וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

NBA – גרסת הכדורגל האירופי: השינויים המתוכננים בליגת האלופות

13.9.2016 / 14:00

ריאל וברצלונה מקנאות בבורנמות', המועדונים הגדולים סוחטים את אופ"א כדי להגדיל רווחים והליגות המקומיות חוששות מ"גלישה לליגה סגורה דוגמת ה-NBA או ה-NFL האמריקאיות". לקראת חזרת ליגת האלופות: מי ירוויח מהשינויים המתוכננים, מי מנסה למנוע אותם ולאן הולך המותג?

AP

בווידאו: ברצלונה וסלטיק מתכוננות לחזרת ליגת האלופות

ליגת האלופות חוגגת העונה חצי יובל במתכונת הנוכחית, עם צאתה לדרך של המהדורה ה-25 של המפעל. 16 משחקים יתקיימו הערב (שלישי) ומחר בשלב הבתים, אבל עם כל כבוד לנעשה על כר הדשא ברחבי אירופה, המפגש הגורלי של ליגת האלופות יהיה בכלל בקונגרס אופ"א שייערך מחר באתונה, שם יתמודד אלכסנדר צ'פרין הסלובני מול מיכאל ואן פראג ההולנדי. אחד מהשניים יתפוס את מקומו של מישל פלאטיני כנשיא אופ"א, ועוד לפני שיתחיל במלאכת שיקום תדמיתו של הארגון, תוטל עליו משימה מיידית: הצלת ליגת האלופות.

מאז התגלו פרשיות השחיתות של פלאטיני, נוצר ואקום בהנהגת אופ"א, אותו ניצלו המועדונים הגדולים כדי לכופף את הגוף המנהל את הכדורגל האירופי. ראשי האימפריות מהליגות הגדולות איימו בחודשים האחרונים להיענות להצעות שקיבלו ממיליארדרים סינים ואמריקאים, ולהתנתק מאופ"א לטובת "סופר ליג" - ליגה חדשה וסגורה משלהם. למעשה, הם לקחו את ליגת האלופות כבת ערובה.

האיום הזה, שנחת על אופ"א בתקופה של אי ודאות, עם כתם תדמיתי וללא נשיא בפועל, הוביל למעין הודעת כניעה שפורסמה בסוף החודש שעבר. אופ"א הודיעה כי החל מעונת 2018/19, כל אחת מארבע הליגות הבכירות (ספרד, אנגליה, גרמניה ואיטליה) תקבל ארבעה כרטיסים אוטומטיים לליגת האלופות, ובנוסף תשונה שיטת הניקוד בדירוג הקבוצות וכן שיטת התגמול הכספי. ובקיצור, הגדולות והעשירות ימשיכו לגדול ולהתעשר.

אז מי ירוויח מהשינויים המתוכננים, מי מנסה לעצור את המהפכה, ובכלל: לאן הולך מותג הכדורגל המפורסם ביותר בעולם?

עוד בנושא:

אופ"א הודיעה: ארבע נציגות לליגות הבכירות בליגת האלופות החל מ-2018/19
באופ"א רוצים גם להעביר את משחקי ליגת האלופות לימי שבת
דיווח: שעות שונות למשחקי ליגת האלופות כדי להגדיל רווחים
ליגת האלופות חוזרת: ברצלונה מול סלטיק, ארסנל יוצאת לפריס

ליאונל מסי ברצלונה לוחץ ידיים עם כריסטיאנו רונאלדו ריאל מדריד לפני המשחק. רויטרס
בקרוב רק ב"סופר ליג"? כריסטיאנו רונאלדו עם ליאונל מסי/רויטרס

קודם כל, תזכורת. על פי הפורמט הנוכחי של שלב הבתים, שלוש הליגות הבכירות (בעונה הנוכחית: ספרד, גרמניה ואנגליה) מכניסות לבתי ליגת האלופות את שלוש הראשונות בטבלת הליגה המקומית ואילו הרביעית צריכה לעבור את שלב הפלייאוף. שלוש המדינות הבאות בדירוג (איטליה, פורטוגל וצרפת) מקבלות שני כרטיסים אוטומטיים וקבוצה שלישית במוקדמות, ואחריהן עוד שש ליגות שולחות את האלופה היישר לשלב הבתים. ועדיין, במפעל שקיבל אליו אלופות בלבד בעבר, יש העונה 15 לא-אלופות מתוך 32 משתתפות. אם השינויים המוצעים ייכנסו לתוקף, התופעה רק תתרחב.

על פי הצעת אופ"א לקראת עונת 2018/19, מחצית מהכרטיסים למפעל יונחו אוטומטית בכיס של ארבע הליגות הגדולות. בלי מוקדמות, בלי סיכונים. רומא לא תעמוד שוב במבחן הפלייאוף, הנציגות האנגליות לא תצטרכנה להזיע בדרך. הבאות בתור תהיינה צרפת ופורטוגל (שני כרטיסים לכל ליגה) ואחריהן רוסיה ואוקראינה וכנראה הולנד ובלגיה (כרטיס אוטומטי לאלופה). משמעות הדבר: 24 משתתפות בטוחות, ומי שמאבדות כרטיס אוטומטי לשלב הבתים הן המדורגות 11 ו-12 באופ"א (טורקיה ושוויץ כרגע). בנוסף, במסלול האלופות במוקדמות, בו משחקת גם אלופת ישראל, יוענקו רק ארבעה כרטיסים לשלב הבתים, בניגוד לחמישה כפי שהיה נהוג בשנים האחרונות. ובמילים אחרות: היי שלום, הרפורמה של פלאטיני.

המרוויחה הראשית מהשינוי המסתמן תהיה איטליה, שבשנים האחרונות איבדה את הנציגה הרביעית שלה ונותרה עם שתיים בטוחות ועוד אחת שצריכה לעבור את הפלייאוף (ובדרך כלל נכשלת). פתאום הסרייה A תיהנה שוב מארבע קבוצות בטוחות בשלב הבתים, כמו בימים הטובים. גם אנגליה, שחששה מאובדן הנציגה הרביעית בגלל הכישלונות בשנים האחרונות, תוכל לנשום לרווחה עם השינוי שיוציא את העוקץ משיטת הדירוג המוכרת כיום.

במסגרת השינויים המתוכננים, הוחלט כי גם שיטת התגמול לקבוצות תשתנה והבונוסים הכספיים יינתנו בהתאם למוניטין של הקבוצה לאורך השנים. פרט לכך, אף הועלתה הצעה כי מועדונים יצורפו למפעל על פי הערך ההיסטורי שלהם, גם אם לא הצליחו להעפיל דרך הליגה. לדוגמה, מנצ'סטר יונייטד ומילאן שנעדרות העונה מליגת האלופות, ראויות לכרטיס חופשי בזכות השם והעבר המפואר. הרעיון הזה לא נכנס להסכם בין אופ"א לארגון המועדונים האירופי שמייצג את הקבוצות הבכירות, אבל צפוי להופיע שוב כשהנושא ייפתח לדיון מחודש ב-2021 ובכל מקרה מלמד על הכיוון אליו נעה ליגת האלופות. NBA או NFL, בגרסת הכדורגל האירופי.

ויין רוני חוגג שער במנצ'סטר יונייטד. GettyImages
לא הצלחת בליגה? לא נורא, תקבל כרטיס לליגת האלופות על סמך ההיסטוריה. ויין רוני/GettyImages

אולם, ההכרזה הזו של אופ"א לא עברה בשקט. גוף הליגות המקצועניות של אירופה, המייצג את 24 הליגות הבכירות, האשים את הארגון בהפרת הסכם וב"חלוקה מסוכנת של המשחק". לטענתם, ההחלטה לבצע שינוי במפעל לא נעשתה בתיאום איתם ומדובר במחטף שמשמעותו הפרת מזכר ההבנות בין הצדדים. במסמך הזה התחייבו הליגות לא לקיים משחקים במסגרת מקומית במועדי המשחקים של מפעלי אופ"א, כדי להבטיח נתח צופים גדול יותר למשחקים הבינלאומיים. עם הפרת ההסכם מצד אופ"א, הסבירו נציגי הליגות, יש להם זכות לקבוע את לוח המשחקים כרצונם, בלי להתחשב באירועי ליגת האלופות או הליגה האירופית.

בפגישה שהתקיימה באמסטרדם, נכחו נציגי הליגות של אנגליה, ספרד, גרמניה, צרפת, סקוטלנד, פורטוגל, הולנד, רוסיה, שוויץ, שבדיה, דנמרק ואפילו הסרייה B האיטלקית. נציגי הסרייה A, המרוויחה העיקרית מהשינוי, לא היו שם. "אנחנו רוצים להביע את אכזבתנו מהרגרסיה והאפליה המסתמנת בכיוון החדש של אופ"א", אמר ניל דונקסטר, מנכ"ל הליגה הסקוטית. "צריך להיות איזון בין הערך הספורטיבי לבין הלחצים הפרסומיים, אחרת אנחנו מסתכלים בגלישה לעבר ליגה סגורה כמו ה-NFL".

בהודעה שפרסם גוף הליגות המקצועניות לאחר הישיבה, נטען כי למהלך כזה תהיה השפעה הרסנית על הליגות המקומיות והוא יוביל להגדלת הפער הכלכלי והספורטיבי בין המועדונים הגדולים באירופה למועדונים אחרים. "הודיעו על שינוי משמעותי ללא התייעצות עם מארגני הליגות המקומיות וללא תמיכתנו", נכתב שם. "אנחנו מבקשים שנשיא אופ"א הנבחר ישנה את ההחלטה". היו"ר לארס-כריסטר אולסון הוסיף: "אופ"א נכנסה למיטה עם מספר מצומצם של מועדונים, היא חוששת ללא כל סיבה. לאיומים האלה אין כיסוי. עבור רוב המועדונים, הליגות המקומיות יותר חשובות מהמפעלים הבינלאומיים ובטח יותר מליגת מפלט כלשהי".

באופ"א דחו את הטענות והבהירו כי התייעצו עם אנשי כל הליגות והמועדונים, אך לכולם ברור מה היה הטריגר להודעת הבזק. הספרדים גילו כי השינוי המוצע הגיע בעקבות השיחות (עליהן מספרים מאז תחילת המילניום) באשר לכינון "סופר ליג" אירופית. חאבייר טבאס, יו"ר הליגה הספרדית, הביע תמיכה בהצעה של המיליארדר הסיני וואנג ג'יאנלין להקים ליגה מתחרה לצ'מפיונס ליג, שכן הוא משוכנע כי מעבר יניב לקבוצות שלו הכנסות גבוהות. הספרדים מוטרדים מעסקאות הענק בנוגע לזכויות השידור באנגליה ואפילו גרמניה. במצב הנוכחי, מועדוני פאר כמו ברצלונה וריאל מדריד מקנאים בבורנמות' וברנלי. הודות לזינוק במחיר זכויות השידור שנמכרו ביותר מ-5 מיליארד ליש"ט, נועלת הטבלה בפרמיירליג קיבלה תגמול כספי של 97 מיליון ליש"ט. לשם השוואה, ריאל הסתפקה ב-81 מיליון ליש"ט מאופ"א לאחר הזכייה בליגת האלופות. הספרדים יודעים שאין להם דרך לייצר רווחים דומים ורוצים יותר כסף מאופ"א. אז את ההצעה הסינית הם מנצלים לצרכי מיקוח.

חביאר טבאס יושב ראש הליגה הספרדית. GettyImages
הצליח לכופף את אופ"א. יו"ר הליגה הספרדית חאבייר טבאס/GettyImages

להבדיל מתקופות קודמות בהן התנהל משא ומתן בעניין, בשנה האחרונה אופ"א נקלעה למשבר מנהיגותי והיה קל יותר לדחוק את הארגון אל הקיר ולאיים בעזיבה לטובת ליגה מתחרה. המועדונים הגדולים מדברים על עלייה של כ-20 אחוזים בהכנסות שיתקבלו ב"סופר ליג" משלהם. על פי הפשרה שעומדת כעת על הפרק, ובמסגרתה נכללים השינויים המתוכננים, בשלב מסוים תוקם מנהלת מיוחדת לליגת האלופות שתנוהל על ידי אופ"א והמועדונים בצורה שווה, וייעשה ניסיון למקסם את ההכנסות באמצעות העברת משחקים לסופי השבוע, על חשבון הליגות.

"אין לשינויים הללו כל קשר להצלחה של ליגת האלופות מבחינה מקצועית", הבהיר אחד המשתתפים בפגישה של נציגי הליגות באמסטרדם. "הכול סובב סביב הכסף. המועדונים הבכירים טוענים כי הם משקיעים יותר ומביאים יותר כסף למפעל, לכן מן הראוי שירוויחו יותר ושהשתתפותם לא תוטל בספק. אם היה לאופ"א נשיא חזק בפועל, אף אחד לא היה מעז אפילו להציב אולטימטום".

החל מרביעי בערב, העסק הסבוך הזה יונח לפתחו של נשיא אופ"א החדש. המועמד ההולנדי ואן פראג היה מעורב במשא ומתן מול המועדונים ולכן "אחראי לכניעה", לפי גישת מתנגדיו. מולו ניצב מתמודד צעיר יותר שהגיע אחרי תקופת השחיתות, צ'פרין הסלובני. הוא הכריז פומבית על כוונתו להיאבק בהגדלת הכוח של המועדונים הגדולים, זכה לתמיכת ההתאחדויות של גרמניה, צרפת ורוסיה (ולטענת יריבו גם קיבל את הגיבוי מנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו) והפך לפייבוריט לניצחון.

"ליגה סגורה לא באה בחשבון", הודיע צ'פרין בשבוע שעבר, בהבטחת בחירות שגרתית. "זו תהיה הכרזת מלחמה של המועדונים על אופ"א, ואף אחד לא מעוניין בזה. אם הם רוצים להגדיל את הרווחים, אנחנו נצטרך לעבוד על זה. זה אפשרי. ליגת האלופות זה המוצר הספורטיבי הטוב בעולם, אבל זה לא מגולם מבחינה כספית ולכן אנחנו צריכים לשתף איתם פעולה".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע (שמאל) עם ברנדן רוג'רס מאמן סלטיק. רויטרס
ברגע שהשינויים ייכנסו לתוקף, גם לאלופת סקוטלנד וגם לאלופת ישראל יהיה קשה יותר להגיע לליגת האלופות. ברנדן רוג'רס עם ברק בכר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully