וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה לצורך עליית מתח: מחזורי הסיום הדרמטיים בליגת העל

15.5.2016 / 13:00

סגנית מוליכה שמקבלת בראש, לחץ ספורטיבי, זרים שלא מקבלים כסף ומורידים ליגה. לרגל הקרבות של קרית גת ונס ציונה, בלוג פתיחת המחזור חזר למקרי עבר, ושב עם כמה מסקנות וטיפים

one

בווידאו: המפגש האחרון בין הפועל ירושלים ועירוני נס ציונה

מכבי קרית גת או עירוני נס ציונה תיפרדנה הערב (ראשון) מליגת העל. כדי לשרוד, תהיה חייבת נס ציונה לנצח בבית את הפועל ירושלים (20:45, ערוץ 1), ולקוות להפסד של היריבה הישירה לתחתית מול מכבי ראשון לציון (20:45, ערוץ 5). בכל סיטואציה אחרת, עופר ברקוביץ' ושחקניו ישרדו. לרגל מחזור הסיום הדרמטי, חזרנו לכמה מחזורי סיום מרתקים אחרים מהעבר, כדי לנסות ולהבין האם יש נוסחת קסם להישארות בליגה ממש לפני השריקה האחרונה.

כל העדכונים לקראת מחזור הסיום בליגת העל

עונת 1991/2

מי היה צריך את המשחק: רמת השרון ומכבי חדרה הגיעו למחזור הסיום שיכריע מי תצטרף לבית"ר תל אביב שקרסה בדרך לליגת המשנה. רמת השרון הגיעה עם יתרון של ניצחון, אך לחדרה היה ניצחון כפול על הקבוצה מהשרון שהשאיר אותה בתמונה, למרות שרשמה שמונה הפסדים רצופים. במחזור הסיום יצאה רמת השרון לאילת, שכבר נשארה בליגה, בידיעה שניצחון והיא שורדת. חדרה, שכאמור הייתה במומנטום שלילי, ידעה שאין יריבה נוחה מבית"ר תל אביב, ועוד בבית, כדי להעשאר בליגה.

מה קרה בפועל: שמונה הפסדים רצופים לא גרמו לשחקנים של חיים קימלמן לרעוד במאני טיים. הם ניצחו את בית"ר תל אביב 78:85 ונצמדו למקלטי הרדיו כדי לשמוע האם גם רמת השרון עומדת במשימה שלה ומשלימה ניצחון חמישי בשבעת המחזורים האחרונים. חמישה שחקנים קלעו ברמת השרון בספרות כפולות, כשמעל כולם זופי אבדיה האדיר, אלא שהצמד הפנטסטי של אילת - ג'ו דאוסן ובריאן ראוסם קלעו 27 נקודות כל אחד, בדרך ל-92:96 שהשאיר דווקא את חדרה בליגה הראשונה.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? שאם כבר פוגשים במחזור הסיום קבוצה שאין לה על מה לשחק, עדיף שזאת תהיה קבוצה ללא יכולת.

שחקן העבר ג'ו דאוסון (מימין). ברני ארדוב
השאיר את חדרה בליגה. ג'ו דאוסון/ברני ארדוב

עונת 1992/3

מי היה צריך את המשחק: הפועל גבת ומכבי חיפה נלחמו על הירידה במחזור הסיום, אחרי לא מעט תהפוכות בשבועות האחרונים של העונה. שתי הקבוצות הגיעו במאזן זהה, אך היתרון במאבקים הפנימיים היה של גבת שאירחה במשחק ביתי כמעט בלתי אפשרי את גליל עליון של עונת הדובדבדנים. מכבי חיפה ידעה שאם תנצח ברוממה את מכבי רמת גן, שלא שיחקה על כלום באותו ערב, היא אמורה לשרוד. באותם ימים השמועות היו כי רמת גן תיתן את המשחק לחיפה כי שתיהן שיחקו עם אותו ספונסר - "שיש אלוני".

מה קרה בפועל: השחקנים של יריב ורשיצקי לא הצליחו להפתיע את גליל עליון, הפסידו 88:73, ועיקר תשומת הלב עברה לרוממה, שם הקבוצה של ארי רוזנברג, ששימש כמאמן-שחקן, הייתה חייבת לגבור על רמת גן של אפי בירנבוים. רמת גן הציגה משחק לחימה ללא פשרות, ולמרות הקריאות של הקהל ממול, גברה 78:81 על חיפה, ושלחה אותה לליגה השנייה.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? שאולי כדאי להפעיל קצת לחץ על הקבוצות היריבות, עבורן המשחק קצת פחות חשוב, כדי לחדד את המושג ספורטיביות.

מאמן בני הרצליה אפי בירנבוים. ניב אהרונסון
הלחץ הספורטיבי עזר. אפי בירנבוים/ניב אהרונסון

עונת 1996/7

מי היה צריך את המשחק: בני הרצליה הגיעה למחזור האחרון למשחק חוץ נגד גבעת שמואל, כשלשתיהן, כמו להפועל חולון ומכבי רמת גן, מאזן 12:7. הפועל תל אביב כבר שיחקה את המשחק האחרון שלה, שבוע לפני כן, כשהפסידה בחוץ להפועל אילת, משתי קליעות עונשין דרמטיות של שמעון אמסלם, הסמל שלה דאז שעבר לדרום באותה עונה. ניצחון של הרצליה על גבעת שמואל והיא נשארת, כשהפועל תל אביב מצטרפת להפועל צפת שהתפרקה במהלך העונה. הפסד, והיא יורדת במקום האדומים.

מה קרה בפועל: לגבעת שמואל כנראה מעולם לא היו כל כך הרבה אוהדים כמו במשחק ההוא, כשכמה מאות אוהדי הפועל תל אביב באו לדחוף את הקבוצה לניצחון. אלא שכמו בהפסד שלהם לאילת, גם הפעם האקסים לא זכרו להם חסד נעורים. ליאור ארדיטי צלף 18 נקודות, הורחק לאחר מכן, הוביל את הרצליה לניצחון 53:63, ואת הפועל ללאומית.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? כמו בלא מעט מקרים - כשקבוצה אחת צריכה את הניצחון קצת יותר מהשנייה, רוב הסיכויים שהיא גם תשיג אותו.

ליאור ארדיטי שחקן מכבי תל אביב לשעבר. ברני ארדוב
לא זכר חסד נעורים. ארדיטי/ברני ארדוב

עונת 1997/8

מי היה צריך את המשחק: שלוש קבוצות נאבקו על שתי מקומות בליגת העל. הפועל חולון, שהורידה את מכבי נתניה שבוע קודם לכן, הגיעה מתחת לקו האדום, והייתה חייבת לנצח את רעננה, השנייה בטבלה, כדי להשאיר לעצמה סיכוי. ניצחון של חולון היה מבטיח הישארות אם אחת משתי הקבוצות שמעל הקו - מכבי גבעת שמואל, שהתארחה בראשון לציון שנלחמה על ביתיות בפלייאוף, וקרית מוצקין, שהתארחה באילת, ושיחקה רק על המיקום שלה, היו מפסידות.

מה קרה בפועל: המשחק המשמעותי לכולן היה זה שבחולון. רעננה, קבוצת על במושגים ההם, "פשוט לא באה לשחק", כפי שאמר לפני מספר שנים שחקן הקבוצה רותם ארליך. המשחק שם היה גמור עוד לפני שהתחיל - חולון טיילה בדרך לניצחון קל 51:69, ורצה לשמוע ברדיו מה קורה עם גבעת שמואל וקרית מוצקין. הגבעה נפלה מול ראשון לציון של דורון ג'מצ'י שהפציץ 28 נקודות, ואילו קרית מוצקין, זאת שמצאה את עצמה בסופו של דבר בלאומית ב', הפסידה באילת 85:80.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? שלפעמים גם דברים לא צפויים קורים במחזור הסיום. וגם שמוטב שאנשי קרית לא יבנה על כך שהפועל ירושלים תנצח את נס ציונה כל כך בקלות.

דורון ג'מצ'י אוהד מכבי תל אביב. קובי אליהו
לו תמיד היה על מה לשחק. ג'מצ'י/קובי אליהו

עונת 1998/9

מי היה צריך את המשחק: ערב המחזור האחרון גבעת שמואל כבר ירדה ללאומית ב', ואילו הפועל תל אביב ובני הרצליה נלחמו על המקום בליגה. הרצליה הייתה תלויה רק בעצמה: ניצחון על הפועל חולון (שניסתה לשפר עמדות) - והיא נשארת בליגה. הפועל תל אביב, שרשמה ארבעה ניצחונות בסיבוב השני, כולל על הרצליה וגבעת שמואל מחזור לסיום, ידעה שאם תפתיע את גליל עליון והרצליה לא תכניע את חולון, תימנע מירידה.

מה קרה בפועל: עוד בבוקר המשחק הסיפור הוכרע. קרטיס מקנטס לא קיבל כסף, הטלוויזיה בביתו נותקה בלילה שלפני המשחק, וכתוצאה מכך החליט לא לנסוע לכפר בלום. רוני בוסאני נשאר עם סגל דל במקרה הטוב, והצליח לשמור על הקבוצה שלו בתמונה למשך שלושה רבעים, לפני ששלישיית הזרים של גליל - ארנולד, אלסטון וצ'יזמיץ' - גמרו את המשחק בדרך לניצחון משכנע 65:94 וירידת ליגה של האדומים. הרצליה? היא נאבקה בחולון ויצאה עם ניצחון משכנע 80:85, שהיה משאיר אותה בליגה בכל מקרה.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? לשלם לזרים בזמן, במיוחד לפני משחק כזה. המשחק בין הרצליה לחולון באותה עונה מזכיר מאוד את המשחק בין קרית גת לראשון לציון מבחינת חשיבות, מה שמוכיח שמי שצריך את המשחק יותר, כנראה גם ייקח אותו.

קרטיס מקנטס עירוני רמת גן. ברני ארדוב
עשה מעשה. מקנטס/ברני ארדוב

עונת 2013/14

מי היה צריך את המשחק: בני הרצליה ומכבי אשדוד הגיעו למחזור הסיום הדרמטי בלחץ גדול ובשוויון נקודות. הרצליה, שהייתה במצב טוב יותר, ידעה שהיא תלויה רק בעצמה - לא מציאה גדולה לקבוצה שניצחה פעם אחת בלבד בתשעת המחזורים הקודמים - ואם תנצח בבית את הפועל אילת, תישאר. מנגד, אשדוד שכבר כמעט ירדה בהרצליה כמה שבועות קודם לכן אך הפתיעה עם ניצחונות רצופים, הייתה חייבת לנצח בבית את הפועל חולון ולקוות שהרצליה תפסיד להפועל אילת, אחרת תרד ללאומית.

מה קרה בפועל: מחצית גדולה של טריקו וויט הלחיצה מאוד את הרצליה, שירדה להפסקה בפיגור 6, בעוד אשדוד פיגרה ב-7 נקודות הקבוצה של מולי קצורין הצליחה לבצע מהפך בסיום הרבע השלישי ועלתה ליתרון מבטיח, ובדקות הסיום, כשראתה את הקבוצה של עודד קטש כמעט מובלת על ידי יובל נעימי לקאמבק, שמעה כי אשדוד התפרקה בבית נגד הפועל חולון. בסופו של יום הרצליה חילצה ניצחון ביתי קשה, 79:80, אשדוד הפסידה לחולון וירדה ללא קשר לתוצאה של יריבתה. מספר שבועות לאחר מכן בכל זאת נשארה בליגה, על השולחן הירוק.

מה נס ציונה וקרית גת יכולות ללמוד? שגם אם הקבוצה ממול לא צריכה את המשחק, היא תבוא לשחק, מה שיקשה מאוד על הכתומים. ועוד יותר חשוב - גם אם ירדת ליגה כמו מכבי אשדוד, אתה תמיד יכול להשאר כמה שבועות לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully