וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת מסע לקליבלנד: הקללה שרובצת על הקבוצות שבלאט הותיר מאחור

27.10.2015 / 15:35

פשיטות רגל, ירידות ליגה, שחיתויות וכאוס מוחלט. עונת ה-NBA בפתח, ואם הקאבס יחשבו להיפרד מהמאמן במהלכה, כדאי שיידעו אילו דברים נוראיים קרו למי שעשו זאת לפניהם. מאפס עד מכבי תל אביב, מבנטון טרוויזו עד רוסיה - האקסיות של בלאט במצעד האיוולת. לברון, זה בשבילך

עריכת וידאו: מרום שפיצר

זה יקרה בשבת, 16 בינואר 2016. אחרי מסע מפרך של תריסר משחקים, מתוכם עשרה בחוץ, יחזרו הקאבלירס המותשים והחבולים הביתה, ולא יהיה להם זמן לנוח. בעוד 48 שעות תגיע האלופה הגאה גולדן סטייט לקליבלנד, בשעה שלברון ג'יימס סובל מקרסול נקוע, הכתף של קווין לאב מפתחת אישיות משלה וגם קיירי אירווינג מקורקע ולא מצליח להמריא.

התקשורת האמריקנית שוב לא תעשה חיים קלים לדיוויד בלאט. בעונת הרוקי שלו התייחסו אליו כאל אאוטסיידר, כאל הראש לשועלים שהצליח בכדורסל האירופי - אבל רגע, בעצם, שואלים את עצמם בארה"ב גם היום, מה זה בכלל כדורסל אירופי? השנה, אחרי שהכתירו אותו מראש לאיש שיזכה בתואר מאמן העונה, הלחץ עליו יהיה גדול פי כמה.

הבעלים דן גילברט, בפליטת פה נדירה, יאמר ש"אנחנו שומעים את הקולות", וכולם ימתינו להודעה על פיטורי המאמן והחלפתו בעוזר היקר בליגה, טיירון לו. הפעם, כך נראה, גיא פניני לא יהיה שם כדי לזנק ממעמקי הספסל ולהציל את הקואוץ'.

אבל לפני שיחרצו את גורלו של בלאט, כדאי לאנשי קליבלנד להיזהר מהקללה המוטלת על מי שמעז להיפרד מבלאט. שבע קבוצות אמרו לו שלום בשנים האחרונות; חלקן יזמו את הפרידה, לאחרות לא הייתה ברירה והן ידעו שנגזר עליהן להתגעגע אליו מהרגע הראשון.

דבר אחד משותף לכולן - החוק הלא כתוב, שלפיו מקום שננטש על ידי בלאט הולך לאבדון, לנפילה ולהתרסקות. זה לא תמיד קשור אליו, אבל זה תמיד קורה אחריו. הנה המצעד.

אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

דיוויד בלאט, קליבלנד קאבלירס. AP
ראו הוזהרתם. בלאט/AP

דינמו סנט פטרסבורג

איתו: בקיץ 2004, אחרי חמש עונות במכבי תל אביב - כעוזר מאמן, כמאמן ראשי ואחר כך שוב כעוזר - החליט בלאט לצאת בפעם הראשונה מישראל. ולדימיר רודיונוב העביר את הקבוצה של סראטוב לדינמו סנט פטרסבורג, ובנה סגל מבטיח תחת שרביטו של המאמן הישראלי.

דייויד בלו, אז עוד בלות'נטל, התאחד עם המאמן שהביא אותו לארץ, אבל נמלט כעבור חודשיים. דינמו רשמה הישג נדיר וזכתה ביורופליג של פיב"א (המפעל השלישי בחשיבותו) עם 20 ניצחונות ב-20 משחקים - הראשון בהם נגד הפועל תל אביב. בתום העונה נפרד בלאט מרוסיה באופן זמני, לאחר שבנטון טרוויזו פיתתה אותו להחליף את אטורה מסינה.

ובלעדיו: השנה הראשונה שאחרי בלאט הייתה גם האחרונה בחייו של המועדון. עיריית סנט פטרסבורג דרשה שדינמו תתאחד עם יריבתה ספרטק, אך רודיונוב סירב. ב-6 באוקטובר 2006, בעוד הקבוצה מתכוננת לעונתה הראשונה ביול"ב קאפ, הודיע הבעלים על פשיטת רגל והתנער מהחוזים הקיימים. דינמו נעלמה לבלי שוב.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט לצד דייויד בלו. יוסי ציפקיס
איחוד והימלטות. בלאט עם בלו/יוסי ציפקיס

בנטון טרוויזו

איתו: אחרי הקשיים שהיו לו בכניסה לנעליו של פיני גרשון במכבי, בלאט שייט בטבעיות למשבצת היורש של מסינה בטרוויזו. בשנתיים שלו במועדון, יחד עם אנדראה ברניאני, רמונאס שישקאוסקאס, ניקוס זיסיס ודרו ניקולאס, הוא זכה באליפות איטליה, אחר כך בסופרקאפ ובהמשך גם בגביע האיטלקי.

אלא שאז החלו הצרות: בנטון רשמה באופן לא חוקי את אראזם לורבק. כל קבוצה הייתה רשאית להחזיק ב-18 שחקנים לאורך העונה - והפורוורד הסלובני היה השחקן ה-19 בסגל שלה. היא נענשה בהפחתת 15 נקודות ליגה, הסתבכה בתחתית, איבדה את מקומה ביורוליג והנהלתה התפטרה.

בתום עונתו השנייה, כשהוא מתכונן לאליפות אירופה עם רוסיה (אליה עוד נגיע בהמשך) החליט בלאט לפרק את החבילה ולהיפרד מהג'וב האיטלקי. הוא הוזכר שוב ושוב כמועמד למכבי תל אביב (שגם אליה עוד יגיע בהמשך 1), דחה הצעה מפתה מדינמו מוסקבה (שגם אליה עוד יגיע בהמשך 2) ולבסוף מצא את עצמו באפס פילזן.

ובלעדיו: מבנטון נותר רק זיכרון מתוק עם סוף מר. התארים שבלאט הביא לה היו האחרונים בתולדותיה. היא לא שבה לשחק במפעל האירופי הבכיר, ולפני שלוש שנים ירדה לליגה השלישית באיטליה עקב בעיות כלכליות. כיום היא נמצאת בעיצומו של ניסיון קאמבק, ומדורגת ראשונה בליגת המשנה.

דיוויד בלאט בימיו כמאמן בנטון טרוויזו. Ivan Sekretarev, AP
לא הייתה יכולה בלעדיו. בלאט בימי בנטון/AP, Ivan Sekretarev

אפס פילזן

איתו: תקופת השפל בקריירת האימון של בלאט נמשכה שלוש שנים, והחלה עם כישלון קולוסאלי באיסטנבול. בטופ 16 של היורוליג התארחה אפס פילזן אצל פרטיזן, כשבבלגרד הוכרז מצב חירום. ארבעת הזרים האמריקאים - ניקולאס, לורן וודס, אנדרה האטסון ורשאד רייט - הודיעו ברגע האחרון שאין בכוונתם לעלות לטיסה.

שלושה מהם (למעט האטסון שהתנצל) נחתכו מהסגל, הטורקים ויתרו למעשה על המשך הקמפיין האירופי וכעבור חודש פוטר בלאט - בפעם היחידה בקריירה שלו.

ובלעדיו: השליט הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן רדף את המועדון ואילץ אותו להיפרד ממפעל הבירה שעמו היה מזוהה, כדי שלא יפרסם משקאות אלכוהוליים, והוא שינה את שמו לאנאדולו אפס. גם שינוי השם לא עזר, ובשבע וחצי השנים ללא בלאט זכתה הקבוצה רק באליפות אחת (ב-2009) ולא הגיעה לפיינל פור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הביא בעקיפין לפיטורים ראשונים של בלאט. דרו ניקולאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

דינמו מוסקבה

איתו: דינמו מוסקבה אמנם שיחקה ביורוקאפ, אך העמידה תקציב וסגל של קבוצת יורוליג. היא העפילה לפיינל אייט והודחה במפתיע בידי המופארם ורשאץ הצעירה והשאפתנית, שבשורותיה כיכבו הילדים בובאן מריאנוביץ' ומילאן מצ'באן.

ובלעדיו: בלאט סיים את תפקידו בתום עונה אחת, ולמעשה גם דינמו. בעונה הבאה, 2009/10, היא כבר שיחקה ללא זרים, ובסיומה הורדה ליגה בגלל חובות עתק. הקבוצה, שלפני עשור זכתה ביול"ב קאפ ובעבר הוכתרה פעמיים לאלופת ברית המועצות, הכריזה לפני שלושה שבועות על פשיטת רגל וחדלה מלהתקיים.

דייויד בלאט מאמן מכבי תל אביב עם מילאן מצ'באן במסיבת עיתונאים. קובי אליהו
הדחה מפתיעה. בלאט עם מצ'באן אחרי האיחוד/קובי אליהו

אריס סלוניקי

איתו: אחרי כמעט שנה בבית (כן, גם זה קרה לבלאט), הוא הגיע בינואר 2010 לאריס סלוניקי והיה המאמן השלישי שלה באותה עונה. הקואוץ' הצליח לייצב את הקבוצה, ניצח את פאוק סלוניקי בדרבי והגיע לרבע הגמר ביורוקאפ ובפלייאוף היווני, אבל הפסיד לוולנסיה ולאולימפיאקוס בהתאמה.

בינתיים, בארץ אחרת, פיני גרשון ושרון דרוקר הפסידו עם מכבי תל אביב בגמר האליפות לעודד קטש ולגלבוע/גליל, ובלאט הוזעק כדי להציל את הספינה הטובעת. אף שהיה לו חוזה לעונה נוספת, הוא חזר לישראל והוחלף ביוון על ידי דרוקר.

ובלעדיו: אריס לא נעלמה ולא ירדה ליגה, אבל חוץ מקהל מטורף והרבה נוסטלגיה לא נשאר ממנה דבר. למעמד שמונה הגדולות ביורוקאפ היא לא שבה מאז שבלאט עזב אותה, לא הייתה אפילו קרובה לזכייה בתואר והעונה חזרה למפעל האירופי השני בחשיבותו אחרי שלוש שנות היעדרות.

צפו בבלאט על הקווים בדרבי של סלוניקי, בו אוהדי אריס סיפקו תצוגה בלתי נשכחת

נבחרת רוסיה

איתו: מאז התפרקותה של ברית המועצות, הפכה רוסיה לנבחרת לא רלוונטית בצמרת האירופית - עד שהגיע בלאט. ב-2007, בהופעת הבכורה שלו ביורובאסקט, הוא הצעיד אותה לזכייה היסטורית בתואר היבשתי, וב-2012 נפרד ממנה עם מדליית ארד אולימפית.

ובלעדיו: הרוסים הידרדרו לתחתית שבתחתית. בשתי אליפויות אירופה האחרונות הם לא עברו שלב, והפסידו בשמונה מעשרת משחקיהם. בקיץ החולף הם אף עמדו בפני הרחקה מהטורניר בגלל זיופים בבחירות לראשות האיגוד, ולאור הופעותיהם על המגרש - זה דווקא היה יכול להיות פתרון יותר נוח ופחות כואב.

דיוויד בלאט, מאמן נבחרת רוסיה בכדורסל. Christian Petersen, GettyImages
עד שבאת, מאזשהלכת. בלאט בנבחרת רוסיה/GettyImages, Christian Petersen

מכבי תל אביב

איתו: בתום ארבע שנים סוערות, שבהן ידע עליות ומורדות, מחמאות וגילויי הערצה לצד איומי פיטורים, וזכייה ביורוליג לצד אובדן הצלחת המקומית, בלאט עזב את יד אליהו כאלוף אירופה וכמלך ישראל.

ובלעדיו: הכאוס השתלט על האלופה הנצחית (בדימוס) של הכדורסל העברי. לראשונה זה 22 שנים, מכבי אפילו לא הגיעה לגמר הפלייאוף; מרבע גמר היורוליג היא הודחה בסוויפ מהדהד, ועל מה שקורה בשורותיה בימים אלה מיותר להרחיב. עכשיו ברורה גם הסיבה האמיתית.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב עם גיא גודס עוזרו. ברני ארדוב
גם מכבי תל אביב וגודס סובלים מהקללה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully