וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדמיה למתקדמים: אטאלנטה מדהימה את איטליה בזכות הצעירים

1.12.2016 / 7:56

הבעלים אנטוניו פרקאסי הוא בוגר האקדמיה של אטאלנטה, ומטרת חייו היא לטפח את בוגריה. עם ג'אן פיירו גאספריני על הקווים, הקבוצה מברגאמו מציתה את הדמיון ומקווה לנצח גם את יובנטוס

מתיה קלדארה שחקן אטאלנטה חוגג. רויטרס
ינצחו גם את יובנטוס?/רויטרס

דמיינו לעצמכם – מה הייתם עושים בתור נשיא מועדון לו היתה לכם הזדמנות להחתים את הכשרון הגדול ביותר ממחלקת הנוער של היריבה המושבעת? אנטוניו פרקאסי, הבעלים של אטאלנטה, קיבל צ'אנס כזה בתחילת שנות ה-90' כאשר אנדראה פירלו הקטן החל את דרכו בברשיה. 50 קילומטרים מפרידים בן ברגאמו, עירה של אטאלנטה, לברשיה, ובין מחנות האוהדים שוררת שנאה עזה. נציגי האקדמיה של אטאלנטה יצרו מגעים עם משפחת פירלו, והאופציה היתה על השולחן. צ'זארה פראנדלי, מאמן הנוער של הקבוצה, היה מעוניין בו מאוד. ואולם, פרקאסי פסל את המהלך.

הוא לא עשה זאת כי לא האמין בפוטנציאל של הקשר. נהפוך הוא – ההחלטה התקבלה כדי להגן עליו. "זו תהיה תקרית דיפלומטית, והילד יעמוד במרכזה. פירלו צריך להישאר במקומו בברשיה. אנשים כמוהו צריכים לחיות בשקט. הוא צריך להמשיך להנות מהחיים ולשחק עם חיוך, ולא לספוג קללות. הוא שחקן ששייך לכל העם האיטלקי", אמר פרקאסי לפראנדלי. המאמן הצעיר נותר המום אז, אך לימים הוא הבין את כוונתו של הנשיא. פירלו התפתח לאחד הכוכבים האהובים בארץ המגף, ובסופו של דבר גם פראנדלי זכה לעבוד איתו בנבחרת, כאשר המאסטרו הצעיד את סקואדרה אזורה לגמרי יורו 2012.

אנדראה פירלו במדי ברשיה ב-2001. GettyImages
ויתרו עליו. פירלו במדי ברשיה/GettyImages

הנשיא גדל לצד שיראה

פרקאסי הבין טוב מאחרים את נפשו של פירלו הנער, כי הוא בעלים מסוג מיוחד – הוא היה שחקן מקצועי בעצמו. יליד מחוז ברגאמו, הוא אהד את אטאלנטה מגיל אפס והגשים חלום כאשר התקבל לאקדמיה שלה. כשחקן הגנה מבטיח, הוא שיתף בה פעולה עם גאטאנו שיראה שהיה מבוגר ממנו בכחודש בלבד. ביחד הם טיפסו לקבוצה הבוגרת. שיראה עזב ב-1974 ליובנטוס, בדרכו להפוך לבלם אגדי, מהגדולים שידע הכדורגל העולמי. פרקאסי היה מוכשר פחות, אבל בלט במדי אטאלנטה בליגה השניה, ואף זכה לשחק לצד אנטוניו קבריני, כוכב יובנטוס נוסף לעתיד.

כאשר היה בן 24, העבירה אותו הקבוצה בניגוד לרצונו לצ'זנה במסגרת עסקת שחקנים, והדבר גרם לשינוי קיצוני בחייו. פרקאסי בחר לתלות את הנעליים, עזב את הכדורגל ופנה לעסקים. הוא התחבר למשפחת בנטון, קיבל זכיינות על סניפי הרשת, והיה מעורב גם בחברות טקסטיל נוספות. ההצלחה היתה מסחררת, הונו האמיר במהירות, וב-1990 הוא חזר לכדורגל בתפקיד חדש. הוא רכש את השליטה באטאלנטה במטרה מוצהרת לא רק להפוך אותה לכוח משמעותי בליגה הבכירה, אלא גם לטפח את האקדמיה.

כי הרי קידום השחקנים הצעירים תמיד היה חשוב מאוד בברגאמו. כבוגר מחלקת הנוער, פרקאסי הכיר את המערכת באופן אישי, והבין כיצד היא הצמיחה כוכבים כמו שיראה ורוברטו דונאדוני. הצעד הראשון שלו היה להחתים את הסקאוט הגאון פרמו פאביני על מנת לא לפספס אף ילד מוכשר בסביבה. הצעד השני היה למנות את פראנדלי, שסיים זה עתה קריירת משחק נהדרת במדי אטאלנטה, למאמן ראשי במחלקת הנוער. הוא חלם לבסס את הקבוצה סביב בוגרים מקומיים, ולעשות זאת באופן מוסרי, מבלי לגנוב מאחרים, כפי שמעיד מקרה פירלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אנטוניו פרקאסי נשיא אטאלנטה. GettyImages
הגיע למועדון כדי לעזור ולתרום. פרקאסי/GettyImages

גאספריני התחיל באקדמיה של יובה

בניגוד לבעלים אחרים, הגיע פרקאסי למועדון כדי לעזור ולתרום. האגו לא היה חשוב, ולכן כאשר ראה לצערו העצום שהפרויקט לא מצליח, הוא עזב. היה זה ב-1994 כאשר אטאלנטה ירדה לליגה השניה, והוא פינה את הבמה לאחרים. ואולם, משפחת רוג'רי לא ממש הצליחה לשקם את העסק, ואף לא ניהלה נכון את האקדמיה. ולכן, אחרי שהקבוצה חוותה שלוש ירידות בעשור הקודם, שב פרקאסי לקדנציה שניה ב-2010. הוא רכש שוב את הקבוצה, ומטרותיו נותרו כשהיו. מחלקת הנוער עיניינה אותו יותר מכל. 35 מיליון יורו הוזרמו לאקדמיה.

פרקאסי גם הפסיק את קרקס חילופי המאמנים, שבאו והלכו בתדירות גבוהה בעידן ההנהלה הקודמת. סטפאנו קולנטואונו מונה ב-2010 ונותר בתפקיד במשך כמעט חמש שנים, עם גיבוי מלא גם בתקופות משבר – תקופה ארוכה מאוד במונחי הליגה האיטלקית. הוא פוטר לבסוף במרץ 2015, ומחליפו אדי רייה לא היה פופולרי בשל כדורגל הגנתי מדי. לכן מונה הקיץ ג'אן פיירו גאספריני, שהתפרסם בזכות הסגנון ההתקפי והמערך 3-4-3 בו הוא דוגל ללא פשרות. סיבה חשובה אף יותר נעוצה בתמיכתו של גאספריני בקידום שחקנים צעירים. אחרי הכל, הוא עבד בזמנו במשך עשור באקדמיה של יובנטוס. מבחינת הנשיא, הוא היה האיש הנכון להשתמש בתבונה בבוגרי האקדמיה.

ג'אן פיירו גאספריני מאמן אינטר. Claudio Villa, GettyImages
גאספריני לקח את המושכות/GettyImages, Claudio Villa

באינטר מפטרים, בברגאמו מגבים

פתיחת העונה דווקא היתה מאכזבת. אטאלנטה הפסידה ארבעה משחקים בחמישה המחזורים הראשונים, ובתקשורת המקומית החלו לגרוס כי גורלו של גאספריני נחרץ. כולם הזכירו את ההתנסות שלו בקבוצה אחרת בפסי שחור-כחול. ב-2011 הגיע המאמן לאינטר ונזרק בבושת פנים אחרי שצבר נקודה בודדת בחמישה משחקים, מבלי לקבל הזדמנות לבסס את מעמדו. אלא שהפעם היתה גישת המועדון שונה בתכלית. אחרי הפיאסקו הביתי מול פאלרמו הגיע פרקאסי למתקן האימונים והכריז באוזני השחקנים: "אל תאמינו לשטויות שכותבים בעיתונים. גאספריני הוא המאמן הטוב ביותר, ויש לי אמון מלא בו. הוא נשאר, ואתם צריכים להוכיח את עצמכם איתו".

ובינתיים, המאמן שקיבל חופש פעולה מוחלט למד להעריך את הסגל שירש והחליט על המהפכה. לקראת המשחק הקשה מול נאפולי בתחילת אוקטובר, הוא בחר לבצע מהפכה של ממש בסגל, להדיח ותיקים רבים ולשלב צעירים. הבלם מאטיה קלדארה והקשר רוברטו גליארדיני, בני 22, ילידי ברגאמו ובוגרי האקדמיה, זכו להופעות בכורה. ביחד איתם שולב המגן אנדראה קונטי, אף הוא בן 22 ובוגר אקדמיה, שלא קיבל אשראי משמעותי קודם לכן. בחוד הוצב אנדראה פטאניה בן ה-22, אשר גדל במילאן וצורף בתחילת השנה. היה זה הימור נועז, ואפילו פרקאסי נדהם מאומץ ליבו של גאספריני כאשר קיבל עדכון על העתיד לבוא. הוא לא עצם עין כל הלילה, אבל ממש לא התערב, כי זו הרי היתה תהגשמות כל שאיפותיו. וזה הצליח בגדול. פטאניה הבקיע בפתיחה, הצעירים שרפו את הדשא, ואטאלנטה ניצחה 0:1.

רוברטו גליארדיני שחקן אטאלנטה. GettyImages
דור חדש ומוכשר. גליארדיני/GettyImages

"להישאר בליגה ולשמח את הקהל"

היא לא נעצרה מאז. נערי האקדמיה עושים חיים משוגעים, ביחד עם פרנק קסייה, ילד הפלא בן ה-19 מחוף השנהב, שכיכב כבר מתחילת העונה. אטאלנטה המלהיבה והתוססת של גאספריני דורסת את כל היריבות בדרך לצמרת, והחודשיים האחרונים היו הטובים ביותר בתולדות המועדון. האוהדים החמים, היודעים בקנאותם ובמסירותם, מרגישים שהם חיים בתוך חלום. ב-10 המשחקים האחרונים הם חזו בתשעה נצחונות ותיקו אחד. בין הקורבנות אפשר למצוא את גנואה – האקסית המיתולוגית של גאספריני, אינטר ורומא. במחזור הליגה האחרון ניצחה אטאלנטה 0:2 בבולוניה, ואתמול כיסחה את פסקארה 0:3 במסגרת הגביע האיטלקי.
ההערכה לשחקנים שקודמו עצומה, כל המדינה עוקבת אחריהם בשקיקה, ומאמן הנבחרת ג'מפיירו ונטורה אף זימן את גליארדיני לסגל האחרון שלו. הפער מיובנטוס בפסגה עומד על חמש נקודות בלבד. המרחק מרומא במקום השני מסתכם בנקודה. האם אטאלנטה יכולה לאיים ברצינות על מקום באירופה? הנשיא לא ממהר לפתח ציפיות.

"האוהדים יכולים לפנטז על זה, אבל צריך לשמור את הרגליים על הקרקע. המטרה לא השתנתה – אנחנו רוצים קודם כל להישאר בליגה. המטרה השניה היא לגרום הנאה לצופים. בינואר יש מכרז על האיצטדיון שלנו, ואנחנו מקווים לרכוש אותו לשפצו. יש לנו פרויקט ארוך טווח עם גאסרפיני, והוא עושה עבודה נפלאה. אמרתי לו בקיץ שאנחנו יכולים להשיג דברים מדהימים ביחד בברגאמו, וזה מה שקורה", אומר פרקאסי. בשבת, הם ינסו להדהים את איטליה שוב כאשר יתארחו אצל יובנטוס בתקווה לרשום ניצחון ליגה שביעי ברציפות.

  • עוד באותו נושא:
  • אטאלנטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully