וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאן ראדוניץ' בראיון בלעדי: "אם יוקאנוביץ' היה נשאר, הייתי החלוץ שלו"

29.1.2016 / 11:25

ההבטחה מהמאמן הסרבי, המסר מג'ורדי קרויף, ההגעה החשאית לישראל. הפציעות, החברים, ליגת האלופות. אורלנדו סה, ערן זהבי, ברק יצחקי. רגע אחרי המעבר ממכבי תל אביב להפועל רעננה, דיאן ראדוניץ' מדבר על הכל ומבקש: "תפסיקו לבכות, הכדורגל בישראל בסדר גמור"

צילום מסך

בווידאו: השערים של דיאן ראדוניץ' במדי איסטרה הקרואטית

שחקני מכבי תל אביב קמו לבוקר של הכנה למשחק הגביע אמש (חמישי) מול הפועל ראשון לציון, אבל דיאן ראדוניץ' יצא לסידורים אחרונים לפני המעבר להפועל רעננה. בדיקות רפואיות, ענייני רישום ובמקביל ויתור על החוזה שהיה לו עד סוף העונה במכבי תל אביב.

הוא הגיע לישראל עם חלומות גדולים. חלוץ רחבה בריא גוף שנכנס לנעליים מאוד גדולות שהותיר השבדי ראדה פריצה. שבוע שלם מכבי ניסתה להחביא אותו אז בסוף אוגוסט. הוא ישב בשער 4 בבלומפילד ועודד את הקבוצה בגומלין מול באזל, ובמועדון לא הסכימו לספר דבר.

הוא חצי קרואטי וחצי סרבי, אבל בכלל נולד בדרום גרמניה. בנוער הרשים במדי באיירן מינכן, אבל בהמשך פרש מכדורגל וחזר. את הפריצה הגדולה עשה בעונה שעברה כמושאל מדינמו זאגרב לאיסטרה פולה. עם הרבה שערים נסללה דרכו למכבי תל אביב כדי שמכבי תוכל לעשות נקודות בליגת האלופות. אלא שאחרי מספר דקות אישיות לא רעות בסטמפורד ברידג' במחזור הראשון מול צ'לסי, הוא עבר להקפאה ארוכה בגלל בעיה רפואית. כשחזר לעניינים עוד האמין שיזכה להזדמנות האמיתית להראות שהיה שווה להביא אותו, אבל בתחילת השבוע קיבל את החותמת מג'ורדי קרויף שבישר לו: אתה צריך למצוא קבוצה אחרת.

דיאן ראדוניץ' נפרד ממכבי תל אביב וחתם בהפועל רעננה

דיאן ראדוניץ' עם אשר אלון, חיים סילבס. הפועל רעננה, ספק 500
רוצה להוכיח את עצמו בישראל. דיאן ראדוניץ' עם אשר אלון וחיים סילבס לאחר החתימה ברעננה/ספק 500, הפועל רעננה
"בשיחה האחרונה שלנו, אחרי שהודיעו שיוקאנוביץ' עוזב, הוא אמר לי: 'אם הייתי נשאר במכבי, היית החלוץ שלי. יש לך כל מה שצריך כדי להיות חלוץ מטרה'"

דיאן, היו לך מספר הצעות, כולל מאירופה, ובכל זאת בחרת בהפועל רעננה ונשארת בישראל.

"הסיבה העיקרית בגללה החלטתי להישאר היא כדי להוכיח לליגה הישראלית שאני שווה. לא שיחקתי מספיק כאן ואני רוצה להראות לישראל מה היכולת שלי. אני חושב שהליגה הישראלית טובה, למרות שאתם מזלזלים בליגה שלכם. לא היה כאן שום עניין כלכלי, אלא רק מוטיבציה אישית שלי להישאר בישראל ולהראות עד סוף העונה מה היכולות שלי. חיים סילבס שוחח איתי במהלך השבוע וגרם לי להאמין בדרך שלו. הוא נתן לי להבין כמה הוא רוצה אותי והחלטתי שאני מצטרף אליהם, למרות שהיו לי אפשרויות לעבור לקבוצה אחרת באירופה, כולל כמובן לחזור לקרואטיה".

היינו בטוחים שמיד כשתשמע שמכבי מביאה חלוץ אחר במקומך, תרצה לברוח מכאן ולמחוק את התקופה הקשה שלך במכבי.

"מכבי תל אביב קיבלה את ההחלטה שלה ואני הייתי צריך להתמודד איתה. היה לי קשה עם הפציעה במכבי ועם הבעיה הרפואית שהייתה לי, אבל זה לא שהחיים בישראל לא טובים לי. במכבי גם הבהירו בשיחה האחרונה שהם רוצים להשאיר לעצמם את אופציית רכישת הכרטיס שלי מדינמו זאגרב והם יוכלו לעקוב אחריי ברעננה, כך שזו הייתה החלטה טובה לכולם".

אומרים שאם סלבישה יוקאנוביץ' היה נשאר בקבוצה, אין מצב שהוא היה מוותר עליך להמשך העונה.

"לפני יותר מחודש קיבלתי טלפון מדינמו זאגרב ששאלו הרבה שאלות. התעניינו במצב הבריאותי, שאלו עד כמה מכבי סייעה לשיקום שלי מהפציעה ואגב יש לי רק מלים חמות להגיד על האופן בו קיבלתי טיפול במועדון. דינמו זאגרב נתנו לי להבין שאם אני רוצה לחזור אליהם בחלון הזה, יש על מה לדבר. אבל אז הלכתי לשיחה עם יוקאנוביץ' והוא אמר לי שהוא רוצה שאשאר במכבי עד סוף העונה. החלטתי שזה מה שאני עושה".

יתכן שיוקאנוביץ' לא היה הוגן איתך, כי הוא אמר לך להישאר בזמן שהוא עצמו כבר היה בדרך לפולהאם.

"ייתכן מאוד שזה נכון, אבל אני לא שופט אותו. הוא המאמן והוא הבוס. סיפרתי לו על השיחה שלי עם דינמו והוא אמר לי: 'תישאר במכבי. אני צריך אותך. אתה תשחק'. ובאמת במשחקים הבאים שיחקתי. חזרתי להיות בסגל וגם שיחקתי".

אם הוא היה נשאר במכבי, היית עכשיו במכבי?

"זה מה שהוא אמר לי בשיחה בינינו. המילים שלו נתנו לי להאמין שהוא מאמין בי".

ואז הוא עזב.

"בשיחה האחרונה שלנו, אחרי שהודיעו שהוא עוזב, הוא אמר לי: 'אם הייתי נשאר במכבי, היית החלוץ שלי. יש לך כל מה שצריך כדי להיות חלוץ מטרה'. הוא הוסיף: 'אל תרים ידיים ותמיד תילחם על המקום שלך כי אתה חלוץ מצוין ויש לך הרבה מוטיבציה ואהבה למשחק'. איחלתי לו בהצלחה באנגליה".

סלבישה יוקאנוביץ' מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
היה סקפטי בהתחלה, התלהב בהמשך. סלבישה יוקאנוביץ'/ברני ארדוב
"ידעתי שבמכבי עוד לא רוצים לאשר שאני נמצא כאן. ישבתי בשער 4 בין האוהדים והשתגעתי כשבאזל הובילה. כשערן הבקיע את השוויון הייתי בטירוף. שרתי יחד עם האוהדים"

אתה מבין את ההחלטה של מכבי לשחרר אותך?

"אם מכבי תכננה מראש לשחרר אותי בינואר ולהביא חלוץ אחר, אז זה בסדר. אבל אם מכבי באמת רצתה לתת לי צ'אנס, אז אני חושב שלא הייתה לי הזדמנות אמיתית להוכיח את עצמי לפטר בוס. מלבד הגביע בו פתחתי נגד רמת השרון, לא שיחקתי כדי להוכיח מה אני יכול לתרום".

יש לך טענות כלפי ג'ורדי?

"אני חושב שג'ורדי היה הוגן איתי ותמיד דיבר איתי בכנות. הוא אמר שהוא צריך כרגע חלוץ מוכן ב-110 אחוז לקראת ההתמודדות על האליפות ואני רק ב-90 אחוז כרגע. הוא המליץ לי לשחק בישראל בהפועל רעננה ואני מאמין שהוא יעקוב אחרי".

לא כך חשבת שתסיים את דרכך במכבי.

"ממש לא. באפריל 2015 לפני שנפצעתי היו לי שתי הצעות אחרי העונה הנהדרת באיסטרה פולה. הראשונה הייתה מפ.צ. סיאול מדרום קוראה שהציעה לי חוזה מדהים להרבה שנים והשנייה הייתה מגנט. היו גם הצעות לא רשמיות מפרנקפורט והופנהיים שהתעניינו. אבל אז נפצעתי בקרסול והגיע הקיץ. עשיתי שיקום לקראת העונה הזו ודינמו זאגרב כבר החלה לבנות את הסגל שלה עם שחקנים אחרים בתפקיד שלי. אז קיבלתי גם את ההצעה ממכבי תל אביב. הייתי אחרי הפציעה הארוכה וקצת חששתי שיהיה לי קשה להשתלב בגנט. אמרתי לעצמי שעדיף לי להתחיל במכבי תל אביב, בידיעה שיש לי לפחות את הליגה האירופית. מכבי הייתה אחרי התיקו הנהדר בבאזל ולפני משחק הגומלין בישראל. הגעתי לישראל בחשאי וישבתי ביציע במשחק השני וממש השתגעתי כדי שמכבי תעלה לליגת האלופות".

מכבי החביאה אותך ביציע.

"ידעתי שהם עוד לא רוצים לאשר שאני נמצא כאן. ישבתי בשער 4 בין האוהדים והשתגעתי כשבאזל הובילה. כשערן הבקיע את השוויון הייתי בטירוף. שרתי יחד עם האוהדים. הייתי חלק מהם ולמחרת באמת חתמתי על החוזה".

הגעת פצוע.

"היה ברור לי ולמכבי שייקחו לי בערך 25 ימים לחזור לעצמי. אבל אחרי כמה אימונים יוקאנוביץ' קרא לי ואמר שהוא רואה את העבודה שלי ורוצה שאתחיל להתאמן עם כדור ואשחק מול קרית שמונה. הוא היה כל כך מבסוט מהכניסה שלי בקרית שמונה והוא אמר לי: 'אני אשלב אותך במשחק מול צ'לסי. אתה היחיד שיכול להתמודד עם הבלמים שם'. אמרתי לו שאעשה מה שצריך. הוא גילה לי בשיחה בינינו שהוא רצה בהתחלה חלוץ אחר. הוא אמר לי: 'הייתי סקפטי לגביך בגלל הפציעה שלך. לא ידעתי מה אוכל לקבל ממך. אבל עכשיו אני רואה את היכולת שלך'".

ואז הכל נעצר.

"כן, אחרי המשחק בלונדון הכל נעצר. נפצעתי והחלה לי הבעיה ברגל. אני לא אוהב להיזכר בתקופה הזו ובטח לא בפציעה. זו הייתה תקופה קשה מאוד עבורי. הייתי עצוב מאוד, אבל אחרי כמה ימים אמרתי לעצמי שאני הולך לעבוד קשה כדי לחזור ולשחק".

בתקשורת כתבנו שאתה כנראה תשוחרר. איך הרגשת?

"באותה תקופה לא קראתי מה שאתם כותבים כי לא הכרתי את התקשורת הישראלית ולא ידעתי היכן לחפש את אתרי האינטרנט. אמרתי לעצמי שעדיף לי לא לחפש מה כותבים עליי. עכשיו אני קורא כל מה שכותבים עליי בתרגום לאנגלית כי אני אוהב לקרוא ביקורות של פרשנים וכתבים על המשחק שלי".

דיאן ראדוניץ' מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"לא אוהב להיזכר בתקופה של הפציעה, הייתי עצוב". דיאן ראדוניץ'/ברני ארדוב
"כשאתה פצוע אתה רוצה שיעזבו אותך לנפשך וייתנו לך לטפל בבעיות שלך בשקט כי אתה סובל. ברק יצחקי מעולם לא שאל מה שלומי, אלא תמיד שאל מה אני צריך ואיך הוא יכול לעזור. הוא מעולם לא הציק עם שאלות מתי אתה חוזר"

למי תתגעגע במכבי?

"אתגעגע כמעט לכל השחקנים. אני לא חושב שהייתה לי בעיה עם מישהו. אבל היו לי בהחלט כמה שחקנים שהרגשתי מאוד קרוב אליהם כמו ברק יצחקי. ברק עזר לי הרבה. כל פעם שקיבלתי הביתה מכתב בעברית נתתי לו לתרגם לי ולהסביר מה לעשות".

אולי הוא הבין את הנפש שלך מכיוון שהוא בעצמו היה פצוע הרבה בקריירה שלו.

"אני מניח שזו גם יכולה להיות הסיבה שהוא נתן לי חום ויחס טוב. שחקן פצוע לא אוהב ששואלים אותו בכל יום מה שלומך. כשאתה פצוע אתה רוצה שיעזבו אותך לנפשך וייתנו לך לטפל בבעיות שלך בשקט כי אתה סובל. ברק מעולם לא שאל מה שלומי. הוא תמיד שאל מה אני צריך ואיך הוא יכול לעזור. הוא מעולם לא שאל מה קורה איתך ומתי אתה חוזר. חבר נוסף שהיה לי במכבי הוא עדן בן בסט. תמיד התבדחנו ועד הרגע האחרון צחקתי איתו. אני אוהב אותו מאוד".

יכול להיות שהחיבור שלך ליצחקי ולבן בסט נבע מהעובדה ששלושתכם חלוצים שכמעט ולא משחקים.

"יכול להיות באמת. אתה יודע איך אומרים, אנשים שיש להם מכנה משותף מוצאים דרך להתחבר. גם עם טיטי (טל בן חיים החלוץ) הייתי בקשר מצוין. אני חושב שיש לנו אישיות דומה. שנינו אוהבים לדבר ולצחוק ושנינו קצת ילדים שאוהבים לחקות שחקנים אחרים, בעיקר את נוסא החמוד עם האנגלית שלו".

החברים שלך במכבי היו בעיקר שחקני התקפה וזה יפה נוכח העובדה שכולכם נאבקתם על אותה משבצת.

"כן, אבל היו גם שחקנים בתפקידים אחרים שהייתי קרוב אליהם כמו אבי ריקן. אני חושב שאבי מאוד יתגעגע אליי כי הוא היה יכול לתרגל איתי את הגרמנית הנהדרת שלו. הוא מדבר מדהים גרמנית והיינו מדברים רק בשפה הזו. עכשיו הוא יצטרך למצוא מישהו אחר שיעזור לו לשמור על הגרמנית".

איך היה הקשר עם הבלמים נוכח המאבקים באימונים?

"בסדר גמור. היה לי קשר עם טל בן חיים ולא מחוץ למגרש. טל מצא בי איזשהו יריב שלדעתי הזכיר לו את התקופה שלו באנגליה. היינו נאבקים חזק מאוד באימונים כמו שהוא אוהב, אבל בסוף תמיד נשארים חברים. למדתי ממנו הרבה ואני מודה לו על כל הביקורת שהוא השמיע על דברים שאני עושה".

לא היית קרוב לפרדראג ראיקוביץ'?

"הגענו ביחד למכבי והיינו ביחסים טובים, אבל הוא היה יותר קרוב לניקולה מיטרוביץ' שהדריך אותו הרבה כי הוא היה צעיר והיה צריך עזרה. מיטרו עזר גם לי בהתחלה, אבל אני אדם שלומד מהר מאוד ותוך זמן קצר לא הייתי צריך מישהו שידריך אותי בכל צעד".

מה אתה אומר על תופעת ערן זהבי בישראל?

"הסטטיסטיקה שלו נהדרת. הגולים, המשחקים שהוא ניצח. אבל אסור לשכוח שיש לו קבוצה טובה מאחוריו שעוזרת לו. מסי לא יבקיע 60 שערים באיסטרה פולה כמו שהוא עושה בשנה אחת בברצלונה. אני יכול להבין למה הוא לא ממהר לעזוב. הוא כבר היה באיטליה וראה כמה קשה להתאקלם במדינה זרה. הוא מקצוען ומעולם לא מבקש הנחות, אבל הוא עדיין המלך של מכבי וזו הרגשה נהדרת להיות כזה במועדון שלך".

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב (ימין) עם דיאן ראדוניץ'. קובי אליהו
"יכול להבין למה הוא לא ממהר לעזוב". דיאן ראדוניץ' עם ערן זהבי/קובי אליהו
"בלומפילד תמיד מלא, באר שבע, חיפה, ירושלים. באים הרבה יותר מאשר בקרואטיה. תפסיקו לבכות על האוהדים ועל הכדורגל שלכם. אתם בסדר גמור"

אתה יכול להבין למה שחקנים במכבי אוהבים את פטר בוס יותר ממה שאהבו את יוקאנוביץ'?

"אני חושב ששניהם מאמנים טובים וג'ורדי קיבל החלטות טובות לגביהם. אבל יש להם ראייה אחרת של הכדורגל. יוקאנוביץ' לא חיפש כדורגל כל כך התקפי. הוא לא היה הגנתי אלא רצה לשחק יותר מסודר ומבוקר ובעיקר לבנות על הקישור. הוא גם מאוד התחשב בקבוצה היריבה וכל הזמן ניתח אותה. פטר בוס הגיע עם הגישה ההולנדית של כדורגל פתוח ואתה רואה את התוצאות שם בליגה עם 4:4, 3:5, 1:7. כל מני תוצאות גבוהות כאלה. בליגה ההולנדית לא משחקים כדורגל הגנתי ובגלל זה אני לא מבין את כל מי שאומר שיש למכבי בעיה בהגנה. אין למכבי בעיה עם הבלמים. היא פשוט משחקת מאוד פתוח בניסיון ללחוץ על היריב. מכבי נותנת הרבה שטח ליריבות ולכן אפשר להפתיע אותה. פטר בוס משחק את הכדורגל של יוהאן קרויף".

אבל נראה שההבדל ביניהם הוא לא רק במגרש.

"יוקאנוביץ' היה טיפוס יותר סמכותי ובוס הוא יותר פתוח וחברותי עם השחקנים. יוקאנוביץ' כזה גם בחיים מחוץ לכדורגל. הוא אוהב שהכל יהיה מסודר וברור. אני מאוד אוהב מאמנים חזקים כאלה".

תהיה לך מוטיבציה מיוחדת להראות שאתה טוב יותר מאורלנדו סה?

"אני לא טיפוס כזה. כדורגל הוא משחק קבוצתי. זה לא טניס. ברור שאני חלוץ ורוצה להבקיע הרבה אבל אין לי תחרות אישית מול החלוץ החדש של מכבי. הוא יראה מה היכולות שלו במכבי ואני אראה את היכולות שלי ברעננה וניפגש במגרש".

תהיה רשאי לשחק מול מכבי?

"אני לא יודע על איזושהי בעיה או על איסור כזה. בהחלט יהיה לי קשה מאוד ומוזר לשחק מולם בעיקר בבלומפילד. מה שבטוח אם אבקיע מול מכבי, אני לא אחגוג".

כמה תבקיע עד סוף העונה לזכות רעננה?

"לפחות חמישה שערים. אני בטוח שאבקיע יותר".

לא הפריעה לך העובדה שלרעננה אין כמעט אוהדים?

"אני מורגל לזה מקרואטיה, שם רק לרייקה, ספליט וזאגרב יש קהל גדול. באיסטרה פולה היו באים לראות אותנו בממוצע 2,000 צופים".

אז אנחנו סתם יורדים על הליגה הישראלית?

"תאמין לי שאתם לא מבינים כמה קהל מגיע למשחקים כאן ביחס לקרואטיה ומדינות אחרות. בלומפילד תמיד מלא, באר שבע, חיפה, ירושלים. באים הרבה יותר מאשר בקרואטיה. תפסיקו לבכות על האוהדים ועל הכדורגל שלכם. אתם בסדר גמור".

מה אתה לא אוהב כאן?

"אתם אוהבים להגיד שהאירופאים יעדיפו להיות כאן בגלל השמש, אבל עבורי יש כאן יותר מדי שמש. אני לא הטיפוס ללכת לים ובגלל זה אני תמיד לבן ולא שזוף. אני אוהב גשם בעיקר כשמשחקים כדורגל. הכדורגל בליגה כאן הרבה יותר אטרקטיבי מאשר בקרואטיה, שם משחקים כמו באיטליה. כל הזמן טקטי וסגור".

מי תיקח אליפות?

"אני מקווה שרעננה, אבל בוא נהיה ריאליים. התחרות תהיה קשה למכבי, אבל בסופה אני מקווה שהם ייקחו אליפות. תמיד אשאר אוהד מכבי תל אביב ואני מקווה שאהיה עם רעננה בפלייאוף העליון כדי שתהיה לי ההזדמנות לנצח פעמיים את באר שבע. גם בשביל מכבי, אבל כמובן עבור רעננה לה יש את האמביציות שלה. אבל שמכבי לא תחשוב שאני לא אנסה לנצח גם אותה".

שחקן מכבי תל אביב, דיאן ראדוניץ', מול שחקן הפועל ניר רמת השרון, אלון נצר. ברני ארדוב
רוצה לנצח את באר שבע, גם עבור מכבי. דיאן ראדוניץ' במשחקו האחרון בצהוב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully