וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה וחלום: קוסובו, הנבחרת הכי מרתקת במוקדמות יורובאסקט 2017

עם אפס משאבים, עם כוחות חמושים במגרש, כשברקע מאבק פוליטי מתמשך ובאוויר שערורייה דיפלומטית חדשה, קוסובו מפנטזת לזכות בהכרה עולמית דווקא דרך היורובאסקט. סיפורה של הנבחרת הכי לאומנית באירופה שתולה את כל תקוותיה במשיח אמריקאי

AP

בווידאו: הפרומו של נבחרת קוסובו למוקדמות היורובאסקט

ג'סטין דולמן הבין מהר מאוד לאן הגיע. זמן קצר אחרי שנחת בפרישטינה ועשה את דרכו אל עבר האולם בו התקיים האימון של קוסובו, הנבחרת אותה ייצג הקיץ על אף שאין לו שום היכרות מוקדמת איתה, הוא גילה שנחת באזור מלחמה. "התקרבתי לאולם וראיתי שמכתרים אותו מאבטחים חמושים. בהתחלה זה היה קצת מפחיד, חשבתי שאני הוזה, אבל התרגלתי די מהר", סיפר פורוורד ברצלונה לתקשורת הספרדית.

דולמן אולי התפלא, אבל בקוסובו של שנת 2016 - שמונה שנים אחרי הכרזת העצמאות, 17 שנים אחרי המלחמה הנוראה - זהו מחזה שגרתי, הגם כשמדובר במרחב נייטרלי כמו ספורט. רק לפני שנתיים הובאה בפני ראשי פיפ"א הדרישה לבטל את חברותה של קוסובו בארגון בעקבות תקרית מתוקשרת במהלכה שחקני נבחרת הכדורגל שלפו אקדחים בחדר ההלבשה; רק לפני שנה משחק הכנה של הנבחרת הפך למפגן פוליטי פרו-סרבי שכמעט והוביל לעימותים אלימים ביציעים;

מאז נרשמו כמה התפתחויות היסטורית בקוסובו מנקודת מבט ספורטיבית: הוועד האולימפי אפשר לקוסוברים לרשום משלחת לריו 2016, ואחת ממנה, הג'ודוקא מאילנדה קלמנדי שהתחרתה בקטגוריה של עד 52 ק"ג, עשתה היסטוריה כשזכתה במדליית זהב ראשונה בתולדות המדינה. פיפ"א ואופ"א הכירו סופית בעצמאות של קוסובו והתירו לה להשתתף בטורנירים השונים. ובעקבותיהן גם פיב"א אימצה את הקו ונתנה לקוסוברים מקום במוקדמות יורובאסקט 2017.

נבחרת הכדורסל, שתחל את הופעותה ההיסטורית במוקדמות היום עם מפגש מול סלובניה השכנה, דורשת תשומת לב מיוחדת: היא מורכבת מערב רב של שחקנים שנאספו מקצוות תבל, חלקם קשורים למדינה בעבותות וחלקם שמעו עליה לראשונה לפני כחודש. והיא מונהגת בידי כוכב אמריקאי שהגאווה הלאומית הונחה על כתפיו ביום בהיר אחד.

ווצ'ביץ', דראגיץ' ובן גורדון: הכל לקראת מוקדמות היורובאסקט

ג'סטין דולמן שחקן ברצלונה בכדורסל חוגג. GettyImages
חיזוק משום מקום. דולמן/GettyImages

כיאה לנבחרת הכי לאומנית באירופה נכון לעכשיו, משחק הבית הראשון של קוסובו ייערך ביום שבת נגד אוקראינה, דווקא אחת המתנגדות הגדולות להכרה בעצמאותה. אוקראינה התייצבה לימינה של סרביה במאבק הדיפלומטי הניטש על זכות הקיום של קוסובו כמדינה עצמאית, והפכה במשך השנים לשנואה במיוחד בקרב הרוב האלבני במדינה הקטנטנה. עכשיו שתי האויבות הפוליטיות ערוכות לסדרת מפגשים, שניים של נבחרות הכדורסל ושניים של נבחרות הכדורגל, שאף הן תאבקנה זו מול זו במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018. אבל מרבית האש תופנה ככל הנראה למפגשים בין הנבחרות בכדורסל, בעיקר משום שהם יתקיימו לפני כן.

המתח בין המדינות כה גדול, עד שהאוקראינים ייאלצו לנדוד לווילנה שבליטא כדי לארח ב-14 בספטמבר את משחק הגומלין. ממש כמו מכבי תל אביב שטסה לווירטון ולבריסל שבבלגיה כדי לשחק נגד יריבות מהגוש הסובייטי בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת.

המשחק ייערך בעיר מיטרוביצה, שנמצאת בלב המחלוקת הפוליטית והמדינית באזור. זו עיר שבחציה נמצאת תחת שליטה של סרביה, ובחציה נתונה לשלטון של קוסובו. אולם הכדורסל המקומי יכול להכיל רק 3,000 צופים, אבל לאיש אין ספק ששום כיסא לא יישאר מיותם. איש גם לא יודה בכך שמספר האוהדים צפוי להיות גבוה בהרבה ממספר המושבים.

"ההתרגשות גדולה. אנחנו יודעים שאנחנו עושים היסטוריה, שאנחנו חלק מההיסטוריה, ששמנו ייכתב בספרים", אומר ארולד בלגו, נשיא התאחדות הכדורסל של קוסובו, בראיון לוואלה! ספורט. "השחקנים מבינים באיזה רגע הם עומדים ליטול חלק. האווירה במיטרוביצה תהיה חמה. אני כבר מדמיין את האוהדים שלנו שרים את ההמנון".

עימותים עם המשטרה בפרישטינה, בירת קוסובו, לאחר מעצרו של מנהיג אופוזיציה בולט. רויטרס
ככה זה נראה ביומיום. עימותים עם שוטרים בפרישטינה/רויטרס

בלגו, שלצד המאמן ארבן קראסניקי ליווה את נבחרת קוסובו מאז היווסדה בתצורתה הנוכחית, מנסה למצוא צידוקים הגיוניים להחלטת פיב"א לקיים את המשחק בווילנה במקום בקייב. "זה לא סוד שאוקראינה היא אחת המדינות שלא הכירו בעצמאותנו. ברגע שהאוקראינים התקשו לערוב לביטחוננו כשננחת בשטחם, בגלל כל המתח הביטחוני ששורר אצלם ובגלל הסיטואציה הרגישה שקשורה בנו, פיב"א הציעה את וילנה כעיר חלופית".

אבל במידה שתעשו את הבלתי ייאמן ותעפילו ליורובאסקט, שניים מארבעת הבתים יתקיימו במדינות שלא מכירות בעצמאותה של קוסובו ושאין להן יחסים דיפלומטיים איתכם: ישראל ורומניה. כיצד תנהגו במקרה שתשובצו לשחק אצלן?

"זה לא קשור. יש מדינות רבות שעדיין לא הכירו בנו, גם האו"ם עוד לא מקבל אותנו כמדינה. התארחנו בעבר בקפריסין, שאין לנו יחסים איתה ושאינה מכירה בעצמאותנו. לא תהיה לנו שום בעיה להופיע בישראל. התארחתי בעבר בתל אביב ובאילת, ואני תמיד אומר לחברים שלי בקוסובו: אם אתם רוצים לדעת איך אנשים צריכים באמת לאהוב את המדינה שלהם, תסתכלו על הישראלים".

שחקן נבחרת קוסובו דרדן ברישה. טוויטר, אתר רשמי
המתיחות הפוליטית הגיעה מהר מאוד גם למגרש. שחקני קוסובו/אתר רשמי, טוויטר

עד הרגע האחרון עמלו בהתאחדות של קוסובו כדי להרכיב את סגל השחקנים, ונתקלו בלא מעט קשיים בדרך. כך, למשל, נאלצה קוסובו לשלם קנס לפיב"א עבור המרת האזרחות של שלושה שחקנים שהופיעו בעבר בנבחרות של מדינות אחרות: דרדן ברישה, שקלע 13.2 נקודות למשחק במדי פולין ביורובאסקט 2011; אדמונד אזמי, ששיחק באלבניה; וייל קג'אניקו, אקס טורקיה.

"חווינו הרבה מאוד קשיים בדרך", אומר בלגו. "פיב"א מתייחסת אלינו כאל מדינה רגילה, ולא כפי שהיא צריכה - כאל מדינה חדשה, שיצאה מיוגוסלביה לשעבר. מלכתחילה, הם פסלו את ברישה, אזמי וקג'אניקו מלשחק בנבחרת שלנו, בגלל הכלל שאומר שאם ייצגת כבר מדינה אחת, לא תוכל לשחק בנבחרת נוספת. אבל זה הרי ברור מאליו מדוע הם שיחקו בעבר בנבחרות אחרות ולא בקוסובו - כי לא הייתה אז קוסובו בכלל.

בלגו מספר ש"לבסוף איפשרו לנו לצרף אותם לסגל רק לאחר ששילמנו 4,000 יורו על כל אחד. זו לא הייתה בשורה קלה לעיכול עבורנו, מאחר שאנחנו ארגון עני, אין לנו כסף מיותר, אבל האלטרנטיבה הייתה גרועה יותר. לא יכולנו להרשות לעצמנו לוותר עליהם ולהופיע בלעדיהם".

וזה לא היה הכל: בקוסובו בנו על צירופם של שני סלובנים - גזים מורינה (לשעבר שחקן נבחרת העתודה של סלובניה) ואריון קסטראטי (שהופיע לפני חמש שנים עם אולימפיה לובליאנה ביורוליג). "הגענו לסיכום עקרוני עם ההתאחדות הסלובנית שתשחרר אותם עבורנו, אבל ברגע שנערכה הגרלת מוקדמות היורובאסקט, והתברר שאנחנו באותו בית, הובהר לנו שאנחנו יכולים לשכוח מהשניים הללו".

דרדן ברישה במדי נבחרת פולין. AP
עד לא מזמן הוא היה בכלל שחקן נבחרת פולין. דרדן ברישה/AP

שם אחד מוכר ומפואר יעטר את הסגל של קוסובו בטורניר: פורוורד ברצלונה, ג'סטין דולמן. "קיבלנו מתנה מאלוהים", מתרגש הנשיא בלגו. "ג'סטין חיפש נבחרת באירופה לשחק עבורה, אנחנו היינו צריכים שחקן, וזה פשוט קרה. אנחנו לא משלמים לו. יותר מכך - אפילו כשההתאחדות הספרדית הבהירה לו שלא תכיר בדרכון הזה, ותמשיך להתייחס אליו כאל זר אמריקני, הוא לא היסס לרגע והמשיך ללכת איתנו. הוא האבא של השחקנים. מנהיג. כולם מביטים עליו בהערצה".

מדובר באחד התחלואים הגדולים ביותר בכדורסל האירופי: דולמן, כמו עוד עשרות שחקנים אמריקאיים שקיבלו אזרחות מזורזת , הרי יפיק לא מעט כסף מתוקף מעמדו החדש כבעל דרכון אירופי. ומנגד, במקרים נדירים זה גם עשוי לייצר טוויסט פנטסטי, סיפור מהאגדות - זר, אמריקאי, שהופך לאגדה במדינה אירופית ענייה ומסוכסכת שכמהה להצלחות. בו מקאלב שהוביל את מקדוניה למקום השלישי ביורובאסקט 2011 ונכנס לדפי ההיסטוריה של המדינה הבלקנית הצנועה עשה זאת לפניו, וכעת בקוסובו מפנטזים על תרחיש דומה. "קשה לחשוב שאגיע להישגים או שיאים דומים, אבל אני רוצה להאמין שיום אחד אוכל להתגאות בפני ילדיי שיש לי עדת מעריצים במקום שסביר להניח שהם לא מכירים. אעשה הכל כדי לשמח את קוסובו", צוטט דולמן לאחרונה.


ויש לנבחרת הזו גם קשר ישראלי. במהלך ההכנה למוקדמות היורובאסקט לבשו את מדי קוסובו שני מתאזרחים אמריקאים נוספים: הגארד סקוט במפורת', שנולד בניו מקסיקו ושמשחק בבילבאו הספרדית; ושון ג'ונס, שישחק העונה בהפועל ירושלים. שניהם נופו לבסוף מהסגל מכיוון שבטורניר הרשמי יכולה כל נבחרת לרשום רק מתאזרח אחד.

"סקוט, ובעיקר שון, צעירים יותר מדולמן, ואנחנו בונים עליהם לעתיד", אומר נשיא האיגוד. הלוואי שהיינו יכולים לשחק עם שלושתם בעת ובעונה אחת. אוהדי ירושלים יתאהבו בג'ונס. הוא שחקן נהדר ואדם מרשים. נהנינו מאוד מנוכחותו בקיץ הזה".

מי שנולד בפרישטינה ולא ישחק עם הנבחרת, אף שהיה יכול להיות כוכבה הגדול, הוא קנאן סיפאהי, חניכו לשעבר של ז'ליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה. "קנאן קיבל דרכון טורקי כבר כשהיה נער, ובחר להמשיך לשחק עם נבחרת טורקיה. הוא התחיל בנבחרת הנוער, ובקיץ הזה הופיע עם הנבחרת הלאומית בטורניר הקדם אולימפי".

קנאן סיפאהי, נבחרת טורקיה. AP
בחר בטורקיה. סיפאהי/AP

ולמה נשיא ההתאחדות מצפה מהקמפיין הקרוב? "אנחנו לא ממש יודעים למה לצפות, כי לא בחנו את עצמנו במסגרת רשמית מעולם. קיימנו משחקי הכנה בקיץ, בעיקר נגד נבחרות קולג'ים מארה"ב. ניצחנו בחלק מהמקרים והפסדנו בחלקם, אבל לא התפרקנו או הובסנו. ברור שעכשיו ניאלץ להתמודד מול רמה אחרת, גבוהה יותר. ברור גם שסלובניה היא הנבחרת החזקה בבית. המטרה שלנו היא לסיים במקום השני או השלישי כדי להגיע למוקדמות אליפות העולם. אנחנו לא משלים את עצמנו, ולא בונים על כרטיס לאליפות אירופה".

דבר אחד בטוח: גם אם זה לא ייגמר בהישג שיסב גאווה לאומית, תהיה מלחמה. ועוד איך תהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully