וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אול-אראונד אמריקה: פוטנציאל ההצלחה של נמניה בייליצה ב-NBA

12.9.2015 / 11:15

נמניה בייליצה מגיע ל-NBA בתזמון נהדר, כשהיא מחפשת שחקנים מסוגו. היכולת בהגנה והסגל העמוס מציבים סימני שאלה, אבל אם הסרבי ילמד מגארנט את רזי הליגה, מינסוטה תרוויח פורוורד מגוון שיעזור לה לפרוח. אסף רביץ על השחקן הכי מרשים בנבחרת הכי מרשימה עד כה ביורובאסקט

נמניה בייליצה שחקן קוצ'ה לבוראל. GettyImages
בייליצה יגיע למינסוטה כשחקן שלם הבשל לתרום באופן מידי/GettyImages
בייליצה התפתח לשחקן אול-אראונד נדיר, פאוור פורוורד שקולע מבחוץ, חודר, מוסר ולוקח ריבאונדים ברמה הגבוהה ביותר באירופה

בשבוע שעבר כתבתי על כך שהכדורסל האירופי, עם דגש על מדינות יוגוסלביה לשעבר, לא מייצר שחקנים איכותיים ומגוונים כמו בעבר. השבוע הנהדר שעבר על נבחרת סרביה מבהיר שאולי אנו בדרך לשינוי. מדובר בנבחרת מאוזנת ועמוסה בשחקנים מגוונים ויצירתיים, חלקם צעירים מאוד. סגנית אלופת העולם מ-2014 היא בקלות הנבחרת המרשימה ביותר בסיבוב הראשון של היורובאסקט ב-2015 ומבהירה שחייבים לקחת אותה ברצינות גם לריו 2016. השחקן המרשים ביותר בנבחרת המרשימה ביותר עד כה הוא ה-MVP של היורוליג והמצטרף הטרי ל-NBA: נמניה בייליצה.

בייליצה, פאוור פורוורד בן 27 שבעונה החולפת עזר לפנרבחצ'ה/אולקר להגיע לפיינל פור (כולל הסוויפ על מכבי תל אביב בשלב ההצלבה), הוא נער הפוסטר של כל מה שכן עובד נכון כיום במערכת ייצור הכישרונות של מדינות הבלקן. הוא התגלה על ידי סבטיסלב פסיץ' ברד סטאר בלגרד, התפתח אצל דושקו איבנוביץ' בקוצ'ה לבוראל והפך לכוכב יורוליג אצל זליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה. פסיץ' נתן לילד בן 20 בגובה 2.09 מ' להוביל כדור ועזר לו לפתח את יכולת החדירה והמסירה, לספרד הוא הגיע, בין היתר, כדי לעבוד קשה מאוד אצל מאמן שמוכר בדרישות המופרזות שלו, אצל אוברדוביץ' הוא ליטש את היכולות שלו ושיפר אלמנטים שהיו חסרים לו (למשל – היכולת להגיע לקו העונשין). בעזרת שלושת המאמנים הבכירים הוא התפתח לשחקן אול-אראונד נדיר, פאוור פורוורד שקולע מבחוץ, חודר, מוסר ולוקח ריבאונדים ברמה הגבוהה ביותר באירופה.

ב-2010 הוא נבחר במקום ה-35 בדראפט ה-NBA על ידי מינסוטה, אחת מהבחירות האלה של שחקנים עם פוטנציאל שיישארו באירופה ואולי בעוד כמה שנים יתפתחו למשהו מעניין. בייליצה בהחלט התפתח למשהו מעניין ויתחיל את קריירת ה-NBA שלו בשלב מאוחר יחסית, בגיל 27, לאחר שבקיץ חתם על חוזה של 11.7 מיליון דולר ל-3 שנים במינסוטה. לעומת יותר מדי פרוספקטים אירופאיים שמגיעים לליגה הטובה בעולם לא בשלים ועוזבים מהר (יאן וסלי, חברו לקו הקדמי בפנרבחצ'ה, הוא דוגמא מצוינת לכך), בייליצה יגיע כשחקן שלם הבשל לתרום באופן מידי.

יורובאסקט 2015: סיכום סטטיסטי של שלב הבתים, עומרי כספי מככב

דנילו גלינארי הוא הצרה הכי גדולה של נבחרת ישראל

לברון כינס את שחקני הקאבס במיאמי, רוצה מחנה לפני המחנה הרשמי

שחקן נבחרת סרביה נמניה בייליצה. GettyImages
כל קבוצה ב-NBA מחפשת כיום סטרץ' 4 שיאפשר לרווח את המשחק. בייליצה/GettyImages
אנשי הוולבס בוודאי שמחו לראות את האיכויות של השחקן החדש שלהם באות לידי ביטוי גם בבית המוות מול שחקני NBA כמו דירק נוביצקי, ניקולה מירוטיץ' וארסן אילייסובה

אנשי הוולבס בוודאי עוקבים באדיקות אחרי היורובאסקט ובוודאי שמחו לראות את האיכויות של השחקן החדש שלהם באות לידי ביטוי גם בבית המוות מול שחקני NBA כמו דירק נוביצקי, ניקולה מירוטיץ' וארסן אילייסובה. ההצגה הגדולה שלו הגיעה כבר במשחק הפתיחה, בניצחון על ספרד בו בייליצה קלע 24 נקודות, רובן שלשות וחדירות על הראש של מירוטיץ'. סגן רוקי העונה ב-NBA נראה חסר אונים מול מי שיהיה רוקי בעונה הבאה. מול גרמניה הוא פחות בלט, אבל קלע את סל הניצחון בשניות האחרונות. בשאר המשחקים סרביה טיילה והוא לא נדרש למאמץ מיוחד, אבל עדיין סיים את שלב הבתים עם מספרים מרשימים של 14 נקודות, 5.2 ריבאונדים, 3 אסיסטים, 72.4 אחוזים לשתי נקודות ו-38.5 אחוזים לשלוש.

בייליצה מגיע ל-NBA בתזמון נהדר, בתקופה בה הליגה מחפשת בדיוק שחקנים מסוגו. כל קבוצה מחפשת כיום סטרץ' 4 שיאפשר לרווח את המגרש, ושחקני פנים שיודעים לתפקד כשחקני חוץ לכל דבר ולא רק לקלוע משם הם בכלל מצרך נדיר. בוריס דיאו ודריימונד גרין סיפקו איכויות התקפיות מהסוג של בייליצה מעמדת הפאוור פורוורד והיה להם חלק משמעותי מאוד בשתי האלופות האחרונות. בתסריט האופטימי הוא יתפתח לשחקן מהסוג הזה שיכול לעלות מהספסל ולשנות משחקים גם עבור קבוצות גדולות, שחקן שבהתקפה מאפשר ריווח ושטף ובהגנה עוזר בריבאונד, שומר על שחקני פנים ומסוגל להסתדר עם שחקני חוץ כשעושים חילופים אוטומטיים.

ההגנה תהיה סימן שאלה מרכזי ביכולת של בייליצה להשתלב בליגה הטובה בעולם. הוא נחשב לשחקן שמשקיע הרבה, אבל לא פיזי מספיק בשביל להתמודד עם שחקני פוסט מהסוג של זאק רנדולף ולא זריז מספיק כדי להתמודד עם שחקני חוץ ברמת NBA. קבלת החלטות נכונה והבנה של ההגנה הקבוצתית תוכל לעזור לו להפוך לשומר סביר, אבל שחקנים עם הנתונים שלו יכולים בקלות להפוך לנטל הגנתי ב-NBA.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שחקן נבחרת סרביה נמניה בייליצה (שמאל). GettyImages
עמדת הפאוור פורוורד של הוולבס כוללת כרגע שישה שחקנים שיכולים לקבל דקות פרט לבייליצה/GettyImages

סימן השאלה השני קשור ליכולתו לקלוע שלשות בטווח NBA. בייליצה היה קלע שלשות טוב באירופה ולא פעם קלע זריקות צעד מחוץ לקשת, אבל הוא לא היה יציב והיו פערים בין שנים שונות. הרבה מהשלשות שלו הוא קולע מכדרור, ב-NBA הוא יצטרך להתמקד בקליעת ספוט אפ (קבלת כדור ועלייה לקליעה) עם פחות זמן הכנה ביחס לאירופה. היתרון שלו הוא שהוא לא צריך להיות קלע שלשות גדול, רק סביר, כדי שהאיום בקליעה יכריח שומרים לצאת אליו ויאפשר לו להביא לידי ביטוי את האיכויות שלו גם כחודר וגם כמוסר על קו השלוש. הוא פיתח באירופה יכולת שמאוד תעזור לו ב-NBA: היכולת לנצל סיטואציות בהן ההגנה התכווצה אל חדירה והוא מקבל כדור כאופציה שנייה. הוא קורא את המגרש נהדר במצבים כאלה ויודע מתי נכון למסור הלאה, מתי יש נתיב חדירה, מתי לסיים בעצמו ומתי להוריד כדור לגבוה הנוסף.

סימן השאלה השלישי קשור לקבוצה אליה הגיע. מינסוטה היא אחת מנמושות הליגה, אך היא נבנתה הקיץ לרוחב עם סגל עמוס בכל העמדות. עמדת הפאוור פורוורד של הוולבס כוללת כרגע שישה שחקנים שיכולים לקבל דקות פרט לבייליצה: קווין גארנט, גורגי ג'נג, אדריאן פיין, אנתוני בנט, טיישון פרינס ודמיאן רודז'. שני האחרונים יכולים לשחק גם בעמדת הסמול פורוורד, עמדה שהצוות המקצועי של מינסוטה (החדשות הטריות הן שהעוזר סם מיטשל יחליף את פליפ סונדרס, שלא יפתח את העונה כי הוא מתמודד עם מחלת הסרטן) עשוי לנסות לחפש בה דקות גם עבור בייליצה, מה שלא יהיה פשוט כי אנדרו וויגינס ושבאז מוחמד אמורים להשתלט על רוב הדקות בעמדה.

רק גארנט וג'נג יפתחו את העונה כשמובטחות להם דקות, בייליצה עשוי להיות הבא בתור בהיררכיה ולהפוך לפאוור פורוורד המחליף אם ניקולה פקוביץ' לא יתאושש מהניתוח שעבר בקרסול באפריל וג'נג יהפוך לסנטר המחליף מאחורי הבחירה הראשונה הטרייה קארל אנתוני טאונס. פקוביץ' לא צפוי לפתוח את העונה והיסטוריית הפציעות שלו לא מבטיחה, לכן בהחלט ייתכן שבייליצה, אם ירשים את הצוות המקצועי יותר מהמתחרים, יקבל דקות רבות כמחליף של גארנט שבגילו לא יכול לשחק יותר מדי. כרגע נדמה שהתחרות המרכזית על דקות תהיה מול פיין, סטרץ' 4 מוכשר נוסף שלא הרשים בעונת הרוקי, אך בהחלט מסוגל לבצע קפיצת מדרגה בעונתו השנייה.

שחקן פנרבחצ'ה נמניה בייליצה (שמאל) שחקן סן אנטוניו ספרס בוריס דיאו (ימין). AP
יש לו את הכלים להתפתח לשחקן NBA משמעותי. בייליצה מול דיאו/AP

הנוכחות של גארנט עשויה להיות משמעותית במיוחד עבור בייליצה. מינסוטה עשתה מאמץ להחזיר את גארנט בעונה שעברה בעיקר כדי שישמש מנטור לצעירים, הביג טיקט ידאג ללמד אותם את מוסר העבודה ורמת התחרותיות הנדרשת מכוכבי NBA. ניתן להניח שהוא יתמקד בוויגינס וטאונס, שתי הבחירות הראשונות בשנתיים האחרונות שצפויים להתפתח לשחקנים בכירים בליגה (למינסוטה יש בסגל את הבחירה הראשונה של שלוש השנים האחרונות, אבל מאנתוני בנט ניתן להתעלם בשלב הזה). בייליצה פחות צעיר ויותר מנוסה מהם, אבל חדש בליגה ויוכל ללמוד מ-KG איך לשחק את עמדת הפאוור פורוורד בליגה הטובה בעולם, בעיקר בהגנה.

בייליצה לא יהיה כוכב NBA מהסוג שוויגינס וטאונס כנראה יהיו, אך יש לו את הכלים להתפתח לשחקן NBA משמעותי ולקחת חלק בצוות המסייע של השניים האלה, שאם יממשו את הפוטנציאל יובילו את מינסוטה תוך מספר שנים לצמרת. אך על כל זה הוא יתחיל לחשוב בעוד שבועיים, בינתיים הוא עסוק בלעזור לנבחרת סרביה לממש את הפוטנציאל שלה ולזכות ביורובאסקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully