וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הקטן של אוברדוביץ': דימיטריס איטודיס בראיון לפתיחת עונת היורוליג

14.10.2015 / 14:20

הציפיות הגבוהות ("מאמן חי בלחץ כל הזמן"), הכוכב הסורר ("תאודוסיץ' צריך לגבות את הכישרון שלו בעבודה קשה") והחוויות עם קטש ("מה שקרה לו זו טרגדיה"). דימיטריס איטודיס, שיארח את מכבי תל אביב בחמישי, לא מוכן לקבל עוד כישלון בצסק"א מוסקבה. ראיון

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: צסק"א מוסקבה ואיטודיס מביסים את מכבי תל אביב אשתקד

לו הרשתות החברתיות היו קיימות במאה הקודמת, סביר להניח שז'ליקו אוברדוביץ' היה מצטרף לקבוצת הפייסבוק "רכזים סבירים ובינוניים". ב-1991 הוא עמד בפני פרשת דרכים: לפרוש מכדורסל ולהתמנות למאמן קבוצתו, פרטיזן בלגרד, או לעבור לק"ק זאגרב ולשחק עבור עוזר מאמן צעיר מיוון, בן 21 בסך הכל, ושמו דימיטריס איטודיס.

לבסוף החליט אוברדוביץ' לתלות את הנעליים, וכבר בעונת הבכורה שלו על הקווים הדהים את היבשת כולה והניף עם הפרטיזנים את גביע אירופה לאלופות; ב-1999 סוף סוף פגש הסרבי את איטודיס, שהתמנה לעוזרו בפנאתינייקוס. 13 שנים הם עבדו בצוותא והפכו לצמד המאמנים המעוטר בהיסטוריה - עם חמש זכיות משותפות ביורוליג, 11 אליפויות יוון ושבעה גביעי המדינה.

עכשיו הגיע זמנו של איטודיס לצאת מצילו של "האח הגדול", כפי שהוא מכנה את אוברדוביץ' בראיון לוואלה! ספורט. מאז נפרדו דרכיהם, ב-2012, הם התמודדו האחד נגד השני בחמישה משחקים, ודווקא העוזר הנאמן הוא זה שניצח ארבע פעמים. מחר (חמישי), עם פתיחתה של עונה חדשה ביורוליג, שניהם ישאפו ויכוונו לאותה מטרה בדיוק.

איטודיס ואוברדוביץ' יעמדו בראשן של שתיים מהאימפריות הגדולות ביבשת - צסק"א מוסקבה ופנרבחצ'ה - ושתיהן מוכות וחבולות מאכזבות העבר. בינתיים המאמנים לא הוכיחו שהאחד מסוגל להצליח בלי השני: הם אמנם נפגשו בפיינל פור בעונה שעברה, אבל רק במשחק על המקום השלישי. "זה תמיד מוזר בשבילי לעמוד מולו על הקווים", מודה היווני. "הפכנו לבני משפחה, אנחנו משוחחים המון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ז'ליקו אוברדוביץ' עם דימיטריס איטודיס, פנאתינייקוס. GettyImages
להשתחרר מהצל. איטודיס עם אוברדוביץ'/GettyImages
"כולם יודעים כמה מילוש מוכשר ומכירים את היכולת שלו, ולפעמים מצפים ממנו ליותר מכל האחרים. הוא כבר מספיק מבוגר ומנוסה כדי לדעת שאת הכישרון שלו הוא צריך לגבות בעבודה קשה"

- שיחקתם כדורסל טוב, יעיל ויפה במשך כל העונה שעברה, ואז הפסדתם לאולימפיאקוס בחצי הגמר. מה עבר עליך אחרי האכזבה הזאת?

"להפסיד זה תמיד רע וזה תמיד מאכזב. אתה חוזר למלון, הראש מלא במחשבות, אתה מנסה לנתח מה השתבש. אבל אני חייב להגיד שאני מאוד מרוצה מהדרך שבה הגבנו לסיטואציה. יומיים אחר כך התייצבנו למשחק על המקום השלישי, ולא פשוט להתייצב למשחק כזה, וניצחנו. כשחזרנו הביתה, זכינו באליפות ליגת ה-VTB בלי לשמוט משחק בחצי גמר ובגמר הפלייאוף (0:6 על ניז'ני נובגורוד ועל חימקי מוסקבה; א"ו). זה הוכיח את מה שידעתי, שיש לי שחקנים בעלי אופי".

- אבל זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה לצסק"א בשנים האחרונות, והיו פרסומים שהמועדון מתכוון לשכור פסיכולוג כדי להתמודד עם הבעיה המנטלית.

"אני לא יכול לקחת אחריות על פרסומים של אנשים. זה פשוט לא נכון מה שכתבו".

- אבל משהו בכל זאת קרה, והאשמה הוטלה על מילוש תאודוסיץ'. הוא שוב הפגין עליונות מרשימה במשך העונה כולה, אבל בפיינל פורים עומד על שש הופעות ואפס גביעים.

"אתה שואל אם עשו לו עוול? כל אחד יכול לכתוב ולהגיד מה שהוא חושב. השחקנים שלי יודעים שאני אוהב ומכבד אותם. אנחנו מקצוענים, כל אחד מאיתנו מקבל משכורת גבוהה, ואנחנו נמדדים על פי התוצאות שלנו. כולם יודעים כמה מילוש מוכשר ומכירים את היכולת שלו, ולפעמים מצפים ממנו ליותר מכל האחרים. הוא כבר מספיק מבוגר ומנוסה כדי לדעת שאת הכישרון שלו הוא צריך לגבות בעבודה קשה".

- נשיא המועדון, אנדריי ואטוטין, תקף את שיטת הפיינל פור וטען שהיורוליג צריכה לעבור לסדרות.

"אני מסכים איתו, ואמרתי כבר פעמים רבות בעבר לג'ורדי ברתומאו וגם למאמנים האחרים שתארים בכדורסל צריכים להיות מוכרעים בסדרות. תראה, זה לא שאני לא מסוגל להתמודד עם השיטה הנוכחית. הייתי בתשעה פיינל פורים, זכיתי עם פנאתינייקוס בחמישה גביעים כעוזר מאמן. ברור שהפיינל פור זה אירוע מיוחד ומרגש, עם הרבה מתח ואמוציות, אבל מי שאוהב כדורסל - וזה לא משנה אם הוא אוהד צסק"א, פאו, אולימפיאקוס, ריאל מדריד, ברצלונה, מכבי או כל קבוצה אחרת - יעקוב בעניין גם אחרי סדרות".

דימיטריס איטודיס, מילוש תאודוסיץ', צסק"א מוסקבה. GettyImages
עושים לו עוול? תאודוסיץ' ואיטודיס/GettyImages
"מה שקרה לקטש זה פשוט חוסר מזל משווע, טרגדיה ספורטיבית. הוא הגיע להישגים גדולים בקריירה, אבל אני בטוח שיכל לשחק עוד שבע או שמונה שנים ברמות הכי גבוהות"

דרכו של איטודיס לעבר הצמרת ייחודית מאוד. הוא נולד בווריה, המרוחקת כ-60 ק"מ מסלוניקי, ובכלל החל את דרכו ככדורגלן, אבל בגיל 14 החליט לפרוש. הסיבה מוזרה בפני עצמה: הנער הצעיר סירב לדרישת מאמנו לקצוץ את שיערו הארוך.

כשהיה בן 18 החליט להקדיש את חייו לכדורסל ועבר להתגורר בספליט. הוא היה עוזר המאמן בזאגרב, וב-1995 חזר ליוון כעוזר המאמן בפאוק סלוניקי, עימה זכה בגביע ספורטה. שלושה מאמנים פוטרו מהקבוצה באותה עונה, ולבסוף איטודיס עמד בעצמו על הקווים למשך תקופה קצרה. ב-1999, אחרי קדנציות קצרות כעוזר בפאניוניוס וכמאמן בפיליפוס ובמנט הצנועות, הגיע הטלפון ממאמנה הטרי של פנאתינייקוס, אוברדוביץ'.

שחקני הרכש הראשונים שהגיעו לפאו בעידן אוברדוביץ' ואיטודיס היו שני בוסמנים: הסנטר הסרבי ז'ליקו רבראצ'ה, שזכה עם המאמן בגביע ההיסטורי של פרטיזן ב-1992; והכוכב הבלתי מעורער של מכבי תל אביב, עודד קטש.

"שוחחתי הרבה בטלפון עם עודד לפני שהוא חתם", מספר איטודיס. "הסברתי לו מה יהיה התפקיד שלו בקבוצה, איך המערכת תעבוד, למה אנחנו מצפים ממנו. לעולם לא אשכח את הלילה המיוחד בגמר בסלוניקי, כשניצחנו את מכבי. עודד היה ענק. זכינו גם באליפות יוון, והיה לעודד חוזה לעונה נוספת, אבל הוא נפצע בברך, עבר ניתוח, סבל מזיהום, ואז נאלץ לעבור עוד ועוד ניתוחים.

"מה שקרה לקטש זה פשוט חוסר מזל משווע, טרגדיה ספורטיבית. הוא הגיע להישגים גדולים בקריירה, אבל אני בטוח שיכל לשחק עוד שבע או שמונה שנים ברמות הכי גבוהות. אנחנו עדיין בקשר, ומדברים מפעם לפעם ואני מאוד אוהב ומעריך אותו".

בין אוברדוביץ' לאיטודיס היה חיבור מדהים. בהשתלמויות למאמנים, שעורכת היורוליג מדי שנה, התקיימו הרצאות של כל בכירי הענף - ואוברדוביץ' היה היחיד שעלה לבמה עם עוזרו, והירצה יחד איתו. בשנים הראשונות שלהם יחד, איטודיס אף ישב לצד המאמן במסיבות העיתונאים לאחר משחקים באתונה ותירגם ליוונית את דבריו; כשהבחין שהאקט הזה גורם לו להיתפס כמתורגמן ולא כעוזר בכיר, סירב להמשיך לעשות זאת.

עודד קטש, פנאתינייקוס, מול יוסיפ וראנקוביץ', ציבונה זאגרב. AP
טרגדיה ספורטיבית. קטש במדי פנאתינייקוס/AP
"אהבתי את העבודה עם ז'ליקו, היה לי תפקיד חשוב ומשמעותי בפאו, ובכל פעם שקיבלתי הצעה ללכת למקום אחר - עשיתי את השיקולים שלי והעדפתי להישאר"

עם השנים קיבל איטודיס לא מעט הצעות ממועדונים בכירים באירופה, שהציעו לו את משרת המאמן הראשי. כך, למשל, פנתה אליו טאו ויטוריה ב-2007. אבל הוא סירב בכל פעם מחדש, והעדיף לעמוד מאחורי אוברדוביץ'. "אהבתי את העבודה עם ז'ליקו, היה לי תפקיד חשוב ומשמעותי בפאו, ובכל פעם שקיבלתי הצעה ללכת למקום אחר - עשיתי את השיקולים שלי והעדפתי להישאר".

לפני שנתיים איטודיס כמעט נחת בצסק"א. המאמן אטורה מסינה חיפש עוזר בכיר והציע לו את המשרה, אבל הוא העדיף לוותר על התפקיד וחתם כמאמן ראשי בבאנוויט הטורקית. את משרת העוזר במוסקבה קיבל במקומו דן שמיר.

לבסוף נכנס היווני לקבוצת הצבא האדום מהדלת הראשית. אחרי זכייתה המפתיעה של מכבי תל אביב ביורוליג ב-2014 נחשב דיוויד בלאט למועמד הוודאי לרשת את מסינה; כשקיבל את ג'וב חלומותיו בקליבלנד, הפתיעו הרוסים והחתימו את המאמן הצעיר, שלא זכה עד אז אפילו בתואר אחד כמאמן ראשי.

- איבדתם הקיץ שלושה שחקני מפתח - אנדריי קירילנקו, סוני ווימס וסשה קאון - ובאפן יחסי לא הייתם פעילים בשוק. את קאון החליף ג'ואל פרילנד, אבל קורי היגינס הגיע במקום ווימס מבלי שישחק אפילו שנייה ביורוליג או ביורוקאפ, ולקירילנקו לא הבאתם מחליף.

"השחקנים שהגיעו הם השחקנים שרצינו, ואלה שגם רצו לשחק בצסק"א. לא רצינו שסשה יעזוב, אבל הוא קיבל הזדמנות נדירה ואנחנו מכבדים את זה. כך גם לגבי סוני. אנחנו מנסים לייצר אווירה טובה בקבוצה, שכל אחד יידע מה התפקיד שלו ושנשיג את המטרות שלנו".

- בישראל מדברים רבות על חוסר האיזון בין הקו האחורי העמוס של מכבי לבין הקו הקדמי הדליל. גם אתה סובל מבעיה דומה, לאור העובדה שפרילנד נפצע ויחמיץ את פתיחת העונה.

"את קאון אי אפשר להחליף. לצערי, עוד לא ייצרו רובוט שישכפל אותו. הפציעה של פרילנד משמעותית מאוד מבחינתנו, והיא תגרום לנו לשחק באופן שונה מאשר תיכננו. בעוד חודשיים אני מקווה שהוא יחזור, ונתחיל לחבר את הפאזל. רק אז נוכל לשפוט את היכולת האמיתית שלנו".
.
- מה היעדים והמטרות שלכם?

"אני לא מנסה להתחמק מתשובה, אבל אנחנו רק באוקטובר, וקשה להגיד מה יהיה במאי. אנחנו צסק"א, אנחנו תמיד שואפים להגיע הכי גבוה שיש. כרגע תן לי רק לעבור את אימון הערב בשלום, שכולם יישארו בריאים ושהפצועים יחזרו במהרה לשחק".

דימיטריס איטודיס, מאמן צסק"א מוסקבה. GettyImages
עוד לא חושב על תארים. איטודיס/GettyImages

העונה הקרובה תעמוד בסימן הפרישה הקרבה ובאה של דימיטריס אחר, רכזה של פנאתינייקוס, דימיטריס דיאמנטידיס, שהודיע כי יתלה את נעליו בסיומה. אי אפשר לשוחח עם איש כדורסל יווני בלי להזכיר את יהלומידיס, ואיטודיס הוא אחד שצבר קילומטראז' עצום יחד איתו בתשע השנים שעבדו יחד.

"דימיטריס הוא איש מיוחד ושחקן מיוחד. הוא מודל לחיקוי עבור ילדים, שצריכים להסתכל עליו וללמוד על אהבת הספורט, על אתיקה ועל עבודה קשה. זכיתי לעבוד איתו כל כך הרבה שנים ולהגיע להישגים רבים כל כך".

- זה לא סוד שדיאמנטידיס הוא אחד השחקנים החכמים שדרכו על המגרשים באירופה. הוא יהפוך גם למאמן מצליח?

"נפגשנו בשבוע שעבר בטורניר גומלסקי במוסקבה, ושוחחנו לא מעט. דימיטריס מעולם לא הביע איזשהו רצון להפוך למאמן, כך שאני לא יודע אם זה בתוכניות שלו. כך או אחרת, אם הוא יעזוב לחלוטין את המשחק, זה יהיה הפסד גדול לכדורסל האירופי כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully