וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסביך הפנדלים של אגוארו: מה גורם לכוכב סיטי להחמיץ שוב ושוב?

16.10.2016 / 7:57

נגד אברטון רשם סרחיו אגוארו החמצת פנדל רביעית העונה ושישית ב-2016. מה עומד מאחורי הדרמה, והאם כדאי לפפ גווארדיולה למנוע מהחלוץ להתבזות כמו מרטין פאלרמו ודייגו מראדונה? הבלוג של יוכין מברר

אוהדי מנצ'סטר סיטי אחרי החמצת פנדל של סרחיו אגוארו. AP
מישהו מופתע? אגוארו אחרי עוד החמצה/AP

קון אגוארו היה מתוסכל במיוחד אחרי החמצת הפנדל אתמול (שבת) נגד אברטון. הבעת הפנים שלו שידרה תדהמה. כיצד ייתכן שהוא מחטיא פעמיים תוך ארבעה ימים? הרי ביום רביעי בלילה הוא פיספס בעיטה חשובה מאוד עבור ארגנטינה מול פרגוואי, והנבחרת הפסידה 1:0. כעת הוא שוב לא עמד בלחץ, והכותרות על הפנדלים הבעייתיים שלו רק מצטברים.

באוגוסט הוא כבר היה כוכב מנצ'סטר סיטי בסיטואציה דומה. במוקדמות ליגת האלופות נגד סטיאווה בוקרשט החמיץ קון מהנקודה הלבנה פעמיים תוך 13 דקות בפתיחת המשחק. למזלו, הוא גם הבקיע שלושער, הקבוצה ניצחה 0:5, וההחטאות הפכו ללא יותר מגימיק ביזארי. "אני יודע שצריך להשתפר בנושא, ואנסה לעשות זאת. אחרי ההחמצה הראשונה, הראש שלי הסתובב קצת, אבל חשבתי לעצמי שצריך להתעלם ולבעוט את הפנדל השני. הייתי צריך לשנות את הגישה, אבל זה לא הצליח", הוא אמר והבטיח להמשיך לבצע את הפנדלים גם בהמשך.

ואכן, היו לו הזדמנויות לאור ריבוי העבירות על שחקני סיטי ברחבות. הארגנטיני דייק נגד סטוק וסוונסי בליגה ומול מנשנגלדבאך בליגת האלופות, אבל אז הגיעה הדרמה בנבחרת, והרצף החיובי נקטע. באופן טבעי, הזכירו לו את ההחמצות נגד אסטון וילה ופריס סן ז'רמן באביב, והמאזן הכללי השנה הפך למדאיג.

אתמול, כאשר נכנס כמחליף, רצה אגוארו לשנות את המומנטום, אבל דווקא במצבים כאלה הסיכוי להחטיא גדול יותר. למארטן שטקלנבורח, השוער ההולנדי של אברטון שכבר הדף את הפנדל של קווין דה בראונה במחצית הראשונה, היה יתרון פסיכולוגי ברור מול האיש שמחמיץ יותר מדי. קבוצתו הובילה והיתה על הסוס, אז הוא עצר פנדל שני במשחק אחד. נוליטו חילץ נקודה עבור פפ גווארדיולה, אבל זו היתה נחמה קטנה. סיטי הרגישה שפיספסה שתי נקודות יקרות ואיפשרה לארסנל להשתוות אליה בפסגה.

עוד בנושא:
מנצ'סטר סיטי החמיצה שני פנדלים ב-1:1 מול אברטון
פפ אופטימי: "הגיע לנו לנצח, לבארסה יש חלק קדמי מופלא"

מאמן מנצ'סטר סיטי פפ גווארדיולה. GettyImages
מרוצה. בקושי. פפ/GettyImages

החשש להחמיץ מגדיל את הסיכוי להחמצה

להיבטים פסיכולוגיים יש השפעה עצומה על הפנדלים. בשבוע שעבר שוחחתי על כך עם בן ליטלטון, עיתונאי בריטי שחקר את הנושא והקדיש לו ספר, והזכרנו בין היתר את המאזן המטורף של דייגו אלבס, שהדף 19 מתוך 41 הפנדלים שנבעטו לעברו בליגה הספרדית, כולל שניים מול אתלטיקו מדריד בתחילת החודש. "בועטים נתונים ללחץ גדול יותר כאשר לשוער יש מוניטין של פנדליסט טוב, כמו אלבס או סמיר הנדאנוביץ'. הם מעריכים שבעיטה רגילה לא תספיק, מנסים לשנות את הטכניקה, או לבעוט קרוב ככל הניתן לפינת השער. כתוצאה מכך, הסיכוי להחטיא עולה", אומר ליטלטון. העובדה כי שטקלנבורח הדף אתמול פנדל אחד השפיעה ללא ספק על אגוארו.

באופן כללי, הביטחון העצמי של הבועט קריטי להצלחה. מחקר שביצע הסטטיסטיקאי ג'יימס גרייסון על דו-קרב הפנדלים העלה ממצא מדהים. שחקנים שניגשים לפנדלים המכריעים שעשויים לסיים את הדו-קרב ולהביא ניצחון מדייקים ב-94 אחוזים מהמקרים. לעומת זאת, שחקנים שניגשים לפנדלים המכריעים שעלולים לסיים את הדו-קרב בהפסד במקרה של החמצה, מדייקים ב-64 אחוזים מהמקרים בלבד. מיותר לציין כי איכות הבועטים הממוצעת זהה בשני התרחישים. ואולם, המחשבה על ניצחון קרוב, והצלחת הבועטים הקודמים, גורמת למבצע הפנדל לשלוח את הכדור לרשת. הפחד מהדחה קרובה וממשית, אחרי כישלון הבועטים הקודמים, גורם לאותו השחקן בדיוק למעוד. זה תקף, כמובן, לא רק לדו-קרב, אלא גם לפנדלים תוך כדי משחק. ככל שהחשש מפיאסקו גדול יותר, וככל שהאחריות גדולה יותר, כך עולה הסיכוי להחטיא.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
סרחיו אגוארו, מנצ'סטר סיטי. GettyImages
אפקט פסיכולוגי. אגוארו/GettyImages

כוכבים גדולים מחטיאים יותר

אגב, מחקר סטטיסטי מרתק נוסף העלה כי הכוכבים הגדולים נוטים להחמיץ ברגעים מכריעים הרבה יותר בהשוואה לשחקנים מפורסמים פחות. זה נכון בדו-קרב, כמו למשל הפספוס של רוברטו באג'ו בכדור האחרון בגמר מונדיאל 94' או ההחטאה של מרקו ואן באסטן בחצי גמר יורו 92', וגם במשחק רגיל – יעיד על כך זיקו שהחטיא פנדל גורלי נגד צרפת ברבע גמר מונדיאל 86'.

לא לחינם העניק מרצ'לו ליפי את הפנדל האחרון בגמר גביע העולם ב-2006 דווקא לפאביו גרוסו. המגן השמאלי לא בעט מהנקודה הלבנה מאז שיחק בליגת החובבים, אבל הפרופסור אמר לו: "אתה האיש שלנו בדקות ההכרעה", והזכיר את השער שהבקיע בדקה ה-119 בחצי הגמר מול גרמניה. למזלו של גרוסו, הבעיטה שלו היתה אמורה להבטיח ניצחון. כפי שאנחנו כבר יודעים, זה העלה מאוד את סיכוייו לדייק – והוא אכן דייק. לו גרוסו היה מחמיץ, הוא לא היה מתקרב יותר לפנדלים בחיים. ואולם, הנטייה הטבעית של הכוכבים הגדולים שונה הפוכה. אחרי החמצות, הם נחושים לתקן את הרושם ולהוכיח את עצמם, וכאן נעוצה הבעיה הגדולה.

פאביו גרוסו שחקן נבחרת איטליה חוגג שער. Thomas Kienzle, AP
אם הוא רק היה מחמיץ. גרוסו/AP, Thomas Kienzle

המשחק המטורף של מרטין פאלרמו

את הדוגמא הטובה ביותר לכך סיפק מרטין פאלרמו הארגנטיני, אשר החטיא באופן היסטורי שלושה פנדלים במשחק מול קולומביה בקופה אמריקה ב-1999. פאלרמו היה שחקן השנה בדרום אמריקה ב-1998, החשיב את עצמו לסופר-סטאר, וקיבל את הבמה בנבחרת כאשר גבריאל באטיסטוטה והרנאן קרספו העדיפו לא לקחת חלק בטורניר. הוא אמנם החמיץ את שני הפנדלים האחרונים במדי בוקה ג'וניורס לפני הקופה, אבל מאמן ארגנטינה מרסלו ביילסה בחר בו בכל זאת לפנדלסיט של הנבחרת.

את הראשון מול קולומביה הטיס פאלרמו למשקוף, והיריבה עלתה ליתרון זמן קצר לאחר מכן. ביילסה איבד את האמון בכישוריו מהנקודה הלבנה, וכאשר נשרק פנדל נוסף לזכות ארגנטינה דרש המאמן מהבלם רוברטו אז'אלה לבצע אותו. פאלרמו לא רצה לשמוע – הוא לא העלה בדעתו שאפשר להחטיא פעמיים, דחף את אז'אלה הצידה ושלח את הכדור לשמיים. לקראת הסיום קיבלה ארגנטינה פנדל נוסף, וגם הפעם לא היה לאז'אלה סיכוי לשכנע את החלוץ לוותר על ההתבזות. השוער מיגל קאלרו הדף, והחלוץ נכנס לספר השיאים. בעוד הוא בוכה בחדר ההלבשה, צרח עליו ביילסה וכינה אותו "אידיוט אנוכי".

מרטין פאלרמו במדי בוקה ג'וניורס. GettyImages
"אידיוט אנוכי". פאלרמו/GettyImages

הרצף המדהים של מראדונה

דייגו מראדונה יצא אז להגנת חברו הטוב, כי הוא ידע טוב מכולם מה גרם לפאלרמו להמשיך בנסיונותיו. לאחד הכוכבים הגדולים בתולדות המשחק לא היתה בדרך כלל בעיה עם פנדלים, ובתקופתו בנאפולי הוא הבקיע 15 פעמים ברציפות מהנקודה הלבנה. אלא שהבטחון העצמי הזה פעל לרעתו כאשר חזר לבוקה ג'וניורס. בעונת 1996, לקראת הפרישה, חלם דייגיטו להביא תואר אחרון לקבוצתו האהובה, אבל חמש החמצות פנדלים רצופות פגעו משמעותית בשאיפה זו.

זה התחיל במשחק מול ניואלס, ושתי דקות אחרי שמראדונה בעט את הפנדל החוצה ספגה בוקה את השער שגרם להפסד. חודש וחצי מאוחר יותר, עצר שוער בלגראנו את הפנדל של דייגו. זה לא הפריע לו לנסות שוב מול רוסאריו סנטרל, וגם הפעם זה נגמר רע. שוער ריבר פלייט חרמאן בורגוס הקניט את מראדונה לפני הדרבי והצהיר: "אם בוקה תקבל פנדל, אני רוצה שהוא יבעט כי הוא יחטיא". וזה אכן קרה – מראדונה בעט לעמוד, אם כי בורגוס לא ממש חגג בסיום כי ריבר הפסידה 4:1. לבסוף, החטיא מראדונה פנדל חמישי ברציפות נגד ראסינג, וזה היה גורלי. בוקה הפסידה, ו-ולס חגגה אליפות. "זו היתה קללה. חמש הבעיטות האלה סימלו את סוף הקריירה שלי", אמר מראדונה.

דייגו מראדונה נבחרת ארגנטינה חוגג מול נבחרת אנגליה 1986. GettyImages
זה קורה גם לגדולים ביותר. מראדונה/GettyImages

האם תהיה החמצה גם מול ברצלונה?

מצבו היה טוב יותר, לו היה מאפשר למישהו מחבריו לקבוצה לגשת לבעיטה, אבל כוכבים ברמתו לא מסוגלים לחשוב כך. לכן גם אגוארו לא נרתע אתמול מביצוע הפנדל. הוא רצה לקחת אחריות, למרות הפיאסקו מול פרגוואי, למרות שתי ההחטאות מול סטיאווה, למרות שהיה קר יחסית ונכנס למשחק דקות ספורות קודם לכן. כעת ברור שהוא זקוק לפסק זמן בביצוע הפנדלים על מנת למנוע מכדור השלג להתגלגל ולהאמיר לממדים מפלצתיים, אבל האם פפ גווארדיולה יקבל את ההחלטה הקשה?

ייתכן שתהיה תפנית חדשה בעלילה כבר ביום רביעי הקרוב, כאשר מנצ'סטר סיטי תתארח אצל ברצלונה בליגת האלופות. לפני שנה וחצי, במרץ 2015, כבר החמיץ אגוארו פנדל בקאמפ נואו, וחיסל את תקוות התכולים לבצע קאמבק סנסציוני במשחק הגומלין בשמינית הגמר. מארק אנדרה טר שטגן הדף אז את הבעיטה, והוא יתייצב מול הארגנטיני גם הפעם. אם ישרוק השופט לפנדל לזכות סיטי השבוע, יהיה מעניין מאוד לראות מי ייגש לנקודה הלבנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully