וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטאטאים את טאטה: הבלוג של מיכאל יוכין על הכישלון של טאטה מרטינו

17.11.2015 / 14:00

הפרשנים חותכים אותו (כי זה ספורט לאומי), העסקנים מפקפקים ביכולתו (מה לעשות, בבחירות הכל כשר) והיורשים אורבים לו. טאטה מרטינו מתעקש לשחק כמו ברצלונה בארגנטינה, אבל בינתיים זה לא מתחבר ורק נס דוגמת סאבלה ייתן לו את האפשרות להתמיד בכך

אימג'בנק GettyImages

לפני ארבע שנים בדיוק הגיעה ארגנטינה למשחק קריטי בקולומביה במוקדמות המונדיאל בלחץ עצום. המאמן אלחנדרו סאבלה אמנם הביס את צ'ילה בבכורה הרשמית שלו, אבל אז הפסידה הנבחרת באופן מביש בוונצואלה, וגם פיגרה בבואנוס איירס מול בוליביה החלשה לפני שחילצה תיקו 1:1 מביש אפילו יותר. הקרב מול לוס קאפטרוס בבראנקייה נתפס כגורלי עבור המאמן שמונה חודשים קודם לכן בעקבות כישלונו של סרחיו באטיסטה בקופה אמריקה הביתי. התקשורת כבר החלה לדסקס את המחליפים האפשריים, וסאבלה – אשר מינויו נתקל בהתנגדות ציבורית מהרגע הראשון בשל חוסר נסיונו ותדמיתו הבילארדיסטית – ידע שהוא חייב לצאת מקולומביה עם תוצאה חיובית.

זה התחיל רע מאוד, וההרכב השנוי במחלוקת היה בפיגור במחצית משער של דוריאן פאבון שנחשב באותם ימים להבטחה קולומביאנית גדולה. אלא שאז ביצע המאמן שינוי מהפכני, שלח למגרש את קון אגוארו לצידם של ליאו מסי וגונסאלו היגואין, וארגנטינה עשתה קאמבק מושלם. מסי הישווה, אגוארו כבש את שער הניצחון בדקה ה-83, והאצטדיון המאיים בבראנקייה התברר כמקום בו יצא סאבלה לדרך חדשה.

הוא סיים בקלילות במקום הראשון במוקדמות, ובמונדיאל עצמו לא היה רחוק מזכייה על אדמת ברזיל, אלמלא ההחמצות של היגואין ורודריגו פלאסיו בגמר מול גרמניה. הוא עשה זאת לרוב בסגנון ההגנתי והמבוקר, אבל אם היה מניף את הגביע במרקאנה, שמו היה נרשם באותיות זהב בספרי ההיסטוריה של הכדורגל הארגנטינאי. מריו גצה רצה אחרת, וכעת זוכרים רוב האוהדים את סאבלה לרעה. זה רק מדגיש את ההבדל הדק בין תהילת עולם לפיאסקו במדינה בה הביקורת על כל מי שקשור לנבחרת היא מסורת לאומית ארוכת שנים.

שחקני נבחרת ארגנטינה במשחק מול קולומביה ב-2011. AP
אז הם יצאו מבראנקייה לדרך חדשה. הארגנטינאים ב-2011/AP

מי המליץ למסי לפרוש?

מסי הרגיש זאת על בשרו יותר מכולם. בארגנטינה משוכנעים שהפרעוש לא מספק את הסחורה במדי האלביסלסטה, ואוהבים לחתוך אותו לגזרים בתקשורת. כך היה גם אחרי ההפסד בפנדלים לצ'ילה בגמר קופה אמריקה, והמאמן טאטה מרטינו יצא להגנתו באמירה חריפה במיוחד. "הביקורת הזו לא ראויה להתייחסות. לו הייתי במקומו של מסי, הייתי פורש מהנבחרת כבר מזמן ומתרכז רק בברצלונה", הצהיר האיש שאימן את מסי בקאמפ נואו בעונת 2013/14 לפני שירש את סאבלה בתום המונדיאל. מיותר לציין שהקביעה עוררה צונאמי תקשורתי נוסף, ולבסוף נאלץ מרטינו להתנצל – אך לא לחזור בו: "זה היה לא זהיר מצדי לומר זאת. זו דעתי האישית, והייתי צריך לשמור אותה לעצמי".

המאמן לא בדיוק העריך נכונה את השפעת חסרונו של מסי על המעמד שלו עצמו. הפרעוש אמנם לא פרש, אך נפצע והחמיץ את ארבעת המשחקים הראשונים של ארגנטינה בקמפיין מוקדמות המונדיאל. בלעדיו, כבשה הנבחרת שער אחד בלבד ב-270 דקות, והיא עדיין מחפשת ניצחון ראשון. אחרי הפסד 2:0 לאקוואדור באיצטדיון מונומנטאל, 0:0 מתסכל בפרגוואי אותה אימן מרטינו במשך חמש שנים בעבר, ו-1:1 ביתי נגד ברזיל ביום שישי, סכיני התקשורת נשלפו והושחזו לקראת הקרב הגורלי בקולומביה. כמו לפני ארבע שנים, שוב מגיעה ארגנטינה לבראנקייה החמה והלחה כאשר סימני שאלה גדולים מאוד מרחפים מעל הראש של מאמנה.

עוד באותו נושא

ארגנטינה מודאגת מהחום בבראנקייה, חאמס מבהיר: "אין להם תירוץ"

לכתבה המלאה
ליאונל מסי, חרארדו מרטינו, נבחרת ארגנטינה. AP
אמירה שיצרה צונאמי תקשורתי. ליאו מסי/AP

לא גמיש מספיק טקטית?

למען האמת, המזל ממש לא היה לצידו של מרטינו בחודשיים האחרונים. לא רק מסי פצוע, אלא גם אגוארו שנפגע בתחילת המשחק ההוא מול אקוואדור באוקטובר וטרם התאושש. נגד קולומביה לא יוכל מרטינו לבנות גם על שני שחקנים ששילובם בנבחרת רשום על שמו – קרלוס טבס שהוחזר לסגל אחרי שנים בגלות, וחבייר פאסטורה, השחקן הבולט של האלביסלסטה בקופה אמריקה, אשר הוזנח לחלוטין על ידי סאבלה אך קיבל יד חופשית להפגין את היצירתיות המיוחדת שלו אצל הבוס הנוכחי. ואם זה לא מספיק, הרי שגם אסקיאל גראי פצוע, והדבר משפיע על היציבות בעורף.

בתנאים אלה נאלץ מרטינו לאלתר במפגש הגדול מול הסלסאו, ודווקא עשה עבודה לא רעה. ארגנטינה היתה הרבה יותר טובה במחצית הראשונה, שלטה במרכז המגרש, וגם הצליחה להעלים את ניימאר שהיה בכושר שיא במדי ברצלונה. לו היתה משלימה את המלאכה ומנצחת את החבורה חסרת הברק של דונגה, מרטינו עשוי היה להתקבל כגיבור היום. ואולם, מאמן ברזיל ביצע תיקון אחרי ההפסקה כאשר שלח למגרש את דוגלאס קוסטה, וטאטה לא הגיב. ארגנטינה ספגה את שער השוויון, ולקראת הסיום העליונות שלה כבר לא הורגשה כלל. כך הוכחה, לדעת פרשנים מסוימים, התיאוריה לפיה מרטינו לא מסוגל לבצע התאמות טקטיות תוך כדי תנועה. במקום להפוך לגיבור לאומי לפרק זמן קצר, טאטה נצלב בפומבי, ורבים מאוד מחכים בקוצר רוח לפיטוריו אם וכאשר המשחק בקולומביה לא יניב שלוש נקודות.

טאטה מרטינו מאמן נבחרת ארגנטינה. AP
שאלת עתידו הפכה גם לשאלה פוליטית. טאטה מרטינו/AP

הבחירות בפתח

לו היה זוכה בקופה אמריקה, המצב היה שונה, אבל כעת מזכירים לטאטה את המשחק הנרפה של הנבחרת במהלך הטורניר, למעט ה-1:6 על פרגוואי בחצי הגמר. המאמן מדגיש כמעט בכל ראיון ומסיבת עיתונאים את "הרעיון" ממנו הוא לא מוכן לסטות. "הוא מתכוון למשחק שמזכיר את ברצלונה – לחץ על היריבה, שליטה במרכז המגרש, אחוז החזקת כדור גבוה. יש רק בעיה אחת – בינתיים הרעיון הקסום הזה לא מיושם", אומר העיתונאי דן אדווארדס. מרטינו סבור שהוא נמצא בדרך הנכונה, אך האם יקבל זמן כדי להשלים את העבודה? במצב הנוכחי בארגנטינה, זו לא רק שאלה מקצועית, אלא גם פוליטית.

בדצמבר יתקיימו הבחירות לנשיאות ההתאחדות. במשך 35 שנה היתה שם יציבות מוחלטת – חוליו גרונדונה שלט ביד רמה בכדורגל הארגנטיני מאז 1979 בכל האמצעים שעמדו לרשותו, ואיש לא התקרב להדיחו. מותו של דון חוליו ביולי 2014 פתח את המאבק לרווחה, וכעת מתמודד הנשיא הזמני לואיס סגורה מול מגיש הטלוויזיה מרסלו טינלי. יחסי הכוחות שקולים מאוד ואיש מהעיתונאים לא מעז להמר על המנצח. לכן, האווירה הציבורית כלפי הנבחרת ומאמנה חשובה מאוד לשני המועמדים, והם לא יהמרו על ראשם כדי להגן על טאטה במקרה של הפסד בקולומביה.

מאמן ברצלונה טאטה מרטינו לצד מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
בחירתו של טינלי תסלול את דרכו לנבחרת? דייגו סימאונה/רויטרס

סימאונה, גז'ארדו וסמפאולי

לדברי העיתונאים המקומיים, טאטה נהנה מיחסי עבודה תקינים יחסית עם סגורה, אך הוא לא הצליח לשכנע אותו למנות את אנשי אמונו למאמני הנבחרות הצעירות. טינלי נחשב לחבר קרוב של דייגו סימאונה, ולכן לא נפסלת האפשרות כי מינויו עשוי לסלול את דרכו של מאמן אתלטיקו מדריד לנבחרת, גם אם רבים מטילים ספק שהוא מעוניין בכך בשלב זה. ככל שמעמדו של מרטינו מתערער, כך נזרקים לאוויר שמות של מחליפים פוטנציאליים, וסימאונה ממש לא היחיד. עיתונאים המיודדים עם סאבלה מנסים לקדם את הקאמבק המוזר שלו, וגם מאמנים צעירים – במיוחד מרסלו גז'ארדו, אשר הצעיד את ריבר פלייט לזכיה בגביע הליברטדורס – מוזכרים על בסיס יומי.

המועמד האידיאלי לדעת רבים יהיה חורחה סמפאולי, שניצח את מרטינו בגמר קופה אמריקה. עתידו של מאמן צ'ילה לא ברור כעת כתוצאה משינויים בהנהלת ההתאחדות, אך הוא כבר הצהיר שלשום באופן נחרץ כי לא יאמן נבחרת לאומית אחרת במידה ויתפטר. האמירה פוסלת על הנייר את האופציה הזו, אך אם וכאשר יפוטר מרטינו, לא יהיה קל לסמפאולי לסרב לאפשרות לאמן את נבחרתו הלאומית במונדיאל. "זה יהיה הפתרון הטוב ביותר", אומר אדווארדס.

על מנת לחמם את האווירה לקראת המשחק הגורלי, נזרקים לתקשורת שמועות על משבר לכאורה בחדר ההלבשה. עיתונאים דיווחו, בעילום שם, על כך שחבייר מסצ'ראנו לא מדבר בשבועות האחרונים עם טאטה. "יכול להיות שיש לו סכסוך עם עוזר המאמן חורחה פאוטאסו, אבל אלה רק ספקולציות", אומר העיתונאי אסטבן פלינט.

אחרי התיקו מול ברזיל, העניק סגורה גיבוי קצת משונה למרטינו: "טאטה יהיה המאמן עד סוף המוקדמות, ובתקווה גם במונדיאל. יש לו חוזה. אנחנו מקווים ומצפים שיצליח להעפיל לטורניר". ואולם, הטלת הספק בעצם הנסיעה של ארגנטינה לרוסיה חריגה ביותר. בארגנטינה מדברים על הסטטיסטיקה לפיה לא היתה בהיסטוריה נבחרת שעלתה לגביע העולם אחרי שלא ניצחה בארבעה המשחקים הראשונים במוקדמות. אם לא ינצח בקולומביה, מרטינו עלול לשלם במשרתו עוד לפני הבחירות, כי לנשיא הזמני לא תישאר ברירה. כעת זה הזמן להציל את המשרה, כפי שעשה סאבלה, אבל מסי ואגוארו לא עומדים לרשותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully