וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמר המפרץ: השפעת הכסף מהמפרץ הפרסי על פריס סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי

6.4.2016 / 14:00

מצד אחד השקעה מטורפת של 1.134 מיליארד יורו על רכש במשותף בשלוש השנים האחרונות, ומצד שני שמרנות יחסית בכל הנוגע לחילופי מאמנים וחיפוש אחר יציבות. האם הכסף הגדול של האמירים והשייח'ים יוכל גם לקנות את התואר האירופי? פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי מקוות

עריכה: מרום שפיצר

בווידאו: משדר לקראת ליגת האלופות

לאחר ניצחון החוץ של יובנטוס 1:2 על מנצ'סטר סיטי בפתיחת שלב הבתים של ליגת האלופות העונה, החליט פול פוגבה להקניט את היריבה וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "קטאר סיטי 1 - יובנטוס 2. ניצחון גדול, תודה על התמיכה". אז פוגבה אמנם טעה כשחיבר את מנצ'סטר סיטי, הנמצאת בבעלות משפחת השלטון מאבו דאבי, דווקא לקטאר, אבל המסר שלו היה ברור. מנצ'סטר סיטי הנובורישית נמצאת בטופ האירופי רק הודות לתזרים המזומנים הבלתי נגמר מהמפרץ הפרסי, ואילו יובנטוס נמצאת שם כי זהו מקומה הטבעי.

אלא שעכשיו יובנטוס כבר מחוץ למשחק ואילו מנצ'סטר סיטי נמצאת לראשונה בתולדותיה ברבע גמר ליגת האלופות. והיריבה שלה במעמד זה, כמה סמלי, היא המקבילה הצרפתית-קטארית פריס סן ז'רמן. שני מועדונים שעשו דרך דומה כדי לטפס לצמרת - פיזרו מאות מיליונים אבל גם ניסו לבנות מערכת יציבה - נמצאים עכשיו כפסע מניפוץ תקרת הזכוכית. חצי גמר ראשון מאז 1995 לפ.ס.ז' או חצי גמר היסטורי למנצ'סטר סיטי? התשובות לקרב המיליארדים של אירופה נמצאות בכלל במפרץ הפרסי.

21:45, ספורט 5 ו-HD: פריס סן ז'רמן נגד מנצ'סטר סיטי

seperator

בדצמבר 2008, כמה חודשים אחרי שמנצ'סטר סיטי עברה לבעלות קבוצת המשקיעים מאבו דאבי, בראשות יורש העצר, השייח' מנסור בין זייד אל נחיאן, הקבוצה פגשה את פריס סן ז'רמן למשחק אחד במסגרת שלב הבתים של גביע אופ"א. ג'ו הארט, אחד משלושת השרידים היחידים מאז (יחד עם וינסנט קומפני ופאבלו סבאלטה) דאג לשמור על 0:0 במשחק הביתי. עוד בהרכב של סיטי היו דניאל סטארידג' הצעיר, דריוס ואסל, הברזילאים אלאנו וז'ו שחסרו את הרכש היקר רוביניו שריצה עונש הרחקה, ואפילו טל בן חיים שלנו בהגנה. מנגד, קלוד מאקללה היה הקפטן של פ.ס.ז' בעונת החזרה שלו לליגה הצרפתית, בהתקפה שמות כמו מתיאה קזמן, פגי לוינדולה והמחליפים לודוביק ז'ולי וגיום הוארו, ובשער מיקאל לאנדרו. הגיבוי שלו על הספסל: אפולה אדל.

פחות משלוש שנים לאחר מכן, גם פריס סן ז'רמן עברה לבעלות של איילי נפט מהמפרץ הפרסי. לאיחוד האמירויות יש את מנצ'סטר סיטי? קטאר בחרה בפ.ס.ז'. חברת QSI רכשה 70 אחוזים ממניות המועדון במהלך 2011 והשלימה את ההשתלטות ב-2012. יעדי הכיבוש היו ברורים: צרפת תחילה ואז היבשת כולה. מאותו סגל צרפתי שביקר באנגליה בדצמבר 2008, לא נותר כל זכר. כמעט שבע שנים וחצי אחרי אותו מפגש, מדובר לא רק בשניים מהמועדונים העשירים בעולם שבזבזו יחד 1.134 מיליארד יורו בשלוש השנים האחרונות, אלא בשתיים מקבוצות הכוכבים הבולטות.

עוד באותו נושא

בלי חשבון ובלי רוחות רפאים: על הקונספירציות על ברצלונה והשופט

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השקעה

פ.ס.ז'

הקבוצה מבירת צרפת, שנוסדה רק ב-1970 וגם כך הייתה קבוצה עשירה שנשלטה על ידי חברת קאנאל פלוס, כשלה במאבקים על התואר והחזיקה בשתי אליפויות בלבד (1986 ו-1994) עד שבאו הקטארים בראשות האמיר תמים בין חמאם אל תאני. הם נדרשו להמתין שנה אחת, אבל היום יש לפ.ס.ז' עוד ארבע אליפויות רצופות, וקשה לראות מי יעצור אותה. הקטארים הוציאו 548 מיליון יורו בחמש שנים (וזה עוד לפני הניסיון המתוכנן לרכוש את האצטדיון מעיריית פריס) והפכו לשליטים הבלתי מעורערים של הליגה הצרפתית. בנוסף, פ.ס.ז' משלמת שכר ממוצע של כ-5.3 מיליון ליש"ט לשחקן סגל – יותר מכל קבוצת כדורגל אחרת בעולם. בכך הדיחה מהטופ את סיטי (שכר ממוצע של 5 מיליון) שנעקפה גם על ידי ריאל מדריד ונסוגה למקום השלישי.

מנצ'סטר סיטי

הקבוצה השנייה של מנצ'סטר הצליחה למצב עצמה מחדש בפרמיירליג בשנים שקדמו לכניסת המשקיעים מאבו דאבי, אבל המועדון לא ראה תואר מאז 1976. השקעה של 120 מיליון ליש"ט בשנתיים הראשונות לא הספיקה, ורק ב-2011 הגיע הגביע שהכשיר את הקרקע לאליפות שנה לאחר מכן. על פי הערכות, החבר'ה מאבו דאבי הוציאו כ-850 מיליון ליש"ט על רכש מאז 2008 ועוד כ-200 מיליון על קמפוס האימונים המפואר והרחבת האצטדיון הביתי. ההשקעה הזו קנתה שתי אליפויות, גביע אחד, גביע ליגה העונה וגם מגן קהילה.

שייח' מנסור, בעלים מנצ'סטר סיטי. GettyImages
לא רק רכש, אלא גם מתחם אימונים מפואר. שייח' מנסור, הבעלים של מנצ'סטר סיטי/GettyImages

היחס במדינה

פ.ס.ז'

למרות שמחקה העונה כל אפשרות לתחרותיות בליגה הצרפתית, פ.ס.ז' זוכה לתמיכה מהמנהלת, ההתאחדות ואפילו מראשי קבוצות יריבות. זה קורה בעיקר בזכות העובדה שכוכבי האלופה מעוררים עניין בכל מקום ומצליחים למלא אצטדיונים, כך שלאחרים קשה לבוא אליהם בטענות. אפילו ז'אן מישל אולאס, נשיא ליון שבנה על חוקי הפייר פליי הפיננסי והתאכזב לגלות שגם הם לא עצרו את הקטר מקטאר, הודה בשבוע שעבר: "זו הקבוצה הצרפתית הטובה בכל הזמנים. הם ברמה גבוהה יותר מאשר היינו אנחנו ב-2006 או 2007. זו קבוצה שיכולה להתמודד אפילו עם ברצלונה על התואר האירופי. כולנו מאחוריהם כדי שקבוצה צרפתית תזכה סוף סוף בליגת האלופות".

מנצ'סטר סיטי

האליפות הראשונה עוררה סלידה רבה באנגליה כלפי קבוצה שנבנתה משכירי חרב, כולל כאלה שהגיעו מיריבות ישירות לצמרת. מנצ'סטר סיטי לא שינתה מדרכה, ורכישת ראחים סטרלינג בקיץ האחרון הוכיחה זאת, אבל היחס באנגליה השתנה. השגרה הכריעה. הרי מה שונים השייח'ים של סיטי מהאמריקאים של יונייטד או האוליגרך של צ'לסי? ולנוכח העובדה שזו הנציגה האחרונה של אנגליה בליגת האלופות, אפשר להבין מדוע התמיכה בסיטיזנס גדולה מכפי שהייתה לפני שלוש וארבע שנים.

נאסר אל חלאיפי נשיא פריס סן ז'רמן עם זלאטן איברהימוביץ', טיאגו סילבה. AP
הקבוצה הצרפתית הטובה בכל הזמנים. נאסר אל חלאיפי עם זלאטן איברהימוביץ' וטיאגו סילבה/AP

יציבות

פ.ס.ז'

החבר'ה מקטאר ראו את ההשתוללות ההתחלתית של נובורישיות קודמות כמו צ'לסי וסיטי, ובחרו בדרך אחרת. אמנם גם הם בעטו מאמן (אנטואן קומבוארה) באמצע עונה, אבל מאז מפתיעים מאוד בגישה עקבית ורצינית, כזו שבדרך כלל לא מאפיינת פזרני כספים. נאסר אל חלאיפי, נשיא המועדון, הוא האיש שנמצא בפרונט מהרגע הראשון - תחילה עם לאונרדו כמנהל ספורטיבי ובהמשך בלעדיו. על הקווים, קרלו אנצ'לוטי היה שנה וחצי עד שבחר לעזוב לטובת ריאל מדריד, ולורן בלאן עומד לסגור עונה שלישית. גם השינויים בסגל יחסית מינוריים, בטח אחרי ביסוס השלד באמצעות טיאגו סילבה וזלאטן איברהימוביץ'. בתחילת העונה הזו, למשל, הגיעו ארבעה שחקנים חדשים, מתוכם רק שניים להרכב הראשון: קווין טראפ ואנחל די מריה.

מנצ'סטר סיטי

חלדון אל מובראק הוא נציג המשפחה במועדון ומשמש כיו"ר, אבל הרבה פחות תקשורתי ממקבילו הקטארי. על הקווים, גם מנצ'סטר סיטי החליפה עד כה שלושה מאמנים. מארק יוז סיים את תפקידו באמצע עונת 2009/10, רוברטו מאנצ'יני הביא את האליפות הראשונה והחזיק שלוש שנים וחצי, ומנואל פלגריני יסיים בעוד כחודשיים את שלוש שנות חוזהו, לפני שיפנה מקום לפפ גווארדיולה. לשם ההשוואה, ריאל מדריד החליפה שבעה מאמנים באותו פרק זמן וצ'לסי שמונה. בנושא הרכש, סיטי התגאתה במדיניות ה"פייב סטאר" וכיוונה להחתמת חמישה כוכבים מדי קיץ, אבל בזה של 2015 הסתפקה בארבעה (בסכום כולל עצום של 152.5 מיליון ליש"ט) ובינואר ויתרה על קפיצת ראש אל תוך השוק המשוגע. יש קו מסוים, למרות המחירים המופרזים.

סמיר נאסרי שחקן מנצ'סטר סיטי. AP
נותן עדיפות לפ.ס.ז'. סמיר נאסרי/AP

אז מי יותר יציבה? אחרי שקלאוס אלופס, המנהל הספורטיבי של וולפסבורג, הסביר בהגרלת רבע הגמר ש"לפ.ס.ז' יש עדיפות כי הפרויקט שלה יותר עקבי מזה של האנגלים", האמירה שלו קיבלה חיזוק מפתיע דווקא מסמיר נאסרי. הצרפתי הפצוע של מנצ'סטר סיטי הסכים: "פ.ס.ז' הרבה יותר יציבה. לאונרדו בנה את הקבוצה ובלאן דאג להמשיך את דרכו של אנצ'לוטי. מנצ'סטר סיטי מבצעת הרבה יותר שינויים מבחינת רכש. להם יש מנהיגים בקבוצה וכולם מכירים היטב אחד את השני כי זו כמעט אותה קבוצה שהתחילה אצל אנצ'לוטי. מועדונים גדולים נשענים על השחקנים הגדולים שלהם, בפ.ס.ז' הבינו את זה. גם נאסר שם על בסיס יומי והנסיך מבקר מדי פעם. לכן יש להם כרגע עדיפות".

עכשיו שני הפרויקטים יעמדו למבחן מקצועי, ראש בראש. אפשר לקרוא לזה "אל קאשיקו" או מפגש השייח'ים, אפשר גם לתהות האם האמיר של קטאר הרים טלפון לבן דודו השייח' מנסור מאבו דאבי לקראת הדרבי. ההון של חברת ההשקעות מאבו דאבי מוערך בכ-500 מיליארד ליש"ט וההון של חברת QSI הקטארית בכ-100 מיליארד, אבל הכסף הזה עדיין לא הספיק כדי לקנות את הגביע עם האוזניים הגדולות. אולי הפעם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully