וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפספסו את הטור: טור כריסטיאן קרלסן הוא הצ'אנס של מכבי חיפה

12.5.2016 / 7:00

על הנייר, טור כריסטיאן קרלסן, איש מקצוע בעל שם עולמי וניסיון עצום, פשוט גדול על מכבי חיפה. הסכמתו להגיע למועדון של יעקב שחר מהווה צ'אנס נדיר והירוקים חייבים לנצל אותו עד תום. מיכאל יוכין מכיר לכם את העילוי הנורבגי שהפך תחביב למקצוע

one

הבשורה שיצאה אתמול ממכבי חיפה מהפכנית בכל קנה מידה. יעקב שחר לא רק החליט סוף סוף להקים פונקציה של מנהל ספורטיבי במועדון, אלא הצליח לגייס לתפקיד החדש איש מקצוע מהשורה הראשונה. טור כריסטיאן קרלסן הנורבגי הוא שם דבר בכדורגל האירופי, אדם מוערך מאוד עם נסיון עצום על אף שהוא רק בן 40, ובעל קשרים ענפים מאוד ברחבי תבל. לרשותו עומדת רשת של מאות סקאוטים, אשר חלקם החלו לעבוד בתחום ביוזמתו הישירה. הוא מכיר עשרות סוכנים, היה מעורב בעסקאות ענק של כוכבי על, נטל חלק פעיל בניהול מועדוני כדורגל במדינות רבות, ומיודד באופן אישי עם בכירי העיתונאים. עצם הסכמתו של קרלסן להיענות לאתגר בחיפה מהווה הישג כביר עבור שחר.

מעשה בצעיר נורבגי שהיה פריק של כדורגל ושאף להפוך את אהבתו למקצוע. בגיל 21 הוא עזב את מולדתו, עבר ללונדון, החל לכתוב טורים בעיתונים והרשים בידע העצום אודות המשחק ברחבי העולם. פגישה מקרית עם איליה קנציג היתה מכוננת עבורו. קנציג, שווייצרי ממוצא רוסי, היה מטאור צעיר בפני עצמו, אשר מונה תפקיד ניהולי בכיר בגראסהופרס בהיותו בן 21. החיבור עם קרלסן היה פורה במיוחד עבור שני הצדדים.

מאמן מכבי חיפה רוני לוי עם הנשיא יעקב שחר והמנהל המקצועי תור-כריסטיאן קרלסן. מכבי חיפה, אתר רשמי
נעים להכיר. קרלסן בתמונה ראשונה/אתר רשמי, מכבי חיפה

שותף להחתמת לוסיו וברבאטוב

"לטור כריסטיאן היה ידע עצום. בשנות ה-90' לא היה אינטרנט, ולא היה קל לחפש שחקנים במקומות כמו גאורגיה או איי פארו. היה מועיל מאוד למצוא מישהו עם יכולת של קרלסן", סיפר לימים קנציג. הנורבגי עבד במחלקת הסקאוטינג של גראסהפורס במשך שנתיים עד 1998, ואז הצטרף לצוות של גרהאם טיילור בווטפורד הלונדונית. בזכותו הגיע לשורות הצרעות החלוץ האיסלנדי היידור הלגוסון שהפך לאחד הכובשים הפוריים בתולדות המועדון.

בינתיים קודם קנציג לתפקיד ניהולי בכיר בלברקוזן, שבנתה סגל נפלא וחלמה על אליפות בונדסליגה ראשונה בתולדותיה. כלל לא מפתיע שהשווייצרי רצה את קרלסן לצידו, והנורבגי הגיע לגרמניה בשנת 2000 על מנת להצטרף לצוות הסקאוטינג של המועדון. "אין יותר טוב מזה – התחביב והמקצוע משתלבים זה בזה. זו משרת החלומות שלי", אמר אז קרלסן בראיון ראשון לתקשורת הנורבגית.

בתקופה זו הוא פיתח קשרים ענפים מאוד בדרום אמריקה, והיה מעורב בהחתמתו ב-2001 של הבלם הברזילאי הנפלא לוסיו, וגם ברכישתו של המגן הארגנטיני דייגו פלאסנטה. גם דימיטאר ברבאטוב בן ה-20 הגיע ללברקוזן מצסק"א סופיה במעורבותו. כעבור שנה הוחתם הבלם הברזילאי ז'ואן, שהפך לימים לשחקן מפתח בנבחרת. בעידן קנציג וקרלסן, עם המאמן הססגוני קלאוס טופמולר על הקווים, היתה קרובה לברקוזן לזכיה באליפות ב-2002, ואף הגיעה באותה עונה לגמר ליגת האלופות בו הפסידה לריאל מדריד.

עוד באותו נושא

רוני לוי ימשיך בעונה הבאה במכבי חיפה, שצירפה מנהל ספורטיבי זר

לכתבה המלאה
דימיטאר ברבאטוב שחקן מנצ'סטר יונייטד. Jamie McDonald, GettyImages
הביא את ברבאטוב לגרמניה/GettyImages, Jamie McDonald

בספר אודות התפתחות הסקאוטינג מאת רפאלה פולי מוזכרת הגישה של קנציג וקרלסן כפורצת דרך. במקום לסמוך על סוכנים וסוכנויות, הם יצרו רשתות סקאוטינג עצמאיות ותיגמלו עיתונאים ומאמני קבוצות חובבים על דיווחים שוטפים. רק לאחר קבלת דוחות מפורטים מטעמם, טסו אנשי לברקוזן, ובראשם קרלסן, לעקוב אחרי יעדי הרכש הפוטנציאליים בעצמם. בכל נסיעה, הועמקו הקשרים וגויסו מקורות חדשים לרשת הענפה.

האנובר השאפתנית הצליחה לפתות את קנציג מלברקוזן ב-2004, וגם קרלסן עבר יחד איתו. הפעם זכה הנורבגי לתואר מחייב ומונה באופן רשמי למנהל מחלקת הסקאוטינג. ואולם, הצלחת הצמד היתה פחותה במועדון החדש, וההתמקדות בשוק הסקנדינבי לא הניבה את התוצאה הרצויה. אוהדי האנובר גילו תסכול רב משחקנים כושלים שהוחתמו בתקופת קנציג, והקדציה של החברים הסתיימה בחלוף שנתיים. מאז הם לא עבדו עוד ביחד באופן מסודר, אך שמרו על הקשר. בימים אלה, מכהן קנציג כמנכ"ל סושו מהליגה הצרפתית השניה.

seperator

פרדריקסטאד שילמה על עזיבתו ביוקר

את תפקיד המנהל הספורטיבי ניסה קרלסן לראושנה בספטמבר 2008 כאשר חתם על חוזה לארבע שנים בפרדריקסטאד הנורבגית, מועדון עם מסורת מפוארת וקהל אוהדים נאמן, אך דל הישגים בעשורים האחרונים. כאשר הצטרף קרלסן לקבוצה, היא דהרה בצמרת וסיימה את העונה במקום השני. המטרה המוצהרת היתה זכיה באליפות ב-2009, אך סכסוך קשה בין קרלסן למאמן השבדי אנדרס גרונהאגן פגע בתוכניות.

כפי שמסביר לוואלה! ספורט העיתונאי המקומי גייר באקן, שעבד בהמשך בפרדריקסאד עצמה: "לשניים היו גישות שונות בתכלית לגבי האסטרטגיה. המועדון והמשקיעים גיבו את המאמן, ולכן טור כריסטיאן נאלץ לעזוב. מדובר במנהל ספורטיבי מצוין. הוא מתמחה באיתור שחקנים עם פוטנציאל גבוה, אותם ניתן לטפח, לקדם ולמכור לליגות הגדולות ברווח גדול".

קרלסן נטש כבר בינואר 2009, עוד לפני שהעונה החלה. המציאות הוכיחה שהמועדון שגה קשות בבחירת הצד במאבק. במקום להיאבק בצמרת, ירדה פרדריקסטאד לליגה השניה, וגרונהאגן לא הועסק מאז. מאידך קרלסן פיתח קריירה מקבילה כעיתונאי, החל לפרסם מאמרים בעיתונים ואתרי אינטרנט מובילים בשפה האנגלית, וביסס את מעמדו כסמכות מוערכת מאוד בתחום ההעברות. כך הוא החל לתפקד כיועץ למועדונים רבים, ביניהם זניט.

טור כריסטיאן קרלסן לצד קלאודיו ראניירי לוקאס אוקמפוס שחקן מונאקו. AP
גישה פורצת דרך. קרלסן לצד ראניירי ולוקאס אוקמפוס במונאקו/AP

הביא את ראניירי וחאמס

תפקידו של הנורבגי במועדון הרוסי העשיר התמקד בסיוע מאחורי הקלעים. הוא מעולם לא קיבל תפקיד רשמי, לא התראיין מעולם, ובאופן מפליא אפילו העיתונאים שמסקרים את זניט על בסיס יומיומי כלל לא מכירים את שמו. לאיש ברוסיה אין מושג לגבי העסקאות בהן עזר קרלסן, אם בכלל. עם זאת, סביר להניח שתרומתו היתה משמעותית, כי הוא פיתח בתקופה זו קשרים נהדרים עם אנשי עסקים רוסים, וזה סלל את דרכו לקדנציה מוצלחת במונאקו שנרכשה על ידי האוליגרך דמיטרי ריבולובלב, כאשר היתה בליגה השניה.

במרץ 2012 מונה קרלסן למנהל הספורטיבי של המועדון מהנסיכות, ובחלוף ארבעה חודשים קודם למנכ"ל במקום קודמו הרוסי שהועזב. הקדנציה שלו בצרפת זכורה כחיובית במיוחד. הנורבגי תרם רבות לשיקום האקדמיה, והיה זה שמינה את קלאודיו ראניירי למאמן בקיץ 2012. "ערכנו ראיונות עם חמישה מועמדים, אך לי היה ברור מלכתחילה שראניירי הוא האופציה הטובה ביותר. מעולם לא היתה לי שיחה ראשונה טובה יותר. הוא התכונן מצוין, הכיר את כל השחקנים ושידר אנרגיות חיוביות", סיפר השנה קרלסן כאשר האיטלקי הדהים את אנגליה עם לסטר. הוא ידע להעריך אותו לפני רוב האחרים.

השניים פעלו בהרמוניה בתקופה הקצרה בה עבדו ביחד. קרלסן ניצל את קשריו המצוינים בדרום אמריקה כדי להחתים את הקשר לוקאס אוקמפוס מריבר פלייט, וגם החל את המגעים על הבאתו של חאמס רודריגס, בו צפה לראשונה עוד ב-2009 כאשר הנער הקולומביאני שיחק בבאנפילד הארגנטינית. כאשר מונאקו שמה עין על חאמס, הוא כבר היה כוכב מוכר בפורטו, והמגעים שיזם קרלסן ארכו זמן רב. הוא לא היה זה שסיים אותם – בתחילת 2013 הוא עזב את תפקידו מסיבות רפואיות.

seperator

מתמחה באיתור מציאות

בדיעבד, הביע הנורבגי התלהבות מהשלמת העסקה, אך לא ראה בכך הישג משמעותי. "זו לא חוכמה לשפוך המון כסף על כוכבים גדולים, וזו לא העבודה שלי. לא צריך מנהל ספורטיבי כדי לקנות את השחקנים היקרים ביותר. נהניתי להיות חלק מהתהליך, אבל אני הרבה יותר גאה בעסקת הקשר הקוסטה ריקני סלסו בורחס אותו הבאתי לפרדריקסטאד תמורת 100 אלף יורו. במונדיאל 2014 הוא הגיע עד רבע הגמר, בדיוק כמו חאמס", הוא אמר בראיון לעיתון VG.

וזו, על קצה המזלג, השקפת העולם של קרלסן. הוא משתמש בחושים המפותחים שלו וברשת הסקאוטים העולמית על מנת לאתר מציאות. "קבלת החלטות נכונה מבוססת על איסוף מידע רב ככל הניתן. נדרשת יכולת להעריך את כישורי השחקן ואת התאמתו לסגנון המשחק של הקבוצה ולמרקם החברתי. הדבר הקריטי ביותר הוא להבין את יחס עלות-תועלת. מועדונים משלמים פרמיה גדולה על שחקנים מליגות מוכרות, בעוד הם יכולים לקנות שחקנים טובים יותר מליגות מוכרות פחות בעלות נמוכה הרבה יותר. הבנה תרבותית חשובה מאוד כי היא מאפשרת לדעת כיצד שחקן מסוגל להתאקלם במדינה החדשה. לסקאוט בינלאומי צריכה להיות הבנה בפסיכולוגיה ובכלכלה, וכדאי גם לשלוט בשפות רבות", סיפר קרלסן לפני מספר שנים.

מבחינת השפות אין לנורבגי כל מגבלה. בנוסף לכל השפות הסקנדינביות, קרלסן מדבר אנגלית, איטלקית, גרמניה וספרדית שוטפת, ומבין גם צרפתית ורוסית. "יש לי אהבה למשחק, כושר ניתוח אנליטי, שפות, נסיון וקשרים. כל זה מביא תוצאות", הוא טען.

חאמס רודריגס שחקן מונאקו חוגג. רויטרס
גם חאמס הגיע לנסיכות בעזרתו/רויטרס

"אני חושב שהוא רואה בחיפה הרפתקה מרגשת"

בעיניו, תפקיד המנהל הספורטיבי חיוני להצלחת הקבוצה. "המנהל אחראי על חוזים, העברות ומשא ומתן כספי, וזה הופך את חיי המאמן לקלים הרבה יותר", הגדיר זאת קרלסן. במכבי חיפה הבינו זאת רק עכשיו, באיחור רב, אך הבחירה בנורבגי לתפקיד החדש עשויה להתברר כהברקה יוצאת דופן, אם וכאשר הוא אכן יקבל את מלוא הסמכויות הנדרשות לביצוע התפקיד באופן אופטימלי.

למעשה, דווקא הבחירה של קרלסן מפתיעה למדי. אחרי שלוש שנים כעיתונאי מוערך מאוד, בין היתר ב-ESPN, BBC וטיימס, בנוסף לעיתונים וערוצי טלוויזיה בנורבגיה ובגרמניה, הוא החליט לצלול חזרה לעולם הכדורגל האמיתי בקבוצה ישראלית שעוברת תקופה לא פשוטה וזקוקה נואשות ליד מכוונת ואסטרטגיה ארוכת טווח. סביר מאוד להניח שקרלסן יכול היה לקבל תפקיד במועדון נוצץ הרבה יותר, עם תמורה כספית גבוהה יותר. ואולם, הוא רואה אתגר מרענן אצל הירוקים מהכרמל, וזו הזדמנות נדירה, ואולי אף חד פעמית, עבורם.

"קרלסן עובד קשה מאוד ומשקיע שעות ארוכות במחקר", אומר לוואלה ספורט העיתונאי הנורבגי אסלק בודאל. "אני חושב שהוא רואה בחיפה הרפתקה מרגשת", מספר מורטן סטוקסטאד. אם הכל יסתדר, ההרפתקה הזו עשויה להחזיר את מכבי חיפה למרכז הבמה בכדורגל הישראלי, ואף מעבר לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully