וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות של שינוי: המהפכה האמיתית שיצאה מישיבת המנהלת

15.2.2016 / 9:54

ביטול עונש הרדיוס הוא לא ההישג העיקרי שהושג בעקבות האיום של בית"ר ירושלים ומכבי חיפה, אלא עניין ההקלה וההתחשבות במועדונים שפועלים כדי למנוע אלימות: "המועדונים מאסו בעונשי הרדיוס. יניב טוכמן מסכם יום מהפכני בכדורגל הישראלי. צפו במשדר באולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה

בווידאו: משדר הספורט היומי על סאגת בית"ר והרדיוסים

ביטול עונש הרדיוס הוא לא המסר המרכזי שיצא אמש (ראשון) מדיוני מנהלת הליגה בעקבות האיום של בית"ר ירושלים ומכבי חיפה לא להופיע למשחק ביניהן הערב. ביטול הרדיוס הוא חשוב וקריטי למועדונים, אבל לא פחות מכך ואולי יותר הוא עניין ההקלה בעונשים וההתחשבות במועדונים שפועלים כדי למנוע אלימות ביציעים וכדי לאתר את המתפרעים. מבחינת נציגי המועדונים שישבו אמש במנהלת, בתקנון המשמעתי החדש שאמור להיות מנוסח תוך חודש, יהיה משקל סגולי עצום למאמצים שעושות קבוצות כדי להילחם במתפרעים.

כבר בימים הקרובים תתכנס ועדת האתיקה של המנהלת בראשות יעקב שחר ותגבש את ההצעה שלה לשינוי תקנון המשמעת ובין היתר ביטול עונש הרדיוס. מלבד שחר יושבים בוועדה גם משה דמאיו מבני יהודה ונציג מבית"ר ירושלים. לאחר ניסוח התקנון המחודש בוועדת האתיקה של המנהלת, הנושא יועבר לוועדת התקנון של ההתאחדות לכדורגל ומשם להצבעה בהנהלת ההתאחדות לכדורגל שם יידרשו רוב של שני שליש מהמצביעים כדי לשנות את התקנון.

בעלי מכבי חיפה, יעקב שחר. ניב אהרונסון
הוביל מהלך לשינוי. יעקב שחר/ניב אהרונסון

"המועדונים מאסו בעונשי הרדיוס", הסביר הבוקר גורם במנהלת הליגה. "עונשי הרדיוס מעיקים, מעצבנים, מביאים איתם הרבה בעיות וגם מאוד יקרים. אבל מעבר לכך יש אמירה מאוד ברורה של המועדונים בנוגע לחלקם באכיפה ובעונשים. השאיפה של המועדונים בעקבות הימים האחרונים היא להגיע לתקנון משמעתי חדש בו יש הרבה יותר התחשבות בפעילות המניעתית של המועדונים".

אחד הנוכחים בדיון אמש אמר: "בשנתיים האחרונות רוב המועדונים בליגת העל עשו מעשים מאוד דרמטיים בעמידה שלהם מול הקהל והדוגמא של המשחק של מכבי חיפה בעכו היא הדוגמא האחרונה. צריך לרווח בצורה יותר משמעותית את מדרגות הענישה. אם קבוצה מביאה אבטחה שלה ומשקיעה כספים ובכל זאת אוהד שלה התפרע ונתפס, הקבוצה לא צריכה לעמוד בכלל לדין. אם בית המשפט בסופו של יום לא מעניש, מה אנחנו אשמים? הרי מכבי תל אביב הביאה אוהלי בידוק לסכנין והשקיעה כספים במצלמות שיתפסו את האוהדים ובסוף בית המשפט קבע למתפרעים הרחקה מהמגרש בסכנין. זו בדיחה".

אלונה ברקת בעלי הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"אנחנו יורים לעצמנו ברגל". אלונה ברקת/ברני ארדוב

נציגי הקבוצות לא טענו אמש כי עליהם לצאת באופן אוטומטי ללא עונשים, אך כאמור הם דיברו על כך שהנושא צריך להיות הרבה יותר מידתי ומתחשב. בכל הקשור לחזרה של יעקב שחר ואלי טביב מהחלטתם לא לקיים את המשחק, היתה דרמה לא קטנה לאורך כל שעות הישיבה אמש במשרדי המנהלת ברמת גן. ראשי המנהלת יורם באומן ואורן חסון ידעו כי אם הם יכנסו ישיבה דחופה בה יהיו נוכחים כל נציגי הקבוצות, יופעל לחץ גדול על שחר לחזור בו מההצהרה הדרמטית שלו משלשום בלילה. ואכן כך היו הדברים כשבעלי הפועל רעננה אשר אלון היה הראשון בישיבה שביקש לדבר. "אני נמצא בכדורגל הרבה בגללך", אמר אלון לשחר. "אנחנו כולנו כאן מסתכלים עליך כאיש שמוביל את הכדורגל כבר שנים ולכן הפתיעה אותי הדרך שנקטת. אנחנו לא יכולים להיות אלה שנשבור את הכלים ואתה כמי שהולך לפני המחנה, צריך לתת את הדוגמא".

אחרי אלון דיברה הבעלים של הפועל באר שבע אלונה ברקת שאמרה בין היתר: "אי אפשר לבטל את הכללים באמצע תהליך. אנחנו יורים לעצמנו ברגל. אני מסכימה שצריך לשנות את תקנון הענישה ולבטל את עונשי הרדיוס, אבל אנחנו לא יכולים להגיד שלא נשחק עד שלא יבטלו".

מנכ"ל הפועל תל אביב ניר ענבר. ניב אהרונסון
"מה אתם תוקפים את המנהלת" ניר ענבר בדיון/ניב אהרונסון

נציג הפועל תל אביב ניר ענבר פנה במהלך הדיון לנציגה של בית"ר ירושלים ואמר בצורה נחרצת: "מה אתם תוקפים את המנהלת? מה המנהלת קשורה בכלל לעניין? איך לקחתם את זה למקום שבית"ר ירושלים מתעמתת מול המנהלת כאילו שחברי המנהלת הם הבעיה". מי שהצטרף לענבר היה נציג מכבי פתח תקוה אבי לוזון שמכיר היטב את התהליכים. "מה דחפתם את המנהלת פנימה? זה רק ההתאחדות לכדורגל יכולה לקבוע בעניין הזה".

בשלב הזה הבינו נציגי המועדונים שהדברים עשו משהו לשחר ויש כיוון של הליכה לדרך אחרת מצידו. שחר כבר לא דיבר על השבתת המשחק, אלא חזר לעניין החשוב יותר. "התקנון הזה הוא כבר עשרות שנים", אמר לנוכחים. "אי אפשר להמשיך בצורה הזו. חייבים לעשות משהו. זו לא תורה מסיני. הגיע הזמן שנשנה את זה". ואז נכנס לתמונה משה דמאיו שאמר: "אני מציע שנדבר עם אלי טביב ונוריד מבית"ר את האחריות למשחק הזה. נעביר את האחריות למשטרה במשחק המדובר. שהיא זו שתהיה אחראית על הביטחון במשחק הזה".

כולם הסכימו שזה יכול להיות המפתח לביטול המהלך של טביב ואז החלו התייעצויות עם המטה הארצי של המשטרה. במשך מספר פעמים יצאו נציגי המנהלת לשיחות טלפון עם בכירים במטה הארצי כדי לבדוק האם המשטרה תיקח על עצמה את מלוא האחריות לאבטחת שלום הציבור במשחק הערב. במקביל לשיחות עם המשטרה התקיימו לא פחות משש שיחות טלפון עם טביב לארצות הברית בהן שוחחו איתו מחדר אחר שחר, באומן וחסון. השלושה יצאו ונכנסו לחדר הדיונים של המנהלת כשהם מעדכנים בכל פעם על התפתחות נוספת.

בסיומו של תהליך ירדו שחר וטביב מאיום ביטול המשחק ובמנהלת ישבו לניסוח ההודעה לתקשורת שסיימה כאמור את המשבר ופתחה את הפתח לשינוי הדרמטי בתקנון המשמעתי ובמדרג הענישה של הכדורגל הישראלי.

עוד באותו נושא

בית"ר ירושלים: "טביב עמד על כך שעונש הרדיוס של מכבי חיפה יבוטל"

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully