וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב עדין: לוקא דין נלחם על הקריירה לאחר שעבר לברצלונה בלית ברירה

14.7.2016 / 6:30

לוקא דין רצה להמשיך את ההצלחה ברומא, אבל פריס סן ז'רמן סירבה להוריד את המחיר, ההשאלה הסתיימה והמגן הצרפתי מצא את עצמו לפתע נמכר לברצלונה. האם התסריט הבעייתי יחזור ויסכן את הקריירה שלו?

AP

המקרה של לוקא דין מדגיש באופן מושלם את הבעייתיות בעסקאות ההשאלה שהפכו נפוצות מאוד בקבוצות הצמרת ברחבי אירופה בשנים האחרונות. לפני שנה היתה זקוקה רומא לסתום את החור שנפער באגף השמאלי בהגנה ושילמה לפריס סן ז'רמן 2.5 מיליון יורו על מנת לקבל לעונה אחת את הכשרון הצעיר.

המגן בן ה-23 עשה עבודה מצוינת באולימפיקו, השתדרג מאוד מקצועית ורצה להישאר בקבוצה. גם המאמן לוצ'אנו ספאלטי הדגיש ללא הפסקה עד כמה הוא מעוניין בהמשך שיתוף הפעולה איתו. ואולם, הפריזאים התעקשו לקבל 16 מיליון תמורת שחקן שהם לא צריכים, והמועדונים לא הגיעו להסכמה. לברצלונה לא היתה בעיה עם הסכום המדובר, ודין עשה את דרכו לקאמפ נואו עם לא מעט חששות. הוא מבין טוב מכולם עד כמה העסקה הזו מסוכנת להמשך הקריירה שלו, אך לא נותרה לו ברירה אחרת.

עוד בנושא:

עוד חיזוק לברצלונה: לוקא דין נרכש מפ.ס.ז' תמורת 16.5 מיליון יורו
נשיא הליגה הספרדית: "מסי הוא לא פושע, חשוב להמתין להחלטה הסופית"

שחקן רומא לוקא דין (מרכז). AP
פ.ס.ז' התעקשה ולוקא דין הפסיד/AP

ייתכן שדין עושה בלית ברירה טעות זהה לזו שביצע לפני שלוש שנים כאשר לא הצליח לעמוד בפיתוי והצטרף לפ.ס.ז' על תקן ההבטחה הגדולה של הכדורגל הצרפתי. והרי זה באמת נראה מושלם. הברזילאי הוותיק מקסוול היה המגן הפותח בעיר האורות, ורוב הפרשנים הניחו כי הנער ילמד ממנו וידיח אותו מההרכב בסופו של דבר. עונת הפריצה שלו בליל ב-2012/13 היתה פנומנלית, ואי אפשר היה להתעלם מכוח הפריצה המסחרר שלו לאורך האגף. מבחינה התקפית, הוא היה אחד המגנים הבולטים בצרפת, וזה לא ממש מפתיע, כי דין החל את הקריירה כחלוץ.

כנער, הפגין דין פעם סיומת לא רעה באקדמיה של ליל, אבל המאמנים הבחינו כי אינו מסוגל לשחק עם הגב לשער, ובשלב מסוים הוחלט שחייבים למצוא לו תפקיד חדש. כאשר לוקחים בחשבון סיבולת, מהירות ורגל שמאל חזקה, לא מפתיע שהוא שולב כמגן שמאלי, וההתלהבות במועדון הלכה והתעצמה. ההתמדה והנכונות ללמוד הרשימו מאוד את הצוות המקצועי. "מעטים השחקנים הצעירים שהפגינו נחישות כה גדולה. מבחינה מנטלית, לוקא היה הרחק לפני כולם. הוא התעלה אפילו על אדן הזאר מבחינה זו", אמר בזמנו מאמן הנוער ראשיד שיהאב, והשוואה להזאר שווה זהב בליל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
לוקא דין שחקן ליל. GettyImages
מה נשאר מההשוואות להזאר? דין בימי ליל/GettyImages

למה נחסם המעבר לליברפול?

המאמן רודי גרסיה לא היסס לזרוק את הנער, שכיכב בנבחרות הצעירות בכל הגילאים, למים העמוקים, והעונה המלאה הראשונה בליגה הבכירה היתה סנסציונית. אז פ.ס.ז' שמה 15 מיליון יורו על השולחן, ואף אחד לא היה מסוגל לסרב להצעה מסוג זה – לא ליל, ולא דין עצמו. עזיבתו של גרסיה לטובת רומא רק חיזקה אצל המגן תחושה שהוא צריך לעזוב את הקן, והקרב עם מקסוול על המקום בהרכב האלופה העשירה היווה אתגר קסום. לרוע המזל, הוא הפסיד בקרב הזה. במשך שנתיים לא הצליח הכוכב הצעיר להוציא את הברזילאי מההרכב. במקום להשתפר, הוא נעצר ודעך. הוא הפסיק להאמין בעצמו, והמועדון לא סייע לו. על אף שדידייה דשאן כלל את דין בסגל למונדיאל בברזיל, הפריזאים לא ממש ספרו אותו.

אז השחקן ביקש לעזוב בקיץ 2015, והצעות לא חסרו. ליברפול, למשל, היתה מוכנה לשלם הרבה תמורתו – ובדיעבד עמדת המגן השמאלי באנפילד באמת התגלתה כבעייתית במיוחד בעונה שעברה. אלא שסן ז'רמן לא רצתה למכור. "הוא צריך להישאר איתנו", אמר המאמן לורן בלאן. ואז נכנס לתמונה גרסיה. הוא לחץ בכל הכוח להחתים את חניכו לשעבר ברומא, וההנהלה עשתה מאמצים גדולים לעשות זאת. רכישה היתה בלתי אפשרית, אז ההשאלה היוותה פשרה הגיונית על הנייר. זו לא הדרך הנכונה לבנות סגל לטווח הארוך, אבל רומא מרבה בהשאלות מסוג זה בעידן המנהל הספורטיבי ואלטר סבאטיני.

מאמן פריס סן ז'רמן, לורן בלאן. GettyImages
דין היה בדרך לליברפול, בפריס החליטו אחרת. בלאן/GettyImages

באולימפיקו קיבל דין את הבמה הראויה. הוא היה שחקן הרכב בטוח, שרף את האגף, והאוהדים אהבו אותו, על אף שהוא לא היה מושלם מבחינה הגנתית. פיטוריו של גרסיה בינואר לא היו פשוטים מבחינתו, אבל הוא הסתדר מצוין גם עם ספאלטי שהחליף אותו. למעשה, המנטור האיטלקי תרם רבות לשיפור בעמידה הטקטית של דין, והחודשים האחרונים של העונה היו המוצלחים ביותר מבחינתו. "העזיבה של רודי הדהימה אותי, כי הוא המאמן הקרוב ביותר אלי, זה שהעניק לי הזדמנות ראשונה, וגם הביא אותי לאיטליה. אני חייב לו המון, אבל גיליתי שגם ספאלטי מאמן נפלא, ואני מעריך אותו מאוד. הוא יכול לעזור לי לעשות צעדים נוספים קדימה".

ספאלטי עצמו שיבח את דין, ולא ביקר אותו פומבית גם אחרי משחקים חלשים יותר, כמו נגד ריאל מדריד בשמינית גמר ליגת האלופות. באופן כללי, ברור שהמגן עדיין רחוק משלמות, וזקוק להמשיך לשחק על בסיס שבועי עם מאמן שסומך עליו ומאמין בו. ברומא היו לו התנאים הנכונים, וספאלטי הכריז: "כולנו רוצים שדין יישאר כאן באופן קבוע". ואולם, רומא סירבה לעמוד בתנאים של פ.ס.ז', שסירבה לוותר.

מאמן רומא לוצ'יאנו ספאלטי. GettyImages
חיבור מוצלח עם ספאלטי/GettyImages

ג'ורדי אלבה צריך להתחיל לחשוש?

דין לא היה מוכן לחזור לבירת צרפת, במיוחד כי לייבאן קורזאבה, יריבו הצעיר על המקום בסגל הנבחרת, כבר הוחתם כמחליפו בפ.ס.ז' לפני שנה. הוא היה עלול למצוא את עצמו על תקן אופציה שלישית בסדר העדיפויות של המאמן החדש אונאי אמרי, וגם המועדון לא היה מעוניין בו. הבעלים הקטארים בסך הכל רצו לעשות קופה ולמכור את דין במחיר גבוה יותר מזה ששולם תמורתו ב-2013. כך נגנזה מהמגן האפשרות להמשיך לעבוד במקום הנכון עבורו, והסוכנים נכנסו לפעולה על מנת למצוא אלטרנטיבות. לואיס אנריקה אותת להנהלת ברצלונה כי דין יוכל לשמש גיבוי טוב לג'ורדי אלבה, והעסקה נסגרה במהירות.

מבחינת בארסה, זו השקעה טובה, אם כי היה עדיף להתרכז תחילה בחיזוק עמדת המגן הימני אחרי העזיבה של דני אלבס ליובנטוס. ז'רמי מתיו, שהיה פעם מגן שמאלי פנטסטי, כבר לא יוכל לדהור באגף בגילו, ונמצא בסגל על תקן בלם בלבד. אדריאנו, שחקן הכלבו האולטימטיבי שאהב להיות מגן שמאלי מחליף כשהתעורר הצורך, בדרך החוצה מהקבוצה. המאמן ידע כי דרושה אלטרנטיבה לאלבה, למקרה של פציעה או עומס משחקים, ודין בהחלט עונה על ההגדרה. הוא אף עולה על אלבה בכל הקשור לחוסן פיזי טהור ומשחק ראש, אולם עדיין נחות ממנו ביתר הפרמטרים – נסיון, תיאום עם הקבוצה, עיתוי ההצטרפות להתקפות וסגירה טקטית באגף.

כאשר הצטרף דין לפ.ס.ז' לפני שלוש שנים, אחת המטרות היתה להיות בהרכב הנבחרת ביורו 2016 הביתי. הוא אמנם הועדף על פני קורזאבה ונכלל בסגל בזכות יכולתו ברומא, אך את הטורניר הוא ראה מהספסל בעוד פטריס אברה מקבל אשראי בלתי מוגבל. זה לא היה כיף, אך זה בדיוק מה שצפוי לקרות בקאמפ נואו, והקריירה המבטיחה שלו עלולה להיות בסכנה – אלא אם יעשה לאלבה את מה שלא הצליח לעשות למקסוול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully