וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעון טיפוח: אוסביו השיג את הנקמה המושלמת שלו בשונאיו בברצלונה

10.4.2016 / 8:00

אוהדי ברצלונה לא שוכחים את מינויו של אוסביו למאמן קבוצת המילואים שלהם על פני אוסקר גרסיה, ואת הנזק שגרם ללה מאסיה, ולכן ההפסד לסוסיאדד שלו כאב במיוחד. הבלוג של יוכין על המאמן שסוף סוף מתחיל להתגבר על התדמית הלא הוגנת שהוצמדה לו

one

בווידאו: תקציר הניצחון של סוסיאדד על ברצלונה

ניצחון החוץ האחרון של ברצלונה על ריאל סוסיאדד הושג כאשר אוסביו סקריסטן ישב על הספסל שלה - הוא היה עוזרו של פרנק רייקארד. זה היה עידן אחר לגמרי, וכמעט עשור חלף מאז. בקבוצה שהשיגה 0:2 במאי 2007 בסן סבסטיאן שיחקו ליליאן טוראם, ג'ובאני ואן ברונקהורסט וג'אנלוקה זאמברוטה. רונאלדיניו היה הכוכב הגדול, וליאו מסי עדיין שיחק עם החולצה מספר 19.

הבאסקים ירדו באותה עונה כמעט ללא קרב, אך מאז חזרו לליגה הבכירה ב-2010 הפך איצטדיון אנואטה למקולל עבור הקטלאנים. רצף הכישלונות שלהם במגרש הספציפי הזוי בכל קנה מידה – שישה משחקי ליגה הניבו חמישה הפסדים ותיקו מסכן אחד. גם הפיאסקו אתמול (שבת) הצטרף לאוסף המפואר, אולם עבור אוהדי בארסה רבים זה היה ההפסד הצורם ביותר, כי היא נכנעה לקבוצה שמודרכת על ידי אוסביו, פרסונה נון גראטה מבחינתם, שנוא נפשם שהרס את קבוצת המילואים ופגע בפרויקט טיפוח השחקנים הצעירים. או כך, לפחות, הם מרגישים.

תמונה קבוצתית של ברצלונה בשנת 2005, אוסביו שני משמאל בשורה האמצעית. AP
פרסונה נון גראטה בקאמפ נואו. אוסביו ליד רייקארד/AP

מינוי שנועד להרחיק את קרויף

במשך שלוש שנים וחצי אימן אוזביו את ברצלונה ב', ומבחינת נאמני המסורת של יוהאן קרויף אלו היו שלוש שנים וחצי יותר מדי. הוא קיבל את התפקיד בחטא, ונשאר בו בחטא. בקיץ 2011, כאשר עזב לואיס אנריקה לטובת רומא, היה אוסקר גרסיה המועמד הטבעי והמוביל להחליפו. אוסקר הוא תלמידו המחונן של קרויף, שפרץ להרכב ברצלונה באמצע שנות התשעים כחלק מחבורת בודהה הקטן, שנקראה על שמו של איבן דה לה פניה. כמאמן, הוא הגדיר את עצמו כממשיך דרכו של קרויף, אימן יחד עם ההולנדי את נבחרת קטלוניה, והצלחתו בקבוצת הנוער של ברצלונה היתה אמורה לסלול את דרכו לקבוצת המילואם ללא בעיות.

ואולם, ההנהלה הבכירה לא רצתה בכך. הנשיא סנדרו רוסל, שהיה מסוכסך את קרויף, נישל אותו מתואר נשיא הכבוד של המועדון וניסה לדחוק אותו רחוק ככל הניתן, ממש לא התלהב מהרעיון להפקיד את ברצלונה ב' בידי אדם כה מקורב אליו. לכן נבחר דווקא אוסביו, אשר חתם תחילה לעונה אחת של התנסות, בעוד אוסקר המשיך לאמן את הנערים. המנהל הספורטיבי אנדוני סוביסארטה הבטיח לאוסקר שימונה מיד לאחר מכן, אך לא עמד במילתו - וחוזהו של אוסביו הוארך. לכן עזב אוסקר בטריקת דלת, וחתם במכבי תל אביב אצל ג'ורדי קרויף. הדבר לא הוסיף, בלשון המעטה, נקודות זכות לאוסביו בעיני המחנה המסורתי. גם כך הם ראו בו נטע זר.

זה לא היה מדויק לגמרי. אוסביו למד המון מקרויף בעצמו, והיה חלק מקבוצת החלומות שלו במשך שבע שנים, כולל מקום בהרכב בגמר גביע האלופות ההיסטורי מול סמפדוריה ב-1992. במשך כל הקדנציה של רייקארד הוא היה שם, שותף לשתי אליפויות ולזכיה בליגת האלופות ב-2006. הרזומה שלו נראה טוב מבחינת ברצלונה, ומינויו לא היה מופרך על הנייר. ובכל זאת, הוא ממש לא קטלאני. העדפתו על פני אוסקר וקרבתו לרוסל הפכו אותו ליעד קל לביקורת מהרגע הראשון. עבודתו לא תרמה לשינוי התדמית הבעייתית. נהפוך הוא - נדמה היה כי אינו מבין את ייעודה של ברצלונה ב'.

עוד באותו נושא

ברצלונה הפסידה 1:0 בחוץ לריאל סוסיאדד

לכתבה המלאה
אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
עזב בטריקת דלת. אוסקר גרסיה/קובי אליהו

כישלון בקידום בוגרי לה מאסיה

המטרה היא, כמובן, לשחק בליגה השניה ולהכין את הכוכבים הצעירים לקבוצה הבכירה. כאשר פפ גווארדיולה וטיטו וילאנובה קיבלו את הקבוצה בליגה הרביעית ב-2007, הם החליטו שנדרשים שחקני חיזוק ותיקים על מנת לאפשר לנערים להחזיק מעמד מול יריבים חסונים יותר פיזית. הם העלו את ברצלונה ב' לליגה השלישית, בעוד לואיס אנריקה החזיר אותה לליגה השניה ושמר על המתכון לפיו הדגש הושם על טיפוח בוגרי לה מאסיה.

אוסביו שינה זאת. הוא סבר כי התוצאות מקדשות את האמצעים, על אף שאין להן כל משמעות כל עוד הקבוצה לא יורדת. שחקני החיזוק המבוגרים הפכו לעמודי התווך בהרכב והועדפו על פני היהלומים חסרי הנסיון, אשר התקדמותם נעצרה. אוסקר חש זאת על בשרו בעונת 2011/12, כאשר אוסביו לקח לו את השחקנים מקבוצת הנוער, רק כדי להושיבם על הספסל ולא לעשות בהם שימוש. מבחינה טקטית, הקבוצה הפסיקה לשחק בסגנון המסורתי, על אף ששמרה על מערך 3-3-4. בנוסף, הואשם אוסביו בהיעדר כריזמה ובתקשורת לקויה עם השחקנים.

מבחינת התוצאות על המגרש נטו, שלוש העונות הראשונות שלו היו טובות עד מצוינות, וב-2014 אפילו סיימה ברצלונה ב' במקום השלישי. ואולם, קבוצת המילואים לא הצליחה להכשיר את השחקנים לקבוצה הראשונה, והתסכול בקרב האוהדים הלך וגבר. ג'ורדי קווינטיה, קשר שלא קיבל הזדמנויות כלל מאוסביו ומשחק כיום בקנזס סיטי ב-MLS, פתח את הפה על המאמן לפני שנה בראיון שחולל מהומה: "אוסביו דיבר איתי פעמיים במשך חצי שנה. הוא אמר לי שאני שחקן טכני, אך לא איפשר לי להראות זאת. לא היה לי שום קשר איתו. אם לשחקן יש בעיה, הוא צריך לפנות לקפטן במקום ללכת למאמן ישירות. אוסביו ביישן ומופנם, והוא עושה הכל בדרכו – הביקורת לא משפיעה עליו".

בהתחשב בעובדה כי קווינטיה לא הותיר רושם בשום קבוצה אחרת, אולי לא כדאי לייחס חשיבות רבה מדי לדבריו, אך הוא לא היה היחיד. זאת ועוד – כאשר אמר את הדברים, היתה ברצלונה ב' במשבר קשה מתחת לקו האדום בליגה השניה בעונה שעברה. לפתע, גם התוצאות הפסיקו, ואוסביו ספג בין היתר תבוסה 7:0 מול ויאדוליד. בפברואר 2015, כאשר המצב היה נואש, הוא פוטר, אבל הקבוצה ירדה גם בלעדיו. לאור זאת, לא יכול יותר המועדון לבנות על ברצלונה ב' על מנת להכשיר את בוגרי לה מאסיה. הרמה בליגה השלישית נמוכה מדי, המגרשים באיכות ירודה והיריבים מתבססים בעיקר על משחק פיזי על גבול האלימות. במקום להשתמש בקבוצת המילואים, נדרשת כעת בארסה להעביר צעירים בהשאלה.

אוסביו מאמן ריאל סוסיאדד עם לואיס אנריקה מאמן ברצלונה. AP
המבקרים אכלו את הכובע. אוסביו אתמול עם לואיס אנריקה/AP

תיקן את הליקויים של מויס

כאשר נזרק סוף כל סוף אוסביו מברצלונה, תדמיתו היתה בשפל. הרי גם הניסיון הקודם שלו כמאמן עצמאי נגמר רע – הוא כמעט ירד עם סלטה ויגו לליגה השלישית ב-2010, והאוהדים בגליסיה תיעבו אותו. לכן נדהמו כולם כאשר ריאל סוסיאדד מינתה דווקא דווקא כמחליפו של דייויד מויס. הסקוטי הלך הביתה בתחילת נובמבר, כאשר שישה הפסדים ב-11 מחזורים הותירו את הבאסקים מתחת לקו האדום, בעוד השחקנים מדברים בגלוי על היעדר טקטיקה חכמה. "הבחירה באוסביו מפתיעה בלשון המעטה", אמר העיתונאי הבכיר סיד לואו, ומאז הוא נאלץ לאכול את הכובע.

כי הנה לכם הסטטיסטיקה – הניצחון על בארסה היה התשיעי של אוסביו ב-21 משחקי ליגה בתפקידו החדש. הוא הפך את הבאסקים ליחידה מגובשת הרבה יותר, החזיר את רוח הקרב, וכיום הם מדורגים במקום השני בספרד בממוצע חטיפות הכדורים למשחק. הסגנון רחוק מטיקי טאקה, אבל הוא מתאים מאוד למסורת המועדון. ריאל סוסיאדד משחקת בלי רגשי נחיתות מול כל יריבה, ובמחזור הקודם עצרה את רצף 11 ניצחונות הבית של סביליה עם 1:2 נהדר באנדלוסיה, ב-10 שחקנים. אתמול נאלץ אוסביו להסתדר מול ברצלונה ללא שלושה שחקני הגנה מובילים, כולל הבלם המנהיג איניגו מרטינס, ובכל זאת הצליחה הקבוצה לשמור על רשת נקיה.

מיקל אוירסבאל ריאל סוסיאדד מול ברצלונה. רויטרס
הוכיח לקטלאנים שאוסביו בכל זאת יודע לטפח צעירים. אויארסבאל/רויטרס

נער בן 18 מנצח את בארסה

ואם זה לא מספיק, הרי שאוסביו נהנה מיחסי עבודה מצוינים עם האקדמיה. הוא שיבח מאוד את מחלקת הנוער של המועדון מיד אחרי מינויו, ולא היסס לקדם להרכב את הקשר-חלוץ הרב גוני מיקל אויארסבאל. כמה אירוני שהכוכב העולה בן ה-18 היה זה שהבקיע את שער הניצחון נגד ברצלונה! אוסביו, שכה שנוא בקטלוניה בשל כשלונו בטיפוח הצעירים, מלטש בימים אלה יהלום שעשוי לצמוח לסופרסטאר.

לאור ההצלחה, נזכרו לפתע בספרד כי גם בסלטה ויגו ביצע אוסביו מהלכים דומים. הוא זה שנתן אשראי בלתי מוגבל לחלוץ יאגו אספאס ולמגן הוגו מאיו, שהיה אז בן 18. כיום הם הכוכבים הבולטים במדי התכלת. אז אולי כדאי להסתכל על אוסביו בעיניים אחרות? אולי התדמית שהדביקו לו בקטלוניה לא הוגנת? אולי הוא פשוט עשה טעות כאשר הצטרף לברצלונה ב', ועדיף היה לו לאמן תמיד קבוצות "אמיתיות"? כך או כך, את האוהדים של בארסה הוא פשוט הוציא אתמול מדעתם מרוב אכזבה.

זו גם היתה המתנה המושלמת של אוסביו ליום הולדתו ה-52 שיחול השבוע. הוא כבר לא מאמן צעיר, וספק אם יקבל לידיו אי פעם קבוצת צמרת. זה בכל מקרה יהיה גדול על מידותיו. ואולם, הוא מתחיל לשקם את שמו, ויהיה מעניין מאוד לעקוב אחרי החבורה הבאסקית שלו בהמשך הדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully