וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון שלו, הבעיות שלהם: בלוג פתיחת המחזור על הפועל תל אביב אחרי עודד קטש

8.11.2015 / 13:00

הזיכרון מהעונה שעברה, הזרים שברחו מהידיים והאמונה שאפשר להתקדם כלכלית בלי בעלים. בלוג פתיחת המחזור על הפועל תל אביב אחרי עודד קטש, כולל המחשבה על מנהל מקצועי. וגם: פתיחת העונה הרעה של שחקני הנבחרת והפריחה של ניב ברקוביץ'

one

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של קטש בהפועל תל אביב

בסיום העונה שעברה, אחרי ההפסד השלישי ברבע הגמר להפועל ירושלים, אמר אחד מחברי הנהלת הפועל תל אביב שעצם העובדה שהקבוצה מסיימת את העונה בצורה כל כך רעה, עונה שסומנה בתחילתה כתפנית של המועדון כלפי מעלה, מעלה תהיות על מה לא עושים נכון במועדון. אלא שהדעה שלו, ושל עוד לפחות חבר הנהלה אחד, היו בדעת מיעוט, והאדומים החליטו להמשיך עם עודד קטש כמאמן ראשי. השידוך הזה לעונה שנייה, שנבחן בחשדנות על ידי כמעט כל אחד מהמעורבים בקבוצה אחרי חוסר ההצלחה אשתקד, היה נידון לכישלון. ההסבר הזה הוא היחיד המתקבל על הדעת כשרואים את התוצאה הסופית - קטש פוטר במחזור הרביעי, כשהקבוצה נמצאת עם מאזן זהה לזה של עוד שש קבוצות אחרות בליגה.

רמי כהן יושב ראש הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
לקח החלטה קשה. רמי כהן/יוסי ציפקיס

"אני מת על עודד כבן אדם, כל מה שקורה הוא על רקע מקצועי", אומר יו"ר הפועל תל אביב רמי כהן. "זה לא מחזור רביעי מבחינתי, זה מחזור 40, המשך של העונה שעברה. זה שנה שנייה, זה רקורד של 40 משחקים, לא של ארבעה. לא נראינו מספיק טוב בעונה שעברה, ומאוד רצינו שישתנה השנה, ורצינו שזה יהיה עם עודד. הייתה לנו הרגשה שזה לא נראה מספיק טוב, והגענו למסקנה שזה הזמן לעשות שינוי".

בקבוצה לא אהבו את העובדה שקטש הפיל לא מעט מהכישלון בפתיחת העונה על הפציעות של רביב לימונד ועל הכשירות הלא ברורה של ג'ון וויליאמסון, "אהבתי את הקבוצה איך שהיא נראתה, ואני חושב שגם עכשיו יש לה פוטנציאל", ממשיך כהן ומסביר, "שיחקנו נגד חיפה והיה חסר להם זר, יש סגל בקבוצה של 12 שחקנים בקבוצה, אז ברור שזה לא עוזר שיש פציעות אבל אי אפשר להתלות בזה. אהבתי את הבנייה של הסגל ואת האינטנסיביות של הקבוצה, אבל בפועל, במציאות זה לא נראה מספיק טוב".

שחקן הפועל תל אביב רביב לימונד. יוסי ציפקיס
בקבוצה לא אהבו את העובדה שקטש הפיל לא מעט מהכישלון בפתיחת העונה על הפציעות של רביב לימונד ועל הכשירות הלא ברורה של ג'ון וויליאמסון/יוסי ציפקיס

הקיץ הנוכחי ידע הסגל של האדומים טלטלה כפי שלא ידע מאז עונתו הראשונה של ארז אדלשטיין. אם בשנים הקודמות נשמר בסיס מסוים של שחקנים בכירים, לפחות שלושה בכל עונה, ולעתים גם חמישה ושישה, הפעם רק שני שחקנים בכירים שרדו - רביב לימונד ומתן נאור, שהיה כתוצאה מהחלטה של רמי כהן, למרות שלא היה רוב להשארתו לעונה נוספת. האדומים תכננו מהפכה בסגל, ואפשרו לקטש ועידן אבשלום, הסקאוט אותו הביא מהפועל אילת, יד כמעט חופשית בבנייה. יחזקאל סקוורר נשלח לנס ציונה, כשהאדומים משלמים חלק משכרו. יהונתן שולדבראנד נחתך עם חוזה לעוד שנתיים ביד, וקיבל פיצוי. גיל אמיתי הגיע מנס ציונה, והאדומים שילמו לכתומים דמי השבחה. לפי אנשי המועדון, את ההחלטה הסופית על הגעת השחקנים נתן קטש, אבל בהתייעצות עם עוזריו, ועם רמי כהן, כשגם לידידיה רפפורט, מי שמשמש כנציג הבעלות הפרטית במועדון, ניתנה האפשרות להביע את דעתו.

בהנהלת הקבוצה קיימת ביקורת רבה על הדרך בה התנהלו הדברים הקיץ, כולל סחבת בהגעת מספר שחקנים שממש ברחו לקבוצה מבין האצבעות. סוכנו של מייק מוסר, שחתם לבסוף בהפועל חולון, היה בטוח לאורך תקופה ארוכה כי השחקן בדרך להפועל תל אביב, אך כשהעניינים לא התקדמו לקח אותו לחולון. דריל מונרו, מהזרים הטובים בליגה, ניהל מגעים ארוכים אך בסופו של דבר הצטרף למכבי ראשון לציון מסיבות כלכליות. קייל גיבסון היה הגארד המועדף על הקבוצה, אבל לא הגיע להבנות. כל אותם שחקנים היו יכולים להרים את הקבוצה.

עודד קטש מאמן הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
שחקני הרכש חמקו לו מבין הידיים. עודד קטש/יוסי ציפקיס

האדומים אף קיבלו הקיץ החלטה מעניינת כשבחרו לא להשתתף באירופה, בדיוק כמו שבחרו לפני מספר שנים לא לעלות לליגת העל, למרות שניתנה להם ההזדמנות. לא ברור האם ההחלטות הללו מצביעות על הרצון להתקדם או רצון לשמור על ערכי המועדון מעל הכל, "הפועל תל אביב עשתה נכון מאוד שלא הלכה לאירופה", קובע רפפורט, "אנחנו מועדון שונה במהות, לא קופצים על הזדמנות שיש, קופצים על דברים שמגיעים לנו. ללכת לגביע אירופה צריך ללכת דרך הפרקט ולא דרך השולחן הירוק. הפועל תל אביב מתנהלת מקצועית נטו, והולכים לגביע אירופה אם אתה זכאי לזה, ולא על פי הזדמנות שפתאום נפלה לך. עצם אי הקפיצה על הרכבת של גביע אירופה, זאת החלטה מקצועית נטו".

הכישלון בבניית הקבוצה גורם ללא מעט אנשים להבין שלקראת העונה הבאה יצטרכו להביא דמות מקצועית בכירה שתבנה ביחד עם המאמן את הסגל, "הפועל תל אביב צריכה מנהל מקצועי בעתיד הקרוב, זו דעתי, האיש שיחבר עם ההנהלה עם המאמן", אומר רפפורט, "זה תפקיד שצריך במועדון. אני מקווה שאם נצליח להיות בזמן הקרוב מאוד בגביע אירופה, אז זאת צריכה להיות אחת המסקנות מהשנים האחרונות". רמי כהן מסכים עם הגישה הזאת: "לא שיניתי את דעתי בנושא הזה, אמרתי בעבר ואני חוזר ואומר, הפועל תל אביב תביא מנהל מקצועי כשהיא תתחיל לשחק באירופה ותשחק פעמיים בשבוע, אני עדיין עומד בזה, זה עדיין התוכנית שלנו".

מייק מוסר בוסטון סלטיקס בליגת הקיץ. AP
העדיף את חולון על הפועל. מייק מוסר/AP

למען הסר ספק, התקציב שעמד העונה בידי הצוות המקצועי של הפועל תל אביב עומד על 8 מיליון שקלים, שיא מבחינת המועדון, אבל כזה שעדיין מעמיד אותם בין המקום החמישי לשישי בליגה בקטגוריה הזו. אחת השאלות שמטרידות את אנשי הקבוצה מיום הקמתה היא שאלת ההתפתחות, ולא ברור האם במתכונת הנוכחית, של בעלות של האוהדים ששולטים על פי תקנון בלפחות 51 אחוזים מהקבוצה, יהיה אפשר לעשות את הצעד הבא לכיוון הצמרת.

"הרף שלנו ממש לא ממומש, אנחנו יכולים לעשות עוד הרבה יותר בגיוס כספים", אומר רפפורט, "אין לי ספק שאנחנו אחת הקבוצות המובילות בליגה, בטח אחרי מכבי תל אביב והפועל ירושלים, קבוצה שמביאה הכי הרבה כסף, להוציא את שתיהן. אין לי תמיכה של עירייה. כל קבוצה שיש לה עירייה תומכת, אנחנו מביאים כסף, הרבה יותר מהכספים שהקבוצות מגייסות מלבד העירייה. אולי להוציא את מכבי ראשון".

גם רמי כהן טוען כי המתכונת הנוכחית עוד יכולה להביא את הקבוצה לגבהים אחרים, "עוד לא הגענו לרף הכלכלי שלנו. כשעלינו לליגת העל התקציב שלנו היה 5 מיליון שקל, עלינו אחרי זה ל-6 מיליון, בשנה שעברה 7 מיליון והעונה 8 מיליון, אז אנחנו עוד יודעים לגדול. אף אחד לא פסל כניסה של משקיע נכון ורציני, אבל זה חייב להיות מישהו שמתאים להפועל תל אביב, אני מחפש יותר מכולם. זה לא שאני חוסם אנשים".

על השאלה אם יבוא גורם שישקיע 2 או 3 מיליון שקל בשנה וירצה לקבל את הבעלות על המועדון, אומר היו"ר: "בגדול כן, אבל זה קצת יותר מורכב מלשים כסף ולקחת את הקבוצה, זה לא שני משפטים, זה מסמך בערך של עשרה עמודים. גם כשחיפשתי בן אדם, אמרתי - אתה שם 2 מיליון שקל בשנה, אתה יכול להחליט ולשלוט בצוות המקצועי ובחלוקת הכספים, אבל עדיין יש נושאים שאנחנו נתעקש תמיד על הזכות להחליט בהם ועדיין יש עבודה שגם בן אדם שישים 2 מיליון שקל לא ירצה להתעסק בה, כמו מחלקת נוער, גיוס ספונסרים, מכירת כרטיסים וחידוש וגיוס כספים מחברי עמותה. אם יבוא בן אדם שירצה לשים 2 מיליון שקל בשנה הוא ייצא אחרי פגישה איתי הכי מרוצה בעולם, ועדיין הפועל תל אביב לא תיפגע, רק תביא לי אותו".

שרון אברהמי מאמן הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
מצפה לו משימה לא פשוטה עכשיו. שרון אברהמי/יוסי ציפקיס

אלא שלפני שמתעסקים בעונה הבאה ובעתיד של האדומים, שרון אברהמי יצטרך לעמוד במטרות של הקבוצה העונה, משימה לא פשוטה בכלל. אפשר להיות מופתעים, אבל המשחק באילת לא נחשב קריטי בעיניים של אנשי הקבוצה, "המאני טיים שלנו מתחיל נגד מכבי אשדוד בשבוע לאחר מכן", סיפרו שם השבוע. בהפועל דאגו להדוף גם את ההאשמות נגד מינוי אברהמי, שקיבל לא מעט גב עם המינוי של עופר רון, ואמרו כי "אם שרון היה נמצא עם עודד כמו עידן אבשלום, מהעונה הראשונה, הוא לא היה נשאר. הוא פה ארבעה מחזורים, ואת הפיטורים עשינו על סמך שנה וקצת".

ובכל זאת, בקבוצה לא מפחדים להמשיך ולדבר על הגעה העונה לפיינל פור, "חלק מהעניין שזה קרה אחרי מחזור רביעי, זה בגלל שאנחנו לא רוצים לוותר על הציפיות שלנו מהעונה הזאת", מסכם רמי כהן, "אמרתי לשחקנים בשיחה בחדר ההלבשה לפני האימון הראשון של שרון, אני מתכוון לעשות השנה פיינל פור. מי שחושב פחות מזה, הנה הדלת, מוזמן לשבת איתי ולומר שהוא לא מאמין בזה. הציפיות לא השתנו. לא אומר שפחות מפיינל פור זה כישלון, אבל זה היעד. אין לי ספק שיהיה לנו קשה בתקופה הקרובה, אבל נעשה את ההתאמות והשינויים כדי לעמוד ביעדים".

ליאור אליהו ודונטה סמית' שחקני הפועל ירושלים. ברני ארדוב
עוד שחקן מושבת. ליאור אליהו/ברני ארדוב

גמורים מהנבחרת

12 שחקנים יצאו בתחילת חודש ספטמבר עם נבחרת ישראל לאליפות אירופה בצרפת. אחרי אליפות טובה, שנגמרה בהדחה כואבת נגד איטליה, חזרו 11 מהם לקבוצותיהם השונות ברחבי הגלובוס, כשאחד עדיין לא מצא קבוצה ולא ידוע אם יעשה זאת גם - יניב גרין, וזאת למרות ששיחק באליפות. במבט ראשוני על פתיחת העונה של אותם שחקנים, מגלים תמונה קודרת.

רביב לימונד וליאור אליהו סובלים מפציעות ומושבתים, אלישי כדיר כבר החמיץ משחק השבוע בשל פציעה במרפק ורשם פתיחת עונה בינונית במקרה הטוב מבחינה אישית וחלשה מבחינה קבוצתית, ודגן יבזורי יושב על הספסל של מכבי תל אביב. שון דאוסון בירידה חדה מסיום העונה שעברה, וגל מקל נאבק על מקומו בכוכב האדום בלגרד, כשהוא לא מרשים בלשון המעטה. באגף השחקנים הסבירים נמצאים עומרי כספי בסקרמנטו, דיאור פישר בירושלים, שמצטיין בעיקר ביורוקאפ, יוגב אוחיון שבאמת משתדל אבל מכבי תל אביב נראית רע ביורוליג, ורוברט רות'בארט שהוא כנראה נקודת האור של הפועל תל אביב עד כה העונה. מי שיזכה לשבחים הוא בר טימור, אבל עדיין לא הוכיח את עצמו ביורוקאפ העונה.

אי אפשר להאשים את הנבחרת בתמונה הזו, אבל קשה שלא לקשור פציעות לעומסים ויכולת לא טובה לעומסים. שחקנים שלא זכו לחופשה רצינית במהלך העונה, ורובם קיבלו בערך כחמישה שבועות לפני אליפות אירופה, ושבוע לאחריו, פשוט לא נמצאים שם מבחינת אנרגיות ויכולת. טוב יעשו באיגוד הכדורסל ובמנהלת הליגה אם ימצאו את הנוסחא המתאימה לכך שדבר כזה לא יחזור בעתיד, כי כשככה נראים שחקני הייצוג של ישראל, כולם נפגעים.

אריק אלפסי מאמן עירוני נהריה. מגד גוזני
הצלחה מסחררת ומפתיעה. אריק אלפסי/מגד גוזני

טוב מאוחר מלעולם לא

ומשחקנים שלא נראים טוב, לאחד שפתח את העונה מצוין - ניב ברקוביץ'. אפשר לחלק רק שבחים לפתיחת העונה של עירוני נהריה, קבוצה שסומנה כמועמדת ודאית לירידה ומוצאת את עצמה במאזן זהה למכבי תל אביב אחרי ארבעה מחזורים. נהריה פגעה בצורה נפלאה בזרים, אבל לא הייתה נראית כל כך טוב, ללא פתיחת העונה הפנטסטית של ברקוביץ'. עד כה רושם הבן של 10 נקודות ו-7 אסיסטים למשחק, כשאם מורידים את היכולת הלא טובה בתבוסה למכבי חיפה במחזור הפתיחה, הממוצעים גבוהים בהרבה. הדבר המרשים ביותר לגבי ברקוביץ', שהתרגל לזרוק 15 שלשות בממוצע עונתי, ולעמוד על סביבות 20 אחוזים, הם 4 שלשות שנכנסו מ-10 נסיונות במחזורים הללו, ומראים על ביטחון ושיפור יפה ביכולת.

במהלך העונה הזו יחצה ניב את גיל 30, ככה שילד הוא כבר ממש לא, וקשה להבין את ההחלטה שלו להשאר בהפועל אילת לעונה שנייה אשתקד. הרכז הגיע לקבוצה הדרומית אחרי עונה נהדרת בבני הרצליה מבחינה אישית עם 9.9 נקודות, שיא קריירה, ו-4.3 אסיסטים למשחק, כשהוא זוכה לשיא קריירה גם בדקות - 28.9 דקות למשחק. בעונה הראשונה באילת הוצנח לו יובל נעימי במהלך העונה על העמדה, וברקוביץ' שיחק 15.2 דקות, כשהמספרים ירדו בשני שליש. בקיץ בעונה שעברה היה אפשר לצפות ממנו להבין שכמחליף של אפיק ניסים קשה להצליח ולעזוב, אך הוא נשאר ורשם מספרים דומים, בדקות דומות. כעת, כשהוא חוזר להיות מנהיג של קבוצה, אפשר לראות מה ליגת העל פספסה בשנתיים הללו, ומה ברקוביץ' עצמו פספס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully