וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנים שמאחורי המהפכה: כך מתקבלות ההחלטות במכבי תל אביב החדשה

10.4.2016 / 13:30

הלקח: ניקולה וויצ'יץ' דומיננטי מתמיד. המטרה: לפעול לפני שהמועדונים העשירים יתעוררו. הבשורה: שחקנים בסדר הגודל של סוני ווימס כבר לא בלתי ניתנים להשגה. ומי צריך לדאוג: כרסום במעמדו של דווין סמית', קולות לשחרור ריצ'רד הנדריקס. וגם: למה האוהדים סקפטיים?

one

בזמן שהיורוליג מגיעה לרבע הגמר, ולראשונה מאז 2009 מכבי תל אביב אינה שותפה להצגה, ובשעה שהמקום הראשון בליגת העל אבד כנראה, ראשי המועדון הצהוב כבר עסוקים עד מעל לראש בעונה הבאה. ההתנהלות הזו מזכירה את מה שקרה במהלך אותה 2009: גם אז, כשפיני גרשון החליף את אפי בירנבוים על הקווים, לבשו את מדי הקבוצה לא פחות מ-20 שחקנים; גם אז הודחה מכבי בשלב מוקדם מאירופה (אז זה היה בטופ 16); וגם אז היא רשמה את ניצחונותיה המשמעותיים ביותר בחתימה על חוזים עתידיים.

הסיכום, או הכמעט סיכום, עם קווינסי מילר, מאיק צירבס וסוני ווימס אינו חסר תקדים. בחורף 2009 יצאו נציגי הצהובים לטורניר הפיינל אייט של היורוקאפ בטורינו כדי להקדים ולסגור עם אחד השמות המבוקשים ביבשת באותם ימים: ה-MVP של המפעל, שלבסוף גם זכה בו עם לייטובוס ריטאס וילנה, צ'אק אידסון. דייויד בלו הוחזר בתום אותה עונה, גיא פניני ודורון פרקינס הגיעו, בעוד ליאור אליהו וטל בורשטיין עברו לספרד ועומרי כספי פרש כנפיו לסקרמנטו.

seperator

גם הפעם, כאמור, עוסקת מכבי תל אביב בפירוק והרכבה, עם הבדל משמעותי אחד: באותם ימים היה ברור שגרשון ימשיך כמאמן הקבוצה, לצד שרון דרוקר בעמדת העוזר. כיום, רב הנסתר על הגלוי בנוגע למי שיעמוד על הקווים ביד אליהו בעוד חצי שנה.

הבעלים דייויד פדרמן הבטיח "12 שחקני יורוליג שיוכלו להתמודד עם ברצלונה וריאל מדריד", ואין ספק שרשימות השחקנים שבגזרתם מכבי פועלת כוללת את הדרג הראשון של השמות הפנויים באירופה. צריך להקדים ולסייג: הודעות רשמיות על החתמתם של ווימס, צירבס ומילר עדיין לא יצאו, ולא מן הנמנע שיתעכבו מספר שבועות, כך שדברים עוד עשויים להשתנות.

גם הבאתם של שחקנים מבוקשים אינה מבטיחה דבר: גיורגי שרמדיני וניק קיינר מדלי, לדוגמה, היו בראש רשימת הקניות של לא מעט קבוצות ביבשת כשחתמו בתל אביב, והם לא הצליחו להשתלב בקבוצה. דבר אחד בטוח - רוחות השינוי מורגשות ברחוב הירקון 293, ואפילו האובך המעיק שנפל על העיר בסוף השבוע לא יכול לקלקל אותן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שחקני מכבי תל אביב דורון פרקינס, צ'אק אידסון. קובי אליהו
מסע רכש מוקדם, ולא בפעם הראשנה. אידסון ופרקינס/קובי אליהו

"מקרה דגן יבזורי לא יחזור על עצמו"

פדרמן האב ספג לא מעט ביקורת כשאמר שאותם אנשים שהיו אמונים על בניית הסגל לעונה הנוכחית יבנו אותו גם לעונה הבאה. ואכן, המנהל ניקולה וויצ'יץ' והמנכ"ל לשעבר דני פדרמן מסתמנים כדמויות הדומיננטיות בסדרת הפעולות שבוצעו באחרונה לקראת העונה הבאה. הם אלה שטסו לפגישות עם הסוכנים, צפו במילר ובצירבס בבלגרד ונועדו עם ווימס. במכבי זוקפים לזכותם את מה שקרה בקיץ האחרון - בדגש על האזהרות המוקדמות בנוגע לשילוב הבעייתי בין טיילור רוצ'סטי לג'ורדן פארמר.

"ההחלטה האסטרטגית הברורה היא לשנות כמובן את רוב הסגל", מבהיר גורם במועדון. "לא נדביק שוב טלאי על טלאי. על כולנו עברה שנה ארוכה, ואנחנו רוצים לבנות את הסגל במהירות האפשרית. אין כמעט שם שלא נדון. אפילו מילוש תיאודוסיץ' ויאניס בורוסיס נבדקו ברמה כזאת או אחרת. הייתה שיחה גם עם אנדרו גאודלוק, אבל הוא הבהיר שהוא רוצה למצות את עצמו ב-NBA. מקרה דגן יבזורי, שבו שחקן שלא מקובל על כולם מקבל חוזה גבוה וכל התקציב משתנה, לא יקרה שוב.

"לוויצ'יץ' יש את הקשרים הנכונים, והמעורבות שלו מאוד עוזרת לקדם את המגעים השונים", מוסיף הגורם. "שחקנים שאותם אנחנו רוצים לצרף מקשיבים לו. כך היה במקרה של ווימס. הנוכחות שלו מואד עוזרת ביצירת קשרים עם שחקנים לפגישות או שיחות טלפון. אחד הלקחים שהופקו בעקבות העונה הזאת הוא פשוט לתת לניקולה יותר מרחב ויכולת לעבוד".

לאור היעדר משחק הפנים שבלט לעין עוד לפני האימון הראשון במכבי של העונה הנוכחית, נתפס המהלך להחתמתם של מילר וצירבס כטבעי, מתבקש ומובן. לא רק שני שחקנים שהוכיחו את עצמם ברמות הגבוהות באירופה, ושהובילו את הכוכב האדום בלגרד להופעה היסטורית השבוע ברבע גמר היורוליג מול צסק"א מוסקבה; לא רק שני שחקנים שעתידם לפניהם - הגרמני בן 26 והאמריקאי בן 23; אלא גם שניים שכבר מכירים היטב אחד את השני, שהוכיחו כי השילוב ביניהם עובד, ושיוכלו לעזור זה לזה בהשתלבות במועדון חדש, גדול ולחוץ יותר, כשלצידם יופיע גם גל מקל, שאותו הם מכירים מתחילת העונה בסרביה.

ניקולה וויצ'יץ' מנהל מכבי תל אביב עם דראגן בנדר. ברני ארדוב
פול פאוור. וויצ'יץ'/ברני ארדוב

אלא שהבשורה האמיתית לאוהדים הצהובים מגיעה דווקא מגזרת ווימס. הוא אחד מאותם שחקנים שנחשבים יקרים מדי, יקרים בהרבה, עבור יכולותיה התקציביות של מכבי תל אביב. העונה עמד חוזהו בפיניקס על 2.8 מיליון דולר (ברוטו). קודם לכן, בצסק"א מוסקבה הוא השתכר סכומים דומים (אבל בנטו). במכבי יכולים לזקוף לזכותם את העבודה השקטה והזריזה בנוגע אליו.

כשווימס החליט לחזור לאירופה, לאור העובדה שלא השתלב בסאנס ולאחר מכן בפילדלפיה, עמד על 2.4 נקודות בממוצע ונחתך, הצהובים היו שם - בודדים במערכה - כדי לשכנע אותו להצטרף אליהם. הם הסבירו לו כי הם מכוונים לחזור לפיינל פור (שבו הפסיד להם ב-2014 עם הרוסים), כי מה שקרה העונה היה חריג וכי הם רואים בו מרכיב מרכזי וחשוב בדרך לצמרת האירופית.

אם וכאשר ווימס יחתום במכבי, עולה השאלה מה יהיה התפקיד שייועד לו. לכאורה, מדובר בשחקן בעמדת הסמול פורוורד, שיושב על המשבצת של דווין סמית'. למספר 6 יש חוזה לשנתיים נוספות, המוערך ב-2.5 מיליון דולר. האם ההשקעה המרובה בשחקן שכל כך דומה לו מלמדת על כרסום במעמדו? ודאי שכן. סמית' מרבה להיפצע, והוא יהיה בן 33 בחודש הבא.

גורמים במועדון היו מוכנים להישבע בסוף השבוע שאין שום כוונה לשחררו, אבל בעונה כל כך ארוכה - שתכלול לפחות 30 משחקים ביורוליג (העונה היו רק עשרה כאלה, ועוד שישה ביורוקאפ), במקביל לליגה הישראלית - ברור שמכבי לא תוכל להמשיך לבנות עליו כשחקן מוביל, כמעט בלעדי, בעמדה שלו. בו בזמן, נשמעים גם קולות הקוראים לפצות אותו בסכום נכבד ולהיפרד ממנו, כדי לפנות מקום בתקציב לשחקנים אחרים בעמדות אחרות.

שחקן פיניקס סאנס סוני ווימס. AP
על חשבון על דווין סמית'? ווימס/AP

קית' לנגפורד וטייריס רייס יקרים מדי?

בין אם ווימס ישחק לצד סמית' או במקומו, הכיוון הכללי של הסגל מתחיל לקבל צורה. גל מקל ויוגב אוחיון צפויים להיות אלה שיובילו את עמדת הרכז, ולא מן הנמנע שיוחתם לצידם עוד גארד זר.

קית' לנגפורד היה המועמד הטבעי לתפקיד, ושיחות איתו כבר נערכו, אבל במהלך המגעים נפערו פערים כספיים משמעותיים בין הצדדים, שגרמו למכבי לחפש שחקנים אחרים. שם אחר של אקס שעלה הוא טייריס רייס, שהודח בסוף השבוע עם חימקי מוסקבה מהיורוליג. אלא שלאור הסכומים שאמורים להשתכר השחקנים החדשים ו/או סמית', ספק אם יישאר בעוגת התקציב מספיק מקום לשחקן בסדר הגודל של לנגפורד ורייס בין הגארדים.

"יש מספר גורמים בהנהלה ששומרים על קשר טוב עם טייריס מאז שעזב", מספר גורם במועדון, "הם דואגים תמיד להעביר לו את המסר שרוצים אותו בחזרה, אבל בעונה הבאה זה לא יקרה".

גורם אחר אומר כי "את ווימס אין צורך להציג, וכמובן שאין אחד במכבי שלא רוצה לראות את העיסקה הזאת יוצאת לפועל, אבל עד שהחוזה לא ייחתם - במקרה שלו, כמו גם במקרים של מילר וצירבס - צריך להיזהר מאוד. חלק מהשמות מופיעים ברשימות שלנו כבר כמה שנים, והמטרה היא לסגור איתם לפני שייחטפו על ידי מועדונים עשירים יותר. אין ספק שיש יותר משקל הפעם להמלצות של וויצ'יץ' ושל מחלקת הסקאוטינג".

אם וכאשר צמד הגבוהים מבלגרד יגיע, עדיין יחסר לקבוצה לפחות עוד שחקן פנים אחד בעמדות הפאוור פורוורד והסנטר. טאריק בלאק מלוס אנג'לס לייקרס הוא אחד השמות שעלו, ובמכבי היו שמחים מאוד לראותו, אבל זה עדיין רחוק: לא ברור אם השחקן עצמו בשל לקבל החלטה לעבור מה-NBA לאירופה, וגם מחירו עלול להתברר כגבוה מדי.

שחקן קאזאן קית' לנגפורד. ברני ארדוב
פערים גדולים מדי. לנגפורד/ברני ארדוב

המטרה: לסגור את הסגל לפני הקיץ

לעומת אלה שיבואו - לא פחות מעניין לראות מי יעזבו. כל הזרים (למעט סמית', כאמור) צפויים לעזוב, וגם טיילור רוצ'סטי ייפרד ככל הנראה מהגופייה הצהובה אחרי עונה אחת בלבד, למרות הדרכון הישראלי ולמרות שהוא מחזיק בחוזה לעונה הבאה. בקבוצה לא אהבו את הגישה שהציג במהלך החודשים האחרונים.

גם מקומו של ריצ'רד הנדריקס בסגל אינו מובטח. בחודש שעבר החליטו במכבי לוותר על איליי הולמן בשל העובדה שרצו שחקן שיוכל להתחייב גם לעונה הבאה, ולמעשה סללו עבורו את הדרך להפועל ירושלים - כשבסוף העונה הוא אמור לשוב לסין. אלא שהנדריקס, שהתקאמבק ממלאגה, לא בדיוק עונה על הציפיות עד כה. בקבוצה מוטרדים ממצבו הבריאותי, וחוששים שלא יעמוד במעמסה של עונת יורוליג ארוכה כל כך כמו זו שצפויה, גם אם ישמש רק כסנטר מחליף, ויש קולות בתוך המועדון שקוראים להיפרד ממנו בקיץ.

ריצ'רד הנדריקס מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כבר התחרטו? הנדריקס/ברני ארדוב

מכבי לא אמורה לבצע מהלכים משמעותיים בשוק הישראלי. גל מקל, יוגב אוחיון וסילבן לנדסברג יישארו, גיא פניני צפוי לקבל הארכת חוזה, וגם שביעות הרצון מאיתי שגב גדולה. הצהובים עוקבים גם אחרי שון דאוסון, אלא שהוא חתום במכבי ראשון לציון ובקבוצתו הבהירו שהוא ישוחרר רק ל-NBA.

מי שמתייחסים בסקפטיות לידיעות שעלו בשבוע האחרון הם האוהדים, שמרגישים כי "הפצצת" השמות נועדה להכשיר את הקרקע לקראת הודעה על העלאת מחירי המינויים לעונה הבאה. "בהנהלה מודעים היטב לתסיסה של האוהדים, ויודעים שגם לספונסרים לא תהיה סבלנות לעוד עונה כמו הנוכחית. ראשי המועדון החליטו לא לקחת יותר הימורים, לבנות הכל מוקדם וללכת על שחקנים מוכחים. בהחלט ייתכן שתהיה עוד החתמה גדולה של שחקן יקר, והמטרה היא להגיע לחודשי הקיץ כש-90 אחוזים מהסגל כבר סגורים".

אוהדי מכבי תל אביב מוחים. ברני ארדוב
בהנהלה מודעים לתסיסה. אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully