קאזאן, כולל החלוץ האיראני סרדאר אזמון, והתמקד קודם כל בייצוב העורף.

הוא הפך אותה תוך חודשים ספורים מההגנה הגרועה ברוסיה לאחת ההגנות הטובות באירופה, אשר ספגה 20 שערים בלבד במשך כל העונה. הפרשנים התייחסו אליה כאל קוריוז בתחילת העונה, אך ככל שעברו המחזורים זכתה העבודה של ברדייב להכרה, והכינוי "לסטר הרוסית" היה נכון בהחלט. אלמלא ההצלה הגדולה של שוער צסק"א מוסקבה איגור אקינפייב בדקה ה-90 של המחזור האחרון, דווקא באיצטדיונה של קאזאן שנתנה את הכל על מנת לעזור לברדייב לזכות באליפות, המאמן הענק אכן היה מסיים בפסגה.

גם כך, מקום שני לפני זניט העשירה היה מעל ומעבר לחלומות הפרועים ביותר של אוהדי רוסטוב, ומסע הקסם נמשך כאשר הרוסים הדיחו את אנדרלכט ואיאקס בדרך לשלב הבתים בליגת האלופות. הם סיימו במקום השלישי בבית אחרי אתלטיקו ובאיירן, ועלו לליגה האירופית על חשבון איינדהובן, אבל בליגה המקומית עדיין לא השיגו נצחון חוץ העונה, והסנסציה לא תשוחזר.

עוד באותו נושא

מסי האיראני: סרדאר אזמון פורח בליגת האלופות ומבוקש בליברפול

לכתבה המלאה
שחקן רוסטוב כריסטיאן נובואה. רויטרס
ניצלה בעור שיניה מירידה אוטומטית במאי 2015, שרדה במשחקי פלייאוף, ואז יצאה לריצה מדהימה. רוסטוב/רויטרס

אלטאך – לסטר האוסטרית

הסיפור הזה עדיין לא הסתיים, אבל תוצאת הביניים מופלאה. אלטאך הזעירה, מעיירה בת 6,000 תושבים בקצה המערבי של אוסטריה, מובילה את הטבלה בפגרת החורף לפני כל האימפריות העשירות, כולל רד בול זלצבורג. ב-2015/16 היא היתה על סף ירידה, ניצלה במחזורים האחרונים, וגם העונה הניחו הפרשנים שהיא תיאלץ להיאבק בתחתית. במקום זאת, אלטאך דורסת את כולן עם מאזן ביתי קרוב לשלמות, ומציגה כדורגל שאפתני ואטרקטיבי.

ההישג הזה מרשים אף יותר כאשר לוקחים בחשבון כי המאמן המצליח דאמיר קנאדי עזב לטובת ראפיד וינה באוקטובר, ובמקומו קודם באופן זמני ורנר גראבהר בן ה-31, שעבד לא רק כעוזר מאמן אלא גם כמנהל השיווק של המועדון. המהלך לא האט את קצב צבירת הנקודות, ובמחזור האחרון של 2016 גראבהר אף ניצח את ראפיד של קנאדי כדי לשמור על המקום בפסגה. לצערו, הוא עדיין לא השלים את לימודיו לקבלת תעודת מאמן, ולכן אי אפשר למנותו באופן קבוע. לכן יעמוד על הקווים בשנה הבאה מרטין שרב.

האם אלטאך מסוגלת לזכות בתואר הראשון בהיסטוריה למרות הטלטלה? באוסטריה עדיין מסרבים להתייחס אליה ברצינות, אבל גם את לסטר לא באמת לקחו בחשבון בדצמבר 2015. יש מקום מסוים לאופטימיות, מה גם שלקפטן של אלטאך, השחקן האהוד ביותר בקרב האוהדים, יש שם משפחה מחייב מאוד. קוראים לו פיליפ נצר.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

אלטאך, אוסטריה. מתוך האתר הרשמי של אלטאך, אתר רשמי
קבוצה מעיירה בת 6,000 תושבים בקצה המערבי של אוסטריה מובילה את הטבלה בפגרת החורף. אלטאך/אתר רשמי, מתוך האתר הרשמי של אלטאך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully