וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לספוג את הכאב: הצניחה החופשית של שטוטגרט, שעומדת לרדת ליגה

8.5.2016 / 9:04

שטוטגרט, אחת הקבוצות הכי התקפיות בגרמניה, קרובה מאוד לירידה אחרי 39 שנים רצופות בבונדסליגה בגלל מאזן הגנתי מזעזע. מיכאל יוכין עם הסיפור מאחורי קריסתה של האימפריה, ועם הנקמה המתוקה של החלוץ המפתיע ביותר של העונה

יש משהו מבאס מאוד בירידה המסתמנת של שטוטגרט. כי הרי זהו אחד המועדונים החשובים ביותר בגרמניה, חלק בלתי נפרד מהבונדסליגה, בה שיחק ללא הפסקה במשך 39 שנה מאז 1977 וגידל כוכבים גדולים רבים, כולל יורגן קלינסמן, גידו בוכוואלד, סמי חדירה ומריו גומז. יש לשטוטגרט קהל נהדר שהולך איתה באש ובמים. הקמע שלה, התנין פריצלה, נבחר לא מכבר לטוב ביותר בליגה, והוא קרוי על שמו של פריץ ואלטר, הסקורר המצטיין של הקבוצה בשנות ה-80' וה-90'. היא חיונית, ויהיה קשה לדמיין את הליגה בלעדיה.

ואלטר היה הכובש המצטיין באליפות הבונדסליגה השנייה של שטוטגרט ב-1992, עם כריסטוף דאום על הקווים – הישג דרמטי ויוצא דופן. חדירה נגח את שער האליפות במחזור הנעילה ב-2007, וזו הייתה סנסציה של ממש, עם שמונה ניצחונות רצופים בישורת האחרונה שאיפשרו לה לדלג מעל שאלקה וברמן. מאז ומתמיד הייתה שטוטגרט סמל לכדורגל התקפי ואטרקטיבי, אולם כאן נעוצה גם הבעיה שלה בשנים האחרונות. קבוצה צריכה להכיר במגבלותיה, ושטוטגרט אפילו לא הייתה קרובה לכך. בשנים האחרונות היא הזניחה לחלוטין את חוליית העורף, ובסופו של דבר גילתה שלא ניתן לשרוד בליגה בלי הגנה.

עונת 2013/14 הייתה איומה עבור שטוטגרט, עם 32 נקודות בלבד ו-62 שערי חובה ב-34 משחקים, אך היא נהנתה מחולשה גדולה אף יותר של המבורג ושרדה איכשהו במקום ה-15. הקרדיט הלך למאמן הוותיק הוב סטיבנס, שועל קרבות ותיק, שעזב – אך הוחזר במהלך העונה שעברה כאשר הקבוצה נקלעה למשבר חדש. הפעם זה היה קשה אפילו יותר, אך ההולנדי השיג עם המון מזל שלושה ניצחונות במחזורים האחרונים והשאיר שוב את שטוטגרט בליגה על חודה של נקודה. גם אז היא הוציאה 60 כדורים מהרשת, והחוליה האחורית נראתה בדרך כלל כמו מסננת.

GettyImages

הבלם האיכותי היחיד הושאל לרומא

הבעיה הוחמרה מאוד בעקבות מינויו של רובין דוט למנהל הספורטיבי בינואר 2015. דוט לא היה פופולרי באף קבוצה בה אימן – אוהדי פרייבורג לא סבלו אותו למרות שהעלה אותה לבונדסליגה, אוהדי לברקוזן וברמן תיעבו אותו. דמותו השחצנית עוררה אנטגוניזם, אבל בשטוטגרט הוחלט להמר עליו בתפקיד הניהולי, והתוצאה הייתה קטסטרופלית. ההחלטה להעביר את אנטוניו רודיגר, הבלם הטוב היחיד שמשתייך לסגל נבחרת גרמניה, בהשאלה לרומא – מבלי להחתים מחליף ראוי במקומו, הייתה שערורייתית. טוני שוניץ' הבוסני, שהגיע מקובאן הרוסית, לא ענה על הציפיות בלשון המעטה.

התאמת מאמן וסגנון משחק לסגל הקיים קריטית, והדבר לא נעשה באופן נכון בשטוטגרט. את העונה היא החלה עם אלכסנדר צורניגר, שהצליח בלייפציג, וניסה ליישם את השיטה גם בקבוצתו החדשה עם התקפה בכל מחיר, קו הגנה גבוה מאוד ולחץ על פני כל המגרש. מבחינת הצופה הנייטרלי היה זה תענוג אמיתי, עם אינספור הזדמנויות ליד שני השערים. מבחינת האוהדים, ההתלהבות הייתה פחותה כי שטוטגרט החמיצה המון וספגה המון. למשל, במשחק הביתי מול מנשנגלדבאך של אנדרה שוברט בספטמבר, הביסה שטוטגרט את יריבתה 9:22 בבעיטות ו-3:12 בקרנות, אבל הפסידה 3:1 בשערים.

שחקני שטוטגרט מאוכזבים. GettyImages
שחקני שטוטגרט מאוכזבים/GettyImages

הצגות עבור האוהדים הנייטרלים

צורניגר סיפסל את הקפטן גאורג נידרמאייר, בלם בעייתי במיוחד אך סמל עבור האוהדים בשל נאמנותו למועדון מאז 2009. האוהדים דרשו להחזירו, וזה אכן נעשה כאשר מאמן קבוצת המילואים יורגן קראמני הוזעק לדגל בנובמבר על מנת להציל את הספינה ששקעה במקום האחרון. למרבה הצער, נידרמאייר רק החמיר את המצוקה. קראמני יצר תנופה מסוימת עם שמונה משחקים ללא הפסד, אך אפקט המאמן החדש פג כאשר האנובר הקטנה ניצלה את ההגנה איומה כדי לנצח בשטוטגרט. העסק קרס, המאמן חסר הניסיון נותר אובד עצות, ודוט רק עיצבן את האוהדים עם הצהרות הזויות בתקשורת.

התוצאה – חמש נקודות ב-11 המחזורים האחרונים, ובניגוד לשנים הקודמות יתר התוצאות הלכו לרעת שטוטגרט. פרנקפורט, למשל, ניצחה שלושה משחקים ברציפות וניצלה מירידה אוטומטית שנראתה קרובה מתמיד. לעומת זאת, שטוטגרט לא עמדה בלחץ במשחק התחתית הקריטי בברמן לפני שבוע, בו התקבל דוט בשריקות בוז. היה זה משחק מלהיב ביותר, עם כדורגל סוחף ו-27 בעיטות. שטוטגרט שלטה לרוב בכדור, והדביקה שני כדורים לקורות, אך ירדה מובסת 6:2. בצעד של פאניקה, שלח אתמול קראמני את מיטצ'ל לנגראק לשער במשחקו הראשון העונה. שטוטגרט עלתה ליתרון מהיר מול מיינץ, אבל לא הצליחה כהרגלה לשמור עליו והפסידה 3:1.

אוהדי שטוטגרט זועמים. GettyImages
האוהדים מאוכזבים/GettyImages

שחקן ספסל מאמפולי עם שער עצמי

המאזן ההתקפי של שטוטגרט מרשים – 49 שערי זכות ב-33 משחקים. רק ארבע המובילות כבשו יותר ממנה, ולו היה אחוז ניצול ההזדמנויות שלה קצת יותר טוב, היא הייתה מגיעה למספרים נהדרים באמת. אלא שבמקביל היא ספגה לא פחות מ-72 שערים. מאז 1988, במשך כמעט שלושה עשורים, היו רק חמש קבוצות בבונדסליגה שהוציאו יותר כדורים מהרשת. אין מחילה על המאזן המחפיר, במיוחד כי הבעיה הייתה ברורה כשמש ולא טופלה בכל זאת.

בפגרת החורף, במקום לצרף לסגל בלם ראוי, בחר דוט דווקא חלוץ שידוע כמחמיצן לא קטן – ארטיום קראבץ מדינמו קייב. שחקן ההגנה היחיד הגיע בהשאלה מאמפולי, בה ישב על הספסל אפילו כאשר הייתה בליגה השנייה – פדריקו בארבה. באופן לא מפתיע וסמלי במיוחד, בארבה כבש שער עצמי כבר במשחקו השני בשטוטגרט.

הירידה עדיין לא הושלמה סופית, ויש תקווה קלושה. אם תנצח שטוטגרט במחזור הסיום בוולפסבורג, ובמקביל תפסיד ברמן בבית לפרנקפורט, שטוטגרט תעלה למקום ה-16 וישחקו נגד נירנברג במבחנים. אלא שאחרי חמישה הפסדים רצופים, המורל נמוך במיוחד, ומעטים מאמינים בנס. פריצלה החינני אחרי הפיאסקו במיינץ בתנועה נואשת, משלים עם מר גורלו ומתכונן לעונה היסטורית בליגה השנייה. לטובת הבונדסליגה, יש לקוות שהוא יחזור תוך עונה, עם הנהלה אחרת.

שחקן דינמו קייב, ארטיום קראבץ. GettyImages
מחמיצן. קראבץ/GettyImages

הנקמה הגדולה של ואנגר

ובינתיים, הסינדרלה המופלאה והנחושה דרמשטאדט, שמיצתה את מלוא הפוטנציאל של הסגל, הבטיחה הישארות עם 1:2 פנטסטי בברלין על הרטה. היה זה ניצחון חוץ שביעי של השושנים העונה, ורק שלוש המובילות השיגו יותר – מאזן אדיר לכל הדעות. מצד שני, דרמשטאדט ניצחה רק פעמיים באיצטדיון הביתי שלה, ולכן אוהדיה כססו ציפורניים עד אתמול, כאשר סנדרו ואנגר תפס את הבמה המרכזית.
זהו אחד הסיפורים הטובים ביותר של העונה כולה ברחבי אירופה, ואתם מוזמנים לקרוא אותו כאן.

ואנגר, שהיה פעם חלוץ מבטיח, לא נספר בהרטה, במיוחד כאשר המאמן ההונגרי פאל דרדאי מונה במהלך העונה שעברה, ונזרק. הקריירה שלו נראתה בדרך לשום מקום, עד שדירק שוסטר החתים אותו בדרמשטאדט. "היתה לי תחושה טובה לגביו", אמר שוסטר.

ועוד איזו תחושה מצוינת! אתמול הגיע ואגנר לברלין נחוש לנקום בדרדאי שקפץ מעל הפופיק וחלם על העפלה לליגת האלופות. הנקמה אכן הגיעה, והיא היתה מתוקה מאוד – בדקה ה-83 הבקיע "פיטר קראוץ'" הגרמני את שערו ה-14 העונה, ניצח את המשחק וחיסל סופית את השאיפות של הרטה. הוא אף חגג בהפגנתיות מול הקהל המקומי, ספג כרטיס צהוב, והורחק דקות ספורות מאוחר יותר בגין עבירה גסה, אבל למי אכפת? ואנגר יצא הווינר הגדול של היום, וסיים את העונה הטובה בחייו באקורד נהדר. הייתכן שבעונה הבאה דרמשטאדט, האנדרדוג הכי מובהק בגרמניה אי פעם, תחקה את לסטר?

  • עוד באותו נושא:
  • שטוטגרט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully