וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומות חימר: ההזדמנות הגדולה של אנדי מארי בגמר רולאן גארוס

5.6.2016 / 8:00

מסתדר טוב יותר בלי מאמן, מתבגר בזכות הפיכתו לאבא, ומציג את הטניס הטוב ביותר בקריירה שלו על החימר. בעולם הטניס מעריכים שלאנדי מארי מעולם לא יהיה צ'אנס טוב יותר לזכות ברולאן גארוס, האם זה יספיק כדי להכניע את נובאק דג'וקוביץ'?

אנדי מארי טניסאי בריטי. GettyImages
הגיע לשיא בזמן הנכון, זה יספיק? מארי/GettyImages

אז זהו. קיבלנו את הגמר שכולנו רצינו וחיכינו לו כל כך. אז למה ניתן לצפות היום ב-16:00 בגמר רולאן גארוס? שני הטניסאים הכי טובים בעולם בקרב על מה שיהיה תואר רולאן גארוס ראשון של אחד מהם בקריירה. זה גם יהיה המשחק ה-34 בין שני היריבים הגדולים שנולדו בהפרש של שבוע אחד מהשני. נובאק דג'וקוביץ' מוביל 10:23, כשהוא מנצח את אנדי מארי ב-12 מ-14 המפגשים האחרונים ביניהם. בטורנירי גרנד סלאם המאזן ביניהם עומד על 2:7 מוחץ עבור הסרבי.

שלא כמו רפאל נדאל (26:23 לרעתו נגד דג'וקוביץ') ורוג'ר פדרר (23:22), שסוחבים מאזן שלילי יחסית סביר מול נולה, למארי יש מאזן חד צדדי לרעתו, אבל צריך לזכור שהוא לא נתקל בדג'וקוביץ' כשהוא בשיא והסרבי רק מתחיל לעלות, כמו שקרה עם נדאל ופדרר. למרות המאזן החד צדדי וכמה משחקים די מביכים מול דג'וקוביץ', לא נראה שמארי מגיע לקרב הענק על התואר בפריס כאנדרדוג הגדול שחשבו שיהיה. בטח לאחר שתי ההופעות הדי אומללות בתחילת הטורניר מול ראדק סטפאנק ומתיאס בורג האלמוני.

עוד בנושא

16:00, יורוספורט: נובאק דג'וקוביץ' מול אנדי מארי בגמר רולאן גארוס
דג'וקוביץ' בטוח בעצמו: "חצי הגמר היה המשחק הטוב שלי בטורניר"
גרבינייה מוגורוסה הפתיעה את סרינה וויליאמס וזכתה בטורניר הנשים
מוגורוסה חגגה את הזכייה: "עבדתי כל החיים כדי להגיע לרגע הזה"

הטניסאי סטן ואוורינקה. AP
נאלץ להתמודד עם המשחק הטוב ביותר של מארי על חימר אי פעם. ואוורינקה/AP

בחצי הגמר מול האלוף היוצא סטן ואוורינקה, שיחק מארי את משחק החימר הגדול בקריירה שלו ובכלל את אחד המשחקים הטובים שלו אי פעם. כמו שהוא בעצמו אמר בסיום: "שיחקתי את אחד המשחקים הגדולים שלי כאן היום, אני כל כך גאה, מעולם לא ציפיתי להגיע לגמר כאן. אני גאה מאוד. לשחק ברמה כזו בחצי הגמר של רולאן גארוס זה מספק אותי מאוד". כדי להבין את גודל ההופעה שלו בחצי הגמר מול האלוף המכהן, שווה לחזור אחורה ארבע שנים בדיוק. ברבע גמר רולאן גארוס 2012 מארי הפסיד 6:4, 6:7 (3), 6:3, 6:2 לדויד פרר במשחק שהיה הרבה פחות שקול מכפי שהתוצאה מספרת. זה היה משחק חד צדדי לחלוטין, בו מארי נע בין עצבים, קללות ותסכול לחוסר אכפתיות ואפטיות, משהו בסגנון "זה גם כך החימר המחורבן הזה, ווימבלדון זה מה שבאמת חשוב". זו הייתה רק הופעה אחת מבין רבות ברולאן גארוס שהבריטי יעדיף לשכוח.

ברור שבין ארבעת טורנירי הגרנד סלאם, רולאן גארוס תמיד היה תקוע למארי קצת כמו עצם גרון. לא זו בלבד שהבריטי עלה בפעם הראשונה בקריירה שלו לגמר בפריס, אלא שלפני כן הוא גם לא ממש היה קרוב להגיע לגמר שם. נכון שהוא הגיע שלוש פעמים לחצי הגמר, אבל פעמיים הוא הפסיד לנדאל בשלוש מערכות כשמראש ברור שאין לו יותר מדי סיכוי. בשנה שעברה הוא הצליח לחזור ממצב אבוד מול דג'וקוביץ', אבל לא היה שם כשהכסף באמת היה על השולחן והפסיד 6:3, 6:3, 5:7, 5:7, 6:1. אבל בשנתיים האחרונות כן קרה משהו בסגנון של מארי, הוא כן למד לשחק על חימר, ובעיקר לזוז על חימר. במשחק מול ואוורינקה, הוא הצליח להגיע לכל כדור והראה שהוא למד לגלוש על הבוץ, דבר שלא עשה טוב מעולם. אפשר לומר שזה הגיע עם הניסיון, אבל זה גם בא עם הרבה עבודה קשה ודגש על החימר, שבעבר היה סרח עודף בלוח השנה שלו.

אשתקד, ב-2015, מארי שיחק לראשונה כבר בטורניר מינכן על החימר וזכה בו. זה נתן לו הרבה ביטחון ואמונה ביכולת שלו על חימר והוא הוסיף גם את התואר במדריד. השנה, הוא זכה ברומא כשהוא מנצח את דג'וקוביץ' - התשוש מחצי גמר ארוך ומתיש שנערך 15 שעות לפני כן - בגמר. בגיל 28 (הגיל שלו בשנה שעברה) קשה מאוד לשנות הרגלים והעדפות. בטניס אומרים שאתה תמיד נתקע עם ההרגלים שמקנים לך כשאתה ילד. אחרת לכו תסבירו כל מיני חבטות מוזרות שיש בסבב. מארי ראוי להערכה עצומה על השינוי הגדול שעשה בגיל מבוגר וכשהוא כבר כוכב ענק ועשיר מאוד גם בלי לזוז כמו שצריך על חימר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. Dennis Grombkowski, GettyImages
הדברים עדיין תלויים בו. דג'וקוביץ'/GettyImages, Dennis Grombkowski

אפשר לומר שכשזה נוגע לחימר, הכול מתבשל על מארי על אש קטנה ולאט, אבל בהדרגה ובצורה מוצלחת. למרות שנים בברצלונה כנער, רק השנים הללו בסבב המקצועני חישלו ולימדו אותו לשחק על חימר וגם בטורניר עצמו הוא הלך והתחזק ככל שהימים חלפו. המשחקים שלו בשני הסיבובים הראשונים היו חלשים מאוד והוא שרד אותם די במזל. לאחר מכן הוא נראה הרבה יותר טוב מול איבו קרלוביץ' וג'ון איזנר ואחרי שתי המערכות הראשונות מול רישאר גאסקה ברבע הגמר, הוא כבר התעלה לטניס החימר הטוב ביותר ששיחק בקריירה.

בחצי הגמר מול ואוורינקה מארי אפילו שיפר את טניס החימר הטוב ביותר בקריירה ושיחק טוב יותר. זה קרה הרבה בזכות היכולת, אבל נראה שזה גם היה עניין של ריכוז וכוח פיזי אדיר. מארי היה שם בכל נקודה, הגיע לכל כדור אבוד והחזיר אותו למגרש, ובעיקר עבר מהגנה מטר וחצי מאחורי קו הבסיס להתקפה ואגרסיביות בתוך רגע. הוא כמעט ניצל כל הזדמנות לתקוף. מהשבירה המוקדמת שנתנה לו יתרון 1:2 בתחילת המשחק, אפשר היה לראות על מארי שהוא הגיע חד מאוד בניגוד למשחקים רבים שהוא מתחיל חלש ומשתפר לאט לאט.

ג'ון מקנרו טען כבר לפני כמה ימים שהשנה זו ההזדמנות הגדולה ביותר של מארי לזכות ברולאן גארוס כשאמר: "אין לי מושג אם הוא יצליח לשמור על היכולת הזו עוד הרבה זמן, אז לדעתי זו ההזדמנות הכי גדולה שלו. בקריירה שלו הוא שיחק נגד שלושת השחקנים הכי טובים שאי פעם שיחקו. הוא השתפר מאוד בזכות זה ויכול להיות גאה מאוד. אני חושב שהוא עושה את כל מה שהוא יכול".

אנדי מארי טניסאי בריטי. GettyImages
אולי הוא לא צריך מאמן? מארי/GettyImages

הרבה דובר בשנים האחרונות על המאמנים של מארי. היה את איבן לנדל, שעזב, במקומו הגיעה אמלי מורסמו וגם זה נגמר לא מזמן. גם כשהם שם וגם כשלא, המדורג מספר שתיים בעולם מוקף במעטפת מקצוענית ורצינית מאוד שכוללת בין השאר את טניסאי העבר הדי בינוני ג'יימי דלגאדו, שמשמש כ"עוזר המאמן" ומחוייב ללוות אותו במשך 35-40 שבועות בשנה, פיזיותרפיסט, מאמן כושר ועוד. אין ספק שמארי למד ולקח הרבה מכל אחד מהמאמנים שליוו אותו בקריירה והיו הרבה כאלה.

עם זאת, נראה שהיעדר המאמן עושה לו טוב. זה הופך אותו מזעפן וכעוס שתמיד צועק לתא שלו ועל המאמן שלו במהלך המשחקים, לאחד שתלוי רק בעצמו ואין לו על מי לצעוק ואת מי להאשים. כל האחריות עליו ונראה שזה גורם לו להתנהג בצורה בוגרת יותר ועושה לו לא רע. אם מארי יצרף מאמן, זה יהיה אחד שיחוייב ככל הנראה ללוות אותו רק בגרנד סלאמים ואולי בעוד כמה טורנירי מאסטרס במהלך השנה. כרגע נראה שהוא מסתדר די בסדר בטורניר גרנד סלאם גם בלי מאמן. אולי לידת בתו גרמה לו להתבגר מעט ולהחכים, אבל מה שבטוח הוא שעם התוצאות והיכולת קשה מאוד להתווכח.

ואחרי הכול ולמרות היכולת הבאמת אדירה שהציג מול ואוורינקה, צריך לזכור שמארי מגיע לגמר עדיין כאנדרדוג. נכון שחימר זה גם לא המשטח שדג'וקוביץ' הכי אוהב, אבל גם כך זה יהיה הגמר הרביעי שלו בפריס בחמש השנים האחרונות והשלישי ברציפות. הסרבי מחפש את תואר הגרנד סלאם היחיד בו לא זכה ואת החמישי שלו בששת הטורנירים האחרונים כדי להשלים דומיננטיות שלא הייתה בסבב מאז ימיו הגדולים ביותר של רוג'ר פדרר.

דג'וקוביץ' כל כך יותר טוב מכל השחקנים בעולם שהמשחק, כל משחק, תלוי רק בו. אם הוא ישחק כמו שהוא יכול ויודע לשחק, אז מארי יהיה צריך עוד הופעה מושלמת כמו זו מול ואוורינקה רק כדי לגרור אותו אולי לחמש מערכות ואולי איכשהו להפתיע אותו ב"משחק על מערכה אחת". כך או אחרת, מארי ייקח מהטורניר הזה המון להמשך הקריירה וגם למורשת שאחריו. או כמו שהוא אמר: "אני רוצה שהבת שלי תזכור הרבה רגעים יפים שלי מהטניס".

ג'ודי מארי אמו של הטניסאי הבריטי אנדי מארי. Clive Brunskill, GettyImages
ג'ודי מארי צופה באימון של אנדי/GettyImages, Clive Brunskill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully