וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוחן מציאות: סקירת החודשים הראשונים של רנה מולנסטיין במכבי חיפה

24.10.2016 / 12:30

ראיון העבודה בו הפך למראיין, התרגילים הבסיסיים שנראים תמוהים בעיני השחקנים, הדוגמה של סקולס והשפעת "בוחן הפתע". רנה מולנסטיין הגיע למכבי חיפה כדי לשנות מציאות והבטיח הישגים בעתיד. יעקב שחר מבטיח שיישאר לשנים. אז מדוע לא כולם בטוחים? הבלוג של איציק יצחקי

אדריאן הרבשטיין

בווידאו: רנה מולנסטיין מדבר לקראת מכבי תל אביב

הדיסק נכנס פנימה, מולנסטיין לחץ "פליי" והשחקנים ראו את ניקיטה רוקאביציה וגליינור פלט עושים תנועה קדימה, אבל מרימים את הידיים כי אף שחקן קישור לא יודע למסור כדור לגול. במהלך האסיפות של מכבי חיפה, ההולנדי חוזר שוב ושוב על אותה דוגמה, מקרין עוד ועוד מהלכים דומים. לפני מספר שבועות הוא הגיע לאימון מוכן, עם תקציר שמסקר כל מהלך של הדמות, שלהוציא את אלכס פרגוסון כנראה השפיעה עליו יותר מכל אדם אחר בקריירת האימון שלו. הדמות הזו, הוא מסביר לשחקנים, היא המפתח להתנהלות נכונה של כדורגלן גדול. התקציר על המסך התחלף. "ובכן, החלוצים שלנו עושים תנועה, אבל לא מקבלים את הכדור", הוא מסביר. "ואם השחקן הזה, פול סקולס, היה פה - הוא היה מחלק מאה כדורים לגול", והקרין עוד פעולות של הג'ינג'י.

הסיפור על סקולס הוא רק מראה למה שמולנסטיין מנסה להעביר למכבי חיפה, לכדורגל הישראלי: רשימת דרישות קפדנית בניסיון לשנות את המציאות של הכדורגל שלנו, שחלקן אגב כלל לא קשורות למשחק עצמו. באופן די זר לכדורגל שלנו, הוא מעדיף לשים דגש על עניינים מנטאליים על פני טקטיקה, ללמד טכניקה בגיל מתקדם ולדבר על מנצ'סטר יונייטד. האם זה מה שיוביל את מכבי חיפה לתארים בשנים הקרובות? האם לאוהדים, להנהלה, לכדורגל הישראלי יהיה מספיק זמן בשבילו? כמה זמן הוא יחזיק במכבי חיפה? דרך הסיפור על מולנסטיין, אפשר לנסות ולענות על חלק מהן.

מאמן מכבי חיפה רנה מולנסטיין באימון. אדריאן הרבשטיין
שואף לשנות את המציאות בכדורגל הישראלי. רנה מולנסטיין/אדריאן הרבשטיין
"זו לא הייתה החלטה פשוטה. היום השני היה קשה מאוד. סמכנו על הקשרים של קרלסן והניסיון של עוזי מור, שבדקו כל פיסת מידע עליו. כמות הידע שהייתה למולנסטיין על הקבוצה והמועדון כשהוא הגיע לראיון הייתה עצומה"

לפני שנגיע לדרך העבודה של ההולנדי במכבי חיפה, נציץ לאחורי הקלעים של רגעי הבחירה בו. ובכן, למשרדו של יעקב שחר ברחוב המסגר בתל אביב הגיעו בתחילת חודש אוגוסט, כשבוע וחצי לאחר עזיבת רוני לוי, שלושה מאמנים בכירים. בחדר המתינו הבעלים שחר, סגנו והחשב עוזי מור, המנכ"ל אסף בן דב והמנהל הספורטיבי טור כריסטיאן קרלסן לשלושת המועמדים, שהשתכנו במלונות שונים באזור תל אביב. עוד לפני הפגישה, הארבעה קבעו לדרג כל מועמד שייכנס פנימה. אחד מהם יהיה המאמן הבא של מכבי חיפה אחרי עידן רוני לוי.

הראשון שנכנס היה אלן פראן הצרפתי שזכה בדאבל עם ליון ב-2008. "אני עובר בין חוויות, בין מדינות אקזוטיות", הסביר להם בין היתר פראן, בפגישה שארכה שעות. המשפט הזה כנראה חרץ את גורלו של הצרפתי, שדווקא הגיע מוכן לפגישה, עם מצגת מתוקתקת, רשימת המלצות ובקיאות ברשימת הסגל של מכבי חיפה. במועדון הבינו שהוא כנראה מגיע כדי לחוות משהו אחר בקריירה שלו, אז אמרו "נקסט", והמועמד הבא נכנס לחדר. היה זה רנה מולנסטיין.

ההולנדי לחץ את ידיהם, חייך ונשמע אופטימי מהרגע הראשון. הוא סיפר על הפילוסופיה שלו, דיבר על מנצ'סטר יונייטד ועל פרגוסון, והיה מאוד בטוח בעצמו. "זה מרתק אותי, באתי לבדוק", אמר להם והתעקש לסייר במתקן האימונים ובאצטדיון, וגם לשמוע כל אחד מהארבעה לפני שיחליט. פתאום, נראה היה שההתרשמות היא הדדית. למחרת, מולנסטיין סייר בכל המקומות, בחשאיות, ללא נוכחות עובדים או שחקנים של מכבי חיפה. השלישי היה מיקאל סטארה השבדי, שקבוצתו האחרונה הייתה דליאן הסינית וקודם לכן עמד על הקווים של גטבורג וא.י.ק סולנה השבדיות ופאניוניוס היוונית. הוא פרש את משנתו, סיפר על היכולות ועל הניסיון שלו ועשה רושם שהוא מאוד רוצה לאמן בישראל.

ברגע שהשבדי יצא מהחדר, החל הדירוג. לא כל הארבעה, תתפלאו, דירגו את מולנסטיין במקום הראשון. אבל הוא זכה למירב הקולות של "ועדת האיתור", והפער בינו לבין המועמדים האחרים לא השאיר מקום לוויכוח. "כשרנה סיים את הפגישה, עוד לפני שסיכמנו, היה ברור שיש מועמד מוביל", סיפר השבוע גורם במכבי חיפה. אבל הם קבעו יום נוסף לפגישות. כל השלושה הגיעו שוב, התבקשו להשיב על שאלות. בין לבין, קרלסן בירר פרטים נוספים על המועמדים שלו דרך סוכנים ומכרים במדינות בהן אימנו.

מולנסטיין החזיר תשובה רק למחרת. הוא אמר "כן", אחרי שהסיק מקרלסן שיש בסיס לעבודה עם צעירים, כפי שהוא דוגל, וההתרשמות הסתיימה. "זו לא הייתה החלטה פשוטה. היום השני היה קשה מאוד. סמכנו על הקשרים של קרלסן והניסיון של עוזי מור, שבדקו כל פיסת מידע עליו. כמות הידע שהייתה לו על הקבוצה והמועדון כשהוא הגיע לראיון הייתה עצומה", הסבירו בחיפה.

טור כריסטיאן קרלסן (מימין) עם אסף בן דב, יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
הם ראיינו אותו, גם מולנסטיין ראיין אותם. טור כריסטיאן קרלסן לצד אסף בן דב ויעקב שחר/אדריאן הרבשטיין
שחקנים תיארו כיצד הוא עובד איתם על מושגים בסיסיים בעולם הכדורגל, מה שגורם למבוכה מסוימת בחלק מהאימונים. "איך לעצור כדור או לתת פס בנגיעה, טכניקה, מושגים שקשה ללמד שחקן בגיל מתקדם. אם שחקן לא יודע לעשות את זה והגיע למכבי חיפה, הוא לא יידע לעשות את זה לעולם

אחרי שהבנתם איך ומדוע מולנסטיין נבחר לתפקיד, נחזור רגע לסקולס. שחקן מנצ'סטר יונייטד לשעבר הפך לדוגמה הבולטת ביותר למה שמולנסטיין מנסה להעביר לשחקנים שלו, אבל כאמור, ברשימה שלו מופיעות לא מעט דרישות שכלל לא קשורות לכדורגל. על לוח המודעות הוא מפרסם מדי משחק את הנתונים הסטטיסטיים של השחקנים שלו. כולם כמובן ממהרים לעמודה של המרחק אותו סיימו במשחק האחרון (זאת כנראה הייתה הסיבה להתלהבות היתר סביב הנתונים של קמיל ואצק), אבל זאת לא ממש המטרה שלו. מבחינת מולנסטיין, רשימת הדרישות מהשחקנים היא גדולה הרבה יותר.

נתחיל עם מה שכן קשור למשחק. האסיפות שלו ארוכות מהרגיל - חלקן אורכות כשעה - הרבה מעבר לאלו שמאמן ישראלי מעביר. הוא מקרין שם בעיקר קטעים של שלוש קבוצות: ברצלונה, באיירן מינכן וריאל מדריד. הוא מבקש מהשחקנים להתמקד בעיקר בארבעה מאפיינים חשובים:

1. דאבל פס נכון
2. העברת כדור מאגף לאגף
3. כדורי עומק מסוכנים קדימה
4. משחק בנגיעה

למולנסטיין חשוב מאוד שהשחקנים יבצעו את מה שהוא אומר. הוא מאמין שבטווח הארוך, הוא יוכל להביא את מכבי חיפה למקום הראוי לה. בינתיים, הוא מחזיק שלושה עוזרי מאמן (מיק פריסט, רנה סקובדאל וגוסטבו בוקולי) והפך אותם למאמני הגנה, קישור והתקפה.

אבל לא בטוח שכל מה שההולנדי עושה יכול לעזור לכדורגלן הישראלי. השחקנים שלו מתארים כי הוא עובד איתם על מושגים בסיסיים בעולם הכדורגל, מה שגורם למבוכה מסוימת בחלק מהאימונים. "איך לעצור כדור או לתת פס בנגיעה, טכניקה, מושגים שקשה ללמד שחקן בגיל מתקדם. אם שחקן לא יודע לעשות את זה והגיע למכבי חיפה, הוא לא יידע לעשות את זה לעולם", הם מסבירים, ומתארים כי לימוד הבסיס תופס זמן ארוך יחסית, לפעמים רבע שעה, בתחילת האימון. מולנסטיין, חשוב לציין, למד מאלילו ויל קורבר שטכניקה אינה כושר מולד ובאנגליה לימד לא מעט טכניקה (תשאלו את טום קלברלי). מיותר? התשובות באקדמיה של יונייטד.

אימון מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
מתחילים מהבסיס. אימון מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין
"אני יכול להרגיע, רנה לא ישלח אף אחד למכונת אמת. הוא פשוט מבקש שיקשיבו לו, מקצוענות לפני הכול. אם שחקן לא מבין אחרי ארבע או חמש אסיפות על מה הוא דיבר, הוא יחזור שוב"

בניגוד לתקופה קצרה בברונדבי, שם נטען כי ביקש מהשחקנים להשוות עצמם לבעלי חיים ושרק להם בוז באימונים כדי להתרגל למחאת הקהל, כדי להפוך את התהליך במכבי חיפה לנכון, מולנסטיין דורש הקשבה. לא ברור איך זה קרה, אבל באחת האסיפות האחרונות, סיפרו בקבוצה, המאמן נראה לא מרוצה בפעם הראשונה מאז הגיע לישראל. "הוא מעולם לא העיף שחקן מאימון, לעולם לא תשמע אותו צורח. רק מחלק מחמאות כל הזמן. אבל מה שקרה אז קצת הרגיז אותו. אפשר להבין. חוסר הקשבה זה משהו שרנה לא מוכן לעבור עליו לסדר היום", הסבירו בחיפה. הם מדברים כמובן על סוגיית "בוחן הפתע" שסיכם את האסיפות שערך המאמן בתקופה האחרונה. דקל קינן תרגם את השאלות של מולנסטיין, שבסך הכול ביקש מהשחקנים למנות עבורו את ששת המאפיינים של קבוצה גדולה עליהם חזר באסיפות, אבל אף אחד מהשחקנים לא ידע לענות.

אחרי המבוכה שנרשמה, נכנס למחרת מנהל הקבוצה רפי אוסמו לחדר ההלבשה וצרח על השחקנים. הוא ביקש מהם להפסיק להדליף ולכבד את המועדון. מולנסטיין, כמובן, לא אהב שהדברים יצאו החוצה. מה שלא כולם יודעים, הוא שלחלק מהשחקנים הבכירים הועבר מסר שמכבי חיפה "תעשה הכול כדי לאתר את המדליף". אחד השחקנים טוען כי שמע את המילה "פוליגרף" נזרקת לחלל האוויר, מה שיצר לא מעט חששות בחדר ההלבשה. "אני יכול להרגיע, רנה לא ישלח אף אחד למכונת אמת. הוא פשוט מבקש שיקשיבו לו, מקצוענות לפני הכול. אם שחקן לא מבין אחרי ארבע או חמש אסיפות על מה הוא דיבר, הוא יחזור שוב. אנחנו נותנים לו את כל הכלים להבין מה המאמן רוצה באמצעות מתורגמן, אבל חוסר הקשבה? פה הייתה בעיה", הסביר גורם במועדון.

ההולנדי חתום על חוזה לשנתיים, וכבר הצהיר שירצה להישאר כאן כל עוד התהליך יתקדם. בשיחה שנערכה לאחרונה עם קברניטי המועדון, מולנסטיין הסביר כי לא הובן כהלכה במהלך ראיון לאחר המשחק מול הפועל תל אביב, בו טען שמכבי חיפה מכוונת לאליפות. "הוא הסביר שהמטרה של המועדון באופן כללי היא לרוץ לכל התארים. כהצהרה, כתקציב, כמטרה", הדגיש מקורב למאמן. "התפיסה שלו היא לקדם צעירים. כמובן שיש לכך גם משמעות כלכלית, אבל המטרה שלו היא קודם כל להרחיב את הזהות". בשיחות עם המאמן סוכם כי המדיניות של מהפך בסגל תיפסק. לפי המדיניות הזאת, שחקן או שניים יצטרפו בינואר, עוד שלושה או ארבעה בקיץ, והבסיס לא ישתנה. האם זה יביא הישגים? מולנסטיין טוען שכן, בטווח הארוך כמובן.

רנה מולנסטיין מאמן מכבי חיפה עם יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. ברני ארדוב
הנשיא סומך על ההבטחה של המאמן ורוצה אותו לטווח ארוך. יעקב שחר לצד רנה מולנסטיין/ברני ארדוב

אנשים בסביבת המועדון, כאלה שכבר התנסו בחוויה דומה בעידן אלכסנדר סטנוייביץ', טוענים שלטווח ארוך לא מדובר במשהו שיחזיק מים במכבי חיפה. "אי אפשר להביא לכאן מישהו שעבד באקדמיה במנצ'סטר יונייטד, עם שחקנים שמקבלים תשתיות טובות בהרבה מאשר כאן, בכדורגל הישראלי הבינוני, ולצפות שהוא יוביל את המועדון הזה להישגים בטווח הקצר. אתה חושב שיהיה פשוט למכבי חיפה להחזיק אותו יותר משנתיים בלי תוצאות? מה יקרה אם הוא לא יביא גביע השנה, אם מכבי חיפה לא תתקדם למקום השלישי ותגיע גם העונה לאירופה? יתחיל כאן לחץ מטורף מהקהל. השאלה היא האם יענקל'ה מסוגל לעמוד בו".

באחת הישיבות שנערכו לאחרונה, הביע שחר סלידה ממושגי חוסר הזמן. הוא הסביר לנוכחים בה שמולנסטיין ימשיך בתפקידו לטווח ארוך, גם על חשבון הישגים. ההולנדי הסביר לו בשיחה ביניהם כי "אני יכול להבטיח שבעוד חמש שנים תראו את הפירות מהעבודה שלי". שחר די סומך על ההבטחה הזאת. השאלה היא האם, בשונה ממקרה סטנוייביץ' שביקש ללכת פעמיים במהלך התקופה שלו במכבי חיפה, מולנסטיין לא ייכנע ללחצים מהקהל, שדורש לראות כדורגל יפה וזהות מקומית שהולכת ותופסת מקום של קבע בהרכב שלו. "לא משנה כמה זמן רנה יעבוד כאן, אני יכול להבטיח לך דבר אחד", אמר לנו בכיר בחיפה השבוע. "היסודות במכבי חיפה ישתנו בעשר השנים הקרובות בוודאות. איך אמר לנו מולנסטיין בפגישה? רגרסיה היא חלק מתהליך והתקדמות. הוא לא יתפור חליפות אחרי ניצחונות, ולא יתלה מודעות אבל אחרי הפסדים".

כמה זמן הוא יהיה כאן, שאלתי.

"אני לא יכול להבטיח לך".

מאמן מכבי חיפה רנה מולנסטיין. ברני ארדוב
האם גם הקהל יגלה סבלנות לאורך זמן? רנה מולנסטיין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully