וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג Elo לקבוצות ליגת העל: זו העונה הכי טובה של הפועל באר שבע

המודל הסטטיסטי לקביעת חוזקן של קבוצות הגיע לוואלה! ספורט, והנתונים חד משמעיים: זהו רגע השיא של הפועל באר שבע בהיסטוריה. עוד השבוע: מכבי תל אביב כבר לא הפייבוריטית לאליפות, מצבה של הפועל חיפה הוחמר ומה הסיכוי של מכבי חיפה לנצח בטרנר?

מגד גוזני

בווידאו: משדר הפלייאוף של וואלה! ספורט עם סתיו שחם באולפן

ארפד אלו, פיזיקאי ושחמטאי, המציא בשנות ה-50 שיטה על שמו, Elo, לדירוג שחקני שחמט. השיטה מורכבת מנוסחה ומטרתה לקבוע את ה"דירוג" הנוכחי של כל שחמטאי, בהתחשב במספר משתנים וקבועים. שיטת Elo היגרה למקצועות ספורט נוספים, כגון טניס. בשנים האחרונות, ב-ESPN, למשל, החלו לעבוד עם נוסחאות Elo כדי לקבוע את חוזקן של קבוצות NBA ו-NFL. גם בפוליטיקה האמריקאית משתמשים בדירוג זה.

ועכשיו, ה-Elo הגיע גם לוואלה! ספורט. גדי נבו - יועץ אסטרטגי עם תארים במשפטים, כלכלה ומנהל עסקים, ועידן פלק - אנליסט בוגר תואר בכלכלה ובמתמטיקה, ייבאו וייצרו את הנוסחא והתאימו אותה במיוחד לליגת העל בכדורגל. מעתה, בכל שבוע יוצגו מאזנים ויחסים לקראת המחזור - הן במאבקי הראש בראש והן במאבקים הכלליים, כגון זהות האלופה וזהות היורדת. בעתיד יוצגו כלים מורכבים נוספים - כגון השוואה בין מאמנים, השוואה בין אלופות משני עשורים שונים, וכו'.

היתרון המרכזי בשיטה זו, שהיא מאפשרת להשוות בין שתי קבוצות מתקופות זמן שונות, מאחר והיא שומרת על אותה רמת ניקוד לאורך השנים. איך קובעים מדד Elo של קבוצה? הזנו את כל התוצאות בתולדות ליגת העל, החל מ-1959. לאחר שכל קבוצה קיבלה "ציון", שמורכב ממספר משתנים (מדדי ביתיות, הפרשי שערים, תוצאות משחקי קודמים ועוד) היא סוחבת את אותו ציון עד למשחק הבא, וכך אפשר לחשב את ההסתברות של תוצאות מפגשיה העתידיים. בכל שבוע, כמובן, בהתאם לתוצאות המשחקים, ישתנו דירוגי ה-Elo של הקבוצות השונות, ובהתאם לכך גם התחזיות והטבלאות.

למשל, השבוע, אחרי הניצחון 0:2 שלה בטדי, הפועל באר שבע שוב בראש טבלת הסיכויים לזכייה באליפות. בתחתית, ה-0:0 בחיפה הרגיע קצת את הפועל כפר סבא, בניגוד להפועל חיפה - שנמצאת בסכנה גדולה - 79.09% שתרד ליגה. אם הפועל עכו תנצח אותה (פייבוריטית של 45.43% לעשות כן) - האדומים יהיו בצרות גדולות עוד יותר.

כמו כן, כמו כל שבוע מעכשיו, יצורפו טבלאות סיכויים למחזור הקרוב. מכבי תל אביב פייבוריטית גדולה מול בית"ר ירושלים (ה-4:2 בבלומפילד לא ישוחזר הפעם?), והפועל באר שבע, כך מסתמן, סוף סוף תנצח את מכבי חיפה העונה (71.69%).

עוד על שיטת ה-Elo ותזכורת למדד השבוע שעבר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העונה הנהדרת של הפועל באר שבע - נהדרת עד מאוד. לפי מדד Elo, ולאחר 29 מחזורים - זו העונה הכי טובה של הפועל באר שבע אי פעם. כן, יותר מאשר עונות האליפות. וזה בא לידי ביטוי בשני מדדים שונים:

1. מדד שיא Elo בעונה מסוימת (טבלה 1) - מקום ראשון בהפרש ניכר; עונות האליפות מדורגות 3 ו-4.

2. מדד Elo לאחר 29 מחזורים (טבלה 2) - מקום ראשון, בפער; עונות האליפות מדורגות 4 ו-7.

כלומר, איך שלא תסתכלו על זה - עונה של 29 מחזורים, או רגע שיא בעונה - הפועל באר שבע של 2015/16 שוברת את הנתונים שהציגה בעבר. ראוי לציין שלמודל נכנס גם שיקול "חוזק היריבות בעונה", ועל כן עונה זו כבר מקוטלגת כטובה יותר מאחרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • ליגת העל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully