וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ז'אן טבק יביא איתו שיטה שלא הכירו בישראל"

16.11.2015 / 13:00

נחשב לבן טיפוחיו של ז'ואן פלאסה השנוי במחלוקת, מתיש את השחקנים. סולד מאדישות, לא מייחס חשיבות לסקאוטינג על היריבות ומתייעץ עם חניכיו בנוגע לסגנון. ז'אן טבק מגיע למכבי תל אביב עם לא מעט סימני שאלה, אבל עם גב קרואטי רחב. פרופיל וראיון מעמיק עם מרקו פופוביץ'

one

14,419 אוהדים הצטופפו ב-14 בדצמבר 2012 בפרננדו בואסה ארינה, לקרב בין לבוראל קוצ'ה לצדביטה זאגרב על הכרטיס האחרון לטופ 16. זו הייתה חגיגה באסקית. 2:20 דקות לסיום, ביתרון 62:88, המאמן ז'אן טבק שלף לראשונה מהספסל את השחקן ה-11 בסגל, רכז אמריקני-מונטנגרי שלא שותף במשך שלושה שבועות. הוא העניק סטנדינג אוביישן לקרלוס קבסאס ואחרי כמה שניות צלף שלשה, במה שתתברר כהופעתו האחרונה בוויטוריה. הרכז הזה הוא טיילור רוצ'סטי.

ועכשיו - במקום, בתזמון ובסיטואציה שלא היה אפשר לצפות מראש - השניים מתאחדים מחדש. רוצ'סטי, כבר לא רק אמריקני ומונטנגרי אלא גם ישראלי, מחכה למאמן שחתך אותו. המשבר הפוטנציאלי הראשון של הקרואטי במכבי תל אביב כבר נוטרל; הרכז היה מוטרד כששמע מי יחליף את גיא גודס על הקווים ביד אליהו, אבל בקבוצה דאגו להרגיע אותו ולהבטיח לו שמעמדו יציב.

בגיל 45, וממרומי 213 סנטימטריו, טבק מצטרף למועדון מצומצם: באיחור של כמעט 27 שנים, מאז הזכייה ההיסטורית שלו עם יוגופלסטיקה ספליט, הוא הופך לחמישי שניצח את הצהובים בגמר גביע אירופה ואחר כך חובר אליהם. קדמו לו עודד קטש (שחזר כמאמן), קן בארלו, תיאו פפאלוקאס ואלכס מאריץ' (שהגיעו כשחקנים).

ז'אן טבק מאמן קרואטי. GettyImages
"זה לא מועדון שאפשר לסרב לו". ז'אן טבק/GettyImages

בימים האחרונים, לאחר חשיפת וואלה! ספורט על מועמדותו של המאמן המיועד, התרבו הדיווחים בכלי התקשורת בספרד ובקרואטיה על המעבר שעומד להתרחש בקו מדריד-תל אביב, וגם שחקניו של טבק בפואנלברדה לא נותרו אדישים. בסוף השבוע הוא החל להכין את הקרקע ולשוחח איתם על כך ביחידות.

"אני לא רוצה לעזוב, אבל זאת הזדמנות שאני חייב לקחת", הסביר בשיחות האישיות שקיים. "אם הייתי מתרשם שאני אחד משלושה או ארבעה מועמדים לתפקיד, בכלל לא הייתי שוקל את זה, אבל מכבי ממש רוצה אותי ולוחצת עליי. אני מבין שאני האיש הנבחר, וזה לא מועדון שאפשר לסרב לו".

הסיכום העקרוני בין טבק, מכבי ופואנלברדה הושג כבר בסוף השבוע, אבל למאמן היה חשוב לעמוד בפעם האחרונה על הקווים בספרד אתמול (ראשון), במפגש הליגה עם סן סבסטיאן. בסיום המשחק, בחדר ההלבשה, נעמד מול חניכיו ונפרד. "תבינו אותי", ביקש, והם הבינו.

לסיום, המאמן הודה לשחקניו. "זאת סיטואציה לא פשוטה עבורי, והיה לי חשוב להיפרד עם ניצחון ולא עם הפסד. תודה שאתם נותנים לי ללכת בתחושה כל כך טובה", אמר רגע אחרי ה-68:82, ולפני שיצא עם הקבוצה הספרדית למסע המשותף האחרון - נסיעה לילית של כמעט שש שעות בחזרה למדריד.

אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

ז'אן טבק במדי טורונטו ראפטורס ב-1995. GettyImages
כבש פסגות גם ב-NBA. ז'אן טבק במדי טורונטו/GettyImages

ז'אן טבק כבש כמעט כל פיסגה אפשרית בקריירה: בגיל 19 הפך לחלק (שולי אמנם, אבל עדיין חלק) מהשושלת המפוארת ביותר בתולדות הכדורסל האירופי, כשזכה שלוש פעמים ברציפות עם יוגופלסטיקה בגביע אירופה לאלופות; אחר כך, כששיחק ביוסטון ב-1995, הפך גם לכדורסלן השני מאירופה שזוכה באליפות ה-NBA (שנה אחרי ריצ'רד פטרושקה הסלובקי) ולפני חצי שנה זכה גם ביורוליג כעוזר מאמן ריאל מדריד.

אבל לאורך כל השנים הוא לא נהנה מהילת הכוכב שעטפה את גיבורי הספורט הגדולים בקרואטיה. הוא תמיד עמד בדרגה אחת מתחת לשחקני על כמו טוני קוקוץ', דינו ראדג'ה, סטויקו וראנקוביץ' ובוודאי דראז'ן פטרוביץ', וגם כמאמן מעמדו דומה. בעיני המומחים והאוהדים, נבן ספאחיה, ולימיר פראסוביץ' ויסמין רפשה נחשבים לרמה בפני עצמה. טבק לא שם. עדיין לא שם, בכל אופן.

טבק מצטרף למושבה קרואטית ענפה במכבי תל אביב, או שמא יש לומר מכבי תל אביביץ'. יש לו שחקן קרואטי (דראגן בנדר), בוס קרואטי (המנהל ניקולה וויצ'יץ') והרחק מאור הזרקורים נמצאים מאמנים קרואטים גם בקבוצה הבת עירוני רמת גן (וליקו פרוביץ') ובאקדמיית הנוער של המועדון (צ'סטן מלאדן).

בהנהלת הצהובים מוכנים להישבע שלא וויצ'יץ' עומד מאחורי החתמת המאמן החדש, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשניים מיודדים שנים רבות, ויש גם גורם שלישי שמקשר ביניהם. גורנה, אשתו של טבק, היא בתו של השחקן האגדי ראטו טוורדיץ'. בקרואטיה מספרים כי טוורדיץ' היה מעין גורו של וויצ'יץ' בצעירותו, וכמנהל מקצועי עמד מאחורי הבאתו לספליט ומינויו לקפטן. השניים גם עבדו יחד בשנים האחרונות במועדון, עד שמספר 7 האגדי עבר לתל אביב.

קשור למינוי או לא, וויצ'יץ' יהיה מזוהה יותר מכל אחד אחר במערכת עם התוצאות שישיג טבק. הצלחה תירשם על שמו, וכישלון עלול להביא אותו לשלם מחיר יקר.

אפליקציית הספורט שתסדר אתכם בחיים

ניקולה וויצ'יץ' מנהל מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הצלחה תירשם על שמו, וכישלון עלול להביא אותו לשלם מחיר יקר. ניקולה וויצ'יץ'/ברני ארדוב

הגארד הקרואטי הוותיק מרקו פופוביץ' (33), ששיחק במהלך הקריירה שלו במועדונים מעוטרים ועשירים דוגמת אפס פילזן, ז'לגיריס קובנה, אוניקס קאזאן וחימקי מוסקבה, נחת העונה בפואנלברדה. "את ההחלטה לגבי קבוצתי הבאה השהיתי בקיץ, מכיוון שאשתי עמדה ללדת, וז'אן היה הסיבה העיקרית שבסופו של דבר הלכתי למועדון קטן יחסית", מגלה פופוביץ' בשיחה עם וואלה! ספורט.

היחסים ביניהם החלו לפני שנים רבות. "בשבילי הוא היה גיבור ילדות. באולימפיאדת ברצלונה 1992 הוא היה חלק מנבחרת קרואטיה הראשונה, שזכתה במדליית הכסף, והכרתי אותו בגלל ששיחק שם עם שני בני דודים שלי, אריאן קומאזץ ואלן גרגוב.

"אחר כך, ב-2003, כשאני הייתי בן 21, עזבתי בפעם הראשונה את זאדאר. הגעתי לוולנסיה והיה לי קשה מאוד. הייתה לנו קבוצה מלאה בכוכבים, כמו אנטואן ריגודו, פבריסיו אוברטו ודיאן טומאשביץ', לא הלך לי על המגרש, התמודדתי עם הכל לבד, וזה לא היה פשוט.

"ז'אן שיחק אז בבדאלונה, ופתאום, בערב חג המולד, הוא טילפן אליי והזמין אותי אליו, הציע לי עזרה בכל דבר שאצטרך. כל כך התרגשתי מהמחווה הזאת. זה הראה לי איזה בן אדם הוא, ולא שכחתי לו את זה. לכן, כשהוא התקשר אליי בספטמבר האחרון והציע לי לבוא לשחק אצלו בפואנלה, לא חשבתי פעמיים".

טבק הוא אמנם קרואטי, אבל ב-15 השנים האחרונות עבד והתגורר רוב הזמן בספרד; את הקריירה שלו כשחקן, אחרי השיבה מה-NBA, סיים עם ארבע עונות בריאל, בבדאלונה ובאוניקאחה מלאגה; לאחר שפרש שימש כסקאוט של ניו יורק ניקס, ובתשע השנים שחלפו מאז החל בקריירת האימון שלו, הוא עבד בספרד, למעט גיחה קצרה לחודשיים בטרפל סופוט הפולנית.

ז'ואן פלאסה, מאמן שנוי במחלוקת שאכל לא מעט מרורים מהפרשנים בישראל לאורך השנים, הוא הדמות שהשפיעה יותר מכל על קואוץ' טבק. השניים הכירו ב-2002, כשהקטלאני היה עוזרו של אאיטו גארסיה רנסס, והקרואטי היה שחקן חדש בקבוצה; אחר כך, במשך חמש שנים, טבק היה עוזרו של פלאסה. קודם בריאל, ואחר כך בסביליה.

ז'אן טבק שחקן נבחרת קרואטיה מול צ'ארלס בארקלי באולימפיאדת 1992. AP
גיבור הילדות של פופוביץ'. טבק בגמר אולימפיאדת 1992/AP

"טבק יביא למכבי שיטת משחק וסגנון אימון שהיא מעולם לא הכירה", מתנבא פופוביץ'. "שיחקתי אצל פלאסה בז'לגיריס, ואני חייב להודות שזיהיתי את הדמיון בין השיטות שלהם כבר מתחילת דרכי בפואנלברדה. כלומר, זה מאוד דומה ומאוד מזכיר, אבל לא בדיוק אותו דבר. לז'אן יש את האינפוט שלו על הדברים. הוא מביא איתו מטען עצום של כדורסל, ויודע לבחור מה לאמץ ומה לא".

ואיך ייראה הסגנון הזה? פופוביץ' מנסה להסביר: "בוא נגיד את זה ככה, השחקנים של מכבי צריכים להבין שאת המשחקים הם יסיימו בלי אוויר. הם לא ימצאו את עצמם יוצאים מהאולם בתחושה שאפשר היה לשחק עוד חמש דקות. ז'אן אוהב כדורסל מאוד אנרגטי, בעיקר בהגנה אבל גם בהתקפה. הרבה ריצות, הרבה פיזיות, לחץ על כל המגרש. זה מתיש, והוא לא אוהב שחקנים אדישים.

"גם סוגיית ההכנה למשחקים שונה מאוד אצלו ממה שהכרתי אצל מאמנים אחרים. הוא פחות מתמקד בסקאוטינג על היריבות, בניסיון לחזות כל מהלך ולהתכונן אליו. הוא יעדיף להשקיע את הזמן הזה בהטמעת השיטה שלו בקבוצה, ויתמקד בדברים שחשובים לו. הוא לא ישנה את אופי המשחק בהתאם ליריבה".

מרקו פופוביץ' במדי ז'לגיריס קובנה. GettyImages
"ז'אן הוא מאמן של שחקנים". מרקו פופוביץ'/GettyImages

בעבר נחשב טבק למאמן קשוח מהאסכולה האקס-יוגוסלבית המוכרת, בסטייל של דושקו איבנוביץ', אבל פופוביץ' מנסה להפריך את הטענה הזו. "תשמע, עבדנו קשה באימונים, קשה מאוד, יש כאלה שיאמרו קשה מדי, אבל במקרה שלנו זה קצת שונה, כי פואנלברדה משחקת רק פעם אחת בשבוע. במכבי, כשיש ליגה ביום ראשון או שני, ויורוליג ביום חמישי, יש פחות אימונים, וגם האינטנסיביות צריכה לרדת כדי שהחבר'ה יגיעו על הרגליים למשחקים.

"ז'אן הוא מאמן של שחקנים, הוא מסתדר איתם ברמה האישית. הוא לא בקטע של הפגנת סמכות או שמירה על דיסטאנס. אצלנו במועדון הסמכות שלו לא הוטלה בספק לרגע, והוא גם הרשה לעצמו להתייעץ איתנו, השחקנים, לברר איך אנחנו היינו רוצים לשחק ולשאול לדעתנו. בהתקפה הוא נתן לנו חופש אדיר, כמעט מוחלט, כל עוד היינו בגבולות הגיזרה שלו, שיחקנו עם שכל ולא איבדנו את הראש. יש לו את השיטה שלו, אבל הוא מספיק פתוח כדי להתאים אותה לשחקנים שלו. במכבי הוא יהיה חייב לעשות את זה, כי לא הוא בנה את הסגל".

- אבל מכבי תל אביב נמצאת כבר עם רגל וחצי מחוץ ליורוליג, והיא חייבת להתחיל לנצח בקרוב מאוד. אם השיטה שלו כל כך ייחודית, איך הוא יטמיע אותה בזמן?

"הוא לא קוסם. בפואנלברדה הוא הנחיל את השיטה מהרגע הראשון, אבל במכבי אני מניח שלא תהיה לו ברירה, והוא יצטרך לעשות את זה בהדרגה. יש לקבוצה את הדרך שלה ואת ההרגלים שלה, והוא יצטרך להיכנס לתוכם ולהנחיל את הדרך שלו צעד אחרי צעד.

"ממש עצוב לי שז'אן עזב אותנו, אבל זה מנחם אותי לדעת שהוא הולך למועדון גדול ומקבל הזדמנות נהדרת. אני בטוח שמכבי קיבלה החלטה מצוינת שעוד תשתלם לה. זה נכון שהוא עדיין לא נתפס כמאמן מהצמרת הגבוהה, אבל אין לי ספק שביום לא רחוק הוא יהיה כבר ברשימה אחת עם הקרואטים הגדולים ביותר. גם אם אני לא הכי אובייקטיבי כאן, בעיניי הוא הבטחה גדולה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טבק מגיע למכבי תל אביב באופן כמעט מפתיע, מאחר שהרזומה שלו כמאמן ראשי אינו עשיר במיוחד. הוא אימן במשך עונה אחת את ג'ירונה מהליגה השנייה בספרד, עבד חודשיים בסופוט הפולנית לפני שהונחת בוויטוריה, וגם אותה עזב - יותר נכון, ממנה הועזב - אחרי שהשלים את העונה. בשאר הזמן היה עוזר מאמן. בעיקר של פלאסה, כאמור, ולפני שנה הונחת על ראשו של פאבלו לאסו בריאל.

הבור העמוק שאליו נקלעו הצהובים ביורוליג אינו זר למאמן הקרואטי. לפני שלוש שנים הוא נחת בלבוראל קוצ'ה בסיטואציה קשה עוד יותר. הקבוצה עמדה על מאזן 5:1, ואיבנוביץ' התפוטר אחרי הפסד מפתיע לאוברדוריו. בהופעת הבכורה שלו במפעל האירופי הבכיר, הפגיש הגורל את טבק עם המנטור שלו, פלאסה, וזה נגמר רע: הבאסקים הובסו בידי ז'לגיריס 82:45, כשבשורות המנצחים מצטיין לא אחר מפופוביץ' עם 19 נקודות.

אלא שאז, דווקא במאזן 6:1, וכשהעונה נראית גמורה, התרחש השינוי המיוחל. ויטוריה סיימה את השלב הראשון עם שלושה ניצחונות והשיגה את הכרטיס לטופ 16, ובסך הכל טסה לרצף של 17 ניצחונות בכל המסגרות; היא נעצרה רק ברבע גמר היורוליג בידי צסק"א מוסקבה, וסיימה את הליגה הסדירה בספרד במקום השני.

בוויטוריה, אגב, טבק לא ביצע שינויים מפליגים בסגל; מלבד החלפתו של רוצ'סטי בעומאר קוק, הוא איבד במהלך העונה את בראד אולסון, שעבר לברצלונה, והחתים רק את דויד ילינק, שחקן צ'כי אפרורי שלא ממש הטביע את חותמו על צמרת הענף. מי שפרח תחת הדרכתו היה הסנטר הפולני מאצ'יי לאמפה.

ז'אן טבק מאמן קרואטי. GettyImages
הטראומה מוויטוריה הנחתה אותו השבוע. ז'אן טבק/GettyImages

העתיד נראה ורוד מבחינתו של טבק, אבל ברבע גמר הפלייאוף הוא הפסיד במפתיע לגראן קנאריה, ובבאסקוניה הונחת במקומו סרג'יו סקאריולו. הקרואטי שוב מצא את עצמו מחוץ ללופ המאמנים, ישב במשך שנה בבית, והטראומה הזו היא שהנחתה אותו במגעים עם מכבי תל אביב בשבוע האחרון: הוא לא היה מוכן לחתום שוב על חוזה לחצי עונה עם אופציה לעונה נוספת. בסופו של דבר נמצאה הפשרה, וכדי להיפרד ממנו כבר בקיץ הקרוב תיאלץ הקבוצה לפצות אותו.

"במכבי עוד לא התייאשו מהתקווה להביא בקיץ את ארז אדלשטיין", מבהיר גורם המעורה בתהליכי קבלת ההחלטות במועדון. "טבק יקבל את הצ'אנס שלו, וברור שהוא יישאר אם יצליח, אבל אין לי ספק שאם זו לא תהיה הצלחה מסחררת, הקבוצה תשלם לו מה שצריך ותלך בתום העונה על מאמן נבחרת ישראל".

השבוע ממתינה לטבק משימה לא פשוטה בדמותה של צסק"א מוסקבה ביד אליהו, וכבר בשבוע הבא ישוב עם קבוצתו החדשה לספרד - כדי להיתקל שוב בפלאסה, כיום מאמן מלאגה. מומחה כדורסל באירופה מסכם ואומר בחיוך כי "עם וויצ'יץ' וטבק יש למכבי מצבת סנטרים חלומית. חבל רק שהם לא יכולים לשחק. דבר אחד בטוח: מכבי היא כנראה הקבוצה היחידה ביורוליג שהקו הקדמי שלה על הספסל חזק יותר מהקו הקדמי על המגרש, ויסלחו לי אונואקו, אמבקווה ופבראני".

  • עוד באותו נושא:
  • ז'אן טבק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully