וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברמות האלה אסור שיהיו תירוצים, לאסטנה ומכבי יש בערך אותו תקציב"

מאמן אסטנה: "השחקן הישראלי צריך משמעת". איליץ', בלם הקבוצה ואקס הפועל תל אביב: "לא ברור איך קבוצה עם הישראלים הכי טובים לא לקחה נקודה בבית". בבוקר אחרי התיקו בטורקיה, אורן יוסיפוביץ שוחח עם גיבורי הסינדרלה של ליגת האלופות, וניסה להבין: למה הם כן ומכבי לא

one

בווידיאו: ה-0:0 של מכבי תל אביב בכפר סבא

סטנימיר סטוילוב הרבה להשתעל. אולי זה הקור, אולי העובדה שכמעט לא ישן בלילה - עד שלוש בבוקר ניהל מאמן אסטנה שיחה עם העיתונאים הקזחים. לא נורא, היום (רביעי) הבולגרי יוצא לחופשה בת חודש. המשימות האחרונות שנותרו לפני ההמראה מטורקיה: ישיבה עם הבוס והסוכן, ושיחה עם וואלה ספורט.

עברו כמה שעות מהמשחק האחרון בקמפיין הראשון של אסטנה בשלב הבתים של ליגת האלופות, וקואץ' סנטימיר שמח ומבואס באותה המידה. "אחרי הגול שלנו שמחנו יותר מדי", הוא נזכר בדקה ה-62 מול גלאטסראיי. השוויון המהיר של הטורקים השאיר את הקזחים במקום הרביעי והדיח אותם מאירופה. וכך, במועדון הקטן מבירת-בוראט, במועדון שמחזיק בסגל הצנוע ביותר בליגת האלופות, התאכזבו ממשחק חוץ בצ'מפיונס בו השיגו נקודה.

וזו הנקודה.

זו הנקודה שממחישה בצורה הטובה ביותר את הפער מהקמפיין של מכבי תל אביב. זו הנקודה בעזרתה ניתן למפות את הטיעונים הצהובים, להפריד בין האמת לבין הספינים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
סטנימיר סטוילוב מאמן אסטנה. AP
ארבע נקודות. סטוילוב/AP

"עם הסגל הזה הצלחנו להשיג ארבע נקודות!"

"להגיד את האמת?", שואל המאמן סטוילוב, ששוב השתעל - "הקבוצה שלי הפתיעה אותי. לא האמנתי שעם הסגל הזה אפשר לעלות לליגת האלופות. ביחד עם הנשיא, החלטנו שהמטרה שלנו העונה היא ליגה אירופית. אבל הקבוצה השתפרה ממשחק למשחק, ופתאום עלינו, וזה היה מדהים. העונה הזו היתה ניסיון מצוין עבורנו לשנה הבאה".

יש אנשים שמשום מה מפרידים בין ניסיון לבין תחרותיות. אסטנה, והיא לא הראשונה, סותרת את התזה. זו הפעם הראשונה שלה אי פעם בשלב הבתים של ליגת האלופות, והנה - ארבע נקודות, ארבע תוצאות תיקו, תחרותיות עצומה כמעט בכל משחק.

אז מה הסוד, סטוילוב?

"הסוד של ליגת האלופות נעוץ במשמעת טקטית, בארגון, בביטחון. כל מה שקבוצות קטנות צריכות בשלבים האלה זה ביטחון. להאמין בעצמך, להאמין באיכות שלך. זו הקבוצה שניסיתי ליצור, זה מה שניסיתי להחדיר למוח של השחקנים שלי. יש בכם איכות, יש לכם יכולת, יש לכם אפשרות לשחק את הכדורגל שלכם גם ברמה הזו".

אסטנה הוגרלה לבית קשה עם אתלטיקו מדריד, בנפיקה וגלאטסראיי. לא בית קל יותר משל מכבי תל אביב, ובניגוד לצהובים - להם לא היתה אפשרות להתחזק. "בקזחסטן חלון ההעברות נסגר ב-30 ביוני", מספר סטוילוב. "גם אם רצינו, לא יכולנו להתחזק. זה היה הסגל שלנו וזה מה יש, ובגלל זה אני שמח - עם הסגל הזה הצלחנו להשיג ארבע נקודות!".
?
ג'ורדי קרויף וסלבישה יוקאנוביץ' התבטאו לא אחת שכמות הזרים בכדורגל הישראלי צריכה להיות גדולה יותר. בכדורגל הקזחי אפשר לרשום שמונה זרים, כשעל המגרש משותפים רק חמישה. בנוסף, חייב להיות על הדשא ילד מקומי מתחת לגיל 21.

סטוילוב נחרץ: "אתה פשוט צריך למצוא חמישה זרים מצוינים. זרים שישדרגו אותך. אני ראיתי הרבה כדורגלנים ישראלים טובים, גם בקבוצות וגם בנבחרות שלכם. השחקן הישראלי הוא בסדר גמור, רק צריך יותר משמעת".

שחקני אסטנה חוגגים. GettyImages
שחקני אסטנה חוגגים עלייה לצ'מפיונס/GettyImages

"כשאתה מתחיל להתלונן, לא תנצח גם באימון"

שלוש מהנקודות הושגו בבית. 0:0 מול אתלטיקו, ו-2:2 מול בנפיקה וגלאטסראיי. "האסטנה ארנה", האיצטדיון החדש והמקורה עם המשטח המלאכותי הושק ב-2009, ואת הסרט גזרו אנדריי שבצ'נקו והאקאן שוקור.

"האווירה שם נהדרת", מספר מטורקיה הבלם ברנקו איליץ', אקס הפועל תל אביב שאחרי עונה בחודורוב המשיך לפרטיזן ומשם לאסטנה. "כששיחקנו בליגה, היו באים בקושי אלף אנשים. במשחק הראשון שלי ראיתי מקסימום 300. אבל בליגת האלופות מגיעים 30 אלף, וזה מדהים. לא אכפת להם מהליגה, זה לא כמו בישראל. כשהייתי בישראל נהניתי מכמה שאנשים אוהבים את הכדורגל המקומי, האוהדים מבינים כדורגל. גם כשהיו בעיות בהפועל, את המדינה והליגה אהבתי מאוד והערכתי מאוד. בישראל אתה מרגיש שאתה כדורגלן. פה בקושי מזהים אותך ברחוב. עד עכשיו. אחרי ההופעות בצ'מפיונס, פתאום ילדים באים לבקש חתימה".

העיתונאי המקומי גאבדולה אייגוזין מספר: "המתקן הזה הוא אחת הסיבות העיקריות למשחקי הבית המוצלחים של אסטנה. במשחקים של ליגת האלופות יצרו שם אווירה בלתי נתפשת".

והנה, גם בחוץ הושגה נקודה, אמש. והחוץ של קזחסטן זה לא החוץ של רוב הקבוצות. "כל משחק חוץ זה עשר שעות טיסה וכמה שעות של עצירת ביניים. כך שהמסע הוא בין 13 ל-15 שעות", מספר איליץ'. "זה היה מאוד קשה, ואתה מגיע גמור ליעד שלך. אבל הראנו שגם זה לא שובר אותנו. אין תירוצים, אין תלונות. כשאתה מתחיל להתלונן אתה לא תנצח גם באימון. עלית לצ'פיונס? תכין את הראש שלך".

ערן זהבי מכבי תל אביב מול ברנקו איליץ' הפועל תל אביב. ברני ארדוב
מסע של שעות לכל משחק חוץ. איליץ'/ברני ארדוב

"מוזר לי שמכבי לא לקחה אף נקודה בבית"

עד עשר בלילה לאיליץ' יש זמן לנפוש בטורקיה. אז ימריא לאסטנה, יאסוף את הילדודס ויעוף אתם לחופשת מולדת בסלובניה, עד שבחודש הבא יתייצב בדובאי למחנה האימונים של אסטנה. העונה כבר נגמרה שם, ב-8 בנובמבר, והקבוצה - תוך כדי קמפיין צ'מפיונס - זכתה באליפות בדקה ה-87.

כנראה שאפשר לשלב בין שני מפעלים ועדיין לשחק כדורגל.

לפני שנמשיך, איליץ' מבקש לחזור טיפה אחורה. "בתקופה שלי הפועל תל אביב לא היתה טובה כל כך", הוא אומר, ומיד מראה בקיאות: "אבל היתה טובה יותר מעכשיו". בכלל, הוא מבקש להבהיר: "היו לי בעיות בהפועל, אבל בשום מקום אחר ששיחקתי לא היו בעיות. בהפועל משום מה ניסו להציג אותי כבעייתי. לא יודע למה. אפילו מהדרבי השעו אותי. הערתי לשחקן באימון, המאמן [רן בן שמעון] העיף אותי, והייתי עצבני ועניתי שאם הוא לא צריך אותי באימון, הוא לא צריך אותי גם במשחק". הדרבי ההוא נגמר ב-2:3 למכבי, ואתם בטוח זוכרים אותו.

ואז ברנקו עובר למכבי: "הם בלי נקודות עד עכשיו, ולא ממש ברור לי למה. מוזר לי מאוד שמכבי לא לקחה אף נקודה בבית. זה לא משנה מי מולך, גם אם זו צ'לסי - תיקו זה תמיד אפשרי. מכבי זו הקבוצה עם הישראלים הכי טובים, עם התקציב הכי טוב, המועדון הכי יציב. לא ברור לי".

ולמה לכם יש ארבע נקודות?

"יש אווירה טובה בחדר ההלבשה, וכשמתאמנים הכי חזק ומקשיבים למאמן בכל דבר, מצליחים. בהפועל, למשל, היתה לנו קבוצה טובה אבל הישראלים הצעירים לא תמיד עשו את מה שהמאמן ביקש מהם לעשות. כאן, כשהמאמן מבקש משהו, כולם עושים. כשכל השחקנים לא מתאמנים הכי חזק, זה משפיע גם עליך.

"עוד דבר: אני לא אוהב להפסיד. כשמפסידים, אני גמור. חושב על המשחק ולא עוזב אותו. יש שחקנים ישראלים שלא משנה להם אם הם מפסידים או מנצחים, הם מתנהגים אותו דבר לאחר מכן. אם אתה לא רוצה לנצח אפילו במשחק אימון, לא תצליח בכדורגל. זה ההבדל, זה בראש, זה באיך שאתה חושב על המשחק.

הסעיף הנוסף שלו קשור להכנה של הקבוצות הגדולות לפני משחקים מול אסטנה: "הן מזלזלות כשהן פוגשות קבוצה קטנה. כנראה שחשבו שינצחו אותנו בקלות".

ערן זהבי, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שחקני מכבי מאוכזבים/ברני ארדוב

"חוסר ניסיון? גם לנו לא היה ניסיון"

המאמן שלך הופתע כשעליתם לשלב הבתים. גם אתה?

"בטח", איליץ' מיישר קו. "כשהציעו לי לבוא הנה לרגע לא חשבתי שזה מה שיקרה. הגעתי לקבוצה שלא חשבתי ששווה צ'מפיונס, ובוסף יוצא שאני מאוכזב מתיקו בטורקיה. לפני שלוש שנים לא ידעתי דבר על אסטנה. ואז שיחקנו נגד מאריבור, מהמדינה שלי, ועברנו. ואז הדהמנו מול הלסינקי בתוספת הזמן, ואז אפואל, והנה אנחנו. בכלל - כל מה שאתה שומע על ליגת האלופות, נכון. כשאתה מגיע לזה, אתה מבין את כל הסיפורים. זה כמו מונדיאל. כולם מחכים לזה, כולם רוצים את זה, כולם נושמים את זה. והקמפיין שעשינו העונה יישאר איתי לתמיד".

אתה אומר שאפשרי לעשות תיקו מול אתלטיקו, שאפשרי מול צ'לסי. אבל איך מתכוננים להבדלי רמות כאלו?

"ידענו שאתלטיקו קבוצה נהדרת, אבל לא באנו בגישה של 'רק לא להפסיד 6:0'. גם מאריבור עשו תיקו בבית מול צ'לסי, ופשוט אסור לחשוב שאם תפסיד זה לא יהיה נורא. תמיד תחשוב חיובי. תחשוב שגם את אתלטיקו מדריד אתה מסוגל לנצח. אסטנה הראתה לכל העולם - לא רק לאירופה - שאם אתה משחק טקטי ונכון, אתה יכול לעשות הכול ברמות הכי גבוהות. ראיתי את מכבי נגד באזל. השוויצרים היו הרבה יותר טובים, אבל מכבי נלחמה, ועם קצת מזל מזל גם עברה".

במכבי סיכמו את הקמפיין העגום הזה בחוסר ניסיון, בהבדלי תקציב, במיעוט שחקנים זרים.

"בסופו של דבר, הכול תירוצים. לאסטנה ולמכבי יש את אותו תקציב, פחות או יותר, ובתקציב של 30 מיליון יורו אתה יכול להביא שחקנים נהדרים. ניסיון? גם לנו לא היה ניסיון". העיתונאי אייגוזין מוסיף: "חוסר הניסיון בא לידי ביטוי לדעתי ב-2:2 מול בנפיקה, למשל. הקבוצה הובילה 0:2 והפורטוגלים השוו. באופן כללי, כל האוהדים של הקבוצה הבינו שמדובר בקמפיין ראשון, ושיהיו קשיים. אבל יצא שהם הרוויחו קמפיין נהדר, בהתחשב בנסיבות".

זכות הקינוח לקואץ' סטוילוב: "ברמות האלה אסור שיהיו לך תירוצים. ברמות האלה יש כלל אחד - אתה צריך לדעת מה אתה רוצה מעצמך, ואז לדאוג שכל השחקנים שלך ישחקו בדרך הזו. לאסטנה שלנו אין תקציב ענק ואין שחקני ענק, אבל יש אצלנו משמעת, ואנחנו משחקים את הכדורגל שלנו".

seperator

אכזבה מתיקו במשחק האחרון? זה בדיוק מה שעבר על ערן זהבי, גילי ורמוט והפועל תל אביב של מחזור צ'מפיונס 2010, עם ה-2:2 בליון. האם הצהובים יצליחו לגרד משחק תחרותי אחד, ככה, בשביל ההרגשה?

לא בטוח. מה שבטוח: אסטנה היא מראה לרוב טענות האלופה הישראלית. הקזחים עלו במפתיע - אחרי שלל דרמות; שיחקו לראשונה אי פעם במפעל, עם תקציב צנוע במונחים אירופים וללא יכולת להתחזק; עברו בין שני מפעלים, ועוד בזמני מפתח בליגה המקומית. והתאכזבו מתיקו בחוץ.

האם הצהובים יתאכזבו הערב מתיקו בקייב?

האם הם בכלל מסוגלים לכך?

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully