וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חאבייר מעולם אחר: חאבייר פאסטורה משלים את תהליך הפריצה שלו

4.7.2015 / 7:30

הוא כבר היה בדרך החוצה מפריס סן ז'רמן, אחרי שזלאטן הגיע והשיטה לא אפשרה לו למצות את הפוטנציאל. אבל חאבייר פאסטורה סירב לוותר, מצא את עצמו מחדש והפך, סוף כל סוף, לגורם משמעותי גם בנבחרת. עכשיו הוא רוצה לעזור לה לזכות בקופה לראשונה מאז 1993. קאנטונה מאוהב

צילום וידאו: רויטרס, עריכת וידאו: מרום שפיצ

בווידיאו: צ'ילה מתכוננת לגמר

אריק קאנטונה נהנה לככב בכותרות לא שגרתיות. זו אולי הסיבה לכך שהצהיר לפני חודשיים: "בשבילי, חאבייר פאסטורה הוא השחקן הטוב בעולם. צפיתי במשחקים של פריס סן ז'רמן רק כדי לראות אותו, ומבחינתי הוא השחקן היצירתי ביותר כרגע. תמיד יש לו הפתעות. אני מת על שחקנים כאלה". וכך, באופן קצת ביזארי, נדרש הקשר הארגנטיני לסוגיה. "אני מודה לקאנטונה על המחמאות, אך לא מסכים איתו", הוא אמר, "אני לא רוצה להשוות את עצמי עם הטובים ביותר. ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו הם שחקנים מדהימים".

ניתן היה לצפות, מטעמים פוליטיים פנימיים, שגם שמו של זלאטן איברהימוביץ' יוזכר על ידי פאסטורה, אך זה לא קרה. הארגנטינאי ממש לא רצה לעסוק בהשוואות למי שמשחק לצדו, ייתכן שבגלל שהגעתו של השבדי לעיר האורות לפני שלוש שנים הייתה קרובה להרוס לו את החלום.

פאסטורה עצמו נחת בפריז בקיץ 2011 על תקן אחד הכשרונות הגדולים בתבל. הבעלים הקטארים הטריים רכשו זה עתה מועדון שהיה כושל למדי, והיו גאים להקדים את ברצלונה במרדף אחרי הפליימייקר הלוהט. 42 מיליון יורו שולמו עבור "אל פלאקו" וגם אם לא כולם עשו את דרכם לחשבון הבנק של פאלרמו, הרי שהמועדון האיטלקי רשם בפעם המי-יודע-כמה קופה נאה על השקעה נבונה בכוכבים צעירים. הפרויקט בבירת צרפת היה אמור להיבנות סביבו וכך אכן היה בעונה הראשונה. פאסטורה היה הפליימייקר האולטימטיבי וסיפק את הסחורה עם 13 שערים, גם אם תואר האליפות חמק בסופו של דבר והלך למונפלייה המפתיעה. ואז הופיע זלאטן.

חאבייר פאסטורה נבחרת ארגנטינה. AP
הפך לכוכב גם בנבחרת. פאסטורה/AP

השבדי שינה את כל המערך של הקבוצה. על אף שהוא מתופקד באופן רשמי כחלוץ, איברהימוביץ' נוטה לנדוד למרכז המגרש ולקחת על עצמו גם את פיתוח המשחק. כך, בהדרגה, איבד פאסטורה את העמדה האהובה שלו ואת הביטחון העצמי. מכוכב מרכזי הוא הפך לדמות שולית למדי ועזיבתו של קרלו אנצ'לוטי לריאל מדריד בקיץ 2013 היוותה פגיעה משמעותית נוספת במעמדו. לורן בלאן לא רצה לדכא את פאסטורה במתכוון, אך המערך ה-3-3-4 שיישם בעונתו הראשונה על הקווים לא הותיר מרחב פעולה לארגנטינאי. לוקאס מורה הברזילאי נכנס לעניינים, יוהאן קבאיי נרכש באמצע העונה מניוקאסל ופאסטורה הלך ונעלם. שער ליגה אחד ושלושה בישולים בלבד היו לו ב-2013/14.

פעם, כאשר נסע למונדיאל דרום אפריקה בסגל של דייגו מראדונה והיה על גג העולם, מחוזר על ידי קבוצות פאר רבות, הרגיש פאסטורה שהוא עשוי להפוך לכוכב הנבחרת לקראת גביע העולם בברזיל. בפועל, המאמן הלאומי הקודם אלחנדרו סאבלה לא ספר אותו בכל מקרה והסיכויים הקלושים לנסוע לטורניר נעלמו לחלוטין בעקבות העונה החלשה בצרפת. שלוש שנים תמימות לא היה פאסטורה בתוכניות של האליבסלסטה, ששחקנים מסוגו זקוקים לתמיכה מצד המאמנים, האוהדים והתקשורת על מנת למצות את הפוטנציאל. קל להבין כיצד כדור השלג החל להתגלגל ולפני שנה, היו שהניחו כי יהיה קשה לעצור אותו.

עוד באותו נושא

הלילה, 23:00: הגמר הגדול, ארגנטינה - צ'ילה

לכתבה המלאה
לורן בלאן מאמן פריס סן ז'רמן. GettyImages
התחיל עם שיטה אחת, החליף לאחרת ועזר לפאסטורה לפרוץ. בלאן/GettyImages

בקיץ 2014, מעטים בסן ז'רמן האמינו בפאסטורה. מאמצים רבים הושקעו בנסיון להחתים את אנחל די מריה, שהיה דוחק סופית את בן ארצו אל מחוץ לקבוצה. "האיטריה" הגיע בסופו של דבר למנצ'סטר יונייטד ואילו פאסטורה הקדיש את עצמו להכנה מקיפה בטרום העונה לצד בלאן. בלם העבר המפורסם החל את הקריירה כקשר יצירתי והבין היטב את מצוקתו של פאסטורה ובתחילת העונה החולפת, החליט לשנות את המערך על מנת שיתאים יותר הן לארגנטינאי והן לאדינסון קבאני, שלא נהנה לשחק באגף. הפציעות של זלאטן בתחילת העונה רק סייעו בכך. בהיעדרו של השבדי, פרח פאסטורה מחדש והפך תוך שבועות ספורים מנטל לנכס.

המספרים לא תמיד מספקים את התמונה המלאה. שישה שערים ועשרה בישולים בכל המסגרות לא נראים כמו יותר מדי, אולם בפועל, היה פאסטורה משמעותי ביותר במשחקים רבים של הפריזאים, בדרך לזכייה בטרבל מקומי והעפלה לרבע גמר ליגת האלופות. גם יכולת הריכוז שלו השתפרה מאוד. לפני שנה, בראיון ל"ל'אקיפ", הוא הודה: "אני נוטה לחלום על המגרש תוך כדי משחקים, בלי לשים לב". בעונה החולפת התופעה כמעט והפסיקה.

בלאן נשמע מאושר כבר בנובמבר: "לחאבייר יש כשרון טבעי יוצא דופן והוא הפגין אותו בתחילת דרכו במועדון, אך נעצר לאחר מכן. העונה, בזכות ההכנה הטובה, הביטחון חזר אליו והוא גם ניצל את היעדרותם של מספר שחקנים כדי להוכיח את יכולותיו". התנופה רק הלכה והתעצמה והמופע בניצחון 1:6 על ליל נכנס לספרי הזהב של הקבוצה. בתחילת יוני האריך המועדון את חוזהו עד 2019 ופחות משנה אחרי שנחשב לשחקן מיותר, הוא חזר להית שוב האיש המרכזי בתוכניות לטווח הארוך.

אנחל די מריה, נבחרת ארגנטינה. AP
בפריס כמעט הביאו את די מריה במקומו/AP

את המחמאה הנחשקת ביותר קיבל פאסטורה ממאמן ארגנטינה החדש. בעוד סאבלה השמרן שמח בסתר ליבו להיפטר משחקן יצירתי כמו פאסטורה, שלא תמיד עוזר להגנה, הרי שטאטה מרטינו דווקא רצה בטובתו והחזיר אותו לסגל כבר באוקטובר כדי לבחון אותו מקרוב. אחרי שחזה במשחקים רבים של "אל פלאקו" במשך העונה, הצהיר מרטינו במאי: "חאבייר הוא המנהיג של פ.ס.ז'. הוא בולט בקבוצה לצד זלאטן, קבאני, מרקו וראטי וטיאגו סילבה. זו עדות להתפתחותו, עכשיו הוא כוכב אמיתי".

איש לא הופתע, אם כך, כאשר פאסטורה זומן לסגל לקראת הקופה אמריקה. מרטינו אף הלך מספר צעדים קדימה והימר על הקשר השברירי כשחקן מפתח בטורניר. במהלך העונה התנסה פאסטורה בשיתוף פעולה עם זלאטן, כך שהשניים לא דרכו זה על רגליו של זה ובנבחרת הוא מיישם זאת לצד מסי. גם הפרעוש אוהב לבנות את המשחק מאחור, אך זה לא מפריע לפאסטורה למצוא את השטחים הפנויים. ראיית המשחק המשובחת שלו מאפשרת לו להזין בכדורים את מסי, די מריה וסרחיו אגוארו ובמקביל הוא גם יודע לפרוץ קדימה כדי לקבל מהם מסירות עומק.

אחרי שקיבל שבחים רבים על משחקו בניצחון 0:1 על אורוגוואי בשלב הבתים, אמר הפליימייקר: "אני נהנה מאוד לשלוט בקצב המשחק ולנהל אותו. את ההופעה היום אני מקדיש לטאטה מרטינו על כל מה שהוא עשה למעני. תמיכת המאמן חשובה לי מאוד". כעבור שלושה ימים, הוא חגג את יום הולדתו ה-26 עם ניצחון על ג'מייקה. הפריצה הזו במדי האלביסלסטה יכולה הייתה להתרחש שנים רבות קודם לכן, אך פאסטורה לא מסתכל לאחור ומרוצה ממה שיש. מעכשיו, הוא אחד הכוכבים הראשיים של ארגנטינה.

טאטה מרטינו מאמן נבחרת ארגנטינה. AP
טאטה נתן צ'אנס/AP

המעמד החדש קיבל חיזוק משמעותי בחצי הגמר, במשחק אישי פנומנלי שהניב 1:6 על פרגוואי. פאסטורה לא רק כבש שער בכורה נאה במשחק רשמי ממסירה של מסי, אלא גם בישל פעמיים לדי מריה ובאופן כללי היווה חלק משמעותי מרוב המהלכים ההתקפיים של הנבחרת. כאשר משווים את ארגנטינה הנוכחית לזו ששיחקה במונדיאל, חלו שני שינויים מהותיים בהרכב. מרטינו מעדיף את אגוארו על פני גונסאלו היגואין בחוד וזו שאלה של טעם ושל כושר אישי. הבחירה בפאסטורה על חשבון אסקיאל לאבצי משמעותית יותר ומוסיפה מחשבה וברק למרכז המגרש. נכון לעכשיו, הוא אחד המועמדים הבכירים לתואר השחקן המצטיין של הטורניר.

הגמר מול צ'ילה הערב (שבת, 23.00, ספורט 5 ו-HD) יהווה מבחן נוסף עבור הכוכב, שיצטרך להיאבק מול הלוחמים הנחושים והאגרסיביים של המארחת ואולי יהווה מטרה לפרובוקציה או שתיים. המהלך של מרטינו כבר הוכתר כהצלחה, אבל אם יצעיד פאסטורה לצד מסי את ארגנטינה לזכייה בקופה הראשון מאז 1993, הוא יקבל משמעות חדשה. מכאן אפשר כבר לחלום על מקום בהרכב במונדיאל ב-2018, כאשר פאסטורה יהיה בשיא כוחו, ומי יודע, אולי יום אחד לא רק קאנטונה יחשוב שהוא השחקן הטוב בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully