וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומן עם קוקאין: פרשת רומן ירומנקו תפתח תיבת פנדורה של כדורגלנים?

22.11.2016 / 16:00

דווקא כוכב צסק"א מוסקבה, שנחשב לספורטאי למופת, הושעה לשנתיים בשל שימוש בקוקאין לפני משחק ליגת האלופות. האם ייתכן שהוא היחיד? והאם התופעה קיימת רק ברוסיה? הבלוג של יוכין על החשש וסימני השאלה

אימג'בנק GettyImages

במחזור הראשון בשלב הבתים של ליגת האלופות, חזרה צסק"א מוסקבה מפיגור בן שני שערים וסיימה בתיקו 2:2 מכובד בלברקוזן. איש המשחק היה רומן ירומנקו, שלא רק הבקיע שער שיוווין נאה, אלא גם ניווט את כל המהלכים ההתקפיים של אלופת רוסיה. למרבה התדהמה, כיום יודעים כולם שהוא נתן את ההצגה כאשר היה תחת השפעת קוקאין.

שלושה שבועות אחרי המשחק המדובר, הושעה הקשר ל-30 יום בהוראת אופ"א מבלי לפרט את הסיבות. דיווחים על כך שנכשל לכאורה בבדיקת חומרים אסורים נפוצו במהירות ברחבי האינטרנט, אבל איש לא ידע את הסיבה המדויקת, ורק מאוחר יותר הגיעו השמועות כי מדובר בסם המסוכן. באופ"א שמרו על סודיות מוחלטת, השחקן והמועדון לא הדליפו באופן טבעי דבר, והפרשה נותרה בגדר תעלומה מבחינת התקשורת עד פרסום ההחלטה הסופית. ב-18 בנובמבר הוכרז – ירומנקו אכן נתפס על שימוש בקוקאין, ולכן הוא מושעה מכדורגל לשנתיים. מדובר ברף הענישה הנמוך ביותר, כי לפי התקנון ניתן היה להרחיק את הכוכב גם לארבע שנים.

עוד בנושא

19:00, ספורט 5: צסק"א מוסקבה - לברקוזן
רומן ירומנקו, הושעה לשנתיים בשל שימוש בקוקאין

רומן ירומנקו שחקן צסק"א מוסקבה. GettyImages
הפרשה נותרה בגדר תעלומה. רומן ירומנקו/GettyImages

סמל לאורח חיים ספורטיבי

גם היום, כאשר ההלם הראשוני עבר, מתקשים ברוסיה להפנים את עוצמת הפרשה. יש שחקנים רבים שהרשעתם בסוגיית סמים היתה מתקבלת בטבעיות מוחלטת – די להזכיר את אלכסנדר קוקורין ופאבל ממאייב שידועים באורח חיים ראוותני, ואף פתחו את החדשות כאשר הזמינו לכאורה שמפניה על סך 250 אלף יורו במועדון יוקרה ימים ספורים אחרי שנבחרתם הודחה בבושת פנים מאליפות אירופה. בדיעבד התברר שזה כלל לא היה נכון, אבל הרוסים יאמינו לכל חטא אפשרי של קוקורין, גם אם יגידו שהוא רצח את אלביס וקנדי ביחד. אבל ירומנקו? זה כבר סיפור אחר לגמרי.

הקשר הפיני לא היה רחוק מלשמש דמות מופת. הוא לא היה מעורב מעולם באף שערוריה, ניהל לפי כל העדויות אורח חיים ספורטיבי, ונחשב למקצוען בכל רמ"ח איבריו. דווקא אחיו הבכור, אלכסיי ירומנקו, לא היה ממושמע, והקריירה המבטיחה שלו נהרסה בשל אופיו הפרובלמטי. במקום לקחת את הצ'אנס הגדול באיטליה בתחילת דרכו, נדד אלכסיי ברחבי היבשת, הגיע לקזחסטן וסקוטלנד, והשנה תלה את הנעליים מבלי להודיע על כך רשמית. אף קבוצה פשוט לא רוצה אותו. רומן היה ההיפך ממנו – שקט, שקול, אינטליגנטי ומאופק מאוד. לכן גם נסק גבוה, הפך לאחד השחקנים הטובים ביותר בליגה הרוסית, ובהתאחדות הצטערו על כך שלא זימנו אותו בזמן לנבחרת.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רומן ירומנקו שחקן נבחרת פינלנד מול אנדראה ברצאלי שחקן נבחרת איטליה. GettyImages
ברוסיה הצטערו שלא זימנו אותו בזמן לנבחרת. רומן ירומנקו במדי פינלנד/GettyImages

בן לאובארוב של פינלנד

כי הרי לירומנקו סיפור חיים מיוחד – יש לו שם משפחה אוקראיני שאף אחד מחוץ למזרח אירופה לא יודע לבטא נכון, הוא נולד ברוסיה, גדל בפינלנד ומדבר שבדית כשפת אם. אביו, אלכסיי ירומנקו, היה קשר לא רע במונחי הליגה הסובייטית, הוכיח את עצמו במדי ספרטק ודינאמו מוסקבה, ואחרי התפרקות ברית המועצות עזב את המדינה על מנת להרוויח כסף בשלהי הקריירה. רבים מהכוכבים הרוסים הגיעו באותם ימים לישראל, והיו שנותרו כאן – הבולט שבהם הוא אלכסנדר אובארוב. ירומנקו האב, ששיתף פעולה עם שורה בדינאמו, הוא אובארוב הפיני. הוא הגיע לשם ב-1990, ולא עזב.

רומן היה בן שלוש כאשר המשפחה עברה והחלה להתגורר בעיר יאקובסטאד, בחלק דובר השבדית של פינלנד. ביחד עם האח אלכסיי ג'וניור, הוא הוגדר כעילוי באקדמיה, והשניים עשו התקדמות מרשימה מדי שנה. שניהם אפילו לשחק בקבוצות מקצועניות לצד האבא, כי אלכסיי סיניור המשיך לשחק ברמה טובה עבור הליגה הפינית גם אחרי גיל 40. ההיסטוריה המשפחתית הזו היתה מרגשת, והיא בהחלט סייעה לצמד האחים לקבל כותרות נוספות בתקשורת. סקאוטים רבים עקבו אחריהם, והשניים עשו את דרכם לארץ המגף.

רומן ירומנקו חתם באודינזה, שמתמחה באיתור כשירונות צעירים, כבר בגיל 18. הוא אמנם לא הצליח לתקוע יתד באיטליה, אך איש לא הטיל ספק בפוטנציאל הגדול, וההתאחדות הפינית דאגה לזמנו לנבחרת כבר ב-2007 – כך נחסמה עבורו האופציה הרוסית. כעבור שנה, הוא כבר כיכב בדינמו קייב, מילא אינספור תפקידים בקישור ובהגנה, הצטיין ברובם והוגדר כשחקן רב גוני איכותי במיוחד. ככזה, הוא נרכש על ידי רובין קאזאן של המאמן המפורסם קורבן ברדייב ב-2011, והחל לשתף פעולה עם ביברס נאתכו במרכז המגרש.

רומן ירומנקו במדי אודינזה מול קאקה ב-2006. GettyImages
לא הצליח לתקוע יתד באיטליה. רומן ירומנקו במדי אודינזה/GettyImages

שיתוף פעולה נהדר עם נאתכו

יחסי החברות עם הקשר הישראלי נרקמו מיד. השניים התגוררו באותו בניין, וגם נשותיהם מצאו במהרה שפה משותפת. ההבנה על המגרש היתה מצוינת, ולכן היה זה מצוין עבור הצמד כאשר שניהם חתמו בהפרש של ימים בשורות צסק"א באוגוסט 2011. לפני שביצע את העסק, התייעץ המאמן ליאוניד סלוצקי עם שחקניו לגבי שחקני היריב המתאגרים ביותר מבחינתם בליגה, והקשר השבדי הקשוח פונטוס ורנבלום נקב בשמו של ירומנקו. הדבר חיזק את ההחלטה, והפיני עבר למוסקבה.

ההתחלה היתה פנומנלית. במשחקו הראשון של ירומנקו, הבקיע נאתכו שלושער בניצחון 0:6 על רוסטוב, ואחד השערים הגיע ממסירה של הפיני. הישראלי החזיר לחברו אסיסט משלו, לשער בסגנון מרקו ואן באסטן, והאופוריה היתה גדולה. צסק"א אולי לא זכתה באליפות בעונת 2014/15, אך היא שיחקה את הכדורגל היפה ביותר בעידן סלוצקי, ולצמד הקשרים מקאזאן היתה תרומה עצומה לכך. קצת אירוני שדווקא בעונה שעברה, במהלכה סבל ירומנקו מפציעה מתמשכת ושיחק עם זריקות, יכולתו נפגעה אך הקבוצה סיימה בפסגה – אך עם סגנון נוצץ הרבה פחות.

בפתיחת העונה הנוכחית, כאשר חזר לכשירות, סחב ירומנקו את צסק"א על גבו. 10 שערים בלבד כבשה הקבוצה בתשעה משחקי הליגה הראשונים, וירומנקו היה מעורב ישירות במחציתם. בלעדיו שום דבר לא יכול היה לתפקד. ואז, כרעם ביום בהיר, הגיעה ההודעה של אופ"א. היא הרסה את צסק"א לחלוטין, וללא ירומנקו צללו סלוצקי וחניכיו למשבר עמוק.

ביברס נאתכו שחקן צסק"א מוסקבה. GettyImages
"כואב לי מאוד על רומן". ביברס נאתכו/GettyImages

ייתבע כמו מוטו?

בתקשורת לא ידעו כיצד לטפל בסוגיה. העיתון ספורט אקספרס יצא בכותרת השנונה "ירומנקו כמו מראדונה" – זכר לפרשת הקוקאין של הכוכב הארגנטינאי. גם אדריאן מוטו הוזכר, כי הרומני נזרק ב-2004 מצ'לסי אחרי שנתפס על שימוש בקוקאין. ואולם, איש לא הופתע בשעתו כאשר מראדונה ומוטו הורשעו. זה היה הגיוני במיוחד. לא כך ירומנקו. אף אחד ברוסיה ובפינלנד לא ידע להסביר כיצד דווקא אחד השחקנים האינטליגנטיים והממושמעים בליגה, בחור רחב אופקים שמדבר חמש שפות ומעניק ראיונות חכמים ולא שגרתיים, התנהג באופן כה מחפיר וחסר אחריות.

עם זאת, איש לא הטיל ספק במהימנות הממצאים. אופ"א נקטה בזהירות והמתינה עם פרסום ההחלטה עד שהממצאים היו ודאיים. צסק"א מתכוונת להגיש ערעור, אך היא עושה זאת רק כדי לצאת ידי חובה. כולם יודעים שהעסק אבוד. המנכ"ל רומן בבאייב הצהיר שהמועדון לא יפטר בשלב זה את ירומנקו, אולם ההערכה היא שייאלץ לעשות זאת. בזמנו, צ'לסי לא רק זרקה את מוטו אלא גם תבעה אותו במיליונים על הפרת חוזה. למועדון הרוסי יש זכות למהלך דומה, מה גם שהנזקים התדמיתיים והמקצועיים חמורים במיוחד.

עם או בלי הפסקת חוזה ותביעה, עתידו של ירומנקו לוט בערפל. הפיני בן 29, ולא ברור אם יוכל לחזור לרמה הגבוהה כאשר יסיים לרצות את העונש. לא קל לחזור מהפסקה כה ארוכה בגיל 31, ולא ידוע אם תהיה קבוצה רצינית שתהמר על צרכן קוקאין מורשע. עם זאת, בשל עברו הנקי והתדמית הנקיה של ירומנקו עד כה, הוא נהנה מסימפטיה מסוימת אפילו עכשיו. פרשנים רבים מרחמים עליו, וכך גם הכדורגלנים – לא רק מצסק"א. נאתכו אמר לוואלה! ספורט: "כואב לי מאוד על רומן. הוא חבר טוב, ואעזור לו בכל מה שיצטרך".

אדריאן מוטו חלוץ נבחרת רומניה. רויטרס
כשהוא נתפס אף אחד לא הופתע. אדריאן מוטו/רויטרס

"שחקנים רבים מתרעננים עם קוקאין"

המוניטין של ירומנקו גורם גם לחששות כבדים שהוא לא יכול להיות היחיד. זה הזוי מדי. הפרשן הבכיר איגור ראבינר, שהביע תקווה כי הפיני יוכל לשוב לפעילות בשלב זה או אחר, כתב: "שחקנים אחרים יכלו להיקלע למצב של ירומנקו, אבל היה להם יותר מזל. לאחרונה שוחחתי עם שחקן פעיל, והוא סיפר ששחקנים רבים בקבוצות ממוסקבה משתמשים בקוקאין על מנת להסתיר את היותם שיכורים. הם לא מכורים לסם, אלא משתמשים בו על מנת 'להתרענן' אחרי שתיית אלכוהול מרובה". ראבינר סירב לנקוב בשמות, אך טען כי מקרים מסוג זה שכיחים.

האם התופעה אכן קיימת? האם היא מוגבלת לרוסיה בלבד? וכמה שחקנים מתרוצצים על הדשא כשהם תחת השפעת קוקאין? ירומנקו הוא היחיד שנתפס עד כה, אבל הפרשה הזו פתחה תיבת פנדורה. ייתכן שבעתיד הקרוב נקבל עדויות חדשות. ירומנקו עצמו מעדיף בשלב זה לשתוק, אולם גם הוא יכול לפתוח את הפה, בין היתר כדי לשקם את הקריירה, ואז נדע באיזה נסיבות נצרך הסם שעות ספורות לפני משחק בליגת האלופות. לא בטוח שרק הפיני יישאר בגדר השם במקרה זה. אחרי הרשעתו, לא כולם יכולים לישון בשקט.

ובינתיים, לברקוזן יכולה להרגיש מקופחת. על אף שכוכב היריבה הצטיין מולה כשהוא מסומם, אופ"א לא שוקלת להעניק לגרמנים ניצחון טכני, ובאייר איבדה שתי נקודות יקרות. הערב, כאשר תתארח במוסקבה אצל צסק"א החבולה ללא ירומנקו, היא תרצה לנצח ולהבטיח העפלה לשמינית הגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully