וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשברצלונה הופכת לאנדרדוג: האם אלופת ספרד עומדת בפני משבר?

28.11.2016 / 9:30

סוסיאדד התחפשה לברצלונה, ברצלונה התחפשה לאוססונה והצליחה איכשהו לגנוב נקודה. הבלוג של יוכין על הגישה הנהדרת של הבאסקים, ההשפעה הפסיכולוגית של קללת אנואטה, חסרונו של אינייסטה והתקווה הגדולה של ריאל מדריד לקראת הקלאסיקו

one

צפו בתקציר ה-1:1 של ברצלונה בסוסיאדד

איך קבוצה בסדר גודל בינוני יכולה לנצח את ברצלונה? ריאל סוסיאדד נתנה אתמול את התשובה האולטימטיבית. לפי הדעה הרווחת, אסור ללכת נגד בארסה על כל הקופה, וחייבים להסתדר, להתבסס על משחק מאורגן ומבוקר ולסמוך על יום טוב של השוער. ובכן, זה לא בהכרח נכון. עם המון תעוזה, הקרבה ובטחון עצמי, אפשר גם אחרת. הבאסקים הציגו אמש משחק מופתי, הימרו על התקפה בכל מחיר והיו ראויים להביס את האלופה בתוצאה גבוהה. חוסר מזל קיצוני וטעות קריטית של הקוון שפסל שער חוקי של חואנמי מנעו זאת, והצדק לא נעשה, אבל בשורה התחתונה זה אפילו לא ממש משנה. הניצחון המוראלי היה של ריאל סוסיאדד, בעוד ברצלונה הרגישה מושפלת על אף שסחטה איכשהו נקודה.

להיבט פסיכולוגי, יש השפעה עצומה על כל דבר בחיים, וכך גם על כדורגל. לואיס אנריקה ניסה להתנער לקראת ההתמודדות מ"קללת אנואטה". "אין לי עניין לדבר על העבר. אין לכך שום קשר למה שיקרה הפעם. המשחקים האלה היו לפני שנה, שנתיים ויותר. זה לא משנה כלום. אנחנו מתרכזים רק במשחק הספציפי הזה", הצהיר מאמן ברצלונה על הרצף האומלל. אלא שהוא לא הצליח לרמות אפילו את עצמו. לעובדה כי בארסה לא הצליחה לנצח את ריאל סוסיאדד בחוץ מאז שבו הבאסקים לליגה הבכירה ב-2010, והפסידו שש פעמים בשבעה הביקורים באיצטדיון החדיש, היה משקל קריטי.

עוד בנושא

ברצלונה חילצה בקושי 1:1 בסוסיאדד, הפער מהפסגה כבר 6 נקודות
לואיס אנריקה: "עוד נשתפר, כי יותר גרוע מזה אנחנו לא יכולים לשחק"
אתלטיקו מדריד ניצחה 0:3 באוסאסונה, 33 דקות לאצילי בהפסד לסלטה

שחקני ברצלונה במשחק מול ריאל סוסיאדד. GettyImages
הגיעו עם עומס על הכתפיים. שחקני ברצלונה אמש/GettyImages

סטטיסטיקה סוריאליסטית

אפשר היה לראות זאת מהדקות הראשונות. המארחת, עם אמונה עצמית פנומנלית, הרגישה פייבוריטית. האורחת, עם עומס ההיסטוריה על כתפיה, חשה שהיא האנדרדוג. זה אולי נשמע אבסורדי, אך זו האמת. כאשר חבייר מסצ'ראנו המנוסה הרחיק בבהלה לקרן כדור שהיה אמור להגיע בקלילות לידיו שלה שוער מארק אנדרה טר שטגן, אפשר היה להבין לאן נושבת הרוח. ריאל סוסיאדד התנפלה על היריבה בכל הכוח ולא נתנה לשחקניה לנשום – בדיוק כמו שברצלונה עצמה רגילה לעשות ליריבותיה הנחותות. מנגד, נכנסו הקטלונים לפאניקה של ממש, הרחיקו כדורים ללא כתובת ורק עזרו לפתח לחץ על שערם. המראה היה כמעט סוריאליסטי. ריאל סוסיאדד התחפשה לברצלונה, ברצלונה התחפשה למשהו כמו אוססונה.

ברצלונה לא רגילה להישאר בלי הכדור. ראיו וייקאנו קבעה ב-2013 וב-2015 תקדימים מרשימים מבחינתה כאשר "ניצחה" את ברצלונה באחוזי החזקת כדור, אך הנציגה הקטנה והסימפטית של מדריד הובסה בשני המקרים – 4:0 ו-5:2. ההישגים שלה היו חסרי משמעות מהותית, כי ראיו היתה מחוייבת לטיקי טאקה טהור, עם אינספור מסירות במרכז המגרש. יש המוצאים בכך הנאה אסתטית, וזה אכן נהדר, אבל בארסה לא התקשתה להכות ביריבה החביבה במתפרצות. אתמול, לשם שינוי, הגיעה קבוצה שלא רק לקחה את היוזמה לרגליה וכיסחה את ברצלונה בכל הקשור להחזקת כדור, אלא גם שיחקה כדורגל מהיר ותכליתי. העליונות הסטטיסטית לא היתה עקרה, אלא הביאה להתקפות רבות על השער הקטלוני. המחצית הראשונה הסתיימה בתיקו מאופס, אך זה היה נס מבחירת האורחת.

הנתונים לקראת הדקה ה-42 היו מטורפים בכל קנה מידה. ריאל סוסיאדד נהנתה מ-56 אחוזי שליטה בכדור, והביסה את ברצלונה 1:8 בבעיטות לשער, 0:3 בבעיטות למסגרת ו-0:8 בקרנות. שלישיית MSN נותרה מיותרת ללא אספקה, הקישור של לואיס אנריקה קרס לחלוטין, מסצ'ראנו וג'רארד פיקה היו מפוחדים, וג'ורדי אלבה זעק לעזרה שלא הגיעה.

קרלוס ולה שחקן ריאל סוסיאדד מול סרג'יו בוסקטס שחקן ברצלונה. GettyImages
נתוני שליטה מטורפים. קרלוס ולה/GettyImages

לבארסה אין תשובה ליריבות יוזמות

כל זה קרה כי הבאסקים האמינו בעצמם ונתנו ביטוי לפוטנציאל הגדול של כל אחד מהכוכבים. הם שלחו שמונה שחקנים להתקפות ועשו תנועה נהדרת ללא כדור. בכל רגע היו מספר אופציות מסירה, וחילופי המקומות בילבלו את הגנת האורחת שלא רגילה להתמודד עם אינטנסיביות מסוג זה לאורך זמן רב. בארסה רגילה לשלוט בקצב ולא להתגונן. קללת אנואטה בצירוף עם הסיטואציה הלא מוכרת הכניסו את כל השחקנים להלם. איבן ראקיטיץ' היה כה חלש שלואיס אנריקה נאלץ להחליפו במחצית, אבל גם אחרי ההמפסקה המגמה נמשכה.

לכל שחקני ההגנה של בארסה רעדו הברכיים כאשר הם איפשרו לוויליאן ז'וזה לכבוש את שער היתרון. אלמלא הגאונות של ניימאר וקור הרוח של ליאו מסי, שהצליחו לארגן שער שיוויון נאה במתרפצת, זה היה נגמר בתבוסה. למעשה, התבוסה היה צריכה להגיע בכל מקרה. הכדורים של קרלוס ולה פגעו במשקוף ובעמוד. שער חוקי לחלוטין נפסל. המגן השמאלי יורי תפס את הראש לפחות שלוש פעמים אחרי שלא ניצל הזדמנויות נוחות, בהיותו חופשי ומאושר ברחבה (וכאן המקום להזכיר שאין בסגל ברצלונה מגן ימני טבעי שמקבל קרדיט מינימלי מהמאמן). ריאל סוסיאדד היתה צריכה לקחת שלוש נקודות ללא בעיה.

מובן שלא כל קבוצה מסוגלת לשחק כמו הבאסקים אתמול. דרושים שחקנים איכותיים שנמצאים בכושר טוב, והחבורה מסן סבסטיאן הגיעה עם רצף ארבעה נצחונות, כולל 0:2 מוצדק על אתלטיקו מדריד. ביכולתו הנוכחית של אסייר יארמנדי, אפשר להיזכר למה ריאל מדריד שילמה תמורתו פעם 25 מיליון יורו. ואולם, הלקח נכון גם לגבי יריבות נוספות של ברצלונה. זה נחמד לסחוט תיקו מאופס בקאמפ נואו כמו מלאגה בשבוע שעבר, בזכות הצגה הירואית של קרלוס קאמני בין הקורות, אבל אפשר לשאוף ליותר. אם כולם יעזו להסתכל לכוכבי ברצלונה הישר בעיניים ולא ישלימו לפני שריקת הפתיחה עם כך שנגזר גורלם להתבצר בבונקר עד הספיגה הראשונה, מספר המשחקים השקולים מול בארסה עשוי לעלות דרמטית, במיוחד במצבה הנוכחי של האלופה. עובדה – סלטה ויגו עשתה זאת לפני כחודשיים וניצחה 3:4.

שחקן ברצלונה אנדרס אינייסטה. רויטרס
חסרונו זועק לשמיים. אנדרס אינייסטה/רויטרס

אינייסטה – השחקן החשוב ביותר

המשחק אתמול הדגיש יותר מכל גם את זהות השחקן החשוב ביותר של ברצלונה. עם כל הכבוד לשלישיית הפלא, זהו עדיין אנדרס אינייסטה. ראוי להדגיש שלואיס אנריקה נתן לאנדרס הקדוש מנוחה בוויגו, שלח אותו למגרש במחצית כאשר הקטלונים פיגרו 3:0. הכל התהפך אז, ובארסה כמעט הצילה את הקרב. מאז נפצע אינייסטה בתחילת המשחק מול ולנסיה, איבדה קבוצתו את האיזון. ניתן להניח שהוא היה מצליח להשפיע באופן מהותי את ההתרחשויות אתמול, אך בלעדיו הכדור לא נשמר אצל ברצלונה כלל.

ואין גם יד מכוונת. לואיס אנריקה לא רק שידר ייאוש על הספסל במשך כל 90 הדקות, אלא גם ביצע חילוף אחד בלבד, על אף שהמגנים לא תיפקדו, מסצ'ראנו איטי מדי בכדי להמשיך לתפקד כבלם, ואנדרה גומש לא היה רלוונטי. זה קרה בין היתר כי לא היו אופציות ראויות על הספסל – איתות לגבי בניה בעייתית של הסגל. מאידך, אם לוקה דין לא מספיק טוב להחליף את אלבה ברגע האמת, בשביל מה היה צריך להחתים את הצרפתי?

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד. GettyImages
יהיה לריאל סיכוי טוב יותר לנצח אם תאמין שהיא פייבוריטית. זינדין זידאן/GettyImages

כדאי לריאל להרגיש פייבוריטית

אז ברצלונה קיבלה נקודה במתנה, אבל שיחקה הרבה פחות טוב בהשוואה להפסדים הקודמים באנואטה, וזה סימן מעודד מאוד מבחינת ריאל מדריד לקראת הקלאסיקו בשבת. כישלון נוסף יכניס את הקטלונים למשבר אמיתי. הלבנים רגילים לשחק כמו אנדרדוג בקאמפ נואו, אבל הם צריכים לקחת דוגמא מהבאסקים ולנסות להכתיב את הקצב בעצמם. זינדין זידאן כבר ניצח את בארסה בחוץ במשחק ליגה באפריל, ועם "המאזן המושלם" הזה במשחק אחד הוא רשאי להעביר לחניכיו מוטיבציה גבוהה במיוחד. גם בלי גארת בייל וטוני קרוס, לריאל יהיה סיכוי טוב יותר לנצח אם תאמין שהיא פייבוריטית. אחרי הכל, היא מובילה את הטבלה ביתרון שש נקודות.

באשר לריאל סוסיאדד, הרי שאוסביו מוכיח העונה מעבר לכל ספק שהוא מאמן מצוין. הוא גורש מקבוצת המילואים של ברצלונה עם תווית לא מחמיאה באופן קיצוני, ולכן יש לו חשבון פתוח עם האקסית. אתמול, גם אם לוח התוצאות שיקר, הוא ניצח, ונכון לעכשיו נציגת סן סבסטיאן מתחרה עם סביליה על תואר הקבוצה הרביעית בטיבה בליגה הספרדית. הזוכה במאבק תקבל כרטיס לליגת האלופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully